פרדוכוס

אין

בדברייך התייחסות לשאלה. צדק לפי איזה קריטריון? השגותייך כלפי הדת אינן רלוונטיות. זה לא נושא הדיון. השאלה הרלוונטית היא כיצד לדעתך אמורים לנהוג אנשים הנאמנים לתורת משה, כשבן קהילה שלהם עושה דברים שתורת משה קובעת שיש להחרים עליהם. לא להחרים אותו ולהיות נאורים? אז במה הם נאמנים לתורת משה? היו להם הגדרות ברורות של מהו צדק, לפי מערכת המשפט שלהם. היצמד לנושא ואל תנדוד
 
דווקא יש

הקריטריון הוא אור. הם חשוכים מכיוון שהם צנזוריסטים. מלכתחילה ציינתי זאת.
תורת משה לא קובעת שיש להחרים אותו אלא הם הוציאו פרשנות חשוכה בשם תורת משה כאילו יש להחרים אותו.
לשאלתך מה אמורים לעשות נאמני הדת במקרה של סתירה בין הנאורות לפסק הדין של סמכות דתית- בעיקרון הם אמורים לבחור בין אור לחושך. אולם אם הם סומכים בעיניים עצומות על הסמכות הדתית- פירושו של דבר שכבר בחרו- בחושך.
אני מאותם אנשים שבכל הנוגע לדת אמונתי (או לפחות השעשוע האינטלקטואלי שלי) היא שיש צד מואר לדת. כלומר שלכל דת יש צד חשוך וצד מואר, או דרך פרשנות שמובילה לאור והשניה- לחושך. זכור לי טיעון יפה של בובר שהולך בערך כך: כשנשאל מדוע הוא מאמין בשם למרות שהשתמשו בו כדי להצדיק רציחות, מלחמות, שקרים וכ"ו ענה שהוא מאמין בו בדיוק משום שאינו מוכן לוותר עליו לאותם אלו שחיללו אותו.
בעיני- צנזורה בשם התורה היא חילול השם במובן העמוק של המושג. אני לא מקבל את הדעה המובלעת בדבריך שהתורה מצווה כך וכך ואין דרך אחרת לפרש. תמיד יש דרך אחרת לפרש ולכן השאלה היא במה אתה בוחר ולא מהי האמת.
 
<<

אתה טועה. זו תורת משה שקבעה כך, ולא פירושים מאוחרים שלה. עליך לקרוא בתורה לעתים קרובות יותר. הפסיקה התלמודית, בנושא הזה, רק חידדה והרחיבה, אך בהחלט לא הומצאה. כשתלמד תורה, תלמוד ופוסקים, תיווכח ששפינוזה הורחם מטעמים מוצדקים לחלוטין, כל עוד מקבלים את הפסיקה התלמודית כמובן. אמנם ישנן דרכים רבות לפרש טקסטים, אך לא כל פירוש לגיטימי. לקרוא לדברים מסוימים אור ולדברים אחרים חושך זה סתם מילים לא מרשימות. היה סמוך ובטוח שבעיני דתיים אדוקים מסוימים אתה אדם חשוך לעילא, ולדידם זה כלל לא משנה מה הם בעינייך. בכל אופן, עושה רושם שאתה דבק בערכי הנאורות, ודבר זה כבר מרדד את תפיסותיך.
 
"טעמים מוצדקים"

הצדקה דתית וטעם דתי, גם כשהם עמוקים, אינם אלא כלי שרת ביד נטיות אנושיות סובייקטיביות.
טיעוניך אינם אלא ניסיון לשכנע שההצדקה להחרמתו עמוקה היא, ובכך אינני כופר כלל. עמוקה- ועדיין אינה הכרחית ולא נגזרת באופן הכרחי. שום פסיקה לא נגזרת באופן הכרחי.
עושה רושם שאתה מאמין בקיומה של אמת דתית מוחלטת ודבר זה כבר מרדד את תפיסותיך.
 
<<

החרמתו היא החלת הקללה שבספר דברים על מקרה פרטי. למד את הפרשה והשווה בעצמך.

בוודאי שיש אמת דתית מוחלטת. "והווייה אלהים אמת". מי שלא מצליח להבין את זה סובל מפגם גנטי כלשהו.
 
לא

אמת דתית מוחלטת במובן של פרשנות אחת ויחידה לפסוק, פרשה או ספר פשוט לא קיימת.
פסיקה נובעת מפרשנות ולפיכך אין פסיקה מוחלטת.
מכיוון שכך- פסיקות ופרשנויות הן כלי שרת למגמות סובייקטיביות.
אני מניח שגם הפסוק שהבאת נתון לפרשנויות רבות (אם כי הוא לא מוכר לי).
 
)(

מה בין אמת דתית לבין פרשנות של פסוק? האמת הדתית היא הכרה מסוימת, ואילו פרשנות של פסוק היא אקט משפטי מובהק [כשמדובר בטקסט משפטי]. זה שהיהודים הקדישו לאלהים את הכל, ובכלל זה את מערכת המשפט שלהם, הפך את המשפט העברי למשפט השייך לאלהים, אך אלו לא סינונימים מלכתחילה אלא רק בדעבד.

האמת הדתית שעליה מושתתת התורה מקובלת על כל אדם, גם על אתאיסטים וגם על עובדי אלילים. איש לא חולק על כך. פשוט מרבית האנשים לא מבינים שזה מה שהתורה אומרת. ברגע שתסביר לאדם מה בדיוק היא אומרת, בו במקום הוא יאמר לך, "אה נו, עם זה אני מסכים". הדחיה של התורה לא מבוססת על האמת הדתית, אלא על הבחינה המשפטית שלה. כאן נכנס המאבק האידיאולוגי, מלחמה בין ערכים שונים.
 
הבהרת מושגים

"אמת דתית מוחלטת" במובן שאני מדבר עליו היא עיקביות לוגית בתוך צביר פרשנויות לפסוקים שונים בטקסט הדתי אשר מוחזקת כפרשנות האפשרית היחידה.
לטענתי יש דרכים רבים לפרש והן מייצרות אמיתות רבות בעלות לכידות פנימית מרשימה. ההנחה שאני כופר בה אינה שיש אמת דתית אלא שיש אמת דתית מוחלטת, דהיינו- רק אמת דתית (צביר פרשנויות בעל עיקביות לוגית) אחת.
אני לא מקבל את הנחתך שיש הסכמה דתית שמקובלת על כל אדם ושרק אי הבנה מונעת הסכמה. אי הבנה היא רק חלק מהסיפור והיא אף חלקו המשני, כלומר- אי ההסכמה היא מקרה שמבטא את המהות- שאנשים אוחזים באמיתות יחסיות שונות (כאשר אמת היא עיקביות לוגית בצביר פרשנויות) ואותן אמיתות מבטאות מגמות אנושיות סובייקטיביות.
&nbsp
 
....

יוצא מדברייך שהיו צריכחם למצוא או להמציא פרשנות כדי לא לנדות את שפינוזה. אך למה שיעשו את זה? הבן אדם עשה כל מה שהצדיק חרם, אז החרימו. איפה הבעיה פה?
 
מכיוון שזה אינו דין צדק

בדין צדק יש לנאשם פרקליט (אחר או הוא עצמו) שממציא או מוצא פרשנות לטובת הנאשם.
לפיכך המשפט שערכו לו אינו משפט אמת ואין בו דין צדק.
אתה התבטאת בהסתעפות בשירשור הזה בזכות כפיה אלימה של דיני ההלכה ואפילו אינך מבין מהו משפט אמת ודין צדק. כנראה שבעיניך "השופטים שלנו" (כלומר האייאטולות היהודיים) בעלי סגולה מיוחדת לצדק רק בגלל שהרפרנס שלהם הוא החוקים של ההלכה (ולא ניכנס לדיון שמא החוקים הללו מתאימים לעת המודרנית בערך כמו חוקי חמורבי).
בבירור תפיסתך לגבי משפט ודין היא שיטחית. שים לב שאני לא מבקר את ידיעתך בחוק ההלכה, אלא באקט עצמו של משפט ומה ראוי להיות בו.
תפיסתך את תהליך השיפוט הראוי היא תפיסת טוטליטארית אבסולוטית, חד צדדית ושטוחה, שאין בה מקום לדיון ולהשמעת עמדות מנוגדות. בקיצור- ההיפך הגמור מדין צדק.
 
דין לדין

אם היית יודע מעט על מה הדיון נסוב לא היית כותב את מה שכתבת. שפינוזה קיבל אין ספור הזדמנויות להשמיע את עמדתו, והוא אכן עשה זאת מספר פעמים. הבן אדם ידע היטב מה מצפה לו והוא בחר באמת שלו, והיה מוכן לשלם את המחיר. כל הדיונים נערכו בפניו של שפינוזה, ולא מאחורי גבו. מצד דיון תורה, אסור לדון אדם בלי לשמוע היטב את הצד שלו, ולא רק לשמוע, הדיין מצווה: "וחקרת ודרשת ושאלת היטב".

אני לא מצליח להבין את השטות שכתבת על "כפיה אלימה של דיני ההלכה". הרי מהותו של חוק שהוא כפוי על הקבוצה שהוא מתקיים בתוכה. חוק לא נועד לנוי ולהתפעמות אסתטית. החוק קשה, ברוטאלי ועיוור. ואתה כותב "אינך מבין מהו משפט אמת ודין צדק". זה אבסורד. גם המשפטנים המקלים יותר - ואני מחשיב אף את הארט וקלזן - היו תמהים על עמדתך. אתה אוטופיסט תושב אספמיה. אתה קושר בין דין צדק לבין היכולת להשמיע עמדות מנוגדות? כנראה מעולם לא קראת דבר שקשור לתורת המשפט. אין ולא הייתה שום תורת משפט אי פעם בעולם שמקבלת או קיבלה עמדות מנוגדות! השופט יכול לשמוע את הצד של הנאשם, הוא יכול להקל בדינו, הוא יכול אף לשחררו לחופשי. אך לעולם, לעולם, הוא לא יכול לשנות את החוק אד הוק בשל מקרה נתון שנמצא לפניו ועדיין להיקרא שופט צדק. שיקולים של שינוי החוק קשורים בתורת המשפט למה שנקרא "סדרי הדין", ועקרון-על של סדר-הדין, המתחייב משיקולי היושר והצדק, הוא שתחיקה מחודשת תהיה אך ורק אפוסטריורי. אלמלי כך, בישראל דהאידנא היו משנים חוקים כל שני וחמישי. בית דין אינו מסדרון באקדמיה. שופטים בו עבריינים - אנשים שפגעו בקודשי החברה. חברה חברה וערכיה. שפינוזה הוא פושע ישראל, וכך דנו אותו. אתה מלמד עליו סניגוריה, כי אתה מזדהה עם עמדותיהם של אלו שעם ישראל שנא בכל לבו.

כשל נוסף בדברייך הוא זה העורך הקבלה בין "עמדה שטחית" לבין "תפיסה טוטאליטרית". אשמח אם תוכל להצביע לי על החוט השוזר את זו בזו. תפיסה יכולה להיות טוטאליטרית ועמוקה והיא יכולה להיות ליברלית ושטחית. מה גם שהתפיסה שלי רחוקה מהיות טוטאליטרית. היא בקצה השני לגמרי. אתה צריך לעמול יותר בהלכה כדי לעמוד על דקותיה, משום שעד כה "השגותייך" הן הן השטחיות. ובלי קשר, אידיאליסטים הומניים תמיד מגיעים להרחקות מביכות מבחינה אינטלקטואלית. הפשיזם, במקרה דנן, אף הוא מפוכח יותר.
 
אתה סותר את עצמך

מכיוון שפעם אחת אתה מכיר בכך שלא הובעה פרשנות הכתובים לטובת שפינוזה ובפעם השניה אתה טוען שניתנה לו הזדמנות להביע את עצמו.
ובכן- אדם אחד העומד מול כת מגובשת ו"ניתנת לו ההזדמנות להביע את עצמו" עדיין אינו יכול להגן על עצמו בדין צדק. אין לו את הכלים לכך.
במקרה של שפינוזה, את הכלים לכך היה יכול, אולי, לגבש, למרבית האבסורד, רק אם היו מאפשרים למשנתו לצמוח בלי חרמות ונידויים.
אולם ביקשו להכרית את הענף הזה *בעודו באיבו*. ענף שהיה יכול גם להצדיק את עצמו באופן שהיה מתקבל בבית הדין הרבני.
אלא שמכיוון שרבניך החשוכים לא נתנו לו הזדמנות להגיע לכך- גם לא נדע אם טוב הפרי למאכל.
אני שולל מכל וכל את עמדתך האידאליסטית שהיא בעיני הזיית אוטופיה דתית צנזורית, גן עדן של שוטים מטופשים ואוילים משרישים שעובדים את אליל הבורות. מדינת ההלכה המזהירה שלך נשמעת לי יותר כמו סיוט מטורף ומטומטם.
נ.ב הראה לי היכן כתבתי שעל בית משפט *לקבל* עמדות מנוגדות. טענתי שעליו לשמוע אותן.
&nbsp
 
כך לא משתמשים במונח "סתירה"

אתה מעוות את השימוש בשפה. אין כאן כל סתירה. אני טוען שניתנו לשפינוזה הזדמנויות להשמיע את עצמו, ואפילו ההכי, לאחר שהשמיע את דבריו מצאו אותו חייב בדין. היכן כאן הסתירה? האם לדעתך בכל פעם שנאשם משמיע את דבריו הוא יוצא זכאי בדין?


"מדינת הלכה" זה מושג דמגוגי של אנשים מנוערים ממצוות. התורה לא דנה על מדינת הלכה אלא על דין תורה, ויש הבדל רב בין השניים. הראשון מציין שלטון קלריקלי והשני מציין את שלטון החוק. לא שלטון של מוסדות המדינה, לא שלטון של אנשי הדת, לא שלטון של המונרך, ואף לא "שלטון של העם". דין תורה משמעו שלטון של חוקי העם בכל הדורות, ללא הטיה מצד האינטרס של דור ספציפי. בדין תורה ניתן לשלב בין אנרכיה [אן-ארכון] לבין סדר חברתי והחלת צדק. תעשה לעצמך טובה חביבי - קבע עתים לתורה, למד מעט תלמוד.
 
כך לא מבינים את הנקרא

כבר אמרתי ששפינוזה היה יכול להגן על עצמו, אולי ורק אולי, לאחר שהיו מאפשרים למשנתו לצמוח בלי חרמות ונידויים.
זה כל הרעיון- שצנזורה מבליעה בחובה הימור על המשמעות העתידית של המידע המצונזר, לפיכך קו הגבול שקובע הצנזור הוא ניחוש ותו לא.
גם הציטוט של הרב קוק מראה את זה שהוא הכיר בכך ששיטת שפינוזה היתה יכולה, בהינתן זמן (!!!!!!) להתפתח למשהו קביל מבחינה הילכתית: "ועדיין לא נגמר העיבוד, והולך הוא ונגמר וכשיגמר העניין לגמרי, יהיה יוצא מכלל ארור ויבוא לכלל ברוך".
הצנזור שרוי בעלטה אך נוהג כאילו הוא רשאי לשפוט בעניינים שאי אפשר לו לדעת אותם בוודאות. זה הימור ולא דין צדק.
 
<<<<<

עדין לא ענית. למה שיאפשרו משהו שחורג מהחוק? לפי דבריך כל אותם אנשים שנשפטו על משכב זכר נעשה להם עוול, משום שלו השופטים היו שופטים בצדק הם היו צריכים לצפות את זה שבהינתן זמן זה יתפתח למשהו קביל מבחינה הלכתית. אתה באמת דבק בדברים שאתה כותב? כנראה שאינך מצליח באמת ובתמים להבין מהי משמעותו של חוק בחברה דתית, ועל כן אינך מבין כיצד נתפס שם המושג של חילול.

הצנזור אינו שרוי בעלטה כלל. הוא יודע בוודאות גמורה מה אוסר החוק והוא אוכף את זה. אין כאן שום הימור.
 
אנלוגיה מוטעית

האנלוגיה הנכונה היא שיש ספק סביר במשכב זכר ולכן אדם נחשב כחף מפשע.
עצם העובדה שהצנזור לא יודע מה יהיה הפרי של הידע האסור- זה מקומו של הספק הסביר אשר מזכה כל אדם.
כמו כן, ראוי לחדד את הפשע- שפינוזה נידון על תוכן כתביו ואילו הדין על מעשיו האחרים אינם אלא גיבוי להטלת העונש עליו. קבעו הדיינים שעל "דעותיו ומעלליו הנואלים" יוטל עליו עונש, שיטילו *עליו* עונש ולא על דעותיו. גם אלישע בן אבויה זכה להיכנס למסכת אבות על אף שכפר במעשיו (ואף בדעותיו) במצוות המעשיות- "רבי מאיר רימון מצא. תוכו אכל וקליפתו זרק."
אין דין הידע כדין דברים גשמיים. בעיית גוף נפש קיימת גם פה. דין המתייחס לידע כאילו היה מלפפונים הוא דין של כסילים.
 
שפינוזה

חילל את השבת. זה היה בהתראה ובעדים. עקרונית היו אמורים לסקול אותו. זה היה דין הצדק בחברה שבה הוא חי.
 
גם

אלישע בן אבויה חילל את השבת. לא רק שלא סקלו אותו אלא שגם דבריו זכו להיכנס למסכת אבות.
אם בימי בית שני כבר התעדנה החברה עד כדי כך שלא סקלו על חילול שבת והיו מפרידים בין מעשי אדם לבין משנתו ואוכלים את תוכו של התפוח, קל וחומר שבימי שפינוזה המאוחרים בהרבה מן הראוי היה לזכות את משנתו, גם אם לא אותו (וראוי לשאול האם היו מחרימים כל מחלל שבת פשוט החסר שכל חריף או שדווקא אותו החרימו למען יראו ויראו).
מה גם שאתה פשוט טועה מבחינה היסטורית בצידוק לחרם ונידוי שהעלית ש"האימה מפני ההמרה עוד הייתה עצומה" מכיוון שאמסטרדם בה חי שפינוזה היתה מרכז של סובלנות דתית ויש לראות את שפינוזה כפרודקט לא של רדיפה אלא דווקא של היעדר רדיפה. שפינוזה הוא המייצג של יהדות נינוחה, גדולה, אשר מסוגלת לסבול דעות מרובות ואילו רבניך החשוכים שאתה מתאמץ להצדיקם כל כך הם מייצגים של פראנויה אנכרוניסטית ומכווצת המתגוננת מפני קונוטציות ומפחדת מפני צללים. הפראנואידים האנכרוניסטים אינם מייצגים את דין הצדק בחברה אלא את היעדר הצדק שבה.
מעניין לציין שבדומה לכך יש המטפחים בימינו את טראומת השואה לכדי פראנויה וכך מכשירים את שרץ הלאומנות. רבניך החשוכים הכשירו שרץ אחר באותה מתודה של הפחדה מבוססת טראומת עבר- את שרץ הקנאות הדתית.
 
אוי לנו מחשכת הנאורות

"הוי המתאווים את יום ה'; למה זה לכם יום ה', הוא חושך ולא אור. כאשר ינוס איש מפני הארי, ופגעו הדוב; ובא הבית וסמך ידו על הקיר ונשכו הנחש. הלוא חושך יום ה' ולא אור, ואפל ולא נוגה לו" [עמוס, ה]

אני סבור שאין בידך הזכות לומר לי שאני טועה ללא הבאת ראיות. אתה כבר מכיר את גישתי, אני לא מקבל סיסמאות, הצהרות או "דעות" כשאין לכך סמך. אני חושד שמא ידיעותייך על התקופה מבוססות על ראיונות או שיחות ששמעת האכא והתם ולא על עיון בתעודות בנות התקופה או על אודותיה. אם אתה רואה את הולנד בימיו של שפינוזה כמרכז של סובלנות דתית אז ייתכן שאנחנו משתמשים אחרת ב"סובלנות". זאת משום שבאותה חברה הייתה רשימה של מעל 1000 ספרים שאסורים בקריאה; הפרוטסטנטים והקתולים ביחד נידו אנשים מקיהלותיהם והוציאו חרמות ונידויים בצורה גורפת. המאבק בין הקלוויניסטים לקולגיאנטים במאה ה-17 היה מהחריפים שידעה ההיסטוריה של מלחמות הדת; חברי הקהילה הקולגיאנטית נאלצו להיפגש במקומות מסתור או לחבור לקהילות אנבפטיסטיות. הכמורה הרפורמיסטית איימה בעונש מוות למי שכופר בשילוש. ב-1639 פסקו בקהילות היהודיות שאסור להיראות בציבור בהתאגדויות גדולות, אף לא בחגיגות נישואין ובלוויות, כדי לא לעורר את חמתם של הנוצרים. רבני הקהילות אסרו על בני הקהילה היהודית לנהל דיונים דתיים עם נוצרים, אף לא דיונים "ידידותיים", מחשש שהשלטון יתנכל ליהודים עקב כך. ב-1653 הוצא צו מפי העוצרים ה"נאורים" של הולנד ושל פריסלונד, שקיבלו את ההסתה של הפרדיקנטים, לפיו על קבוצות הכופרות בשילוש אסור להתכנס. גורלם של המארנוס לא שפר עליהם יותר מכך. משמר הקודש של הולנד דאג היטב שמי שנכנס לשורות הנצרות לא ייצא ממנה. ב-1661 החלו לרדוף כל אדם שנחשד כקרטזיאני בדעותיו, והיו מלומדים שנאלצו להישבע כשידם על ספרי הקודש שהם דוחים את דקרט ואת משנתו. סובלנות דתית אעלק. אני יכול להמשיך בדוגמות רבות ואף להפנות אותך לספרות הרלוונטית. לפיכך כל עוד אינך מביא קונטרה מנומקת לדבריי, אל תשלח חיצייך השדופים כלפי טענותיי.

הגלות גרמה לכך שההנהגה היהודית היתה כפופה תמיד להחלטותיהם של הגויים. אולם כשאלישע בן אבויה חילל את השבת החברה היהודית בימיו לא הייתה תחת אימת השלטון של הגויים. באותה תקופה [אלישע בן אבויה היה בן המאה הראשונה למניינם] החברה בארץ-ישראל נהנתה מסמכויות שיפוטיות שונות, וכל עוד היהודים לא הפרו את דינא דמלכותה לא עשו להם בעיות. בניגוד לכך, הקהילה היהודית בהולנד הייתה תחת מעקב אובססיבי של ההנהגה הנוצרית. אפילו בעיות פנימיות שבקהילה טופלו על ידי הנוצרים, ויש לציין שהללו נהנו לעשות סדר אצל היהודים. הרבנים שלחו אל שפינוזה עשרות יהודים כדי שישוחחו אתו. הם טענו בפניו שהדעות שהוא משמיע והמעשים שהוא עושה מסכנות את בני הקהילה היהודית כולה. היו שדיברו אתו בנחת, היו שהתחננו אליו שלא יראה סימני כפירה לפחות למראית עין, מתוך התחשבות בבני הקהילה שלו, והיו כאלו שהלחץ והפחד כבר גרמו להם לאיים. באחת הפעמים הציעו לו 1000 גילדן כדי שיפקוד את בית הכנסת מדי פעם. אפילו לא דרשו ממנו שיתמיד בכל התפילות. לפי בייל, לאחר מכן הובטחה לו קצבה שנתית כל עוד ישמור למראית עין על נורמות ההתנהגות. לפי העדות של לוקס, לאחר שהתרו בו שוב ושוב, הגיע אל שפינוזה לא פחות מרבה הראשי של הולנד, אותו הרב שלימדו תורה בצעירותו, הרב מורטרה. הלה איים עליו שיחזור בו. לוקס טוען כי מורטרה "דחק בו בנימה מאיימת ביותר כי יחליט לחזור בתשובה או לשאת בעונש, ונדר כי ינדה אותו אם לא יראה סימני חרטה". ומה שפינוזה השיב למורטרה? "אני יודע את חומרת האיום, ובתמורה למאמץ שעשית כדי ללמד אותי את השפה העברית, הרשה לי ללמד אותך כיצד לנדות". התגרות וחוסר התחשבות מוחלטת. ניחא המניעים האישיים שלו, אך מה היה לו נגד היהודים המפוחדים שגדל ביניהם? למה לא פשוט לעזוב את המקום ולתת לאותם חשוכים לחיות בשלווה? למה לעורר את קצף הגויים עליהם? כאן, למעשה, שפינוזה נהג בצורה מנוגדת בתכלית להצהרותיו הפילוסופיות, ואין כאן מקום להאריך. בכל אופן, לאחר כל ההפצרות האלו נתנו לו שלושים יום כדי לשנות את דרכיו. כשזה לא הועיל נתנו לו שלושים ימים נוספים. רק לאחר כל זאת יצא החרם הידוע.

אתה חושב שאתה חכם גדול, אך אם אתה היית המנהיג של הקהילה היהודית בזמנו, ייתכן שהיית מביא אובדן גדול על בני הקהילה שלך. כפי שאמרתי עוד קודם, רבני העדה נהגו כמו שצריך בהתחשב בנסיבות. אך אומר לך יותר מזה. גם אם לא מדובר בנסיבות כאלו, הרבנים מוכרחים להישאר "חשוכים". החושך, ולא האור, הוא שמתווה ליצירות את צורתן.
 
סובלנות יחסית

לא מדובר בסובלנות במובן המקובל בימינו אלא במצב נסבל בהשוואה לשאר אירופה באותה תקופה.
אז הציעו לו 1000 גילדן וסירב? ממש רשע! איזו חוצפה מצידו.
מדוע שיעזוב? חייו היו שם ופועלו הוערך. למה שיטרח ויעזוב? למה שיעשה שקר בנפשו וינהג בפומבי על פי חוקי כת שאינו מאמין בהם? הנימוק של סיכון הקהילה נשמע כמו תירוץ דחוק. במה סיכן מישהו בדיוק? האם היה חייב להם משהו עד שידרשו ממנו דברים מופרכים כל כך המתערבים באופן בוטה בחייו?
חי את חייו באותנטיות. תגיד כמה שתרצה אבוי ואבוי ואבוי ואוי אוי אוי. אבל חייו היו בעלי ערך מכיוון שהיה אותנטי.
בסופו של דבר הוא ניצח. אדם שהיה יותר חזק מהחברה ועמד בכל ניסיונותיה לכופפו.
בקשר לאמירתך על היצירות המותוות ע"י חושך- נשמע לי כמו חרבשת של מסתוריות יענו עמוקה אבל בעצם שום דבר.
סתם חבורת פחדנים סותמי פיות. עדיף לקחת סיכון ולהעז לחשוב ולדבר אחרת החיים משעממים וכלל לא שווה לחיותם. אם בעיניך מה שהם עשו הוא "הדבר הנכון" לעשות אז זה משקף משהו עליך.
חסל ויכוח, זה עניין של ערכים. על פי דבריך היה אפשר לחשוב שאין לך ערך של אותו אומץ לעמוד לבד ולבטא את עצמך אבל כנראה שאתה סתם אוהב להזדהות עם פרספקטיבות הזויות ולהצדיק אותן מתוכן. למה לא להתאמן בפרספקטיביות מופרכת וככל שיותר מופרכת- יותר טוב? ממילא ערכי הנאורות (שהם הערכים האמיתיים שלך, כן כן, קלטתי אותך) הם מטילי שיעמום ואם אפשר לחיות לרגע בעולם פנטזיה ערכי של קנאים דתיים וחיות היער? מדוע לא?
כל האור הזה, כמו קיר לבן במחלקה הסגורה. הנה "רועי החושב" חושב שהוא מגלה את אמריקה עם הנאורות והאתאיזם שלו אז נעצבן אותו עם הטפות לחושך ואלוהים. חה חה חה חי חי חי.
&nbsp
 
למעלה