הומאנזים מעל הכל
1. כמה עצוב שבשבילך הציונות היא הערך העליון, לפני זכויות אדם, לפני חיי אדם, לפני הומאניזם. שום דבר, אבל שום דבר, לא שווה הרג חיי אדם. הטענה שלך שהציונות היא מעל שוויון ערך האדם מזכירה משטרים שאני לא בטוח שהיית רוצה להימנות איתם, בהיקש לוגי פשוט היא נשמעת כמו המנון בית"ר "למרות או לכבוש את ההר \ יודפת מצדה ביתר" ומבית אחר (שמתאים לטענתך כי לשמור על הומאניזם בזמן מלחמה) "בדם וביזע נקים לנו גזע גאון נדיב ואכזר". אפשר לשמור על הומאניזם בזמן מלחמה - אפשר לא להפציץ אוכלוסיות אזרחיות, לקחת שבויים במקום להרוג אותם, אפשר לספק שירותי בריאות, מזון ומים זורמים לאוכלוסייה הכבושה - ניתן לעשות הרבה מאוד ענבר, ודוגמא מצויינת לכך אתה יכול למצוא בשלטון הבריטי בישראל, שלמרות שהאצ"ל והלח"י התפוצצו שם והיו ארגון טרור מתועב לפחות כמו החמאס - שרצח גם נשים וילדים, גם יהודים רחמנא ליצלן שנחשדו ב"שיתוף פעולה עם הכובש". הדו-פרצופיות הזאת שלך, שתמהר להציג את הבריטים ככובש אכזר ואותנו ככובש נאור מקבלת הפרכה גדולה מאוד כאשר רואים מה הן בן-גוריון והן בגין אמרו על תקנות לשעת חירום מ1945- "נאציות, פאשיסטיות, בולשביקיות, אכזריות, לא-אנושיות" היו רק חלק מהן (כי אז השלטון השתמש בהן נגד יהודים) - אחרי קום המדינה, לא רק שאימצו אותן, אלא גם שיכללו אותן והגדילו אותן. מה גם, שאנחנו לא נמצאים במלחמה. לא מבחינה חוקית (הממשלה לא הכריזה על מלחמה), ומלחמה ע"פ הגדרה היא בין צבאות סדירות. אנחנו נמצאים בלחימה שזה דבר שונה לחלוטין, אבל בהחלט לא במלחמה. 2. כמה חבל שאתה ממשיך להתעלם מסוגיית יוזמת יארינג, הפקודות שהוא נתן כרמטכ"ל וכל העובדות שלא נוח לך להתמודד איתן ועונה רק לחלק מהסוגיות. אי-אפשר לנהל ככה דיון ענבר. 3. לא היינו צריכים להתחנן ולא היינו צריכים לבקש (למרת שלבקש עוד לא הרג אף אחד), אבל כאשר בא שליח של האו"ם ומשיג הסכמה מהמצרים, האמריקאים והסובייטים להסכם חוזי של אי-לחימה שבמסגרתו אנחנו מפנים רק חלק מסיני, עד אזור המעברים, וכל שאר סיני מפורזת - ודיין לוחץ על גולדה לסרב, והיא מסרבת, אז לא פלא שאחר כך פורצת מלחמה. זה נקרא סרבנות שלום, או במושגים של היום "אין פרטנר", ואתה רואה מה קורה שאין פרטנר... 4. לא התיימרתי להיות ציוני באף חלק מהוויכוח הזה, למרות שאי-היותי ציוני לא נובע מתוך חוסר הסכמה עם מטרות התנועה הציונית אלא עם חוסר הסכמה כוללני לגבי מושג הלאומיות. היחס שלי זהה ללאומיות ציונית, לאומיות הבריטית וללאומיות הירדנית. זה לא משנה עבורי. מבחינתי כל ערך שטוען שהוא מעל הומאניזם פסול בעיני, הן לגבי דת והן לגבי דת, או כמאמר הפתגם: "פטריוטיזם הוא מפלטו של הנבל". ובניסוחו של ג'ורג' ברנארד שואו "Patriotism is your conviction that this country is superior to all others because you were born in it.". והתייחסות עניינית לתוארו של מר ערפאת - אני רק מכנהו כפי שממשלת ישראל הנבחרת בראשות יצחק רבין זצ"ל וכנסת ישראל בחרו לכנתו בעותק המחייב של הסכמי אוסלו (א' וב'), והייתי מצפה ממך בתור מי שמתיימר להמשיך את מורשת רבין לעשות זאת גם כן. 5. מעולם לא טענתי שהטרור מוצדק ואבוי לאותו הומאניסט שיצדיק את הטרור. אני טענתי שאל לנו להתפלא אם זה מה שקורה - לא כי אני תומך, לא כי זה מוצדק, אלא כי אלה העובדות שרואים לאורך כל ההיסטוריה - כל עם כבוש מתמרד, זה קרה בדרום אפריקה, באלג'יר, בוויאטנם, בפלשתינה (ע"ע תנועת המרי העברי), בצפון אירלנד, בחבל הבאסקים בספרד ועכשיו גם בגדה המערבית וברצועת עזה. 6. דווקא את פריט המידע הזה, לגבי הקמת ההסתדרות הציונית, שמעתי בהרצאה מטעם הסוכנות היהודית. אתה עדיין טוען שאני משכתב את ההיסטוריה? 7. אפשר לעודד את כוחות השלום שם. ישראל עודדו את "האחים המוסלמים" ואת "בני הכפר" (שהפכו בינתיים לחמאס) כשהיא רצתה להילחם באש"ף, מדוע לא לעודד את הכוחות הנאורים והמתקדים כאשר אנחנו רוצים להילחם בכוחות האלימים? זוהי רק דוגמא אחת - יש עוד דוגמאות מלבנון, ערביי ישראל, אפגניסטן, וויאטנם וכ'. וזה בהחלט תפקידו של כל מי שרוצה שלום ושגשוג במזרח התיכון ודואג לאינטרסים של מדינת ישראל. אני גם תומך בהקמה של גדר, על הקו הירוק, ולא באמצע הגדה המערבית. לדעתי צריך גם להקים גדר על הגבול שלנו עם מצרים (שם חלקים גדולים מהגבול פרוצים ומשמשים להעברת זונות וסמים ויכולים בעתיד להבריח נשק) וגם לבצר ולשפר את הגדר שלנו על קו התפר ברצועת עזה, במיוחד לקראת הפינוי הקרוב.