פרשתי האהובה

פרשתי האהובה

השבת יקראו את פרשת משפטים האהובה עליי בכל המקרא מבחינה תוכנית, נוסטלגית (סדר נזיקין בבחרות בני הישיבות על מה נסוב אם לא על פרשתנו) ועוד (בשירת "הבקשות" היא במקאם חג'אז אל-כביר- ה"נובה" האנדלוסית היפה ביותר לטעמי).

אך משמעותה של פרשה זו ביהדות ההיסטורית הוא מעל לכל שיעור ואומדן נוסטלגי, שטייגן ושירה, שכידוע לא עוצבה יהדות זו "ברוח" תורה שבכתב, אלא רובה ככולה "ברוח" תורה שבעל-פה. פרשתנו עולה מדרגה בחשיבותה של תורה שבעל פה - היינו מעמדם של חז"ל. הדעה הרווחת היא כי חז"ל מפרשים את המקרא, וכמו שאני אוחז, יש בידם - ורק בידם - את היכולת האקסקלוסיבית לעשות זאת. עתה, פרשתנו, חושפת מעבר לכך - לא רק שחזל הם המפרשים את התורה שבכתב - אלא מעבר לכך: הם פוסקים חוקים אשר נוגדים את הכתוב בתורה באופן מפורש. וזר, הקורא בתורה ומכיר את ההיהדות ההיסטורית - לא יעלה בדעתו שהיהדות בפועל ינקה את חוקיה מתורה זו. רוב ככל פרשת משפטים, אשר מרביתה אינה אלא דיני נזיקין ונורמות שונות בין אדם לזולתו, נחקקת באופן שונה לגמרי מפשט הכתוב. לא רק פירוש שונה ממה שנראה לנו כתוב, אלא פירוש מנוגד לכתוב. הפרשה מתחילה בדיני עבד וההכרח לשחררו לאחר שבע שנות עבדות. באם העבד אינו מעוניין להשתחרר מצווה אדונו: "..וְהִגִּישׁוֹ אֶל-הַדֶּלֶת אוֹ אֶל-הַמְּזוּזָה וְרָצַע אֲדֹנָיו אֶת-אָזְנוֹ בַּמַּרְצֵעַ וַעֲבָדוֹ לְעֹלָם". הציווי ברור: צריך לערוך טקס שבו נלקח העבד לדלת הבית או אל המזוזה (אחד משני דפנות הפתח של בית או חדר) ולנקב (לרצוע) את אוזנו. חז"ל קובעים להלכה, כי טקס זה יכול להעשות רק מול הדלת ולא מול המזוזה, בניגוד גמור לכתוב.
מספר פסוקים לאחר מכן, מגיע ציווי הרבה יותר מפורסם, המקרא קובע כי אדם הפוגע בזולתו ייענש באותו האופן: "וְנָתַתָּה נֶפֶשׁ תַּחַת נָפֶשׁ. עַיִן תַּחַת עַיִן, שֵׁן תַּחַת שֵׁן.." וכו'. "הצדק המקראי" מורה בירור כי מי שהורג, ייהרג. מי שמוציא עין מוציאים לו עין, מי ששבר שן שוברים לו שן, וכו'. ומה בפועל חז"ל קובעים: אין הכתוב מדבר אלא בדיני ממונות. וכן, "השור ובעליו יומת", וכן, "אחרי רבים להטות" ועוד ועוד אלו רק דוגמאות מתחילתה של הפרשה, שכאמור רובה היא באופן כזה שבו ההלכה נוגדת את הכתוב. לא פירוש הפסוק, אלא ניגודו.
וכאן מגיע כלל גדול אותו קובע התלמוד, וכאלף שש מאות שנים אחריו מרחיב אותו הגאון מוילנה: "הלכה עוקרת מקרא". ובלשונו, בפירושו על פרשתנו ביחס לעבד שיש לרצוע את אוזנו בדלת: "פשטא דקרא (פשט המקרא) גם המזוזה כשרה, אבל הלכה עוקרת את המקרא, וכן ברובה של פרשה זו וכן בכמה פרשיות שבתורה; והן מגדולת תורתנו שבעל-פה שהיא הלכה למשה מסיני והיא מתהפכת כחומר חותם".
 

iricky

New member
בבית מדרשו של ליבוביץ

למדנו את השיעור הזה כבר מזמן. אלא המסקנה שם היתה שהתורה שבע"פ של חז"ל וההלכה הנופקת ממנה אינה פירוש של התורה שבכתב, אלא היא חקיקה עצמאית שרק נסמכת לכתוב ולפעמים כאמור ממש מנוגדת לו.
אלא שכל זה רק בבחינת דרוש וקבל שכר, ואיש איננו מעלה בדעתו ללכת בדרך הזו כיום הזה. ולא זו בלבד, אלא אף תורתם של חז"ל וההלכה שחקקו הפכו לתורה שבכתב שאסור בשום אופן לסור ממנה ימין ושמאל.
אני ממש לא מבין למה בדיני העבד ובדיני נזיקין מותר לעקור מקרא, והדבר אף בוצע בפועל, ואילו בדיני ההומואים, לדוגמה, אסור לעשות זאת בטענה, שחז"ל בשום אופן לא היו מקבלים, שזו מצווה מפורשת מן התורה. גם "עין תחת עין" היא מצווה מפורשת מן התורה וחז"ל עקרו אותה. הגיע הזמן לעשות כן גם לגבי ההומואים, ולגבי האשה, ולגבי השבת ועוד עניינים רבים. אבל היום אף אחד מהפוסקים לא קם, כי הם מ-פ-ח-ד-י-ם. ממי וממה בדיוק?
 

u r i el

New member
ברור ! וּלְשִׂמְחָה - מַה זֹּה עֹשָׂה ?

ממה כבודו מאושר כל כך ?
א-טו- ברוטוס ? גם אתה משתתף בפיקניק של מורנו כל אימת שנמצא בטוי שלכאורה תומך בדת ללא תורת אלהים ממש ?

אנא, אל תִּטעה ואל תטעה אחרים. חכמים אומנם אוטונומיים חלקית, אולם מנין להם האוטונומיה אם לא מפרשנותם הם את פסוקי התורה ?! היינו פרשנות באבו-אבוהההה ! הרי גם הרפורמים עוקרים את המקרא, נכון ? אלא שחכמים מוצאים לנכון לעתים ובמסגרת "רוח" התורה ובמקרים "קיצוניים" לשנות או להפך במצוות עשה אולם בל יהי הדבר קל בעיניך ואל תטעה את הבורים שכאילו זו דרכם של חכמים להפנות גבם לתורה ולחגוג בשרירות לב, שהרי כמה איסורי תורה מצאת שחכמים התירו מכח אוטונומיותם ?

הצניעות הדתית מחייבת לקבל את האוטונומיה החז"לית רק במסגרת קבלת המכלול ההלכתי השלם שלהם, רק אז יש הצדקה לפיקניק החוגג את אותם מקרים ספורים חריגים. ודע.
 

iricky

New member
מקרה ההומואים הוא מקרה קיצוני

איני יודע ואיני מבין מה טעם ההבחנה בין מצוות עשה למצוות לא תעשה ככל שזה נוגע לעקירת מקרא. זו מצווה וזו מצווה.
 

iricky

New member
ועיקר שכחתי

מה שאמרת שהוא פרשנות של חז"ל איננו כלל פרשנות אלא מקרא מפורש שאינו צריך לפרשנות.
 

u r i el

New member
מקרא "מפורש" -

אין דבר כזה. גם "עין תחת עין" הוא "מקרא מפורש" ( לכאורה ) ואעפ"כ פרשוהו חכמים לשיטתם, כלומר מה שהוא בעיניך ובעיני Obvious, לא בהכרח כך בעיני חכמים.
 

iricky

New member
ממון אינו פירוש לעין תחת עין

אלא בא במקומו, ולכן זו עקירת המקרא ולא פירושו, שהרי עין תחת עין הוא מקרא מפורש ואינו צריך לפירוש.
 

u r i el

New member
קום והתהלך בארץ -

רק על רגל אחת, אני ממש על סף נסיעה, ועל כן רק על קצה המזלג לעיונך ראה כאן :

http://he.wikipedia.org/wiki/שב_ואל_תעשה

הנושא וודאי מורכב הלכתית לאין ארוך מכפי שנוכל להכילו כאן בפורום אולם בתור התחלה נראה לי הקישור לעיל מתאים לענייננו.
 

iricky

New member
מובאה זו אינה עוסקת כלל

בסוגיית עקירת מקרא, וניכר ממנה שהעורך כנראה לא הבין עד תום את משמעות המושגים שהוא דן בהם.
 
תשובה משולבת

דבריכם : אשר יש בהם שאלות נוקבות (ריקי) וכן הערות מהותיות (אוריאל) למעשה, חוברים אישה אל אחותה -מהו מקור סמכותם של חז"ל? זו אינה שאלה הגותית גרידא, אלא כפי שהעיר ובצדק רב (ריקי) ייתכנו לה נפקא מינות לחיי המעשה, גם בימינו. העובדות הן פשוטות: מה שאנו מקיימים היום בפועל ומה שקיימו אבותינו מבחינה היסטורית - אינו מה שכתוב. אלו הן העובדות. כעת יש לגשת אל השאלה (ואנחנו מדברים כמובן על אנשים המאמינים במקרא או במשמעותו התיאולוגית) מאיין להם סמכות זו? אם כן , הדבר מצוי במחלוקת בין פרשני ופוסקי הראשונים והאחרונים שחשבו על הדבר הזה. הרמב"ם וסיעתו (ספורנו, הבריסקרערס, החזון איש וכו' וכנראה, כנראה, רש"י ) טוענים שסמכות חז"ל היא אוטנומית לחלוטין, כלומר לא פירוש למקרא - אלא יצירה עצמאית נפרדת לחלוטין מהמקרא, שהוא לה תשתית עקרונית בלבד. ר' יצחק עראמה, ר' שם טוב אבן גאון ואחרים (וכנראה, כנראה, גם הרמב"ן) טוענים שחז"ל מפרשים את הכתוב דרך קבלתם בהר סיני. כלומר לא אוטנומיה, אלא באי כח עם כתב אסמכתא. המכנה המשותף לשתי הסיעות הוא כי חז"ל הינם בעלי סמכות אוטריטרית לקבוע מהם חוקי התורה. המבדיל ביניהם - והבדל רב ומשמעותי - הוא: מה המקור לכך? האם בהר סיני (ועוד קודם) ניתן פירוש בעל פה- למשה לכל המצוות או רק לחלק מזערי מהן. לדעת הסיעה הראשונה, יש מצוות בודדות שניתן להם ביאור מהי כוונתם. לדעת הסיעה השנייה, כל המצוות כולן ניתן להם פירוש על-פה - היינו תורה שבעל פה ותורה שבכתב ירדו שניהם , ולא חלקים מהם, מן השמיים. אשר לשיטה השנייה שהיא הקלה להבנה והרווחת אצל ההמון - אין שום בעיה! אנחנו לא מבינים מה כתוב בתורה, חז"ל מבינים אותה כי יש להם מסורת מהי תורה זו. הבעיה היחידה עם השיטה הזו - שהיא כאמור לא מסובכת מדיי - שהיא אינה נכונה בפועל! חז"ל מודים שזו התורה לא תהא מוחלפת ושיש מצוות ושאלו הם פירושם ושזוהי קבלתם אך רבות הם משנים לחלוטין, עד כדי ביטול גמור, את הפירוש שהם פירשו ואת הקבלה שהם קיבלו - כמו למשל, שרבו המרצחים בטלה עגלה ערופה או משרבו המנאפים בטלה סוטה. (וזה אחרי מסכת שלמה שבה הם דנים מהי הקבלה שלהם על סוטה).
השיטה השנייה, של הרמב"ם החזו"א וכו- טוענת דבר פשוט מאוד מאוד - רוב המצוות בתורה הם במהותן בעלי שני חיובים. 1. חיוב המצווה האלוהית כשלעצמה. 2. חיוב לקבל אל חז"ל כסמכות - כלומר כאילו יש תרי"ג מצוות כפול שניים, ובכל מצווה מהתר"יג מגולמת בה עצמה החיוב לקבל את חז"ל. כלומר, זוהי מצווה, אם נשתמש במטאפורה מתחום הגנטיקה - בעלת שני כרומוזמים: כרומוזום התורני וכרמוזום החיוב לקבל את סמכות חכמים, מדין ככל אשר יורוך. ובלשון פשוטה - אלוהים במעמד הר סיני אמר למשה - אלו הן המצוות ותדע שלגבי חלק מהם זה הפירוש - ולגבי הרוב, כרגע זה מה שתאמר (היינו תורה שבכתב) אבל אני נותן לחכמים שבכל דור ודור את הסמכות להתאים את עצמם לדור ההוא, אפילו הפך הכתוב. היתרון שבשיטה הזו הוא ברור - זוהי היהדות ההיסטורית. נקטדה. כך חז"ל פעלו במציאות. החסרון הוא בכמה שאלות נוקבות לגבי תוקף מצוות דאורייתא מול תוקף מצוות דרבנן (יש על כך תשובות ארוכות בחכמי האחרונים, לא נאריך בהם).

אם כן, לאחר הבהרה זו יכול אוריאל לנוח בשופי כי יש לו על מה שיסמוך, אך יידע גם שהגדולים שבהוגים ובפוסקים פירשו היפך דעתו (וגם שהמציאות ההיסטורית מוכיחה שהשיטה הראשונה היא כנראה הנכונה).

אשר לריקי, כאן השאלה היא הרבה יותר נוקבת והתשובה עליה פשוטה, לשתי השיטות: חז"ל לא פירשו ולא חוקקו חוקים אחרים בנוגע למשכב זכור וכו'. באף דור ובאף עידן בלי שום הפרש. וכיום, קיימת הלכה שאין בית דין יכול לבטל דברי חברו אלא אם כן גדול ממנו במניין ובחכמה. מתי בימינו כן יכולים להורות הלכה אפילו במה שנראה נגד דעת חז"ל - אימתי שחז"ל מתנים את האיסור או הפירוש למציאות. באישה הם עשו כן בהדיא - "אין דרכה של אישה לישב בבית דין", או "מפני כבוד הציבור.." - אז אם כן, באם השתנתה מציאות זו, ניתן לחוקק חוק חדש. כפי שצריך לעשות בימינו - היינו חוקים חדשים, וביטול קודמים, לגבי מעמד האישה.
בנוגע למשכב זכר - דין זה הוא לא תלוי המציאות כלל - אלא חז"ל לא דנו בו - ולא משנה מדוע (אם משום שהם חשבו שהוא לא קיים - "לא נחשדו" - או חשבו שזה קבלה מהר סיני, איך וייס נישט) הם אפילו לא נגעו בו ואיננו יודעים מהי דעתם על הנושא. וכאן, ברגע שלא מיגלייא מילתא -נשאר האיסור על כנו ולא ניתן לחוקק מדעתנו ועל סמך שיקולינו אלא אם כן יבוא בית דין הגדול מאיתנו במניין ובחכמה (וזה לא יקרה כנראה לעולם - להוציא 'ימות המשיח')
 

iricky

New member
אם חז"ל לא נגעו בנושא הזה

זה הופך את הבעיה דווקא ליותר קלה, כיון שלא חשוב מה שיחליט בית דין דהיום לא יהיה בזה משום ביטול דברי חברו. לפיכך אין שום צורך לא בגדול במנין ולא בגדול בחכמה אלא סתם בית דין, ואפילו זה אין (בזרם האורתודוקסי). זה אחד הסימנים המובהקים להתנוונותה של ההלכה ותלישותה מן החיים הממשיים.
הערת אגב: הטעם שניתן לאיסור משכב זכור הוא משום איסור שפיכת זרע לבטלה. אם כך היה צריך לאסור גם על מי שאשתו עקרה לקיים עמה יחסי אישות, לא?
 
כן ולא.

ברגע שחז"ל לא נגעו בנושא - כלומר הותירו את האיסור על כנו מבלי להתעסק לפרטיו למעט גדרי האיסור כמובן (היינו משכב אנאלי ממש) - והוא אחד ממצוות לא תעשה בכל ספרי מניין מצוות "לא תעשה" שישנם (רמב"ם, רמב"ן, החינוך וכו') לבטל את האיסור הזה - משמע לבטל אחת ממצוות התורה שחז"ל נתנו להם תוקף כפשטם. זה חייב בו'הום של בית דין. מה עוד שלדעת הרמב"ם הוכפל האיסור הזה לחיזוק: "..כבר נכפל הלאו בעניין זה בעצמו ואמר: "לא יהיה קדש מבני ישראל" (דברים כג, יח), וזוהי הסברא הנכונה שלאו זה נכפל לחיזוק, לא שהוא אזהרה לנשכב; וממה שאמר: "לא תשכב" נלמדה אזהרה לשוכב ונשכב".

טעם איסור משכב זכר מפורש בתורה עצמה: "כמַעֲשֵׂה אֶרֶץ-מִצְרַיִם אֲשֶׁר יְשַׁבְתֶּם-בָּה לֹא תַעֲשׂוּ; וּכְמַעֲשֵׂה אֶרֶץ-כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי מֵבִיא אֶתְכֶם שָׁמָּה לֹא תַעֲשׂוּ וּבְחֻקֹּתֵיהֶם, לֹא תֵלֵכוּ" - היינו מדין עבודה זרה ואביזרייהו שלה. והוא מכלל התועבות המוזכרות בעריות. חוץ מזה - שאנחנו לא דורשים טעמא דקרא - כלומר לא פוסקים הלכה לפי הטעם שלה בתורה.

למרות האמור, וכאן אתה צודק בהחלט שהוא שייך לדקדנס יהדותי, חוסר ההתעסקות עם זה הדבר מביא לאמורפיזצייה של האיסור - היינו מבחינה הלכתית הוא "תלוי באוויר". אני לא בטוח שלייבוביץ בהתייחסו לעניין זה התכוון לכך (לי נראה שהוא התכוון כפי דעתך היינו לבטל את איסור משכב זכור בימינו שהדבר נפוץ ,בכל אופן צ"ע) אבל אני חושב שאכן צריך לגעת בנושא הזה ולהתחיל לטפל בו בבחינת הרחבה בו - ממש סימן שלם של שולחן ערוך כיצד יש לנהוג בו. לא לבטל את האיסור אלא לתת לו את הרחבת גדרים (ופועל יוצא היתרים, שלא בכלל החייבים) כמו למשל - האם אהבה גרידא ללא אקט מותר או לא? כמו מעמד ההומוסקסואל בנוגע לנישוק וחיבוק האם זה נקרא "מתעסק" האסור בעריות, או לא. כמו למשל מה דינו של קוקסינל המבצע שינוי מין לעניין מעמדו כזכר ונקבה וכו כו' - הדברים הללו נלמדים באופן כללי וספוראדי - מתוך סברה ולא מתוך הלכה פסוקה - כאן ניתן לומר שבימינו יכולים להתעסק גדולי הדור בהתאם למציאות. אגב, וייתכן אפילו להחמיר בעניין. למשל, גבר על פי ההלכה יכול לישון עם חברו באותה מיטה, כך כותבת הגמרא ומנמקת זו בכך שלא נחשדו ישראל על משכב זכור. ואילו, היום שאנו יודעים שלא רק שנחשדו ישראל, אלא ישראל היא סוג של פרזנטורית גולבלית בעניין זה, ייתכן ויש לאסור את הדבר, שהותר מלכחילה. ויש פשוט רתיעה פסיכולוגית מליגע בנושא הזה. הנה השבת, נגעו בה רבות, וכמה איסורים וכמה היתרים מכלל איסורים אלו נלמדו רק בגלל שהתעסקו בכך, כמו למשל פיקוח נפש דוחה שבת. נניח והומוסקסואל אשר אנו יודעים, וסתם אני מעלה סברת כרס, שישים קץ לחייו כמעט באופן מובהק ממניעת אהבה מסוג זה - האם שייך לומר פה פיקוח נפש, שנתיר לו הדבר? וכמו שהעלית למשל גבי הוצאת זרע לבטלה - שצ"ע בכל אופן אם הוא מדאורייתא או מדרבנן, אבל לאלו שסוברים שהוא מדאורייתא - הנה אנו יודעים שהתירו חז"ל הוצאה כזו לעיתים, מטעמים של השקטת יצרו - ולמה הם עשו זאת כי זה דבר נפוץ מאוד - אני לא פוסק הלכות אבל אני כן מבין שמוכרחים לדון בזה - לראות מה גדרי האיסור, וגדולי הדור לא מתייחסים כלל לנושא בגלוי, אלא מגיעים אליהם בלאט ובשפריר חביון - שואלים שאלות, והרבנים, בהם גאוני עולם, לא מבינים בזה יותר מדיי ופוסקים להם בשקט, מבלי שהדבר יפורסם - מבלי שנדע מה הפסק בזה ובזה, וגם הם משערים ומאמדנים אומדנא בשל בורותם בנושא. למשל, ממה שאני יודע ומכיר על מספר נשים ששאלו על בעליהם שגאוני הדור לא חייבו אותם להתגרש (הם לא הבינו שכנראה האיש לא ישתנה) זה אבסורד בהתגלמותו והם גוסזרים אומללות על האיש והאישה וילדיהם, שסופו מי ישורנו. כן, צריך להתעסק בנושא - מבלי יכולת לבטלו באופן קטיגורי.
 

iricky

New member
אם זה מדין עבודה זרה

אז ודאי שיש מקום לבטל כיון שאין למשכב זכר היום שום קונוטציות של עבודה זרה.
כל חידוש בהלכה נעשה על פניו של בית דין קודם שלא התיחס לעניין. הדעת נותנת שהמושג של "ביטול דברי חברו" אינו מתיחס למקרים האלה.
 
לפי הרמב"ם הכלל "אין בית דין יכול לבטל דברי בית דין חברו אלא

אם כן גדול ממנו בחכמה ובמניין" חל רק על גזירות שגזר בית הדין כדי להרחיק מעברות ולא על הבנת ההלכה עצמה.
 

iricky

New member
מה זה

"הבנת ההלכה עצמה"? האם יש הלכה לעצמה ויש הלכה שלא לעצמה?
 

iricky

New member
מהו זה שכתוב בגמרא

הלכה כרבי יהודה או כרבי ישמעאל וכיוצא בהם, האם אלו הלכות או גזירות?
 

iricky

New member
לא הבנתי

איך זה עונה לשאלתי.
טענתי היא שאין ההלכה דבר קבוע ועומד המוטל כביכול מבחוץ על בית דין, כמו שחוקי הכנסת מוטלים על הרשות השופטת במדינה, אלא מה שמכריע בית הדין הוא הוא ההלכה. ומותר לבית דין אפילו לעקור דבר מן התורה, על כל פנים לפי שעה ולפי מה שהשעה צריכה, ומאותה שעה זו תהיה ההלכה עד שיבוא בית דין אחר וישנה אותה. ככה עושים הלכה חיה. ככה עשו חז"ל הלכה. היום עושים הלכה לפי החת"ם סופר שחדש אסור מן התורה. זו הלכה מתה. זו הלכה שאין לה עתיד. הגיע הזמן לחזור לעתיד עם חז"ל.
 
למעלה