פרשתי האהובה

דעת תורה שבתיאורי האל בדיבור זה עבודה זרה?

זו דעתו של הרמב"ם שאולי יש בזה אביזרייהו, וגם הוא לא מרחיק לכת עד כדי כך..

עבודה זרה לאל זר ממש ובכוונה לאל זר לא אלוה - היינו מוחשי הנעבד והמוכר ומפורסם כאחד שכזה - גם באמירה עבודה זרה מיקרי..
 
א. לא רק מוחשי שהרי נפסק שגם עבודת נבדל היא ע"ז

ב. עם ישראל הוא נעבד מוכר ומפורסם ככזה
ג. זעיר אנפין ונוקביה הם נעבדים מוכרים ומפורסמים ככאלה.
 

iricky

New member
אמור לי בבקשה

האם מצוות כיבוד אב ואם היא קזואיסטית או אפודיקטית? ומה לגבי "לא תרצח"?
 

u r i el

New member
מה זה משנה בעצם ?

זו רק שאלה של ניסוח המצווה, לא ?

כַּבֵּד אֶת-אָבִיךָ, וְאֶת-אִמֶּךָ ... אפודיקטי,
כִּי-יִהְיֶה לְאִישׁ, בֵּן סוֹרֵר וּמוֹרֶה אֵינֶנּוּ שֹׁמֵעַ, בְּקוֹל אָבִיו וּבְקוֹל אִמּוֹ; וְיִסְּרוּ אֹתוֹ, וְלֹא יִשְׁמַע אֲלֵיהֶם... קזואיסטי.

כלומר יש גם וגם.
 

iricky

New member
אם זו רק שאלה של ניסוח אז זה באמת לא משנה

אבל אם זו שאלה של מהות, היינו אם תוקף המצווה תלוי בנסיבות ובתנאים מסוימיים או בלתי תלוי, זה כבר משנה מאוד. מצווה שהיא במהותה קזואיסטית ייתכן שיש טעם לשנותה עם השתנות הנסיבות. ובאפודיקטית - לא.
 
כבד את אביך ולא תרצח הם 'טיזרים'

שההיגיון מחייב להרחיבם. (אגב, גם בקריאה של אתאיסט מוחלט, וחוקר מקרא אלמנטרי). כלומר אלו הם כללים המחייבים הרחבה, שהיא יכולה להיות אפודיקטית או קזואיסטית.
 
למעלה