כך היה ראוי שיהיה, וכך לא ניתן שיהיה
אמרת דבר יפה מאוד - כל מגמת חז"ל בביטול ובשינוי והוספת תקנות גזרות ומצוות, היא לשם קיום התורה וכינונה, ורק לשם זה. כל מגמה אחרת - היא לא רק כפירה - אלא ממש עבודה זרה (מגמה למען האדם, או למען כל ערך וכו (לא מחללים את השבת בשביל חיי אדם כשלעצמם, אלא חלל עליו שבת אחת כדי שישמור שבתות הרבה וכו').
אממה- כללי הפסיקה אינם מאפשרים לנו בימינו, אני מדבר על חכמים בדור הזה, לשנות אחת ממצוות התורה, שאינן תלויות ומותנות המציאות על ידי חז"ל, ואפילו לא תקנה מתקנתם, אע"פ שהשתנתה מציאות זו, אלא אם כן יגיע בית דין הגדול מאיתנו במניין ובחכמה.
ראה, אותו רבנו גרשוום, מראשוני הראשונים, ביטל מצוות עשה ועבר על לא תעשה ("בל תוסיף") אני יודע שיש תשובות עקומות בעניין זה כיצד הוא עשה זאת, אבל בפועל זה מה שהוא עשה. איך הוא הצליח לעשות זאת? על פי המיתודה שאני דובר עליה - היינו גדולתו כבית דין, היות קהילת ישראל כולה שומרת תורה ומצוות המוכנה לקבל על עצמה זאת, מגמתו לשימור תורה וביסוסה במציאות, היות המצוות שהוא ביטל היו תלויות מציאות זו, ובעיקר בעיקר על סמך אותה אוטנומיה חזלית אשר היא נתונה לשכלו של האדם ואשר האל אפשר קיומה של אוטונומיה זו מעיקרא.