צים: האוניות מגיעות לכל העולם והגיע הזמן להתיחסות כאן

  • פותח הנושא yel5
  • פורסם בתאריך

משקיע88

Well-known member
זהירות בהשקעות היא צעד מומלץ תמיד. אין שום סיבה הגיונית להעריך שמחירי ההובלה הימית ישמרו על הרמה הנוכחית לאורך זמן, ומי שחושב שהם יישארו 74% גבוהים יותר מרמתם הממוצעת בשנת 2021 הוא מהמר. אבל, איזו רמה משקפים מחירי צים הנוכחיים? החברה דיווחה על הכנסות ברבעון האחרון המשקפות על פי חישובי מחיר ממוצע של כ 4,000$ למכולה של 40 רגל, בעוד מחיר הספוט הממוצע עמד על כ 8,000$, קצת מתחת למחיר הנוכחי. זה נובע מן הסתם מכך שכ 50% מן ההכנסות נובעים מחוזים ארוכים שנחתמו סביב מחירי מרץ 2021, והשאר במחירי הספוט הנוכחיים. אם תמהיל ההכנסות לשנת 2022 ימשיך במתווה כזה, סביר שהרווח של צים לשנת 2022 לא יפחת מהרווח לשנת 2021, גם אם נביא בחשבון שיעור מס של 23% לעומת 17% בשנת 2021.
ברור שמחיר צים הנוכחי איננו משקף הכנסות פרמננטיות ברמה הזאת. אפשר להעריך שבמחיר הנוכחי של המניה המשקיעים לוקחים בחשבון ירידה של 70%-80% במחירי ההובלה במכולות, ואז נקבל מכפיל רווח נורמלי של 7-8.
אין לי רצון מיוחד לשמש כיועץ השקעות, אבל סיכוני ההשקעה בצים ירדו בצורה קיצונית כי אין לה חובות בכלל. נהפוך הוא, בקופתה מזומנים במיליארדי דולרים. במחזור הבא של של ענף ההובלה הימית החברות הממונפות ביותר צפויות להתרסק (כמו שקרה לצים בעבר) והחברות הנזילות ירכשו אוניות וקווי הובלה בנזיד עדשים ויצמחו באופן מואץ. גילוי נאות - אינני משקיע בצים אך אני מחזיק במניות קנון. אין באמור המלצה כלשהי אלא עמדה אישית והרהורים חסרי כל משקל. PS: אני מעריך את חלוקת הדיבידנד הכוללת האפשרית בגין שנת 2022 בלא פחות מ 50$ למניה תוך שמירה על רזרבות נאות. אם יחולק פחות זה יהיה לצורך רכישה הזדמנותית. אגב, רבעון 1 לשנת 2022 כבר ממש מאחורינו ואני מעריך שהרווח שידווח במאי הקרוב יעמוד על 2 מיליארד $, ובגינו יחולק כ 1.2 מיליארד דיבידנד.
 
נערך לאחרונה ב:

בורסה 2008

Well-known member
על פניו אתה צודק. אני לא מספיק בטוח במה הסיכונים הגדולים בצים ומה יקרה אם יתממשו, וזה גם מה שמנע ממני מלקנות. אני רק יודע שצים עד לא מזמן היתה בכלל חברה הפסדית, וזה מרתיע מאד.

אגב, אם לזלוג כאן לנושא של שרשור אחר, התחלת ירידה במחירי התובלה הימית אולי רומזת על שיפור בשרשראות ההספקה, מה שיכול להקל על האינפלציה בחודשים הבאים. אם זה יקרה ובעקבות זה יתחתנו הציפיות לעליית ריבית, השוק אמור לאהוב את זה 🙂
 

משקיע88

Well-known member
לא הייתי מזדרז להסיק על מגמת שרשרת ההספקה מכמה ימים של ירידת מחירים, כפי שלא הייתי קובע שהירידות בשוקי המניות בעולם הסתיימו. לגבי היותה של צים הפסדית בעבר, זה נכון גם לאמזון ואפל, ולא אומר דבר. לדעתי הסיכון העיקרי בחברות עסקיות נובע ממינוף. כשחברה איננה ממונפת היא מסתכנת בירידת ערך אך לא בפשיטת רגל. אגב, צים מפעילה יותר מ100 אניות אבל היא בעלים של כ 11 אניות בלבד. לכן גם לירידת מחיר האוניות היא חשופה בקטן. אני מזכיר שהעדפתי להשקיע בקנון בשל כך שיש לה גם זרוע אנרגיה שהיא לדעתי גיוון מעניין של ההשקעה ובמחיר נמוך למיטב הבנתי.
 
נערך לאחרונה ב:

בורסה 2008

Well-known member
לא הסקתי. רק הערתי שזה יכול לסמן תחילתה של מגמה. צריך לעקוב.

לגבי צים- להבנתי היא היתה פשוט הפסדית בשוטף ולא בשל השקעה בצמיחה ופיתוח כמו חברות הטכנולוגיה, אבל שוב, אתה כנראה מכיר את החומר טוב ממני ואם אתה מרגיש בנח עם ההשקעה, זה מה שחשוב.
 

משקיע88

Well-known member
יש תחומים שהם מחזוריים בפעילותם וברווחיות שלהם: חברות כריה, ספנות כולל מטענים וגם נוסעים, תעופה אזרחית, פאבים של מעגלים מודפסים, יצרניות אלקטרוניקה ומשחקים מוצרי מזון בסיסיים וחומרי גלם מסוגים שונים כמו סוכר קפה ושאר מוצרים חקלאיים. חברות הספנות למיניהן מתאפיינות בצורך בהשקעה גדולה יחסית באניות, ובתנודות ניכרות בביקוש. למשל בתקופות של עודף בנפט מכליות נוסעות באוקיינוסים בלי יכולת לפרוק את מטענן. התנודתיות מובנית בתחום הספנות עוד מהתקופה שג'קלין קנדי התחתנה עם איל הספנות היווני אונאסיס. אין דרך מוכרת לנחש את מחזורי העסקים. חברת טאוור למשל שפועלת בתחום ייצור המעגלים המודפסים הגיעה לסף פשיטת רגל אחרי השקעה ענקית במפעל שלה במגדל העמק. מאוחר יותר היא ניצלה את השיפור במצבה כדי לרכוש מפעל מתקדם של שארפ היפנית בעשירית המחיר בו הוקם. צים, בדומה לטאוור בצעה תכנית שיקום עסקית, באופן שהכריח למעשה חלק מהנושים שלה לקבל מניות במקום את כספם. ככה זה בתחומים המחזוריים. חברות שגייסו חוב והזמינו ציי מטוסים גדולים בהכנה לגאות בביקוש פשטו את הרגל כמו סוויסאייר ואליטליה או להבדיל אל-על כשהמגמה התהפכה מסיבה כלשהי. הדגש כאן הוא רמת הסיכון. אם מבנה המאזן של החברה איתן היא תוכל לנצל תקופות שפל שיגיעו בעתיד ללא צל של ספק. כך קרה גם בכיל ובחברה לישראל (אתה שם לב לריבוי מיקרים באותה קבוצה) שתלויות במחירי חומרי גלם כמו אשלג וברום שהם מחזוריים. לדעתי זה מה שיקרה בעתיד בחלק מהחברות לייצור אנרגיה ירוקה שיבלעו ע"י חברות נזילות יותר וירוקות יותר. אני מרגיש בנוח עם ההשקעה העקיפה בצים כמו שאתה מרגיש בנוח עם דלק קבוצה, עם קורטוב של מלח.
 

בורסה 2008

Well-known member
במחירים הנוכחיים של דלק קבוצה אני מרגיש בנוח בזכות הסביבה שלה. אם הסביבה תיראה אחרת(נפט מתחת ל-50, גז בריטי חוזר מתחת ל-100 ואפילו מתקרב ל-50-60) אני ארגיש הרבה פחות נוח.
השאלה היא מה אתה צופה לצים בתרחיש רע- נגיד ירידות חדות מיידיות במחירי התובלה. האם אתה צופה שלאור המינוף האפסי והנזילות שלה משבר כזה בעצם יהווה לה רק קרש קפיצה על חשבון אלה שיתפרקו?
איזה עוד סיכונים היית מגדיר כסיכונים ברמה גבוהה לצים ואיך לדעתך היא תתמודד איתם?
כמובן שכלום ממה שתרשום לא יהווה המלצה וכו' וכו'....
 

משקיע88

Well-known member
הסברתי כבר ששוק הספוט מהווה רק כ 50% מהכנסות צים ולכן אם מחירי ההובלה הימית ירדו מידית ב 80% למשל, היא תיפגע ב35% מהכנסותיה לשנת 2022. תזכור שרבעון אחד כבר עבר בהכנסות שיא. לעומתה, חברות שהשקיעו בהזמנת אניות חדשות באשראי יפשטו את הרגל, מה שיאפשר לצים ולחברות נזילות אחרות לקנות אניות חדישות במחירי מציאה (אולי 25% משווין הנוכחי?) ברור שמצב מתמשך של מחירי תובלה במכולות נמוכים יפגע בצים ונצטרך להתרגל לכך שהיא נסחרת במכפיל רווח של 8 במקום 1. אם מחירה ירד 50% היא תיסחר במכפיל 4 על בסיס מחירי תובלה שיצנחו פרמננטית ב80% ממצבם הנוכחי. סיכונים נוספים הם משבר עולמי מתמשך שיתבטא בקיטון משמעותי בשימוש בתובלה ימית, תוך המשך בגידול בעלויות השכר והדלק, ובקיצור סטגפלציה. אבל אז זאת תהיה בעיה לרוב החברות בעולם ולא באופן ייחודי לצים. כמו שכבר אמרתי, הבעיה הגדולה של חברה במצב של ירידה חדה בביקוש היא איך לשרת את החובות ואיך לצמצם הפסדים על שווי הציוד. במקרה של צים שאין לה גרוש חובות ורוב האניות שברשותה חכורות למספר שנים (2-3) היא תסבול אבל תשרוד בהסתברות גבוהה. לדעתי במחיר הנוכחי שבהסתברות גבוהה ישקף בעוד שנה שווי מזומנים בקופה פחות או יותר זה הימור כדאי, אך כמובן בעל סיכונים מסוימים.
 

בורסה 2008

Well-known member
תודה על השיתוף.
השוק מתמחר את צים בגרוש וחצי לפי הניתוח הזה. אגב, גם ביחס לחברות אחרות בתחום. מה לדעתך הסיבה לכך?
 

משקיע88

Well-known member
אנליסטים אינם אוהבים חברות בתחומים ציקליקאליים כי קשה מאוד לחזות את העתיד לקרות בהם. לכן גם בתחום המכרות יש לעתים חברות שנסחרות במחירים נמוכים בצורה כמעט אבסורדית. אני משקיע בכמה חברות שכורות מתכת כסף בקנדה וארה"ב בתחום המיינורז, כלומר חברות קטנות למדי. יש בהן כאלה שנסחרות במכפילים חד ספרתיים נמוכים, ובשנים שמחיר מתכת הכסף עולה יש מצבים של מכפיל 1. פשוט אין כמעט סיקור של אנליסטים ואפשר להיתקע בהשקעות לא סחירות.
לגבי חברות שינוע אחרות חוץ מצים אינני מכיר. חברות גדולות כמו מרסק אינן דומות בפעילות שלהן ואם לומר את האמת התחום איננו מעניין אותי במיוחד...כשהתנאים משתפרים פתאום באופן קיצוני אני פוקח עיין תורנית. קצת כמו בנפט...
 

בורסה 2008

Well-known member
ראיתי עבודה של תומר קורנפלד(אם אתה מכיר) שמשווה כמה חברות כאלה:
WhatsApp Image 2022-03-27 at 00.35.01.jpeg

לא מכיר ולא חקרתי לעומק את החברות המתחרות, אבל זה בהחלט נראה מעניין.
 

משקיע88

Well-known member
אינני מכיר את תומר קורנפלד אבל השימוש ביחס EV/EBITDA במקום במכפיל רווח נקי מסתיר את המינוף של החברות. גם בהשוואה הזאת הרווחיות של צים עדיפה, ולדעתי יש לנכות את המזומנים בקופה למעט הון חוזר סביר כדי להבחין בהזדמנות לקנות CASH ON CASH כאשר על הפעילות העתידית כמעט לא משלמים.
 

בורסה 2008

Well-known member
דווקא השימוש במכפיל הזה כן משקף את המינוף. בגלל זה המכפיל של צים כל כך נמוך.
לגבי המזומן אני מסכים.
 

yel5

Well-known member
צירפתי מתחת שקף תחזית החברה ל 22 ממצגת דוחות שנת 21. הסיבות שאהבתי אותו:
1. צפי לממוצע EBITDA ב 22 הוא 7.3B$ בהשוואה ל 6.6B$ בשנת 21. עליה של 11%. העליה לא מענינת אותי. מענין אותי שאין ירידה.
2. צים צופה תעריפי הובלה ב 22 גבוהים מ 21. למרות שתעריפי הספוט יירדו במחצית השניה של 22, תעריפי החוזים יהיו גבוהים משמעותית לעומת 21.

כמובן שמחזיק ואין כאן המלצה.

1648560456171.png
 
נערך לאחרונה ב:

משקיע88

Well-known member

yel5

Well-known member
כתבה די שיטחית. לא הייתי מוכר מניות שעידן מוכר. כשהוא מכר בבזן, אפילו לא חלפה בי המחשבה למכור (מחזיק פטרו1). ידעתי שזו עונת הגאות והוא מוכר מסיבות לא כלכליות. גם בצים המכירה שלא לא רלוונטית לאחזקה שלי. כאן הוא מממש רווח דה לוקס.
 

בורסה 2008

Well-known member
בשל הדיבידנד ומימוש המניות, אחזקה בקנון הפכה לפחות מוטית צים משהיתה. רק לתשומת לב.
 

משקיע88

Well-known member
בלי להביא בחשבון מזומנים בקופה בתחילת השנה, יש כרגע לקנון 3.1 מיליארד שח בקופה מדיבידנד ומכירת מניות צים. חוץ מזה היא מחזיקה מניות צים בשווי שוק 5.4 מיליארד ומניות OPC בשווי 4.3 מיליארד. סה"כ הנכסים המזומנים והסחירים האלה הוא 12.8 מיליארד ש"ח. כמו כן הסכם מכירת המניות בקורוס הועבר לבוררות. תביעת קנון היא לתשלום כ 250 מיליון $. ש.ש. כרגע כ 11.3 מיליארד. בלי להמליץ על ההשקעה, גם OPC וגם צים מתומחרות לדעתי במחירים אטרקטיביים.
 
למעלה