צלם

לא דיברתי על סמכות פסיקה

ור' גם ריש הלכות סנהדרין:
א,א מצות עשה של תורה למנות שופטים ושוטרים בכל מדינה ומדינה ובכל פלך ופלך, שנאמר "שופטים ושוטרים, תיתן לך בכל שעריך" (דברים טז,יח). שופטים--אלו הדיינים הקבועין בבית דין, ובעלי דינין באים לפניהם.
 

kaner91

New member
מאי נפקא מינה

בין אתרופומורפיזם לבין תיאומורפיזם?
הרי בשניהם יש משהו משותף לאדם ולאל.
הרמב"ם רצה להגיד (בעקבות אריסטו ומפרשיו הערבים) שהדבר המשותף הוא הכוח הרציונלי שבאדם.

מה אם כן, אותו ה'צלם' לפי הפירוש שלך?
 

iricky

New member
נראה לי שמה שמשותף לאדם ולאל

זה ששניהם עשויים זכר ונקבה, שהרי פסוק מפורש הוא: " וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם".
 

u r i el

New member
ברוך הבא

לעומם של המקובלים שתארו את הצד השמאלי באלוהות כמערכת נקבית, וכפי שעיניך רואות היה להם על מה לסמוך. כל ענינו של המקובל לאחד את המידות האלהיות הללו לכדי אחדות, לשם ייחוד קודשא ....
 

u r i el

New member
דייק !

וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים: נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ, וְיִרְדּוּ בִדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּבַבְּהֵמָה, וּבְכָל [חית] הָאָרֶץ, וּבְכָל הָרֶמֶשׂ הָרֹמֵשׂ עַל הָאָרֶץ! וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ, זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם (א 26-27).

האדם - מין האדם, לא האינדיבידואום ׳אדם הראשון׳ והמדרשים הנפוצים בב״ר ידועים ומוכרים.
 

u r i el

New member
בקשת הדיוק מתייחסת

להיות האלהים עצמו זכר ונקבה כמנוסח בהרחבה בפסוק שאני ציטטתי. בכך אני מגיב על ההערה ; להוציא מלבם של מינים, שכנראה הופנתה לעבר המקובלים.
 
זה לא

זכר ולא נקבה, ה' ירחם! כי לא אדם הוא, הרי נאמר. ביולוגיה אינה חלה עליו. האדם נברא בצלמו ובדמותו, לא במתכונתו ובחומרו חס ושלום. ה' אינו חומר באשר הוא בראו, ולכן קודם לו - לוגית וכרונולוגית.
 

u r i el

New member
כך ניתן להבין את ״״פשט״״ הפסוקים

וגם ע״פ טעמי המסורה ואפ׳ על פי ההקשר של פרו ורבו המובא מיד לאחר מכן. אני יודע שזה נשמע ״לא טוב״, ובוודאי שאין זה מתיישב עם יחזקאל קויפמן, אבל לפשט הכתוב ולמקובלים לא לא הפריע.
 
"ה' הוא לא חומר באשר הוא בראו"

היגיון זה חל על כל הברואים. החומריים והמנטליים.
חוץ מזה אם אתה מסכים שצלם זה לא חומרו של האדם אז הדימוי הוא במשהו אחר שאינו חומר, זה הרי מה שאמור הרמב"ם! אז מה הטענה?
 
<

לפי דברייך יוצא שהזכר עשוי זכר ונקבה ושהנקבה עשויה זכר ונקבה. שהרי זה מה שמשותף להם ולאל לא? פשט הכתוב, שמסתדר גם עם הטעמים, הוא שהאדם נברא בצלם, והוא נברא כזכר ונקבה.
 
אין לי מושג

מהו צלם אלהים. מה שאני טוען זה רק שהמשמעות של המילה 'צלם' בשפות שמיות שונה מהמשמעות שהרמב"ם ייחס לה. מדובר פה בעניין לשוני ולא בעניין תאולוגי. המסקנות התאולוגיות שנגזרות מזה שגבו מבינתי.
 

iricky

New member
לעולם

אין אני מסמיך דעות והשקפות לציטטות והבאות דברים מן המקורות, משום שבדרך זו ניתן לבסס כל דעה וכל השקפה, אפילו את דעותיו והשקפותיו של הלשונאי בר אוריין. וכל המניח דברים שבארנו שהם בנויים על יסודי עולם והולך ומחפש בפסוק מן הפסוקים ומקבילותיו בלשון אכדית או אשורית או ארמית וכיוצא בהן, או בהגדה מן ההגדות או במדרש מן המדרשים, עד שימצא מלה אחת ישיב בה על דברינו שהם דברי דעת ותבונה- אינו אלא מאבד עצמו לדעת, ודי לו מה שעשה לנפשו. לפיכך ציטטות ומראי מקומות אינם משמשים לי אסמכתא או ראיה אלא אילוסטראציה בלבד: אני רשאי להדגים את מה שיש בדעתי להגיד ע"י ניסוחים מתאימים שבאים מן המקורות, תוך ידיעה ברורה שניתן לדלות מהם גם ניסוחים לדעות והשקפות אחרות, ואפילו מנוגדות להן, ואפילו לדעותיו והשקפותיו של הלשונאי בר אוריין. וכאן מתגלה - להנאתי ולשמחת לבי - כל עומק הניגוד שביני ובין בר אוריין (וחסידיו).
 
לעולם

ישנה אדם לתלמידיו בדרך קצרה
זה מה שחשבתי שיהיה כתוב בגוף ההודעה. (לא שאני חלילה מתלמידיו)
 

iricky

New member
זו אילוסטרציה נאה

למה שכבר אמרתי על ההרצאה הקודמת בניסוח קצת אחר.
 
אינני יודע אם אני מכוון לדבריך..

אבל גם אם לאו.. מגלגלין זכות על ידי זכאי..

ראשית- יש ניסיון נואל ונפסד - לייחס לפילולוגיה - "אמפיריות" כלומר ניסיוניות מדעית המכרחת ידיעה - בכל מובן של "ידיעה (מהקרטיזיאני ועד לקנאטינאנית).
פילולוגיה - איננה מדע. לא הייתה ולא יכולה להיות. לא רק מעצם הגדרתה - אלא מעצם מקורה.

איברא, נכון - המיתודה הפילולוגית - היא מיתודה מחקרית - כשם שהמיתודה המיסטית - היא מיתודה מחקרית.


ובלשון וולגלרית - פילולוגיה היא מדעי הרוח - ואינה מדעים.


לעולם לא יטען הפילולוג - שמחקרו אמפירי - למעט בר אוריין. הוא תמיד ינסה למצוא תימוכין לדבריו במדע - (נניח - ארכיאולוגיה - אם כי גם "מדע" זה, ייאלץ להיעזר בתתחומים "אמפיריים" כדון כימיה, ביולוגיה ופיזיקה לצורך חליטות דבריו).

זה ראשית.

שנית,

גם לצורך הפילולוגיה - שהיא כאמור "השתעשעות אינטלקטואלית" - ותו לא מידי- אין להסיק מקריאתנו את המקרא היום - אותם 24 כתבי קודש שנתקדשו וקיבלו את תוקפם מחז"ל - על אותו מקרא שהיה בתקופתם - שלא לדבר בהשערות, שכאמור אינן אמפיריות - על השפה, ההיסק, הרבדיזציה, הדיאכרוניזציה וכו'. שכן זה אינו אותו מקרא.

וזה שזה לא אותו מקרא - "זה בהחלט"אמפירי".
 
למעלה