עיקר המחלוקת
ואני חושב שכל עטיפתה, שהרבנו לעסוק בה אני ואתה - על אף שהייתה נדרשת (כגון - פילולוגיה כמדע, או פסוידו מדע) הרי שלעיתים היא מרחיקה, ואף עושה זאת בהדיא - לפי תגובתך אליי עתה, מהנושא העיקרי.
אני אזכיר לך את הורתו של דיון זה - שנאמרו בו דברים נוקבים ומשמעותיים אני מוכרח לציין, ואני חושב שכרונולגיית הדיון - אולי תביא אותנו להסכמה, ב-מה איננו מסכימים - כי דומני, שבמספר משפטים, או יותר בניסוחם אולי אף ללא כוונתנו, אנחנו אומרים את אותו הדבר - זאת על אף שהם נאמרים זה כנגד זה - והם נאמרים זה כנגד זה.
למותר לציין שבאופן טבעי - כרונולוגייה זו ממבט ראותי הסובייקטיבית (כלומר - ההדגשים ועיקר תשומת הלב בתיאורה, יהיו קשורים בהודעותיי אליך, ולא שלך אליי).
הורתו של הדיון הייתה בהערתי באחד השרשורים הקודמים על נושא שונה לחלוטין - כי "אין ידיעה בלשון המקרא - אלא חיבור". כבודו, בשום שכל ובדברי טעם, ניסה להסביר על פי חוקי הפונולוגיה וכיו"ב - ואף ראיות נשא - כי המילה "ידיעה", ר"ל בהקשרה המקורי פילולוגי היא לא "חיבור". תגובתי אליך הייתה - חז"ל קבעו שידיעה היא חיבור - ולאו בהגות בעלמא או בפרשנות פרשת שבוע- אלא הלכה למעשה, משמע שזה היה פונדמנטלי עבורם, ועל כן "אין ידיעה אלא חיבור".
מתוך תגובתך אליי הבנתי שאתה מכיר אומנם בסמכות חז"ל - ומכיר ביצירתם "החדשה" - אך אינך מכיר בבלעדיות שלהם על היהדות - קרי על הבנתם ותפיסתם את המקרא, קרי - המקרא בעצמו (לשיטתי).
ועל כך יצאתי בחריפות נוקבת - בשל המשמעות האופרטיבית היוצאת מתוך האבחנה הזו. שכן, אם חז"ל פירשו את התורה, כשם שאחרים "השווים להם במעמדם" פירשוה בזמנם, אין זה מן הנמנע שבזמננו יבואו אחרים (והם עושים זאת) - לא יחידים אלא קולקטיב - וייצרו יהדות "חדשה" נוספת. תרצה לומרמתקדמת, תאמר.
אגב, בשימוש שלך במילים "יצירה חדשה" - במשמע היה משהו ישן ועתה חדש הוא - טמון כל הוויכוח הנוקב עד תהום בינותינו: לדידי, אין היהדות החז"לית - "יהדות חדשה" - אלא היא היהדות. אין קודמת לה, ואין אחרת לה. לא אז, לא בימינו.
דבריי אליך בהודעה קונקרטית חילקו את ההוכחות לטענותיי לשני מישורים עיקריים:
האחד - המישור ההיסטורי "אמפירי". והשני - לוגי. שני מישורים אלו משלימים אחד את השני - תולדתם של שני המישורים מגיעה מתוך העובדה - כי חז"ל הם שנתנו את תוקפם ("קדושתם") לאותו קורפוס מקראי של 24 כתבי קודש.
במישור ההיסטורי שטחתי בפניך את העובדה - כי ידוע לנו באופן אמפירי שהמקרא שבפנינו הוא לא המקרא שעמד בפני "כתות יהודיות נוספות", שעליהם ביססת את התזה שלך. אלא מקרא שונה לגמרי, לא רק בתכניו החיצוניים שלא נכנסו לקורפוס זה המצוי בפניניו היום, אלא אפילו בתכנים אינטגרליים של אותו מקרא המצוי בפנינו היום. וזה כולל אפילו את המקרא שעמד בפני "תרגום השבעים" במאה השלישית לפנה"ס המיוחס לסנהדרין.
עוד טענתי - כי לא ידוע לנו - מעבר לטקסט הנוכחי העומד בפנינו, מבחינה היסטורית איזה מקרא היה בפניהם של כתות אלו - וכיצד הם הבינו אותו, וכיצד פירשוהו (למעשה ניתן לקבוע איזה מקרא לא עמד בפניהם - כלומר זה המצוי בידינו) וזאת מכיוון שאין לנו שום פרדיגמה ידועה ומוכרת לפירושיהם של הצדוקים נניח את המקרא - אלא מתוך דברי חז"ל עצמם על הצדוקים בתלמוד.
הרגשתי בדבריך, למרות שלא כתבתים מפאת ההערכה שאני מעריך אותך כדי לייחס לך את ההבל הזה - כמו אותם אלו אשר מנסים "מדעית" להסביר את עשרת המכות, או קריעת ים סוף. לפני מספר חודשים ראיתי תוכנית ב'נאשיונל ג'יאוגרפיק' מחולקת ל-5 פרקים בני שעה! בה הופיעו מיטב החוקרים בכל הקטיגוריות המדעיות הרווחות והפסוידו מדעיות הרווחות עוד יותר, שניסו להסביר את התופעות הללו - שעליהן ואודותן הם קראו במקרא. נו, אם אתה מאמין באותנטיות של סיפורי המקרא - שומה עליך להאמין בנכתב בו. ואם אינך מאמין באותנטיות המקרא - כיצד אתה מנסה להסביר תופעות הרשומות בו. זה לא רק פרדוכס לוגי - זו אווילות.
ואילו במישור הלוגי - טענתי מה שלדעתי הוא פשוט - למרות שניסו לייחס לו איזה "פרדוכס לוגי" - שבמתן תוקף לכתבי הקודש על ידי חז"ל הם למעשה לא רק קבעו מהם התכנים המופיעים בכתבי קודש אלו, מהם מובנם ומאליו מהי משמעתם, אלא יתירה מכך - חז"ל - בכינונם את הדת היהודית - - קרי את המערכת הקונסטוטיבית של ההלכה, - הם למעשה יצרו לה "קדימות" לאמונה של הדת היהודית הזו - כפי שהם מתגלים באותם כתבי קודש. זוהי המשמעות הלוגית, אגב, של דבריי בנוגע לאלוהי חז"ל.
ועל כן, לא הבנתי כלל מה התכוונת לגבי אותן מחלוקות וכללי פסיקה שונים שבמשך אלפיים שנים ממשיכים לעסוק בהם עד ימינו אלו (וגם אני שניתי בהם במידה לא מועטה במשך כעשרים שנים). הרי אתה יודע שכל המחלוקות הללו, וכל אותן מידות שהתורה נדרשת בהן - היא הלוגיקה התלמודית (אצל הלל 7, אצל ר' ישמעאל 13, אצל ר' אליעזר 32 ושיטת ר' עקיבא) הן מחלוקות ב"מסגרת ההלכה"- ולא מולה, או נגדה. אני מדבר איתך על כינון ההלכה - ואתה מדבר איתי על מחלוקות במסגרתה לאחר כינונה.
זוהי הורתה של המחלוקת העזה בינינו, שלידתה לאחר מכן בהודעתך המאלפת על "בצלם", וסופה מי ישורנו.
אחזור על עיקר המחלוקת - לדעתי: "אין היהדות אלא היהדות האמפירית היסטורית חז"לית.
ולדעתך (להבנתי): אין היהדות אלא יהדות חדשה - מתוך מכלול יהדויות שונות, שהתקבעה אומנם במהלך ההיסטוריה של 2000 שנה כמיינסטרים, ותו לא.