קברות צדיקים

justborn

New member
פולחנים נוצריים?

פירטת בדיוק 2 פולחנים: סעודת האדון וטבילה. טבילה אני לא עברתי ו"סעודת האדון" (אכילת מצה ויין כזכר למה שהמשיח עשה עבורנו) עשיתי פעם אחת עם חבר בלי שום טקס מיוחד שעושים בכנסיות נוצריות. אני אכן לא שייך לשום זרם נוצרי (ויהדות משיחית היא לא זרם נוצרי). אין זרם כזה "משיחיות ישועית" ואין לי מושג למה אתה מתכוון באומרך שאני "מתנהג" כמוהם. ברור שאני לא מאמין לכל מה שהדתיים קוראים לו תושב"ע. יש גם דתיים שמודים שחז"ל בהחלט יכלו לטעות. אתה קורה לפירושים של המשחיים "דמיון פורה"מהסיבה שאין לך שום מושג איך אפשר להיות בקשר עם אלוהים ולשמוע את קולו בליבנו לכן אין מצב שתוכל להבין אותנו עד שתפתח את ליבך. בקיצור כל ההודעה שלך הבלית. כל טוב.
 
לא, לא, יהודיים. אלא מה?

קיימת טקס נוצרי עם או בלי אפקטים נוספים שמוסיפים בחלק מהכנסיות הנוצריות. ראשית, ההיגד "יהדות משיחית היא לא זרם נוצרי" הינו נכון רק בגלל שהמשיחיים מגדירים מחדש את המונח "נוצרים", כשבפועל המשיחיות פועלת כמו פלג נוצרי לכל דבר: המשיחיים מאמינים שישו הוא אלוהים, מקיימים טקסים נוצריים כמו הטבלה לדת ומיסה, אינם מחוייבים לקיים מצוות יהודיות (אף שלמטרות סמליות חלקם שומרים מצוות שהם יצרו לעצמם אשר דומות למצוות היהודיות), כל אמונות היסוד שלהם נוצריות (אחרית הימים המתבטאת בשיבתו של ישו, גן עדן וגיהנום בסגנון הנוצרי, האמונה כי הדרך היחידה להגאל היא באמונה בישו ולא בשמירת מצוות, ועוד...). ואכן כל הפלגים הנוצריים בוחרים להם טקסים מסויימים ואמונות מסויימות מהמאגר הכללי ואינם שומרים את כולם. הדבר התאפשר בנצרות בגלל הנטיה החזקה לסינקריטיזם (ונטיה זו גרמה לנצרות להתפשט כל כך מהר) אצל קובעי הטקסים והמדיניות הנוצרים-פאגנים בועידת ניקאה בשנת 325, ואצל פאולוס היהודי-הלני יוצר הדת הנוצרית המקורי (כפי שריסטו סנטלה מצביע על כך שפאולוס הכיר היטב את הפילוסופיה והשירה היוונית-פגנית יחד עם היותו יהודי המכיר את התנ"ך). לכן ניתן למצוא כיום אצל זרמים נוצריים רבים סממנים הקשורים לתרבות המקומית: כפי שדמו של ישו בטקס המיסה הוא יין בזרמים הנוצריים המערביים ודבש באפריקניים, וכפי שאלים פגנים הפכו לקדושים נוצריים בזרם הקתולי, וכפי שקל לראות בדוגמאות רבות נוספות, כך גם הזרם הנוצרי "יהדות משיחית" מנסה להתערבב בתרבות היהודית-ישראלית ולמשוך את ידו מסמלים נוצריים תוך נקיטת סמלים כמו מזוזה. ניתן לשים לב שהסינקריטיזם אינו רק מבחינת טקסיות אלא גם מבחינה רעיונית. בועידת ניקאה רעיונות פגניים כגון שילוש האלוהים (סינקריטיזם של פגניות: ריבוי, עם יהדות: יחוד) הלמו את המצב בו רומא הפגנית היתה בשלטון. כיום היהדות המשיחית בישראל מאפשרת שמירה של מצוות שונות כך שקל יותר ליהודים לאמץ את הנצרות בעטיפה חדשה זו. יש לשים לב למאפיין נוסף אצל המשיחיים וזה הנטיה החזקה למסיונריות (עד כדי מנהג קבוע בחלק מהקהילות של הפרשת מעשרות שחלקן למטרות מסיון). ברור שנטיה כזו תיעזר בהתערבבות במנהגים התרבותיים המקומיים, שכן קישוט במזוזות והעדר צלבים מפחית את הרתיעה מפני "המרת דת" הנתפסת בארץ כחמורה בין היתר בגלל שהמשיחיים מנועים על פי החוק מזכות השבות ונתפסים על ידי החוק כנוצרים לכל דבר. ניתן להעריך כי מסיבה זו מעדיפים המשיחיים להסתיר את המקור ל"יהדות משיחית" שזה זרם נוצרי שהוקם בשנת 1825 בדבלין שבאירלנד. המשיחיים מעדיפים לטעון (אף שללא שום מקור עובדתי) שתמיד היו "יהודים משיחיים" שאינם נוצרים. בפועל, העובדות ההסטוריות מראות כי אין הדבר כן. הדבר העיקרי ביותר שמבדיל בין יהדות לנצרות הוא שביהדות הדברים נקבעים על פי פרשנות התושבע"פ שעל פי המסורת היהודית ניתנה מהאל בעוד שבנצרות הדברים נקבעים על פי פרשנות עצמאית של כל מאמין (המוכוון על ידי "רוח הקודש") באופן שיתאם את עקרונות הבסיס היודו-פגניים / נוצריים. אפשר למעשה להשתמש בהבדל זה כדי לקבוע אם כת כלשהי הינה יהודית או נוצרית: קבלת התושבע"פ מסמן אותה כנוצרית, קבלת אופן פרשנות של "רוח הקודש" מוכוון אמונות נוצריות מסמן אותה כנוצרית. פרשנות הזרם "יהדות משיחית" (שכאמור התפתח מזרם נוצרי שהוקם בשנת 1825) משייך אותה לקבוצה השניה ללא ספק.
 

justborn

New member
אתה בכוונה מנסה להטעות את הקוראים

טקס "סעודת האדון" מקורו ביהדות בלבד. לפי המדרש רות ובועז אכלו סעודה שמסמלת את סבלו של המשיח כדי לכפר על החטאים שלנו (רות רבה פרשה ה' פרק ו'). למנהג יש קשר חזק מאוד למנהגים של פסח (מהסיבה שהמשיח הוא קורבן הפסח שלנו). מה שמעניין שאצל החב"דניקים יש טקס ממש דומה והוא נקרא "סעודת משיח". טקס המיסה זה טקס קתולי שמקורו אכן בסעודת האדון הפשוטה שהיתה למאמינים הראשונים. אתה בכוונה מבלבל בין המושגים כדי להטעות את הקוראים. יהודים משיחיים לא מקיימים שום "הטבלה לדת". הטבלה זה טקס סימלי בלבד מאחר וההטבלה האמיתית היא ברוח הקודש. כמו כן המשיחיות היא בכלל לא דת אלא קשר אישי עם אלוהים האחד. כידוע טקס הטבילה מקורו ביהדות בלבד. לפני חורבן בית שני הפרושים נהגו להטביל כל גר שהצטרף לעם ישראל. היהודים המשיחיים בניגוד להרבה נוצרים לא מטבילים את ילדיהם מיד לאחר שנולדו והיהודים המשיחיים עושים ברית מילה. אין לי מושג לאיזה עוד "טקסים נוצריים" אתה מתכוון. כל שאר הטקסים שעושים המשיחיים מקורם בתורה (חוץ מבר מצווה שנערכת בחלק מהקהילות שמקורה במסורת של עם ישראל). בקשר לפאולוס כבר הוכחתי לך שתורתו (שהיא כמובן לא ממנו) היא יהודית גרידא. אני עדיין מחכה מהשרשור הקודם שהיה לנו שתתן לי הוכחה לכך שפאולוס כביכול השתמש ברעיונות פאגניים. יהדות משיחית היא לא זרם נוצרי. יש מספיק הבדלים בין הנצרות ליהדות משיחית. היהדות המשיחית לא מתבססת על שום מקור נוצרי. כמו כן בניגוד לנוצרים, היהודים המשיחיים מאמינים על סמך הברית החדשה שעם ישראל נשאר תמיד עם נבחר, ה' לא ביטל את התורה שלו (וזה גם מה שמבדיל אותנו מהפרוטסטנטים), יש רק מתווך אחד בין האדם לה' (ולא מתווכים שונים כמו מרים אם ישוע וקדושים אחרים), האפיפיור הוא לא נציג האל עלי אדמות ולא המחליף של ישוע (רוח הקודש זה המחליף של ישוע) ועוד הבדלים שונים. אתה שוכח שהאמונה המשיחית היא אמונה יהודית, כל מחברי הברית החדשה (מתי, מרקוס, לוקס, יוחנן, שאול (פאולוס), פטרוס, יעקב, יהודה) היו יהודים (אולי חוץ מלוקס שהיה או יהודי הלניסטי או מאמין ממוצא לא יהודי). אתה אומר שהמשיחיים מקיימים מצוות "שדומות למצוות היהדות" מתוך סמליות בלבד. כמה חבל שאתה ממשיך לשקר. הרבה משיחיים מקיימים את המצוות של התורה בגלל שה' ציווה לעשות את זה בתנ"ך ובברית החדשה. כמו כן ישנם משיחיים ששומרים את כל המצוות, גם את המצוות מדרבנן. רעיון השילוש מלמד על אחדות האל. למרות שאני לא מאמין בו בדרך שהנוצרים מאמינים בו, עדיין זה בשום פנים ואופן לא רעיון פגאני. אתה אכן צודק שהמשיחיים מודרכים בחיי היום יום ע"י רוח הקודש ולא ע"י אוסף הלכות של אנשים.
 
מנסה לפסול במומך?../images/Emo6.gif

בוא ונשאיר לקוראים את ההבחנה הברורה של מי משקר כאן. הנה תיזה אקדמית שכתב יהודי משיחי ומאוחסנת על אתר אינטרנט יהודי משיחי. התיזה נעשתה על אחת הקהילות המשיחיות בארץ. ציטוטים: "הקהילה המשיחית יפו ת"א נמנית על זרם עולמי במשיחיות (Christianity)". למי שלא יודע, בדיקה מהירה בבבילון מראה שChristianity זה נצרות. בהמשך התיזה מציינת כי הזרם הנוצרי הוקם ב-1825 בדבלין שבאירלנד והובא בהמשך גם לישראל. "ישנם שני טקסים אשר הם מצוות הלקוחות מהברית החדשה והם הטבילה וסעודת האדון, שאר הטקסים אינם מצוות מהברית החדשה". זה אגב, מעבר לזה שהטענה המגוכחת שלך "אלו מצוות שמקורן ביהדות" מופרכת בנקל כשנזכרים שגם הנצרות מקורה ביהדות. אז הנצרות זה יהדות בגלל זה?... לגבי זה שכתבת ש"ישנם משיחיים ששומרים את כל המצוות, גם את המצוות מדרבנן": א. זה שקר. הרמב"ם למשל מכנה את הנצרות עבודת אלילים ואוסר אותה, אך גם משיחיים שמקיימים מצוות כלשהן עדיין מתפללים דרך ישו ולא שומרים את כל המצוות כדבריך. ב. אם משיחיים מסויימים שומרים מצוות מסויימות באופן וולנטרי, שיערב להם. אך הדת היהודית מחייבת את שמירת כל מצוות התושבע"פ ולכן אם אין חובה כזו - זו לא יהדות. כאמור, "ישנם משיחיים השומרים" וזה בהחלט לא חובה (בפרט שמרבית הקהילות המשיחיות אינן שומרות מצוות ומקיימים טקסים בשבת עם חילול שבת פומבי. ג. משיחיים ששומרים מצוות עושים זאת כסמליות, ומקיימים מצוות באופן שהם מגדירים את זה כמצווה ובהחלט לא באופן שכך המצווה הוגדרה ביהדות. לכן על אף הדמיון למצוות היהדות, אלו לא מצוות יהודיות אלא מצוות שהומצאו על ידי אותם משיחיים.
 

masorti

New member
שכחת לציין עוד שקר שלו...

"לפי המדרש רות ובועז אכלו סעודה שמסמלת את סבלו של המשיח כדי לכפר על החטאים שלנו (רות רבה פרשה ה' פרק ו'). " הנה המדרש כולו. יש שם איזכור של ייסורים + איזכור של "אוכל לימות המשיח". אז הישועיסט אפה מתוך זה בלוף נוצרי על "סבלו של המשיח" שכמובן נועד "כדי לכפר על החטאים שלנו". אולי איזה פרייר יאמין לשקר המסיונרי שהמדרש היהודי תואם את הקאנון הנוצרי.
 

justborn

New member
הנה הציטוט מהקטע שדיברתי עליו

"דבר אחר: ואכלת מן הלחם זה לחמה של מלכות. וטבלת פתך בחומץ אילו היסורין, שנאמר: (ישעיהו נ"ג) והוא מחולל מפשעינו." והנה כל הפרק מישעיהו (נ"ג) שמדבר על ייסורי המשיח: א מִי הֶאֱמִין, לִשְׁמֻעָתֵנוּ; וּזְרוֹעַ יְהוָה, עַל-מִי נִגְלָתָה. ב וַיַּעַל כַּיּוֹנֵק לְפָנָיו, וְכַשֹּׁרֶשׁ מֵאֶרֶץ צִיָּה--לֹא-תֹאַר לוֹ, וְלֹא הָדָר; וְנִרְאֵהוּ וְלֹא-מַרְאֶה, וְנֶחְמְדֵהוּ. ג נִבְזֶה וַחֲדַל אִישִׁים, אִישׁ מַכְאֹבוֹת וִידוּעַ חֹלִי; וּכְמַסְתֵּר פָּנִים מִמֶּנּוּ, נִבְזֶה וְלֹא חֲשַׁבְנֻהוּ. ד אָכֵן חֳלָיֵנוּ הוּא נָשָׂא, וּמַכְאֹבֵינוּ סְבָלָם; וַאֲנַחְנוּ חֲשַׁבְנֻהוּ, נָגוּעַ מֻכֵּה אֱלֹהִים וּמְעֻנֶּה. ה וְהוּא מְחֹלָל מִפְּשָׁעֵנוּ, מְדֻכָּא מֵעֲו‍ֹנֹתֵינוּ; מוּסַר שְׁלוֹמֵנוּ עָלָיו, וּבַחֲבֻרָתוֹ נִרְפָּא-לָנוּ. ו כֻּלָּנוּ כַּצֹּאן תָּעִינוּ, אִישׁ לְדַרְכּוֹ פָּנִינוּ; וַיהוָה הִפְגִּיעַ בּוֹ, אֵת עֲו‍ֹן כֻּלָּנוּ. ז נִגַּשׂ וְהוּא נַעֲנֶה, וְלֹא יִפְתַּח-פִּיו, כַּשֶּׂה לַטֶּבַח יוּבָל, וּכְרָחֵל לִפְנֵי גֹזְזֶיהָ נֶאֱלָמָה; וְלֹא יִפְתַּח, פִּיו. ח מֵעֹצֶר וּמִמִּשְׁפָּט לֻקָּח, וְאֶת-דּוֹרוֹ מִי יְשׂוֹחֵחַ: כִּי נִגְזַר מֵאֶרֶץ חַיִּים, מִפֶּשַׁע עַמִּי נֶגַע לָמוֹ. ט וַיִּתֵּן אֶת-רְשָׁעִים קִבְרוֹ, וְאֶת-עָשִׁיר בְּמֹתָיו; עַל לֹא-חָמָס עָשָׂה, וְלֹא מִרְמָה בְּפִיו. י וַיהוָה חָפֵץ דַּכְּאוֹ, הֶחֱלִי--אִם-תָּשִׂים אָשָׁם נַפְשׁוֹ, יִרְאֶה זֶרַע יַאֲרִיךְ יָמִים; וְחֵפֶץ יְהוָה, בְּיָדוֹ יִצְלָח. יא מֵעֲמַל נַפְשׁוֹ, יִרְאֶה יִשְׂבָּע--בְּדַעְתּוֹ יַצְדִּיק צַדִּיק עַבְדִּי, לָרַבִּים; וַעֲו‍ֹנֹתָם, הוּא יִסְבֹּל. יב לָכֵן אֲחַלֶּק-לוֹ בָרַבִּים, וְאֶת-עֲצוּמִים יְחַלֵּק שָׁלָל, תַּחַת אֲשֶׁר הֶעֱרָה לַמָּוֶת נַפְשׁוֹ, וְאֶת-פֹּשְׁעִים נִמְנָה; וְהוּא חֵטְא-רַבִּים נָשָׂא, וְלַפֹּשְׁעִים יַפְגִּיעַ. {פ}
 

masorti

New member
ואיפה בדיוק כתוב...

"כדי לכפר על החטאים שלנו"? אה כן... בברית החדשה.
 

justborn

New member
המדרש מפנה אותנו לתנ"ך

לישעיהו נ"ג ומפרש שמדובר על הסבל של המשיח . "דבר אחר: ואכלת מן הלחם זה לחמה של מלכות. וטבלת פתך בחומץ אילו היסורין, שנאמר: (ישעיהו נ"ג) והוא מחולל מפשעינו." מתוך הפסוק המצוטט במדרש ומתוך שאר הפסוקים בישעיהו נ"ג אנחנו לומדים שהמשיח סבל כדי לכפר על החטאים שלנו. למשל: "ד אָכֵן חֳלָיֵנוּ הוּא נָשָׂא, וּמַכְאֹבֵינוּ סְבָלָם; וַאֲנַחְנוּ חֲשַׁבְנֻהוּ, נָגוּעַ מֻכֵּה אֱלֹהִים וּמְעֻנֶּה. ה וְהוּא מְחֹלָל מִפְּשָׁעֵנוּ, מְדֻכָּא מֵעֲו‍ֹנֹתֵינוּ; מוּסַר שְׁלוֹמֵנוּ עָלָיו, וּבַחֲבֻרָתוֹ (בפצעים שלו) נִרְפָּא-לָנוּ". כמן כן הפרק מלמד אותנו שהעם לא יקבל את המשיח וידחה אותו.
 

masorti

New member
מתוף המדרש ושאר פסוקי ישעיהו...

רק הנוצרים לומדים שהמשיח סבל כדי לכפר על חטאים. שום יהודי בר דעת לא מעלה על דעתו פרשנות כזו.
 

justborn

New member
מסורתי אתה באמת לא יודע או שאתה עושה את עצמך?

הרבנים בתלמוד ובמדרשים ובתרגומים העתיקים קבעו שהמשיח סובל למען החטאים שלנו. כמו כן תקרא את הפירוש של רבי משה בן רבי חיים אלשיך. והיום החב"דניקים מאמינים שהרבי שלהם הגשים את ישעיהו נ"ג וכיפר על חטאי העם.
 

masorti

New member
הטענות שלך אינן ראייה לכאורה לנכונותן...

כבר ראיתי אינספור פעמים שאתה טוען דברים בשם הרבנים, ומתברר שמדובר בשקר גס או לפחות בעיוות אבסורדי של הדברים. אם יש לך הוכחה לפירוש רבני שתומך בקאנון הנוצרי בענין המשיח, נא הבא לינק ישיר לאתר שמביא אותו. (למען הסר ספק, אתר שקשור איכשהו לתנועה נוצרית או "משיחית" ייחשב פסול מלכתחילה)
 

justborn

New member
הנה לינק לאתר של חב"ד

כאן. הנה ציטוט מאותו אתר: "במדרש5 נאמר: "שלושה חלקים נחלקו הייסורים - אחד נטלו אבות-העולם; אחד דורו של שמד; ואחד מלך המשיח". כמו-כן יש פרקים בתהילים שבהם מבכה נעים זמירות ישראל את ייסוריו ואת סבלו של המשיח. חז"ל גם אמרו6 על הפסוק "והריחו ביראת ה'7" - "מלמד שהטעינו מצוות וייסורים כריחיים". השאלה הגדולה היא, למה המשיח צריך לסבול ייסורים כה רבים? תשובה אחת שניתנה על כך היא, שבאמצעות ייסוריו מכפר המשיח על דורו ומאפשר לכל יהודי לזכות לגאולה. כך נאמר8: "אכן חוליינו הוא נשא ומכאובינו סבלם... הוא מחולל מפשעינו, מדוכא מעוונותינו". בזוהר9 מוסבר, שעל-ידי ייסוריו של המשיח, ניצולים ישראל מן הדין. הרמב"ן10 מפרש: "כי החבורה שהוא מצטער ומתגורר עליה, תרפא אותנו, כי ה' יסלח לנו בזכותו ונתרפא מפשעינו ועוונות אבותינו".". אם אתה רוצה אני אביא לך עוד אתרים. ואם לדעתך טענתי אי פעם בשם הרבנים דברים שהם לא התכוונו אליהם אז אני מבקש שתראה לי את אותם הודעות ואז נראה מי צדק.
 

masorti

New member
אלמלא הייתי רואה לינק שכזה...

לא הייתי מעלה על הדעת שיהודי יטען כך. (ברור לחלוטין שלדעתי אלה שמקבלים טענות אלה טועים טעות חמורה, אבל זה ענין אחר.) עכשיו נשאר לך עוד דבר פצפון להוכיח... שבדבריהם על אותו משיח כוונתם של אותם רבנים ופוסקים היא לישו. איכשהו נדמה לי שלכל הנ"ל ברור לחלוטין שבין ישו למשיח אין שום קשר.
 

justborn

New member
בקשר לישוע

ברור שבדבריהם הם לא התכוונו לישוע אלא לרבי שלהם. והדיון לא היה על ההוכחה שישוע הוא המשיח אלא על האמונה בכך שסבלו של המשיח מכפר על החטאים שלנו. הייתי בשמחה מראה לך את כל הסימנים הרבים שמעידים לכך שישוע הוא המשיח במידה והיה אפשר לנהל איתך דיון רציני ולא היית מקלל ופוגע ברגשות של מאמינים.
 

masorti

New member
נו טוב...

אני לא מתייחס ברצינות לאגף המשיחיסטי של חב"ד. מדובר באנשים על גבול התמהונות. אבל לא נראה לי שהרמב"ן (שאחד הציטוטים לקוח ממנו) התכוון לרבי מלובביץ'. הוא מן הסתם התייחס למשיח העתידי. והעיקר ששנינו מסכימים ששום יהודי לא רואה בישו את המשיח.
 

justborn

New member
מה זאת אומרת?

רק בארה"ב יש כמאתיים אלף יהודים שמקבלים את ישוע כמשיח.
 

masorti

New member
מי שמקבל את ישו כמשיח אינו יהודי אלא משומד...

הוא אולי טכנית נשאר יהודי, אבל דינו כדין מי שהתנצר.
 

justborn

New member
בוא ניתן לקוראים לשפוט מי משקר ומי לא

כבר אמרו לך שאותה קהילה ביפו שונה באופייה משאר הקהילות המשיחיות. ולכן אתה לא יכול לשפוט את כל המשיחיים על סמך הדעות של הקהילה ההיא. המילה Christianity משמעותה "משיחיות" מהמילה Christ שזה משיח ביוונית. היהדות המשיחית (דגש על המילה יהדות) שונה בהרבה מהמיין סטרים של הנצרות כי היא בעצם חזרה למקור, לאמונה המשיחית המקורית שהיתה כמובן יהודית. אתה כותב "הדת היהודית מחייבת את שמירת כל מצוות התושבע"פ ולכן אם אין חובה כזו - זו לא יהדות.". אם כך לפי גישתך גם הקראים וגם הרפורמים הם לא יהודים. ברור שהיהדות המשיחית שונה מהיהדות האורתודוקסית אבל אינך יכול להגיד שזאת לא יהדות. שוב אני אגיד לך: ישנם הרבה משיחיים ששומרים מצוות בגלל שזה ציווי אלוהי ולא רק מתוך סמליות. בקשר לכך שיהודים משיחיים שמתפללים לה' דרך ישוע, עוברים על מצווה מדרבנן אז אפשר להגיד שאתה צודק. אכן מבחינת הרבנים זו היא עבירה. אבל מצד שני כל ראש השנה הרבה יהודים אורתודוקסים אומרים את התפילה הבאה (או תפילה שדומה לה) שאין ספק שמקורה מהמשיחיים הראשונים: "יהי רצון מלפניך שתקיעת תשר"ת שאנחנו תוקעין תהא מרוקמת ביריעה על ידי הממונה (טרטיא"ל) כשם שקבלת על ידי אליהו ז"ל וישוע שר הפנים ושר מט"ט ותמלא עלינו ברחמים. ברוך אתה בעל הרחמים."
 

arriy80

New member
לגבי התפילה שהזכרת

התוספת המודגשת, הוספה כנראה ע"י מדפיסים למיניהם, וכמובן אינה חלק מהתפילה המקורית. באחד מהספרים המדייקים, כתוב על כך, והוסיף שמצוה למחוק את המילים האלו מהמחזורים (שבחדשים כבר לא מופיעות).
 
למעלה