קוהלת והצד האפל- חלק א'.
את הרעיון הראשוני לכתוב על הקוים המקבילים בין ספר קוהלת, אחד מחמש המגילות בתנ"ך ו'הצד האפל של הירח', אחד מהאלבומים המיתולוגיים והאלמותיים בתולדות המוזיקה הפופולרית, מעשה ידיהם של חברי 'פינק פלויד', קיבלתי לאחר שציףציף הזכירה את העניין כדרך אגב באחד מהשירשורים לאחרונה בפורום. עם ספר קוהלת נפגשתי בפעם הראשונה בחיי לפני כחודש, במהלך לימודי בישיבה. היום הוא מלווה אותי כמעט בכל מעשה שלי. עם dark side נפגשתי לפני כשנה, ואני מודה שלא התלהבתי ממנו במיוחד. אבל זה לא לעניינו כרגע. יש קווים מקבילים בשתי היצירות (מעתה, זה יהיה שמם של קוהלת ו'הצד האפל, כשאזכיר אותם ביחד), אך גם כמה תפישות מנוגדות. בנוסף, יש נושאים שבאחת היצירות מדובר בה, ובשנייה אין היא מוזכרת. אני חייב להודות שיש שיר אחד שהתקשתי מאוד בהבנתו (us and them), כנראה בגלל עירוב הנושאים המדוברים בו וה"עימעום" המכוון של הנושא בו הוא עוסק. לכן, הוא לא יהיה מוזכר. אני הצלחתי לזהות ארבעה נושאים מקבילים בשתי היצירות: 1. ההלל לחיים הפשוטים, הארציים. 2. זמן 3. ממון 4. ה"מכניות" של העולם- כלום לא משנה. הבה ננסה לנתח כל אחד מהארבעה: 1. תעשה טובה, אל תנסה להבין ת'עולם קוהלת מנסה ללמוד, לחקור, לתת את התשובות לכל שאלות העולם אך מוצא דיכאון: "וְנָתַתִּי אֶת-לִבִּי, לִדְרוֹשׁ וְלָתוּר בַּחָכְמָה, עַל כָּל-אֲשֶׁר נַעֲשָׂה, תַּחַת השמיים" (א,יג)... "רָאִיתִי, אֶת-כָּל-הַמַּעֲשִׂים, שֶׁנַּעֲשׂוּ, תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ; וְהִנֵּה הַכֹּל הֶבֶל, וּרְעוּת רוּחַ. טו מְעֻוָּת, לֹא-יוּכַל לִתְקֹן; וְחֶסְרוֹן, לֹא-יוּכַל לְהִמָּנוֹת" (יד-טו). זוהי אחת הטרגדיות הגדולות של זמננו. אותה הבנה שאי-אפשר לתת תשובות רציונאליות על כל השאלות. זהו הפוסט-מודרניזם, שהחליף את המודרניזם הנאור והשכלי. וההבנה הזו היא טרגדיה עצומה עבור קוהלת, הלא הוא שלמה בן דוד- מלך בישראל, שנכנס לדיכאון עמוק. ואז הוא מגלה את התשובה.היא כה פשוטה, ממש מתחת לאפו. פשוט אל תבין: "כִּי בְּרֹב חָכְמָה, רָב-כָּעַס; וְיוֹסִיף דַּעַת, יוֹסִיף מַכְאוֹב" (א,יח). וברגע שאתה משתחרר מכבלי היומרה הזו- להבין את כל העולם בצורת חקירה שכלית ולרדת לסוף דעתו של הבורא, ופשוט מאמץ לך חיים נוחים ופשוטים [כן, בדיוק כמו אחרונת הבהמות- "ומותר אדם מן הבהמה אין" (ג,יט)] אז אתה נהנה יותר. דו לס, ליב לונגר. אין פה עניין פשוט של הנאה, אלא הדרך היחידה של האדם לחיות, בלי להיכנס לדיכאון ללא-מוצא. וכאן נכנסת הצלע השנייה באנאלוגיה: "הצד האפל של הירח"- גם מי שכתב את האלבום הזה- הווה אומר, בעיקר רוג'ר ווטרס- תוך סמיכת ידם של שאר החברים על הטקסטים, שולח אותו מסר: תיגע בעולם, תחווה אותו: "Breathe, breathe in the air Don't be afraid to care Leave but don't leave me Look around choose your own ground For long you live and high you fly And smiles you'll give and tears you'll cry And all you touch and all you see Is all your life will ever be Run, rabbit run Dig that hole, forget the sun, And when at last the work is done Don't sit down it's time to dig another one For long you live and high you fly But only if you ride the tide And balanced on the biggest wave Breathe) You race toward an early grave מילים מצמררות ממש, לדעתי. זוהי תובנה שמגיעה מאדם בסוף שנות ה-20 שלו. תובנה שמגיעה מאחד שמבין שהחיים מתמוססים לו בין האצבעות. שצריך להספיק לחיות. לחיות באמת. ומה קוהלת אומר על זה? אותו דבר, בערך: "אֶת-הַכֹּל עָשָׂה, יָפֶה בְעִתּוֹ; גַּם אֶת-הָעֹלָם, נָתַן בְּלִבָּם--מִבְּלִי אֲשֶׁר לֹא-יִמְצָא הָאָדָם אֶת-הַמַּעֲשֶׂה אֲשֶׁר-עָשָׂה הָאֱלֹהִים, מֵרֹאשׁ וְעַד-סוֹף. יב יָדַעְתִּי, כִּי אֵין טוֹב בָּם--כִּי אִם-לִשְׂמוֹחַ, וְלַעֲשׂוֹת טוֹב בְּחַיָּיו. יג וְגַם כָּל-הָאָדָם שֶׁיֹּאכַל וְשָׁתָה, וְרָאָה טוֹב בְּכָל-עֲמָלוֹ--מַתַּת אֱלֹהִים, הִיא. יד יָדַעְתִּי, כִּי כָּל-אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה הָאֱלֹהִים הוּא יִהְיֶה לְעוֹלָם--עָלָיו אֵין לְהוֹסִיף, וּמִמֶּנּוּ אֵין לִגְרֹעַ" (ג,ט).; וכל מילה, בעצם מיותרת. תובנה שכל "מסעודה משדרות" תוכל לשנן לך. נקודות המוצא בשתי היצירות שונות, אך התחושה דומה: העולם הזה גדול עלינו. פשוט יש עולם וזהו. אז תשמח, תחייה את הרגע, תנשום את האוויר, תהנה מהדברים הקטנים בחיים. קוהלת מקשר את הכל לבורא עולם, ווטרס לא מזכיר כלום, אולי כי הוא לא מאמין שזה כל-כך קשור אליו. בכל אופן, הסיפור דומה בשני היצירות. טיעון פוסט-מודרני קלאסי, בלי שמץ של התנצלות.
את הרעיון הראשוני לכתוב על הקוים המקבילים בין ספר קוהלת, אחד מחמש המגילות בתנ"ך ו'הצד האפל של הירח', אחד מהאלבומים המיתולוגיים והאלמותיים בתולדות המוזיקה הפופולרית, מעשה ידיהם של חברי 'פינק פלויד', קיבלתי לאחר שציףציף הזכירה את העניין כדרך אגב באחד מהשירשורים לאחרונה בפורום. עם ספר קוהלת נפגשתי בפעם הראשונה בחיי לפני כחודש, במהלך לימודי בישיבה. היום הוא מלווה אותי כמעט בכל מעשה שלי. עם dark side נפגשתי לפני כשנה, ואני מודה שלא התלהבתי ממנו במיוחד. אבל זה לא לעניינו כרגע. יש קווים מקבילים בשתי היצירות (מעתה, זה יהיה שמם של קוהלת ו'הצד האפל, כשאזכיר אותם ביחד), אך גם כמה תפישות מנוגדות. בנוסף, יש נושאים שבאחת היצירות מדובר בה, ובשנייה אין היא מוזכרת. אני חייב להודות שיש שיר אחד שהתקשתי מאוד בהבנתו (us and them), כנראה בגלל עירוב הנושאים המדוברים בו וה"עימעום" המכוון של הנושא בו הוא עוסק. לכן, הוא לא יהיה מוזכר. אני הצלחתי לזהות ארבעה נושאים מקבילים בשתי היצירות: 1. ההלל לחיים הפשוטים, הארציים. 2. זמן 3. ממון 4. ה"מכניות" של העולם- כלום לא משנה. הבה ננסה לנתח כל אחד מהארבעה: 1. תעשה טובה, אל תנסה להבין ת'עולם קוהלת מנסה ללמוד, לחקור, לתת את התשובות לכל שאלות העולם אך מוצא דיכאון: "וְנָתַתִּי אֶת-לִבִּי, לִדְרוֹשׁ וְלָתוּר בַּחָכְמָה, עַל כָּל-אֲשֶׁר נַעֲשָׂה, תַּחַת השמיים" (א,יג)... "רָאִיתִי, אֶת-כָּל-הַמַּעֲשִׂים, שֶׁנַּעֲשׂוּ, תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ; וְהִנֵּה הַכֹּל הֶבֶל, וּרְעוּת רוּחַ. טו מְעֻוָּת, לֹא-יוּכַל לִתְקֹן; וְחֶסְרוֹן, לֹא-יוּכַל לְהִמָּנוֹת" (יד-טו). זוהי אחת הטרגדיות הגדולות של זמננו. אותה הבנה שאי-אפשר לתת תשובות רציונאליות על כל השאלות. זהו הפוסט-מודרניזם, שהחליף את המודרניזם הנאור והשכלי. וההבנה הזו היא טרגדיה עצומה עבור קוהלת, הלא הוא שלמה בן דוד- מלך בישראל, שנכנס לדיכאון עמוק. ואז הוא מגלה את התשובה.היא כה פשוטה, ממש מתחת לאפו. פשוט אל תבין: "כִּי בְּרֹב חָכְמָה, רָב-כָּעַס; וְיוֹסִיף דַּעַת, יוֹסִיף מַכְאוֹב" (א,יח). וברגע שאתה משתחרר מכבלי היומרה הזו- להבין את כל העולם בצורת חקירה שכלית ולרדת לסוף דעתו של הבורא, ופשוט מאמץ לך חיים נוחים ופשוטים [כן, בדיוק כמו אחרונת הבהמות- "ומותר אדם מן הבהמה אין" (ג,יט)] אז אתה נהנה יותר. דו לס, ליב לונגר. אין פה עניין פשוט של הנאה, אלא הדרך היחידה של האדם לחיות, בלי להיכנס לדיכאון ללא-מוצא. וכאן נכנסת הצלע השנייה באנאלוגיה: "הצד האפל של הירח"- גם מי שכתב את האלבום הזה- הווה אומר, בעיקר רוג'ר ווטרס- תוך סמיכת ידם של שאר החברים על הטקסטים, שולח אותו מסר: תיגע בעולם, תחווה אותו: "Breathe, breathe in the air Don't be afraid to care Leave but don't leave me Look around choose your own ground For long you live and high you fly And smiles you'll give and tears you'll cry And all you touch and all you see Is all your life will ever be Run, rabbit run Dig that hole, forget the sun, And when at last the work is done Don't sit down it's time to dig another one For long you live and high you fly But only if you ride the tide And balanced on the biggest wave Breathe) You race toward an early grave מילים מצמררות ממש, לדעתי. זוהי תובנה שמגיעה מאדם בסוף שנות ה-20 שלו. תובנה שמגיעה מאחד שמבין שהחיים מתמוססים לו בין האצבעות. שצריך להספיק לחיות. לחיות באמת. ומה קוהלת אומר על זה? אותו דבר, בערך: "אֶת-הַכֹּל עָשָׂה, יָפֶה בְעִתּוֹ; גַּם אֶת-הָעֹלָם, נָתַן בְּלִבָּם--מִבְּלִי אֲשֶׁר לֹא-יִמְצָא הָאָדָם אֶת-הַמַּעֲשֶׂה אֲשֶׁר-עָשָׂה הָאֱלֹהִים, מֵרֹאשׁ וְעַד-סוֹף. יב יָדַעְתִּי, כִּי אֵין טוֹב בָּם--כִּי אִם-לִשְׂמוֹחַ, וְלַעֲשׂוֹת טוֹב בְּחַיָּיו. יג וְגַם כָּל-הָאָדָם שֶׁיֹּאכַל וְשָׁתָה, וְרָאָה טוֹב בְּכָל-עֲמָלוֹ--מַתַּת אֱלֹהִים, הִיא. יד יָדַעְתִּי, כִּי כָּל-אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה הָאֱלֹהִים הוּא יִהְיֶה לְעוֹלָם--עָלָיו אֵין לְהוֹסִיף, וּמִמֶּנּוּ אֵין לִגְרֹעַ" (ג,ט).; וכל מילה, בעצם מיותרת. תובנה שכל "מסעודה משדרות" תוכל לשנן לך. נקודות המוצא בשתי היצירות שונות, אך התחושה דומה: העולם הזה גדול עלינו. פשוט יש עולם וזהו. אז תשמח, תחייה את הרגע, תנשום את האוויר, תהנה מהדברים הקטנים בחיים. קוהלת מקשר את הכל לבורא עולם, ווטרס לא מזכיר כלום, אולי כי הוא לא מאמין שזה כל-כך קשור אליו. בכל אופן, הסיפור דומה בשני היצירות. טיעון פוסט-מודרני קלאסי, בלי שמץ של התנצלות.