יש הרבה מה לעשות לפני הענישה הענישה היא הסייג האחרון בדרך לכאוס - לא הראשון. חברה שמבוססת על כוח היא חברה שנועדה לכליון. בכדי שמערכת ענישה כזו תוכל למלא את ייעודה, גם השוטרים וגם רוב האזרחים צריכים לשתף פעולה. בהעדר מודעות - לענישה אין ערך. במצב הקיים היום, אני אומר - ומי ישמור על השומר? לא הייתי נותן בידי המושחתים שמנהלים את המדינה כזה כח. אני לא אמרתי - לא לעשות. אני אמרתי - לעשות, והרבה, רק שאפשר להשהות את כריתת הידיים. תסביר לי אתה - למה להעניש נהג שלא ראוי לנהוג? לטובתו ולטובת כולם, בלי התלהמות ויצרים, מורידים אותו בשקט מהכביש. זה לא עונש בכלל. לא כל אחד מתאים לנהוג. תכשיר נהגים כראוי, גם מיומנות, גם מודעות וגם מידע, תבחן אותם כראוי, תרענן את ידיעותיהם כראוי, אולי אפילו תבחן באופן מדגמי שוב ושוב, והעיקר - מי שלא ראוי, שלא ינהג. ועוד הערה - אני לא רואה את השוטרים שהכשרתם (שוב הכשרה...) תאפשר להם לזהות נהגי ם מסוכנים. יש עבירות "סטנדרטיות", המטבע מתחת לפנס, שעליהן קל לגבות קנסות, סטיה לשוליים כדוגמא היא לא אחת מהן. לפני שנה רכבנו, טל ואני, בגליל, חלפנו בכמה כבישים שבהם היו עשרות נהגים פרועים, וסיימנו בצומת גולני, שם עמדו שוטרים וחיפשו נהגים שלא אותתו כראוי בפניה שמאלה ברמזור. שאלנו אותם - כמה ק"מ צפונה מכאן יש לכם "קליינטים" כבדים הרבה יותר - נענינו במבוכה מסוימת. הפונים האלו בצומת גולני הם אותם הלפלפים שאליהם כיוונתי - אלו שטעו, אולי ירטנו אבל יודו בטעותם וישלמו את מחירה, מפני שהם מאמינים בחוק ובמערכת שמשרתת אותו. העבריינים האמיתיים ידרסו את השוטר (כבר קרה), או יאיימו עליו (ודאי שקרה) או סתם יצפצפו עליו. הקנסות האלו לא מועילים לבטיחות בשום צורה, רק לקופה של הירשזון ואולמרט.