שאלה לאלו שאינם שומרים תורה ומצוות

saar7650

New member
תשובה לשאלה העקרונית

זו בעצם הייתה שאלתי- אם אתה לא מאמין (או לפחות כך אתה מציג את עצמך- אתאיסט) אז מדוע אתה בכל זאת מקיים חלק מהמצוות?? כנראה שיש משהו במצוות האלה שאתה בכל זאת מתחבר אליהם!
 

saar7650

New member
אני לא מדבר על

מצוות שיש להן טעם גם אם אינן היו דתיות כמו- לא תרצח, לא תגנוב וכהנה... אלא על מצוות שאין להן סיבה מובנת לעשייתן מלבד ציווי אלוקי(=דתי), כמו פסח, כיפור, מילה.
 
לא...

כבר הסברתי שיש להם טעם. פסח: חוק האוסר על מכירת חמץ. כיפור: חוק האוסר על פתיחת בתי עינוגים. *בשני המקרים הנ"ל זה גרם להפיכת את שמירת החמץ ואת הצום לנורמה תרבותית (למרות שרבים באמת לא שומרים את זה) מילה: הסברתי כבר שעד שנים אלו זה היה מקובל מאוד בתרבויות מסוימות, וביניהן התרבות היהודית. כיום, למרות שאנשים רבים מפסיקים למול את בניהם, חלקם עדיין עושים זאת, בעיקר כדי שילדם לא ירגיש שונה מחביריו (במקלחות הצבאיות, וכדומה).
 

saar7650

New member
כן...

נכון שישנם חוקים ששומרם על צביון דתי במדינה אך גם יהודי כאדם פרטי (בתוך ביתו) שומר על מסורות אלו. ורבים כן שומרים מעטים רק אינם שומרים. תבדוק בסקרים ובשאלונים שעורכים עיתונאים לסקטור החילוני לפני מועדים אלה. לגבי מילה- השוני זה אכן אחד מהתירוצים למילה. אך עדיין- תמול את ילדך רק בכדי שלא ירגיש שונה בחברה??? תמכור את כל אמונתך (או אי אמונתך) ולו רק כדי להיות שייך לכ-ל החברה?! עוד דבר ששכחתי לציין הוא הדעה הרווחת בכלל הציבור שלא לוותר על ירושליים או הנהירה ההמונית של רוב רובו של הציבור לתפילה חרישית ואישית בכותל המערבי!! גם חילוניים!
 
לא...

לחוקים דתיים אין מקום במדינה מודרנית. זכותי לכפור בכל וחובתך לקבל זאת אם אתה רוצה לחיות איתי. לגבי ויתור על ירושליים, אף עם לא ויתר מרצון על חלקים מהטריטוריה שלו. היות וירושליים שלנו מאז 1948 (החלק המערבי) לא נוותר עליה. אין לזה שום קשר לדת. מי שהולך לכותל אחד הוא מהשלושה: 1. הוא מאמין. 2. נכפה עליו (חיילים וכו'). 3. הוא הזבל של החברה החילונית.
 

ינקידוד

New member
מילה היא טאבו

אין לזה שום נימוקים הגיוניים וגם לא שיח בנושא וחבל, שאר הדברים הם יותר סמלי תרבות או מנהגים שמכילים בתוכם ערכים ארועים היסטוריים חשובים או מסורת עתיקה ויפה, אבל טענת טענה אדרבא תוכיח אותה ,יש לך מחקר על הגורם הזה שעובר לפחות ע"פ םרשנות מאוחרת רק מהאם לצאצאים? כזה שנמצא רק אצל יהודים? אם תוכיח את זה לא יהיו לי מילים .......
 

saar7650

New member
נו??

זו השאלה שלי- (ושוב אתה "עונה" לי ע"י השאלות שאני שואל)! כיצד נהפכה המילה לטאבו??? ערכים יפים הסטוריה נחמדה כל זה טוב ויפה! אך למה לאדם אתאיסט (ולא שחלילה אני אומר שתפסיק לשמור עליהם כי מתוך שלא לשמה יבוא לשמה!) לקבל על עצמו עול (כמו- לצום, או לא לאכול חמץ במשך שבוע) כשאינו מאמין שיש איזשהו א-ל שציווה אותו???
 

ינקידוד

New member
כי היהדות היא תרבות

לפני שהיא כול דבר אחר היא ספרות היסטוריה ערכים וכולי, אותם טקסים מנהגים אנא עראף מקפלים בתוכם את הכול ביחד לתוך זהות , .. אז שומרים על המסורת בגיוק כמו כול זרם אחר, אם כי בדרך ספקנית יש אחרים אני עניתי לעצמי.
 

saar7650

New member
ניתן להכיר

או להזדהות עם המסורת היהודית גם ע"י קריאתה או התעמקות יתרה בה! אבל להקריב את הנאותיך למען דבר שאינו נכון??? (לפי דעתך) זהו אבסורד! אילולא זה שישנה אמת נוקבת עמוק בתוך לבך שמתגלה ע"י שמירת מצוות אלו.
 
הממ...

"הקרבת הנאות"? באמת... אנשים רבים באמת לא צמים בכיפור. רבים מאלו שצמים הם אכן מאמינים באלוהים, אך לא אוהבים את התפיסה החרדית הפאנאטית לדעתם. רבים אחרים לא מאמינים באלוהים, אך צמים כהזדהות עם שאר העם. ההזדהות עם התרבות היהודית נחשבת אצל רבים לצורך נפשי חשוב, בדיוק כשם שרבים יוותרו על הנוחות שלהם - ויעמדו בצפירה בימי זיכרון. אין לזה בהכרח קשר עם אמת נוקבת כלשהי (שלמעשה, אם מישהו מרגיש בליבו אמת נוקבת, הוא נושא להודו או חוזר בתשובה).
 

ינקידוד

New member
אתה מפספס את המימד התרבותי

אם חשבת שיהדות היא אוסף אכסיומות ותרי,ג חוקים נגזרים, אז באמת נראה העולם הזה הוא רק עניין חומרי , אבל אתה שוב מפספס כול העושר החומרי הוא תוצאה ישירה של ערכים ומוסר מערביים, ובאמת לא תוכל להסביר את השפעת היהדות על העולם וגם לא על שומרי תרי,ג מצוות שהרי הטיעונים הלוגיים כושלים אחד אחרי השני ובבדיקה לא מעמיקה וטובי מוחות המחבתים מנהלים קרב מאסף נגד כול דיסיפלינה מדעית, אתם עולם הולך ונכחד.
 

saar7650

New member
אנחנו עולם הולך ונכחד???

נו באמת... תגיד לי שאמרת את זה בצחוק ולא התכוונת לכך ברצינות!!! אנחנו עולם הולך ונכחד??? היהדות האורתודוקסית קיימת אלפי שנים ואני לא רואה ולו סימן קטנטן להכחדתה... להיפך! מתרבה יותר ויותר נוכח תנועת התשובה הגדולה!!
 

G ove r n or

New member
"מתרבה יותר ויותר נוכח תנועת

התשובה הגדולה!!" התוכל לצטט מספרים?
 

saar7650

New member
מספרים מדוייקים??

לא אוכל להביא!אבל תוכל להיווכח בכמות הגדולה של המתקרבים לדת במו עיניך! אם ע"י סקרים בעיתונות על אנשים השומרים או מתקרבים למסורת אם ע"י כתבות אחרות וכן על זה הדרך...
 

ינקידוד

New member
כן.

אפילו אם נקבל את הטענה שלך כיאלו יותר הצתרפות המונית אל הדת, אם כי אני שמעתי טענה נגדית שיותר עוזבים אבל בגלל הדיבוי הטבעי הבלאנס נשמר, אז כמו שאמר לך גוססי ההשפעה של הממסד הדתי היא שולית, אולי אפילו שלילית על תחומי החיים בחברה, וגם של המאמינים הרי בקושי תראה אותם בצבא בתרבות בכלכלה במדע או בכול תחום עשיה, מצד שני תראה לאן הכול מתנקז, לא כתבו ספר הלכה חשוב, למרות תמיכה ממשלתית שלא היתה כמוה מעולם, הולכים להשתתח על קברים עוסקים בדילוגים, קונים מים קדושם, לכול מקובל יש חצר, קונים קמיעות ועושים דיבוקים, שכחתי משהו? הנה לך תמונת ראי של דת בגסיסה.
 

O F I R L

New member
השפעה שולית?

גם אם התכוונת לחרדים אני לא יודע אם אתה צודק. אבל לגבי הציונות הדתית הרי אם תסתכל בצבא תראה שכ50% מהקצינים הקרביים הם חובשי כיפות נמוך בהרבה מהאחוז באוכלוסיה - תתבונן בפקולטות למדעים מדויקים מתמטיקה, פיזיקה. ברפואה. קיצור מקצועות שלא מכניסים הרבה כסף תראה הרבה דתיים ורוסים - לחילונים צברים אין כמעט אידיאלים כדי להיות במקצועות אלו - ודרך אגב זה בעקבות האמריקנים - גם שם רוב הלומדים בפקולטות אלה הם זרים. היום החילונים בדרך כלל רוצים רק מקצועות עם הרבה כסף. אופיר
 

ינקידוד

New member
כן אבל אידיאלים משתנים

הרי פעם התישבות והגנה על גבולות, היו צורך קיומי, אז קמו הקיבוצים וגבולות המדינה נקבעו בין השאר לפי מפת ההתישבות הקיבוצית והיום ההתנחלויות היא פרוייקט שאפתני גדול על המדינה בכמה מידות,, ככה זה דברים משתנים את מקום הקרבה עצמית תפס אינדיבידואליזם והגשמה עצמית גם זה יגיע באיחור אל הדתיים לאומיים, לך תדע מה יהיה עד אז. ומה תהיה ההשפעה של שינוי לחברה הדתית לאומית.
 

O F I R L

New member
לא נראה לי

שזה ישתנה אלא אם הם כבר לא יהיו דתיים. החינוך הדתי שונה מהותית מחינוך חילוני בעובדה שהדתיים מאמינים שישנה אמת מוחלטת שחיבים לפעול על פיה - וזה תופס את כל החינוך שלהם. מה שציינת לגבי הקיבוצים וכו' - מלכתחילה כל זה היה בשביל אידיאל רגעי שהוא מציאת בית לעם ישראל -כשהאחרון הגיע - נגמר גם האידיאל - אצל הדתיים זה לא משהו שנגמר - תמיד האידיאל קיים - כמובן אם מחנכים אליו החברה החרדית שונה במקצת בענין זה מהחברה הדתית לאומית - בזה שהם בעקרון לא רואים אידאל גדול להשפיע בכל תחומי החיים - הם רואים את העבודה כמקור פרנסה - הדתיים הלאומיים ההולכים בגישת הרב קוק זצ"ל - רואים אידיאל להשפיע בכל תחומי החיים מן הצבא, מדע, רפואה, כלכלה בקיצור פיתוח כל הנושאים הקשורים למדינת ישראל ולעם ישראל על מנת שיעמדו בטוב ביותר האפשרי. (אולי המילה חרדים באה פה בהכללה אבל בגדול זה נכון. אופיר
 
למעלה