שאלה לחילונים

א ו ר בת

New member
כי הם

רחוקים מלהיות חילונים ! הם מאמינים ! "כל הבתי סוהר מלאים באסירים חילונים! אתאיסטים!" - תשאל את מסורתי אם הוא מסכים להגדרה הזו שלך ממנה ניתן להבין שחילוני=אתאיסט. ושוב - למה את הדתיים והמסורתיים אתה משייך בסטטיסטיקת בתי הסוהר שלך אלינו ? ולמה אנחנו צריכים לספוג באותה סטטיסטיקה את העולים שהסיבות לפשיעה המוגברת שלהם לא בהכרח שייכות לחילוניות שלהם ? רובם בכלל לא חונכו פה ! לא הבנת מה שכתבתי על האתאיסטים. מדובר, אמנם, על חו"ל אבל אין קשר לאחוז האתאיסטים באוכלוסיה. מה שאמר המחקר הוא שאחוז האתאיסטים בבתי הסוהר קטן בהרבה מאחוזם באוכלוסיה.
 

saar7650

New member
ראשית-

"תשאל את מסורתי אם הוא מסכים להגדרה הזו שלך ממנה ניתן להבין שחילוני=אתאיסט." יודעת מה? תגדירי לי את מי הוא חרדי? מי הוא אתאיסט? "למה את הדתיים והמסורתיים אתה משייך בסטטיסטיקת בתי הסוהר שלך אלינו?" איפה שייכתי? אמרתי שאת הדתיים נשאיר לאח"כ, אין זה אומר ששייכתי אותם לחברה החילונית. "ולמה אנחנו צריכים לספוג באותה סטטיסטיקה את העולים שהסיבות לפשיעה המוגברת שלהם לא בהכרח שייכות לחילוניות שלהם ? רובם בכלל לא חונכו פה!" כי הם חילונים לכל דבר. ואני מוכן למחוק מהרשימה את אלה שלא חונכו פה. גם בלעדיהם אחוזי הפשיעה אצלכם גבוהה בהרבה מאחוזי הפשיעה אצל החרדים. "מה שאמר המחקר הוא שאחוז האתאיסטים בבתי הסוהר קטן בהרבה מאחוזם באוכלוסיה." בכלא, כמו בשעות מצוקה, אנשים נוטים להישען על משהו ולכן בוחרים להתקרב לדת. הם התקרבו לדת אחרי שנכנסו לכלא, ולא לפני. אגב- מי שמודיע בריש גלי על אחוזי הסכינאות, הסמים, וכיו"ב ברחבי בית ספרו הם החילונים. תראי לי בכמה בתי ספר חרדים גילו סמים, או אמצעי לחימה כמו סכינים, אגרופנים וכיו"ב?!
 

א ו ר בת

New member
חשבתי

שכשכתבת "אתה יכול לבדוק בבתי הסוהר כמה חרדים יושבים וכמה חילונים יושבים בכלא" חילקת את העבריינים לשניים. אם לא זו הכוונה - סליחה. אז אני מחכה לסטטיסטיקות שיראו את החלוקה לכל אורך הציר של חרדי-דתי-מסורתי-מאמין-אתאיסט. ומה עם כאלה שאינם יהודים ? 43% אחוז מהעבריינים שנתפסו בשנה האחרונה הם כאלה. הרבה יותר מהאחוז שלהם באוכלוסיה (וזה לא סתם בגלל שהם לא יהודים. זה לא נובע מאיזו עליונות יהודית. זה נובע מסיבות יותר מורכבות). אבל כשנתפס אחד כזה, אני בטוחה שאתה אומר : הוא לא חרדי ! האם אתה חושב גם על זה שהוא לא חילוני ?
 

saar7650

New member
תשובה-

"אז אני מחכה לסטטיסטיקות שיראו את החלוקה לכל אורך הציר של חרדי-דתי-מסורתי-מאמין-אתאיסט." את מוכנה להגדיר לי מיהו אתאיסט ומיהו חרדי? "ומה עם כאלה שאינם יהודים ?" מי שאינו יהודי אינו נכלל בקטגוריית אתאיסט בעניין זה כי אנו דנים באתאיסטים היהודים. "אבל כשנתפס אחד כזה, אני בטוחה שאתה אומר : הוא לא חרדי ! האם אתה חושב גם על זה שהוא לא חילוני?" אז כן- אני חושב שהוא גם כן לא חילוני, כי אני אחד מאלה המבכים עליית גויים לארץ, עליה שהביאה להרבה מאוד פשיעה. ואני מדגיש- לא אומר שבגלל שהם גויים הם פושעים חס ושלום! אלא כפי שציינת 43% מכלל הפושעים בשנה האחרונה אינם יהודים. ועכשיו הערת אגב- אל תחשבו שאנחנו שמחים כשאנו רואים את הפשיעה בקרב הציבור החילוני! להיפך! אנו כואבים מאוד את זה. אך מי שהכריז על "פשיטת רגל" בחינוך שלו, היא החברה החילונית. מי שמגלה על מעשי אלימות, על סכינאות, סמים, ואלכוהול בקרב בני הנוער שלו ובמקומות החינוך! של ילדיו הוא החינוך הכללי (חילוני). אני מזמין אותך ללכת לישיבות חרדיות, לתלמודי תורה וכיו"ב ולראות במו עינייך את ההבדל.
 

masorti

New member
אני אסביר לך מהי החלוקה...

החלוקה אינה בין אסירים אתיאיסטים לשאינם-אתיאיסטים, אלא בין שומרי מצוות לשאינם כאלה. ולכן, כל אותם אסירים הרואים עצמם כ"מסורתיים" (ורובם אכן שומרי מסורת במידה זו או אחרת... בדגם של איש שכונת-מצוקה ממוצע) - שייכים לצד החילוני. הסיבה לחלוקה הזו היא פשוטה... שומרי המצוות התחנכו במערכת החינוך הדתית או החרדית וכן חיים בחברה דתית, ואילו השאר (כולל המזרחים-מסורתיים של שכונות המצוקה) התחנכו במערכת החילונית וחיים בעולם החילוני. (כמובן, שיש לסנן מתוך הדתיים את אלה שחזרו בתשובה במהלך המשפט או המאסר) הרי אנו מעוניינים לבדוק איזו מערכת חינוך מייצרת יותר עבריינים. הדרך להשיג סטטיסטיקה על התפלגות האסירים בחתך הזה היא פשוטה מאוד. בגלל סיבות של כשרות ותפילות, כמעט כל האסירים הדתיים מעדיפים להיות באגף הדתי של בית הסוהר וכמעט כל החילונים נכלאים באגפים אחרים. כל מה שצריך הוא: לבדוק מה אחוז האסירים הכלואים באגפים המוגדרים כ"אגף לשומרי מצוות" בבתי הסוהר. זה ייתן לך הערכה לא רעה לגבי אחוז האסירים הדתיים בישראל.
 

א ו ר בת

New member
התייחסתי כאן

לא רק לעניין החינוך אלא גם לעניין הזיקה לדת וזאת בעקבות מחקר שקראתי פעם (לא מהארץ, כפי שציינתי) על האחוז הנמוך מאוד יחסית של אתאיסטים בבתי הסוהר (וגם אתה כותב שרובם אכן שומרי מסורת...). אני הייתי רוצה לראות כמה מצביעי מרץ (שאינם ערבים (וכמה מצביעי שינוי (שאינם עולים חדשים) יש בקרב העבריינים. אני מקווה שלפחות את העולים ובני המיעוטים תוריד מהחישוב שלך, לכשיגיע. אני גם לא בטוחה שהחישוב שלך נכון. אתה כולל פה גם את הדתיים ? כי הם, כידוע לך, מסתפקים לרוב בכשרות ה"פשוטה" שמוגשת בבית הסוהר. הנה רעיון ! יוגש אוכל לא כשר, נוריד ממספר הסועדים בחדר האוכל הזה את אלו שאינם יהודים ואת העולים החדשים ונראה כמה יישארו ! וכל זאת, כמובן, בהתעלם מהסתרת פשעים (שכידוע רובם מפוענחים תוך עבירה על דין מוסר).
 

saar7650

New member
אורבת-

מסורתי כיוון למה שרציתי לומר... אנו מדברים על חינוך הילדים. כאלו שהתחנכו במגזר החרדי, וכאלו שבחילוני. אני מדבר על חרדי וחילוני, לא על דתי. אפשר אגב, אם תרצי, לעשות סקר בין המגזר הדתי לחילוני. על פי הנתונים מראשי החינוך הממלכתי (דהיינו החילוני) ע"פ כתבות עיתונות, על פי חכי"ם ושרים וכיו"ב החינוך החילוני פשט את הרגל! פשוטו כמשמעו. אם זה סכינאות, אלכוהול, סמים, אלימות וכיו"ב שהפכו , שוב, -לצערי הרב-, למנת חלקו של החינוך הממלכתי. לכן הזיקה לדת בין כותלי בתי הסוהר, אינה קשורה לכאן.
 

גוססי

New member
"החינוך החילוני פשט את הרגל!"

שטויות. הכשלים במערכת החינוך הממלכתית נובעים מסיבות שונות: ניהול מחורבן, סדר עדיפויות שגוי, חוסר יכולת או רצון לשנות דברים הטעונים שינוי, חוסר יציבות פוליטי וכן הלאה. אין לכך כל קשר לעובדה שזו מערכת חינוך חילונית. עד לפני מספר שנים החינוך הממלכתי נחשב לטוב גם ע"פ קני מידה בינלאומיים, וזאת למרות שהנופך הדתי שלו לא היה יותר מודגש מאשר היום (ואולי אפילו היה פחות מודגש). הנסיון להציג את הבעיה כאילו היא נובעת מחילוניות יתר הינו לכל הפחות מגוחך, אם לא שקרי במודע.
 

saar7650

New member
"החינוך החילוני פשט את הרגל!"

הכשלים במערכת החינוך הממלכתי נובעים מכמה סיבות- א. חינוך כושל. עקב כך שאין הגדרה ל"מה מחפש החינוך הממלכתי"- כלומר, החינוך הממלכתי לא יודע על מה הוא מחנך את הילד? (מעבר לסטנדרט הלימודי, לא החינוכי שהוא מקנה לילד.) אני אביא בהזדמנות ציטטות של גורמים במערכת החינוך החילוני שאומרים זאת. ב. האלימות (סמים,אלכוהול וכיו"ב) שמוחצנת באופן לא נורמלי בסרטים, ובתוכניות ה"חינוך"(!!!) של הילדים! אם זה כבר בגיל קטן, וכלה בגיל גדול שחודרים ומחלחלים לתודעת הילד, במודע או שלא במודע. ג. מסגרת פתוחה, מתירנית מדי ולא נוקשה כמו המסגרת של החינוך החרדי. לכן אמרתי כי החינוך המערבי (שלחינוך החילוני ולמערבי יש מכנה משותף), הוא חינוך שנבנה עקום מהיסוד. וגורם לכל הפשיעה האיומה הזו. "חוסר יציבות פוליטי וכן הלאה"- מה הקשר לחוסר יציבות פוליטי?
 

גוססי

New member
נא ענה לי על השאלה הבאה:

נניח לרגע שהחינוך הממלכתי-חילוני היה כמעט כליל השלמות: בוגריו היו מצטיינים בסקרים למיניהם, שומרי חוק כפייתיים, אזרחים למופת עד אחד. האם אז היית משתכנע שהוא עדיף על פני חינוך דתי?
 

saar7650

New member
תשובה-

הייתי מסכים אם רק הייתי רואה שהחינוך החילוני הוא אכן כזה והחרדי לא. כלומר- אם שני המגזרים היו מצטיינים- אין בעיה! אבל אם מגזר אחד הוא מצטיין והשני לא, סימן שבזה שאין הצטיינות, ויש פשיעה יש בעיה בחינוך.
 

saar7650

New member
לא.

משקם את החינוך שלי... כי זה עניין של חינוך לא של דת. אני לא רואה את הדת ככזאת. אבל גוססי יקירי, בוא נעסוק בשאלות מציאותיות, לא שאלות היפותטיות... אגב- אני שואל אותך את שתי השאלות ששאלת אותי...
 

גוססי

New member
זה בדיוק הענין

אם מערכת החינוך הממלכתית אינה פועלת כהלכה הרי זה לא משום שהחילוניות אינה נכונה, אלא משום שלא ניהלנו את המערכת כראוי. מכאן ברור שהמשימה המוטלת עלינו היא לאתר את הפגמים הספציפיים ולתקנם בהתאם להשקפת עולמנו, ולא לנסות ולחקות אידיאולוגיה לה אנו מתנגדים.
 

saar7650

New member
הבעיה היא שהחילוניות היא כן העניין-

התרבות המערבית היא תרבות פתוחה ומתירנית מדי! וזו הבעיה! ילדים מושפעים מסרטי קולנוע אלימים, סדרות טלוויזיה אלימות כבר מקטנות! האם אתה חושב שזה לא מזיק? האם אתה חושב שזה לא משפיע על הילד? אמרו כבר מס' אנשי חינוך כללי שהם בבעיה רצינית עקב המתירנות הזו! ולכן- הדת שהיא ממסדת את האדם, מגדירה לו חוקים מה לעשות ואיך לעשות כבר עושה עבור המחנך חצי עבודה! הילד החרדי אינו מושפע מתוכניות טלוויזיה, מסרטי קולנוע, ממתירנות כזו או אחרת. ההיבדלות החרדית מביאה לתוצאות הרבה יותר טובות מאשר המתירנות המערבית שאותה אימצה החילוניות של היום. לכן- העניין כן קשור לכך שהחילוניות אינה נכונה! בני נוער רבים מוצאים עצמם בחיפוש אחר תוכן ומשמעות לחיים אם זה בהודו או במקומות דומים ודברים אלו הם פשוט תחלואי החברה החילונית. אומרים את זה אישי חינוך חילוניים!!! לא אני...
 

א ו ר בת

New member
אז זהו – שלא. בדקתי קצת

והנה כמה עובדות. השיבוץ לבתי הסוהר והשיוך לאגפים נעשים לפי כל מיני גורמים כגון מצב רפואי ונפשי, תקופת המאסר, תקופת המאסר הנותרת, שימוש בסמים, קירבת בית הסוהר למשפחה, התנהגות האסיר וכו'. לא כל אגף נמצא בכל בית סוהר, לרבות אגפים של שומרי מצוות. בכל אגף מאפשרים שלוש תפילות ביום. בכל אגף מאפשרים למי שרוצה (וזה כרוך גם באישור של רב) לקבל אוכל כשר למהדרין. (שיש לו, אגב, דרישה הולכת וגוברת). בשביל להיות באגף שומרי מצוות האסיר חייב להיות נקי מסמים. ישנם עוד אגפים רבים שחרדים (שלא לומר דתיים) יכולים להימצא בהם. למשל –טיפול בעברייני אלימות במשפחה. למשל – אגפי שיקום למיניהם. בחלקם יוצאים בבוקר לעבודה וחוזרים בערב, לפעמים באופן עצמאי. למשל – כל אגף (למעט כזה המורכב רק משאינם יהודים). ויפה שאתה מזדרז להוריד את החוזרים בתשובה בתוך הכלא מהמאזן – אבל מה עם השבבניקים ? בקיצור – לא מהנתון הזה ניוושע.
 

© Tweety ©

New member
בולשיט

החברה החרדית בכך שהיא מעלימה דברים בדרך פלא,היא נותנת מאין לגטימציה לפשעים להתרחש. כי שלא שופטים אדם על משהו שהוא עשה מדרים לסביבה שהמעשה שלו הוא לא כזה נורא. בחרה החילונית יש פשיעה כמו בכל חברה אחרת-אבל לנו לפחות יש את האומץ להתמודד עם הדברים ולנסות לטפל בבהם. מה יש לכם?מנגנון הדחקה מצוין
 

saar7650

New member
בולשיט על ה"בולשיט".

לא אמרנו שהחברה החרדית נקיה מפושעים ופשעים למיניהם! אמרנו שאחוז הפשיעה בחברה החילונית גבוה הרבה יותר מאשר בחברה החרדית. קראי את http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/Viewmsg.asp?id=761&msgid=18744209 ותראי שיש בסיס לדברינו.
 
קצת הסבר

למה אין פשיעה חרדית? תופעה משונה אצל החרדים קיימת תופעה סוציולוגית משונה: אקונומית, הם אחת החברות העניות ביותר בארץ. רוב הציבור החרדי חי מתחת לקו העוני. הם חיים בצפיפות רבה ובתנאים קשים. אך מאידך, רמת האלימות ושיעורי הפשיעה בקרבם היא מועטה מאוד. לא רק הפשיעה והשימוש בסמים נמוכים . אלא גם שיעור הנשירה ממוסדות החינוך הוא מהנמוכים בישראל. מי שיש לו פקפוקים בעניין מוזמן להרים טלפון ליומנאי המשטרה. אך גם זה מיותר: כל מה שהוא צריך זה לבקר בבית ספר תיכון חרדי, לשהות בו שעתיים ולהתרשם. ואם אתה דווקא מתעקש קח לך אחה"צ אחד בקר בשכונה חרדית ובחן את התנהגות התושבים. כשלים כן, אנו יודעים יש מי שחולקים על עובדה ברורה זו. שימו לב אם תבדקו את נתוניהם, תגלו שהם לוקים באחד מארבעת הכשלים הבאים: כשל מספר אחד - "כל הדוסים אותו דבר": נח מאוד לשים את כל הדתיים בסיר אחד ולומר כולם אותו דבר. אך למעשה אנו מתייחסים אך ורק לחברה החרדית. לא לדתיים ולא לכיפות סרוגות. כן כשאנו מתייחסים לאי-פשיעה אנו מדברים על השחורים הללו ממאה שערים ולא על החבר'ה שהכרת מגולני. למשל, בעבר התפרסם מחקר כי קיימת תופעת סמים בחברה הדתית והיו מי שמיהרו עם הנתון הזה כדי להשחיר בו את ה'שחורים'. אבל המחקר דיבר על דתיים. דתיים בלבד. לא חרדים. הגיע הזמן גם לגלות למי שלא ידע. יגאל עמיר לא היה חרדי. הוא לא הלך בקפוטה ושטריימל. לא. הוא לא היה משתמט' אלא שירת בגולני וגם למד באוניברסיטה דתית ואנטי חרדית! אצל ה'חרדים' הפשיעה זעומה. אם תרצו לברר מה המצב אצל הדתיים-הלאומיים, בבקשה, אבל תפנו את שאלותיכם לראשי ישיבות ההסדר אנו בטוחים שיש להם תשובות. כשל מספר שניים - ה"מתחרטים": ישנם פושעים שביצעו פשעים בתור חילונים. לאחר זמן נקף עליהם מצפונם הם הצטערו על פשעם ועל דרכם בעבר. כחלק מתהליך ההיטהרות שלהם הם גם חזרו בתשובה. לאחר ששבו בתשובה הם חדלו מחיי הפשע. אך מה מוזר: לעיתים אדם שביצע פשע בעודו חילוני מצורף לכרוניקה כפושע חרדי, כביכול. כי היום הוא נשפט והוא עטור זקן ופיאות. אז שימו לתולדות חייו של הפושע החרדי, כביכול, לעיתים רבות תגלו שכשהוא היה פושע הוא היה חילוני ומשהוא חרדי הוא לא פושע. כשל מספר שלוש - ה"חשדות": למשטרה חשדות למכביר. תפקידה לחשוד ולחקור. תפקידה גם לעצור את החקירה, במידה והחשוד טוהר. הבעיה היא שהעיתונות אוהבת לדווח על החשדות ולא אוהבת לדווח על טיהור החשוד. בעיה זו כפולה בכל הנוגע לציבור החרדי. העיתונות אוהבת מאוד, מאוד לדווח על חשדות נגד חרדים ורבנים. ומאוד, מאוד, מאוד לא אוהבת לדווח שהאדם החשוד יצא נקי כבדולח. לדוגמה: רב טברייני ידוע, נחשד בסיוע לכנופיית סמים. על זה כולם שמעו. אבל אף אחד לא שמע שהוא טוהר. כאמור המשטרה ביצעה את תפקידה, העיתונות לא. או דוגמה נוספת: חרדים נחשדו בהצתת דירתו של חילוני בשכונת שמואל הנביא בירושלים. האם מישהו שמע שהמשטרה הצליחה לעצור את המבצעים האמיתיים והם, כן, ניחשתם: ח-י-ל-ו-נ-י-ם. המשטרה בסדר, העיתונות לא. כשל מספר ארבע - "הפשיעה שאינה פשיעה": ישנם מקרים רבים בהם חרדים ביצעו פעולות לגיטימיות. בעיקר פעולות מחאה. אך התנהגותם הלגיטימית הוצגה כ"התנהגות פושעת". אולי זה לא נוח שחרדים הפגינו או חסמו במחאה, כביש זה או אחר. אבל זה חלק מהמאבק הדמוקרטי והלגיטימי ואלו כללי המשחק. לגיטימי להפגין בתנאי שלא יזרקו אבנים ולא יסוכנו חיי אדם. לא שמענו אף אחד שכינה את הפגנות הסטודנטים הקשות כ'פשיעה'. אף אחד לא אמר שמי שהטיח ביצים על כהנא בגבעתיים הוא 'מתפרע'. חרדים שחסמו ככר ללא אלימות ובלי שזרקו אפילו אבן אחת, מוצגים כ'פושעים' ו'מתפרעים'. אם מפגין סיכן חיי אדם ונקט באלימות הוא "פושע" אם המפגין לא זרק אבנים, לא סיכן חיי אדם בשום דרך אחרת, ולא פעל נגד החוק הוא "מפגין". רק משום ש'המפגין' לבוש שטריימל אין לשפוט אותו באמות מידה אחרות. כאמור 4 הכשלים הללו אינם מפריעות לאף אנטי-חרדי שוחר אמת, לצרף את המקרים שלעיל לכרוניקה של פשיעה חרדית. לכם זה כן אמור להפריע. הפרופורציה! רבותי, הפרופורציה! שמנו לב, התגברנו על שלושת הכשלים, בדקנו את הפשיעה החרדית וגילינו שבכל אופן יש מקרי-פשיעה של חרדים. כולם גם קבלו פרסום רב. מדוע אם כן ממשיכים החרדים להתעקש שאין פשיעה חרדית? אז בואו ונסביר את ההבדל: פער כמות הפשיעה: עם כל הכבוד או ליתר דיוק: אי-הכבוד, למקרי הפשיעה החרדיים. אפשר לספור את כולם על כף יד אחת. המספר כה קטן עד שתחנת משטרה באזור חרדי עשויה לישון את שנתה בנחת. עובדה מספר אחת. פער סוג הפשיעה: אין לנו רצון להצדיק שום מעשה פשיעה. אבל אותם מעשי פשיעה מועטים של החרדים מתרכזים ב4-5 סעיפים של החוק הפלילי. האם שמעת על חרדי שפרץ לבית כדי לגנוב? חרדי הסוחט דמי כופר? כמה חרדים סוחרים בסמים? כמה מהם בכלל מעשנים סמים? כמה מהם שדדו בנק? עובדה מספר שניים. פער חומרת הפשיעה: הפער הזה הוא הפער הגדול ביותר. גם הבולט ביותר. אולי חרדי אחד גנב, חמור מאוד. עבירה היא עבירה ואסור שתהיה. אבל אם ספר החוקים מדרג עבירות בהתאם לחומרתם. מותר גם לנו לדרג. שני העבירות החמורות ביותר בספר החוקים שהעונש עליהם הוא מאסר עולם הם: 1. רצח בכוונה תחילה 2. ריגול לטובת מדינה זרה. תמצאו בבקשה חרדי אחד. זה המשתמט עם השטריימל, רק אחד: שהורשע ברצח או בריגול בעשור האחרון. בואו נהיה לארג'ים: תמצאו לי בבקשה חרדי אחד, בשלושת העשורים האחרונים שהורשע באחד מאותם 2 עבירות חמורות. המוצא הישר (ויש גם חילונים כאלה) יזכה בפרס. (הפרס לזוכה המאושר: אבן שנזרקה בכביש בר-אילן). גם 4 העשורים האחרונים יזכו אתכם בפרס. עוד לא נולד החרדי במאה שערים שחלם אי-פעם לעשות לאויביו המרים ביותר את אותם המעשים שאנו קוראים עליהם יום, יום. זו עובדה מספר שלוש. ועוד מילה אחרונה: אחרי הכל, אלימות ועישון סמים, הם תופעה רווחת בחברה החילונית. עם יד על הלב, האם אתה מכיר חילוני שלא ניסה פעם לעשן סם? האם לא קרה שנכנסת לבי"ס תיכון חילוני. וחשת את האלימות באויר? התופעות האלו אינם רווחת בציבור החרדי. זו עובדה שאין להתכחש לה. עזוב את העיתונות, צא מהקופסא ותתנתק מהאינטרנט. גלוש לך אוף-ליין לאחת משכונות העוני החרדיות והתרשם במו עיניך. בקר באחד מאותם בקתות דלות המכונות 'חיידר' חרדי והמתן לשעת ההפסקה. אין להם מה להסתיר חוץ מאותה עובדה פשוטה וחותכת שהחרדים הם בני אדם טובים וישרים. אז למה באמת אין פשיעה חרדית? אז מדוע באמת הפשיעה כה נמוכה? ומדוע כשיש פשיעה אצל החרדים הם אומרים שזה עשב שוטה? לא צריך להיות פסיכולוג, כדי להבין שלמעשי הפשיעה יש מניע: רוב עבירות הרכוש נעשות בשל הרצון לצבור עושר וכח. רוב האלימות מתבצעות גם הם מהסיבות הללו. למניעים הללו אפשר להוסיף את היצרים השונים הדוחפים את האדם לפשיעה. ובכן, החרדים הם חרדים, קודם כל, כי הם מאמינים באלוהים, הם מאמינים שלחיים יש משמעות, הם מאמינים בשכר ועונש. אנו מעריכים הישגים רוחניים ואיננו מעריכים הישגים חומריים. השאיפות שלנו, זה להיות אנשים יותר רוחניים ויותר טובים. לא מעודדים אותנו להיות עשירים או חזקים. מחנכים אותנו שלכסף אין ערך ולכח אין ערך ושהיצר הוא בושה. מתוך מנוף
 
ועוד קצת מידע

כמו טקס אפריקני קובי אריאלי -------------------------------------------------------------------------------- העיתונות החרדית אינה מסקרת מעשי אלימות מפני שהאלימות אינה שייכת לעולם התוכן של קוראיה -------------------------------------------------------------------------------- מעשי הרצח המתועבים שאירעו בימים האחרונים הביאו לפתחי, כמימים ימימה, מקטרגים רבים על כך שהעתונות החרדית אינה מסקרת אירועי אלימות לסוגיה ומתעלמת מהם במכוון. טענה זו, השבה ומושמעת בכל הזדמנות עגומה מסוג זה, כבר מזמן הפסיקה להרגיז או להביך עורכים וכותבים בעתונות החרדית. המציאות העגומה, הינה הצידוק הטוב ביותר להתנהגות זו. -------------------------------------------------------------------------------- דיווח עתונאי נרחב אודות מעשה רצח, תוך חשיפת פרטי פרטים על דרך ביצועו ועריכת היכרות לקורא עם הפושע וקרבנותיו, אינו חובה עתונאית. אם במקרי אונס,למשל, עומד התירוץ הדחוק של הבאת אינפורמציה חיונית לידיעת הציבור, הרי שסיקור נרחב של מקרי רצח מלווה בתפאורה וצלצולים אינו אלא סיפוק צורכי הרייטינג של אמצעי התקשורת. הדיווחים אלו תורמים, בדרך כלשהי, להתגברות האלימות. הם מחדירים את מושגי הרצח, האונס והאלימות לחבילת התרבות של הקוראים, המאזינים והצופים. בקלות יחסית ניתן להוריד בצורה משמעותית את רמת החשיפה של בני נוער וצעירים לעולם ההרג והרצח, הדם והאכזריות. זה לא בהכרח יגרום למישהו להפסיק לרצות להרוג, זה יגרום לרבים להפסיק לדעת להרוג. -------------------------------------------------------------------------------- מי שתוהה כיצד פועל הפרינציפ, מוזמן לבלוע את רוקו ולהביט במערכת החינוך החרדית, הגאה בערכיה. גם בעולם החדש של אוטוסטרדת המידע והכפר הגלובלי, ניתן לקיים חברה מתוקנת ש"רצח", "חנק" ו"הצית" - אינם חלק מן האג'נדה האינטלקטואלית שלה. יידע כל ישראלי מזועזע, שישנו ציבור רחב בארץ שכדי להעביר לו אינפורמציה בנושא הנדון, צריך לצרף אליה גם הסבר טכני, כיצד מתבצעת פעולת חניקה, ואיך היא גורמת להפסקת חיי אדם. הוא פשוט אינו יודע. העיתונות החרדית אינה מסקרת מעשי רצח ואלימות כמו שאינה מסקרת טקסי פולחן של שבטים אפריקנים. אלו ואלו אינם מרכיבי התרבות של קהל קוראיה. -------------------------------------------------------------------------------- פורסם ב"מעריב" 10 באוקטובר 1999
 
למעלה