שאלה:

שאלה:

עד כמה ניתן לסמוך על הספרים שמציגים את שיחותיו של ליבוביץ עם חברים-תלמידים? האם אנו יודעים בוודאות שכל מה שנמסר שם אכן יצא מפיו של לייבוביץ? יש לשאלה זו נפקא מינה ספציפית:

בשיחות על "מסילת ישרים" לרמח"ל קראנו את דברי לייבוביץ על כך שכמה מגדולי ישראל הכילו באישיותם את הניגוד בין הרציונליות ההלכתית לבין נטייה מיסטית. גם בשיחות על "רוח החיים" על מסכת אבות לייבוביץ ציין את הדבר. לאחר שמנה כמה שמות של פוסקים שבד בבד היו גם מקובלים, הוא אִזְכר את מרן יוסף קארו. בעמוד 10 ישנה הערה, שאם היא אכן יצאה מפיו של ליבוביץ, אזי שהיא מעידה על כמה דברים מטרידים: חוסר ידע לגבי דברים בסיסיים בפסיקת ה'אחרונים'; בהילות להביע דברים בטרם שהם נבדקו בדיקה מקיפה וקפדנית; ובנוסף – דבר חמור יותר משני הדברים הקודמים – חוסר אחריות בלימוד.

ההערה שלייבוביץ העיר שם היא שלמרות שמרן יוסף קארו התעסק בקבלה אין לכך זכר בשולחן ערוך. ההערה הזו היא טעות, במקרה הטוב, או שקר, במקרה הרע. זאת מכיוון ש(א) מרן קלט מספר הזהר יותר מכל פוסק שחי לפניו; (ב) מרן העניק לפסיקת הזהר אוטוריטה גדולה יותר מכל קודמיו; (ג) מרן כתב בהדיא שספר הזהר שימש כאחד מהמקורות לפסיקתו:

"נמצא שמי שיהיה ספר זה לפניו, יהיו סדורים לפניו דברי התלמוד עם פירוש רש"י, והתוספות והר"ן, ופסקי הרי"ף והרא"ש, והמרדכי והרמב"ם והגהותיו ומגיד משנה ורבינו ירוחם וספר התרומה וספר התרומות ושבלי הלקט והרוקח ושערי דורא וספר התשב"ץ וספר העיטור ונמקי יוסף וסמ"ג וסמ"ק וארחות חיים ותורת הבית והגהות אשרי וספר המנהיג והאגור וספר בעלי הנפש להראב"ד ותשובות הרא"ש והרשב"א, והר"י בר ששת, וה"ר שמעון ב"ר צמח דוראן ומהר"י קולון ותרומת הדשן, כל דבריהם מבוארים היטב, ובקצת מקומות מאמרי הזהר" (הקדמה ל"בית יוסף").

כמובן שאין זה אומר שניתן לזהות את שיטת הפסיקה של מרן עם פוסקים שהרחיקו לכת בהכנסת הקבלה לפסיקתם, וידוע שבכל מקום שהקבלה חלקה על פשט הש"ס או קביעות חד משמעיות של פוסקים מרן הכריע לצד הפוסקים.

[דוגמה פשוטה לכך מובאת על ידי הגר"ע יוסף – כנראה הבר הכי הגדול ביותר לגבי המתודה של מרן בפסיקה - על הלכה שבאה בספר הזוהר (הקדמה דף י ע"ב) שאסור לברך בידיים מזוהמות ומסואבות. הוא מצטט מן הזוהר: "וכן כל שעתא, בגין דבשעתא דבר נש נאים, תחיה פרחא מניה ורוחא מסאבא שריא על ירוי ומסאב לון, ואסיר לברכא בהו בלא נטילה", ע"כ. על קביעה זו הוא כותב: "ומבואר מזה שאסור לברך שום ברכה בלי נטילת ידים. וזה שלא כדברי הגמרא והפוסקים שמתירים. ובאמת שדעת מרן ז"ל היא שאע"פ שהזוהר הקדוש אוסר לברך, הואיל ומהגמרא והפוסקים מתבאר להיפך, נקטינן כדברי הגמרא והפוסקים שבכל מקום שהקבלה חולקת עם הפשט, נקטינן כהפשט"].

מכאן שאין לומר שמרן הקצין את הפסיקה על פי הזהר בדומה לאלו שבאו אחריו, אך בהחלט אפשר לומר זאת ביחס לקודמיו. כפי שציין אחד מהחוקרים הבולטים בתחום חקר היחס בין קבלה להלכה, בהתייחסו לחוקר אחר:

"לא רק שמחבר השו"ע לא נשמר מהשפעת הקבלה, הוא נשמע לה ברצון עד מקום שדעת בעל הלכה גדול כמותו מסוגלת היתה להשלים עימה [...] זאת ועוד: לא זו בלבד שר"י קארו קלט מן הזהר יותר מכל פוסק אחר לפניו, אלא שלמעשה אין כל יחס, כמותי או איכותי, בין קליטת הזהר על-ידי קודמיו לבין קליטתו הוא. קודמיו, המנויים כולם במאמרו של כ"ץ, מביאים מן הזהר בפרט ומן הקבלה בכלל אלא שלושה או ארבעה עניינים בלבד, בעוד מרן הביא מן הזהר וממקובלים בני-זמנו, במפורש וכמעשה של שיגרה, עשרות פעמים, ואפשר קרוב למאה פעם, בדברים גדולים ובדברים קטנים [...] למען האמת, עצם מעשהו של מרן, אשר הבליע את הזהר בתוך ספר בית יוסף הבלעה אורגאנית רצופה ובת-קיימא בהיקף כה רחב - וזאת עוד בשבתו בערי האימפריה - הוא אשר הקנה לזהר את מעמדו ההלכתי הקבוע בעולמה של ההלכה מן העת ההיא ואילך: לפיכך, במקום לדבר על אימוץ הזהר כסמכות הלכתית על- ידי מרן, יש לגרוס: הענקת סמכות הלכתית לספר הזהר על- ידי מרן, שהרי זוהי משמעותו ההיסטורית הנכונה של הזיווג שבין השניים [...] שילוב פסקים מן הזהר בפרט ומן הקבלה בכלל בספר בית יוסף , אינה רק מקרה ולא דרך ארעי והזדמנות, אלא דרך של שילוב אורגאני של מקורות ההלכה וקישורם החיוני זה בזה, קישור שמרן עצמו היה מודע היטב לראשוניותו ולמשמעותו, ולנו הוא רומה ומזכיר גם את קישורן של מידות שונות של דין אלו באלו, כמצוי בספרי הקבלה (ישראל מ' תא שמע. הנגלה שבנסתר: לחקר שקיעי ההלכה בספר הזוהר. רעננה: הקיבוץ המאוחד. 2001).

דברים דומים, אם כי מתונים יותר, טען חלמיש:

קארו לא היה יכול להציע אמת מידה מובהקת להסתמכותו על הזוהר, שהרי ברור [...] שלא בכל מקרה עשה שימוש בזוהר. היה זה יותר פרי החלטה אד הוק של איש הלכה חריף ובעל כושר אנליטי, שבמוחו ובהווייתו לא חדלו מהתרוצץ שני עולמות שמדרך הטבע לא לעולם יכולים הם לדור בכפיפה אחת ... היתה זו, כמדומה, נחישותו הנחרצת של פוסק, שבחושיו החדים האופייניים קבע אימתי 'יש לחוש' לדברי הקבלה ואימתי הוא רשאי להתעלם מהם".
 
עד כה לא הבאת שום הוכחה

אקדים ואומר שאני זוכר אמירה כזו של ל' על מסילת ישרים עצמה אבל לא על שו"ע (אינני אומר כלל שהערה כזו לא כתובה בספר).
אני מבטיח לך של' הכיר היטב את הבית יוסף. מה שציטטת ממנה אינו סותר ממש את דברי ל'. ובקשר לנט"י, זו סוגיה מעניינת מאוד. לעניות דעתי הברכה אחרי גורמת לסתירות ותקלות חמורות !. לא ידעתי ששו"ע חידש אותה (אם זה אכן כך) ועכ"פ יש גם את סרך תרומה כסיבה אפשרית לה. זה מסוג הדברים שגורמים לי להעריך את משנה תורה.

אם אכן השפעת הזוהר על שו"ע כל כך מובהקת הרי לא תתקשה להביא עוד דוגמאות. הערה: אינני בא לטעון טענה על הנושא שכן אינני מכירו די הצורך, אלא רק אומר שלא השתכנעתי מהדוגמאות הנ"ל. ואת הציטוטים האחרונים שהבאת מהחוקרים - זה נטול כל ערך כשלעצמו לגבי אדם שאינו מכירם כלל. סתם ציטוטים בעלמא. אלו מסוג הדברים שמיסדים את כתיבתך המגילתית (אתה מתאמן לפורים ? )
 
<<

היכן ראית בדברי את הטענה שהבית יוסף חידש את ההלכה הזו? בשום מקום לא אמרתי שההלכות שמרן התייחס בהן לדברי קבלה לא הובאו לפניו בדברי פוסקים שהגיעו לזה בלי קשר לקבלה. תקרא טוב יותר לפני שאתה מגיב. הטענה שלי פשוטה: לייוביץ טען שמי שלא היה יודע ממקורות שמחוץ לשולחן ערוך שהמחבר של "מגיד מישרים" ושל השולחן ערוך זה אותו אדם, לא היה מגיע לזה לבד כי בש"ע אין זכר לקבלה. זו טעות מפני שבבית יוסף יש עשרות התייחסויות לקבלה.
 
זו לוגיקה פשוטה

אתה מבקש להוכיח שהשוע רואה בקבלה אותוריטה והטיעון הזה נסתר ברגע שהסמכות יכולה לבוא ממקור אחר. מרוב יוונית שלמדת אינך רואה את היער.
 
<<

גם לוגיקה אינך יודע? דברייך היו נכונים אלמלי הבית יוסף היה מביא דבריו כאמירה בעלמא, ולא כשהוא מפנה בעצמו אל הזוהר.

"בארץ ישראל לשון סורסי למה? או לשון הקודש או לשון יוונית" [סוטה מט].
 
אתה מודה מבלי דעת בטעותך

שכן במקרה שאפשר היה לייסד את טענתך על ההפניה לזוהר - לא היה צורך בשום תוספת. אך רד לעומק הכתוב בבית יוסף בהקדמה וראה שלא נאמר שם שההלכה מתבססת על הקבלה (אפילו לפי המקור שאתה הבאת - הקבלה לא היתה סמכות הלכתית לפני השו"ע - אם כן זהו צעד לא סביר).
הצרה איתך שאינך מסוגל לצאת מגבולות הלוגיקה הילדותית שלמדת וגם בבקעה הקטנה שאתה מתגדר בה אתה מסובך עם עצמך. שב"ש.
 
<<

אתה צריך ללמוד לדקדק בלשון. היכן ראית שטענתי שמרן אמר שההלכה מתבססת על הקבלה? אני טענתי דבר פשוט מאוד: לייבוביץ אמר- בהנחה שהוא אמר - שאין לקבלה זכר בצד ההלכתי של מרן ואני מצביע על זכר כזה. למה לסבך את הדברים? יש הבדל בין "אין זכר" לבין עשרות מבואות מהקבלה.
 
אני מצטט אותך

(ב) מרן העניק לפסיקת הזהר אוטוריטה גדולה יותר מכל קודמיו; (ג) מרן כתב בהדיא שספר הזהר שימש כאחד מהמקורות לפסיקתו:
 
.....

אך ציטוט זה אינו אלא הצבעה על דברי מרן עצמו בהקדמה לבית יוסף. לפיכך אין להבין ש"ההלכה מתבססת על הקבלה" אלא, כדייק בלישנא דמרן - הזוהר הוא אחד ממקורות פסיקתו.
 
.

הכוונה ב"יותר מכל קודמיו" היא ליותר מכל קודמיו של מרן, כלומר שהוא השתמש בזוהר יותר מהפוסקים שהיו לפניו.
 

פיקסעלע

New member
מה מצחיק אותך? ברור שזו הייתה הכוונה

וברור גם של' היה עם הארץ עם פה גדול
 
אינני יודע בדיוק למה אתה מתכון

הוא כתב: "אתה צריך ללמוד לדקדק בלשון. היכן ראית שטענתי שמרן אמר שההלכה מתבססת על הקבלה?" ואז ציטטתי לו את עצמו. במקום להודות בטעות, או לפחות טעות בניסוח כמו שאתה עצמך כנראה אומר, אז הוא מגן על האישיות שהוא חושב שיש לו. אותו דבר עם אסא כשר. הוא מלכלך על אסא כשר מבלי לנמק. אח"כ הוא נימק ואני מברך אותו על כך, אלא שהתברר שהוא לא הבין את אסא כשר כהלכה - טעות ברורה של הבנת הנקרא. כשהצבעתי על הטעות האם הוא הודה בה ? האם הוא הודה לי ? לא שאני זקוק להודיה, אלא שאני מצביע כאן על קושי להודות בטעויות ועל זאת אני חוזר ואומר שמי שיש לו אגו גדול לא יגיע רחוק. מילא כלפי אנשים כמוני, אבל שיש גדולי רוח צריך לנהוג בהם משנה זהירות. אז כן זה "מצחיק" אותי.
 
.

אתה אדם פזיז וזה לא יכול להפרות שום דיון. כשציטטת אותי הסברתי לך שוב שלא הבנת אותי. בשום מקום לא כתבתי שההלכה מתבססת על הקבלה, כל שטענתי זה שמרן ביסס אי אלו פסקים על הזהר, יותר מהפוסקים לפניו. לגבי כשר, אתה לא יכול לומר שלא הבנתי אותו מסיבה פשוטה: אתה לא הבנת אותי. דומני שבדיונים בינינו כבר הפסקת לשקול את תוכן הדברים מפני שיש לך כבר הנחה מוקדמת לגביי, פשפש ומשמש בעצמך. אתה לא מכיר אותי וכבר בנית לך פרופיל מלא של אישיותי: אתה יודע מה למדתי וכמה, אתה יודע מה הם המניעים שלי ואתה משוכנע שאתה מכיר אותי יותר טוב מעצמי. אתה באמת לא שם לב שזה מגוחך? בקיצור, תתעלה על עצמך והתחל לכתוב עניינית לגופם של דברים בלי לבסס את טענותייך על הנחות מוקדמות לגבי הכותבים.
 
האם ראית בדל של דיבור על אישיותך

בתשובתי שעניתי לך על כשר (מילת המפתח היא 'אם') ? אם אתה חושב שלא הבנתי אותך אתה מוזמן לנמק ולא לזרוק דברים בעלמא. זה מעשה פחדני ולא מכובד. בינתיים אמרת שני דברים על כשר. אחד שהוא אינו בקי במקורות. לזאת עניתי קודם כל שזה לא רלוונטי כי זו רק אילוסטרציה של דבריו ושנית, כלל לא ניסית לבסס את דבריך מתוך דבריו של כשר. עצם העיסוק בביקאותו של כשר במקורות נראתה לי תמוהה ואף יותר מכך - גרמה לחשש כבד מאוד שאינך מבין כלל את כשר. לאחר מכן הדבר התאמת חד משמעית. אתה פספסת את משמעות המילה 'אם' והמשכת לרוץ ולהציג לראווה את ידיעותיך הבינוניות בלייבניץ, ובאריסטו לביה"ס יסודי. מילא שפספסת מילה פשוטה - מה תרם כל ההמשך הארוך ? עכ"פ, כרגע המצב הוא שאתה מסרב להודות בטעותך, ורק ממלמל כמו תינוק שוב ושוב. "אתה לא הבנת אותי". בסדר שיהיה לא הבנתי אותך. העיקר שאתה מבין את עצמך.
באשר למרן, שוב אתה מנסה להתחמק. זה שאתה מוסיף "יותר מהפוסקים לפניו", לא מתרץ את הקושיה, אלא רק מחמיר אותה. יש תכונה לאנשים מאוד אגוצנטרים שהם בטוחים שאף אחד לא רואה את השקר שלהם, גם כאשר הוא כתוב שחור על גבי לבן. ברוח פורים אומר לך שמסכות נופלות מהר מאוד. אז כן אתה יכול להמשיך להביא רשימות ארוכות על כל הודעה פשוטה שאתה רושם, אבל בסופו של דבר יבינו שאין לך את מה שצריך. לא כרגע לפחות. נראה לי שמי ששונא אותך זה לא אני, אלא אתה עצמך.
 

פיקסעלע

New member
בנוגע לבית יוסף

הוא לא התנסח בטעות אלא שאתה לא הבנת את דבריו. הוא כתב שהב"י התחשב בזוהר יותר מכל קודמיו. אתה הבנת שקודמיו זה על הזוהר הוא התכוון על הב"י.
 
אני דווקא הבנתי יפה מאוד

וגם מדבריך עולה שהוא טוען שההלכה בב"י מסתמכת במידה כזו או אחרת, על הזוהר. מה פה מסובך איני מבין.
 
למעלה