גדול שימושה מלימודה
הכל טוב ויפה, ולייבוביץ אינו שונה במדרשיו מאלו שעשו ועושים חסידים ודורשי רשומות מאז ומתמיד. יש אין-סוף מקורות שבהם מוציאים דברים מפשוטם כדי להעביר רעיון, ו"יתגבר" אינו יוצא מהכלל. אלא שהשאלה שלי כוונה להקשר מאוד מאוד ספציפי. ליבוביץ לא דרש שם שום דרשה אלא אמר שמי שלא מכיר את מרן, ולא יודע שהוא המחבר של 'מגיד מישרים' לא היה יודע שמחבר שולחן ערוך עסק בקבלה. לא צריך להיות פוסק או גדול הדור כדי לדעת שזה לא נכון. כל מי שלומד ש"ס עם פוסקים רואה מה המקום שתופס ספר הזוהר בשיח ההלכתי לאחר שמרן פרסם את פסקיו [בטור, לעומת זאת, "ונחנו מה"]. ההבדל בין רטוריקה "טובה" לבין רטוריקה "רעה", שהוא אקוויוואלנט להבדל בין חיפוש האמת על ידי דיאלקטיקה לבין בלבול בר הפלוגתה על ידי אריסטיקה, הוצג בצורה יפייפיה על ידי אפלטון בדיאלוגים "גאורגיאס" ו"פיידרוס", ויפים דבריו גם להקשר הנוכחי. תלמיד היה ביבנה שהיה מטהר את השרץ בק"ן טעמים, ורבי מאיר היה יכול להראות עשרות טעמים לטהר ועשרות טעמים לטמא [עירובין יג], ובכל זאת ניתן בנקל לקלוט מדי אדם מגלה פנים בתורה שלא כהלכה ["כהלכה" דייקא, כלומר לא תמיד "כהלכה" זהה עם "פשוטה של תורה"].
מנושא לנושא באותו נושא. גם הביאור של ליבוביץ ל"עבודת ה' לשמה" חורג הרבה מעבר לכוונת חכמים, ואיני מתכוון רק לפרק בתרא דאבות.
דומני שלליבוביץ חסר כל ימיו תנאי מקדים והכרחי לעיסוק בתורה, ודבר זה העיב על כל הגותו התורנית: שימוש תלמידי חכמים. מזה נבע זלזולו בפוסקים רבים, מזה נשתלשלה הגותו המפוזרת וזה הגורם לכך שפעמים רבות דיבורו משל בו ולא הוא בדיבורו. אזכיר סיפור של רבי עקיבא:
"פעם אחת הייתי מהלך בדרך ומצאתי מת מצווה, וניטפלתי בו כארבעת מיל עד שהבאתיו למקום הקברות וקברתיו וכשבאתי אצל רבי אליעזר ואצל רבי יהושע, אמרתי להם את הדבר, אמרו לי על כל פסיעה ופסיעה שהיית פוסע, מעלין עליך, כאילו שפכת דמים. באותה שעה לא זזתי מלשמש חכמים" [ירושלמי נזיר ז, א].
כוונתו של רבי עקיבא הייתה טובה, ופשיטא שעשה את מה שעשה כי חשב שכך מתחייב מההלכה, שהרי הוא קרא, שינה ושילש - אלא שלא קיבל הדרכה. ככל שתערוך השוואות בין דברי לייבוביץ - שללא כל ספק הוא מענקי הרוח של הדורות האחרונים, וללא שום ספק הוא אחד מהאנשים היותר ישרים שהיו - לבין דבריהם של גדולי תורה - הן בצורה והן בתוכן - תראה שאלו שני קווים מקבילים שרק הולכים ומתרחקים אהדדי. לשם השוואה, "איש ההלכה" של הגרי"ד סולובייצ'יק, - שבדברים רבים + 1 הגותו דומה לזו של ליבוביץ [גם רעיונית, גם במקורות ההשפעה וגם מבחינה של השתלשלות הרעיונות מבחינה דיאכרונית], - מציג הגות מדודה ושקולה, אסתטית וכזו שניכר עליה שנכתבה על ידי גדול-תורה ואיש רוח.
אתמר: קרא ושנה ולא שימש תלמידי חכמים:
ר' אלעזר אומר הרי זה עם הארץ. ר' שמואל בר נחמני אמר הרי זה בור. ר' ינאי אומר הרי זה כותי. רב אחא בר יעקב אומר הרי זה מגוש.