תשובה
הסיבה לאי-שוויוניות בחיוב לימוד התורה היא בדיוק ההקבלה שהבאתי. העובדה שהגבר אינו מוליד, והאשה כן מולידה, מקנה לה תפקיד בגידול הילדים ובחינוכם. התורה מכירה בתפקיד שיש לאם בנפש האדם - מבחינת ההתאמה הפיזית והמנטלית לגידול האדם הצעיר. (למשל: אדם צעיר זקוק לחום ולקבלה כדי להתפתח נפשית כראוי. חום וקבלה מגיעים מהאם עקב מבנה הנפש הטבעי של האשה, שהיא בעלת תובנה רגשית אינטואיטיבית. אדם צעיר זקוק לחינוך - הווה אומר: שינון. שינון הוא הדרך הטבעית של האשה, שהיא מדברת הרבה ומסבירה הרבה ומתארת ומרַצָּה - בדיוק באופן הנחוץ להתפתחותו הנפשית של הצעיר הבונה עצמו ממצב של עייר פרא לאדם שתכונותיו אסופות ומנותבות). התפקיד שיש לאם בנפש האדם הוא תפקיד אינטנסיבי מאוד, ודורש את תשומת ליבה כל רגע ורגע. לאב תפקידים אחרים בעיצוב נפשו של הצאצא. תפקידו של האב הוא יותר ברקע, בדוגמה האישית. תפקידו אינו אינטנסיבי. ממילא, נפטרה האשה מכל המצוות שמוגבלות על ידי זמן, וביניהן - חובת לימוד התורה (צריך לקבוע עיתים לתורה, והאידיאל - והגית בו יומם ולילה). מעבר לכך - לימוד התורה מקנה לאדם שכל של תורה. שכל של תורה אינו מתאים למבנה הנפשי של האשה כפי שתואר קודם, ועשוי לעוות את נטיותיה הטבעיות הנחוצות לריצוי ולטיפוח הילדים. למעשה, מבנה נפש זה לא יוכל לבנות לו שכל של תורה, אלא לקנות ידיעה רבה בתורה, אבל ידיעה רבה בתורה שאינה עם שכל של תורה - משמעה הכמעט וודאי: עיוות דעת התורה... ממילא אשה חייבת ללמוד עפ"י מכסת זמנה את ההלכות שהיא חייבת בהן, ויכולה ללמוד מקרא ופירושים, אבל גמרא (שזה הלימוד של שכל של תורה) היא יכולה ללמוד רק בהתנדבות, ורק בתנאי שהיא מתאימה לכך (ויש מעטות כאלה), וממילא אינה יכולה לשקוע בלימוד הגמרא, וגם אם כן - לא יכולה לקנות שכל של תורה. ואיך תהיה רבנית ופוסקת הלכות? התרבות שהשתנתה אינה מבינה את ההבדלים הבסיסיים שבין המינים ומנתקת את ההבדלים מתכליתם (שהרי האשה והגבר נבראו עם תכלית להבדלים שביניהם). אך תכלית בריאת העולם מלפני כמעט 6000 שנה לא השתנתה, ולכן ההבדלים והתפקידים שקשורים לתכלית - לא השתנו. כל השינויים שחלו בחברה המודרנית לגבי הנהגותיהם של שומרי המצוות קשורים לנסיבות הגלות, ולכן נשים לומדות בבתי ספר את התורה שצריכות לדעת וכן השכלה כללית, ולכן נשים יוצאות מביתן לקחת חלק בפרנסת הבית, ולכן נכתבה התורה שבע"פ, אע"פ שבמקורה היתה אמורה להימסר במסורת בע"פ. אבל התכלית לא השתנתה, ואין שום סיבה בנסיבות הגלות שתחייב נשים ללמוד גמרא ולהורות הלכה - נגד טבען.