שאלה

משהו מעניין בנושא:

הנה כמה דברים מעניינים בנושא שיוויון זין המינים ביהדות שקראתי בדף שיוצא על ידי תנועת נהורא. את הדף המלא ניתן להוריד כאן (זה הדף שנקרא על רגל וחצי לפרשת שמות 2). אינסטלטורית ושוחטת עובדות בפרך בדור שבו גבר לוקח חופשת לידה מגן הילדים בו הוא גנן, בשביל להניק את בנו האהוב, ובינתיים אשתו האינסטלטורית משלימה הכנסה כנגרית, כדאי להיזכר במצרים העתיקה... המצרים רצו לאמלל אותנו ולשבור את רוחנו. לכן הם נתנו לגברים מלאכות נשיות, ולנשים עבודה של גברים. אין עבודת פרך יותר מזו. זה לא קשור לפערי חכמה, מיומנות או כח פיזי. גברים ונשים הם כולם בני-אדם, אך בהחלט שונים זה מזה. המצרים, כמו עבדיהם, ידעו זאת היטב והשתמשו בשוֹנוּת כמנוף להתעללות. נכון שהיום זה אחרת. הגברים והנשים השתנו וטוב שכל אחד יעבוד במה שמתחשק לו, ולמרות זאת אין זהות בין גבר ואישה. בתמימותנו, אנחנו מנסים לתקן אפליה לא מוצדקת, אך עושים זאת במצרית עתיקה. אתה לא עוזר לאף אחד בכך שאתה מטשטש את זהותך וזהותו. הדומה בולט דווקא על רקע השונה. אם ההבדלים הטבעיים בין גברים ונשים יישמרו, דווקא אז השוויון בין המינים יקבל את מעמדו הראוי. טשטוש כללי שיוצר עיסה אחת מכל המינים, לא פותר שום בעיה אלא דווקא מגביר את המצוקה: ברור לי שאני שווה-ערך-זכויות-והזדמנויות לך, אך ברור לי גם שאני שונה ממך. אם תדגישו ללא הרף שאין שום הבדל בינינו, לא תעזרו לי למצוא את מקומי. אז יש גברים, ויש נשים. יש דומה, ויש שונה. יש שוויון זכויות אך אין שוויון תכונות. כן, החיים מורכבים"
 
אכן מעניין

אך לא עונה לי על השאלה
הכוונה ביש שוויון זכויות אך אין שוויון תכונות, שכך מקובל על פי היהדות? ואם בנשים וגברים עסקנו, אף פעם לא הבנתי, למה יש הפרדה בבית הכנסת?
 

אופירA

New member
מנהל
הכוונה עפ"י היהדות

ששוויון הזכויות לכל בני העם היהודי - אשה, גבר, לוי, כהן וכו' - הוא בהתאם לנתוניהם ולתפקידיהם. אין נחיתות של זה מול זה, ויש הגדרה של מקום ותפקיד של כל אחד מהם, וההשלכות של המקום והתפקיד הזה. תכונות הנפש של האשה שונות מתכונות הנפש של הגבר, ולפי הנתונים הללו כך שונים חיוביהם במצוות ותפקידיהם בתיקון הנשמה. הדוגמאות הפשוטות הידועות: גבר אינו מוליד ילדים. אשה אינה מחוייבת ללמוד תורה. במסגרת תכונות הנפש הנתונות, תפקידה של האשה לנהוג בצניעות ולכבד את דמותה. הכבוד הראוי לה, עפ"י היהדות, הוא ההצנעה, משום שהחשיפה - הן בתחום הפיזי והן בתחום הפנימי, הוא גנאי לאשה מכובדת. עניין נוסף - קדושת העם היהודי מחייבת ככל האפשר מניעת ערבוב של גברים ונשים במקומות ציבוריים. (ובפעילות של בידור וקירוב הדעת - איסור חמור). שתי סיבות אלו גורמות לכך שבבית הכנסת יתכנסו היהודים בהפרדה, בלי ערבוב של גברים ונשים, התפילה תיעשה בקדושה, וצניעות הנשים מחייבת שהן תתכנסנה בחדר נפרד, בעזרה אחורית, כשהן מוסתרות מעיני הגברים. לא נדרשתי כאן להצנעה באופן כללי אלא לסיבה של ההפרדה בביה"כ, משום שזאת השאלה שנשאלה.
 

הללוס

New member
לימוד תורה ושוויון בין המינים

בעוד גבר לא יכול ללדת, אשה כן יכולה ללמוד תורה. לכן ההקבלה שנתת לא מספקת בעיני. האם ישנו הסבר מניח את הדעת מדוע בהקשר ללימוד תורה ישנו הבדל בין גבר ואישה? נכון, גבר ואישה הם שונים. אבל מהו השוני ביניהם שאחראי על כך שמצוות לימוד תורה אינה שיוויונית? מדוע ישנו רב ראשי אך לא יכולה להיות רבנית ראשית? דעתי היא שהעולם משתנה, התרבות משתנה. מינהגים שהיו מתאימים לפני מאות ואלפי שנים בחלקם אינם מתאימים למציאות העכשווית. אז נכון שישנם הבדלים בין המינים, אבל מדוע לימוד תורה לא יכול להיות שיוויוני יותר?
 

אופירA

New member
מנהל
תשובה

הסיבה לאי-שוויוניות בחיוב לימוד התורה היא בדיוק ההקבלה שהבאתי. העובדה שהגבר אינו מוליד, והאשה כן מולידה, מקנה לה תפקיד בגידול הילדים ובחינוכם. התורה מכירה בתפקיד שיש לאם בנפש האדם - מבחינת ההתאמה הפיזית והמנטלית לגידול האדם הצעיר. (למשל: אדם צעיר זקוק לחום ולקבלה כדי להתפתח נפשית כראוי. חום וקבלה מגיעים מהאם עקב מבנה הנפש הטבעי של האשה, שהיא בעלת תובנה רגשית אינטואיטיבית. אדם צעיר זקוק לחינוך - הווה אומר: שינון. שינון הוא הדרך הטבעית של האשה, שהיא מדברת הרבה ומסבירה הרבה ומתארת ומרַצָּה - בדיוק באופן הנחוץ להתפתחותו הנפשית של הצעיר הבונה עצמו ממצב של עייר פרא לאדם שתכונותיו אסופות ומנותבות). התפקיד שיש לאם בנפש האדם הוא תפקיד אינטנסיבי מאוד, ודורש את תשומת ליבה כל רגע ורגע. לאב תפקידים אחרים בעיצוב נפשו של הצאצא. תפקידו של האב הוא יותר ברקע, בדוגמה האישית. תפקידו אינו אינטנסיבי. ממילא, נפטרה האשה מכל המצוות שמוגבלות על ידי זמן, וביניהן - חובת לימוד התורה (צריך לקבוע עיתים לתורה, והאידיאל - והגית בו יומם ולילה). מעבר לכך - לימוד התורה מקנה לאדם שכל של תורה. שכל של תורה אינו מתאים למבנה הנפשי של האשה כפי שתואר קודם, ועשוי לעוות את נטיותיה הטבעיות הנחוצות לריצוי ולטיפוח הילדים. למעשה, מבנה נפש זה לא יוכל לבנות לו שכל של תורה, אלא לקנות ידיעה רבה בתורה, אבל ידיעה רבה בתורה שאינה עם שכל של תורה - משמעה הכמעט וודאי: עיוות דעת התורה... ממילא אשה חייבת ללמוד עפ"י מכסת זמנה את ההלכות שהיא חייבת בהן, ויכולה ללמוד מקרא ופירושים, אבל גמרא (שזה הלימוד של שכל של תורה) היא יכולה ללמוד רק בהתנדבות, ורק בתנאי שהיא מתאימה לכך (ויש מעטות כאלה), וממילא אינה יכולה לשקוע בלימוד הגמרא, וגם אם כן - לא יכולה לקנות שכל של תורה. ואיך תהיה רבנית ופוסקת הלכות? התרבות שהשתנתה אינה מבינה את ההבדלים הבסיסיים שבין המינים ומנתקת את ההבדלים מתכליתם (שהרי האשה והגבר נבראו עם תכלית להבדלים שביניהם). אך תכלית בריאת העולם מלפני כמעט 6000 שנה לא השתנתה, ולכן ההבדלים והתפקידים שקשורים לתכלית - לא השתנו. כל השינויים שחלו בחברה המודרנית לגבי הנהגותיהם של שומרי המצוות קשורים לנסיבות הגלות, ולכן נשים לומדות בבתי ספר את התורה שצריכות לדעת וכן השכלה כללית, ולכן נשים יוצאות מביתן לקחת חלק בפרנסת הבית, ולכן נכתבה התורה שבע"פ, אע"פ שבמקורה היתה אמורה להימסר במסורת בע"פ. אבל התכלית לא השתנתה, ואין שום סיבה בנסיבות הגלות שתחייב נשים ללמוד גמרא ולהורות הלכה - נגד טבען.
 

שרון AAA

New member
ומה קורה כאשר הילדים כבר גדולים?

האשה כבר לא צריכה לחנך ולגדל אותם . ומה קורה לנשים עקרות? מדוע הן לא מחויבות בתפילה? ולמה נשים לא יכולות להיות פוסקי הלכות אם נשיאת בית המשפט העליון היא אשה ופסיקותיה מחייבות אותך כאזרחית המדינה? אולי בכל זאת צריך לשנות קצת את ההלכה בנושא זכויות וחובות האשה ... רק בתחילת המאה ה 20 נשים הורשו להצביע והחלו לקבל זכויות .. רצוי שההלכה תתחשב בזה כדי שהיא תהיה רלוונטית לכל יהודי או יהודיה
 

אפריל11

New member
מה אתה מדבר בשם הנשים?

מי ביקש ממך לחייב אותנו בתפילה? בקושי הגברים רוצים להתפלל וכל הזמן מתלוננים שצריך לקום בבוקר מוקדם ולבזבז זמן כמה פעמים ביום. תתפלל אתה בעצמך. מה אתה מוסיף דברים לנשים? מי אמר לך שהן רוצות שיחייבו אותן בתפילה? לחייב אומר חובה. מי שרוצה יכולה להתפלל ולקרוא תהילים איך שהיא רוצה. מה עובר עליך עם עקרות? איזה רעיון משונה שרק עקרות יחויבו להתפלל. לא מספיק שרע להן שהן עקרות אתה מבדיל אותן משאר הנשים. מילא גבר אבל בלי מצפון? חוץ מזה חובה הוא דבר שמכריחים ולא דבר שעושים ברצון ונשים יכולות להתפלל אם הן רוצות. אתה גם ממש אבל ממש לא מעודכן. אין רבניות אורתודוקסיות אבל יש רבניות רפורמיות. ועוד חוץ מזה מי מוכן שההלכה תהיה החוק במדינת ישראל? דורית בייניש כל הזמן מצמצמת את הסמכויות שלהם ולא מוכנה להיות כפופה להם.
 

שרון AAA

New member
לא הבנת אותי

אני בעד הנשים ודוחף לשוויון זכויות. ההלכה שובינסטית יחסית למציאות החברתית של היום ואני חושב שאולי צריך לשנות את ההלכה. בעניין העקרות התכוונתי שדבריה של אופירה שנשים לא יכולות ללמוד גמרא כי הן צריכות לגדל ילדים.טענתי היא שלא כל הנשים מגדלות ילדים . זה שיש רבניות רפורמיות אני יודע אבל זה לא לפי ההלכה לכן זה פסול בעייני. אני רוצה שנשים יוכלו להיות רבניות על פי ההלכה. הרפורמים לא שואפים לחיות על פי ההלכה ולכן הם לא מעניינים אותי בכלל.
 

שרון AAA

New member
תיקון

התכוונתי שהרפורמים לא מעניינים אותי בהקשר הזה בלבד. כמובן שאני לא פוסל את עובדת יהדותם. הם יהודים בדיוק כמו כל יהודי אחר.
 

אפריל11

New member
אנחנו לא רוצות. מי אמר לך שאנחנו

רוצות להיות רבניות או רוצות את החיים האלה של בחורי הישיבה שמוכרחים ללמוד כל היום? אתה לא יכול להחזיק את המקל בשני הקצוות. גם לרצות להשאיר את ההלכה וביחד עם זה לשנות אותה מהשורש וגם לטעון נגד הרפורמים שהם שינו אותה כמו שביקשת. אם אתה רוצה לשנות-הרפורמים שינו. אם אתה רוצה להשאיר האורתודוקסים לא משנים. הנשים לא מוכנות שההלכה תקבע להם את החיים. אנחנו כפופות לחוק החילוני עם שיוויון הזכויות.
 

שרון AAA

New member
וואוו ,כמה בורות בהודעה אחת

קודם כל הרפורמים לא שינו את ההלכה הם התעלמו מההלכה.הם לא הולכים לפי ההלכה . נשים וגם גברים לא מוכרחים ללמוד כל היום.נשים אינן יכולות להיות רבניות וזאת אפליה ברורה נגד נשים.אם אשה רוצה להיות רבנית ויש לה כישורים יש לתת לה הזדמנות שווה , את לא מסכימה איתי? "הנשים לא מוכנות שההלכה תקבע להם את החיים" - אופירה ועוד הרבה נשים יהודיות מוכנות שההלכה תקבע להם את החיים (וזה מעולה לדעתי ).
 

אפריל11

New member
אבל דווקא הן לא רוצות רבניות

איך אפשר לשנות את ההלכה כמו שאתה מבקש ולא להתעלם ממנה? הם החליטו שההלכה היא הפרדה בין גברים ונשים ושנשים לא יהיו רבניות. הנשים שרוצות לחיות לפי ההלכה רוצות את ההלכה שלהן ולא זאת שאתה מבקש. אלה שלא מוכנות להלכה ההיא לא מוכנות גם לצורה של ההלכה שאתה החלטת. איך אישה יכולה להיות רבנית אם היא בכלל פסולה לעדות? קודם שיכשירו אותה כעדה. מה זה רבנית? היא תפסוק הלכות? איך יראה החוק שאתה רוצה?
 

שרון AAA

New member
מאיפה לך שהן לא רוצות?

את גם יודעת מה אנשים אחרים רוצים,מעניין. אשה פסולה לעדות אבל בפועל נשים ראשי ממשלות ונשים שופטות בבית משפט ,עורכות דין ומנהלות עסקים.אז זאת הלכה שלא קשורה למציאות בכלל .את בעצמך אמרת שיש רבניות רפורמיות אז מה כל כך מפליא אותך בזה שאשה תפסוק הלכות? מה הבעייה? את לא חושבת שנשים יכולות להיות רבניות? את חושבת שהן טיפשות מידי או משהו כזה אז תגידי..
 

אפריל11

New member
נשים בבית המשפט לא שופטות על פי

ההלכה. הסברתי לך גם קודם. נשים לא טפשות אלא פשוט יותר חכמות ומבינות שהן לא יכולות לקבל הלכה שהמקור שלה מאלוהים ואי אפשר לשנות אותה. הן רוצות לקבוע בעצמן, מכוחן, מחוכמתן. הנשים בבית המשפט העליון יחד עם הגברים הכריחו את משרד הפנים לרשום כיהודים את מי שהרבנים החליטו לא לרשום כיהודים ומשרד הפנים מחק לכולם את סעיף הלאום כדי לא לרשום מה שהוא לא רצה, הכריחו לחתן כהן וגרושה, הכריחו לרשום כנשואים זוג הומוסקסואלים. להמשיך? אני לא חושבת שהנשים טפשות. הן חכמות מכדי לקבל הצעה להיות כפופות להלכה. מי שרוצה להיות כפופה להלכה לא תהיה מוכנה להצעה שלך שיהיו רבניות. תשאל דתיה אורתודוקסית אם היא רוצה שתהיה לה רבנית ולא רב. יש כמה קבוצות: האורתודוקסיות לא רוצות את ההצעה שלך והלא אורתודוקסיות לא צריכות אותה. הן מסתדרות בלעדיה. הן כבר עורכות דין, שופטות, מנהלות ועוד מעט תהיה נשיאה לארצות הברית. הן עולות למעלה בלי ההצעות שלך.
 

tamarhp

New member
האורתודוקסיות הפמיניסטיות רוצות;)

מצד שני, יש כאלו "אורתודוקסיות פמיניסטיות" שגם לא שמות כיסוי ראש.. אני שונאת פמיניזם. מישהו החליט ששוויון זכויות = שהאישה תהיה כמו הגבר. מי החליט שהגבר טוב יותר ולכן אנחנו צריכות להיות כמוהו? מה זה הדבר הזה? התורה נותנת לנו פטור מדברים מסויימים ומחייבת את הגברים בדברים אחרים. למה אני צריכה להיות כמו הגברים? למה אני צריכה לעשות דברים שלא מתאימים לי? אני מקבלת את העובדה שלא מתאים לי לעשות דברים מסויימים בדיוק כמו העובדה שגבר לא יכול ללדת או להיניק. אנחנו שונים, אבל אף אחד לא פחות מהשני. דווקא הרדיפה אחרי "להיות כמו הגברים" ממעיטה בערכנו, וחבל. ובנוגע לנשים פסולות לעדות - לפי מה שהבנתי יש 2 סיבות עקריות: 1. הסנהדרין של פעם היתה שונה מביהמ"ש של היום. לעמוד בפני חבר השופטים, להיות עד -זה היה דבר לא נעים בכלל, קשה, ומלא חקירות צולבות. התורה נותנת לנשים, העדינות יותר, פטור מהמצב הקשה הזה. 2. נשים הרבה פעים הולכות לפי הרגש ולא לפי השכל, וזו עובדה. נשים עלולת (מתוך רחמים על הנאשם, מתוך פחד, או מסיבות אחרות), לשנות מעט בעדות שלהן. העובדה שכיום יש נשים בבית המשפט לא אומרת שצריך לשנות את ההלכה. ואם יש היום בתי זונות, זה אומר שצריך להתיר את הזנות?
 

אופירA

New member
מנהל
היהדות מבררת את רצונו של הקב"ה

וזה החשבון היחיד שמכוון את התנהגות ההלכה ברבות השנים. שינויים חברתיים עולמיים שאינם קשורים לרצונו של הקב"ה אינם מעניינים את ההלכה. שינויים כאלה, בהרבה מקרים, הם היפך רצונו של הקב"ה. נשיאת בית המשפט העליון ופסיקותיה אינן דעת תורה, אינן בשכל של תורה, ואינן קשורות להלכה כלל. (פסיקותיה, בד"כ, מחייבות אותי בעיקר לרוץ לחברי הכנסת ולדרוש שישנו את החוק בהליך דמוקרטי שמחייב את ביהמ"ש, אבל זה לא העניין כרגע...) וממילא, אין להקיש ממנה לגבי יכולתן של נשים לפסוק בהלכה, וכבר הסברתי מדוע אין זה מעשי עבור האשה היהודיה. בנוגע לנשים עקרות ולנשים שילדיהן בגרו: לשם הבהרה - כתבת: "מדוע הן לא מחויבות בתפילה" - כנראה התכוונת - מדוע הן אינן מחוייבות בלימוד תורה, משום שבתפילה - הנשים חייבות. ובכן - טבעה הבסיסי של האשה אינו משתנה לאחר שבגרה או אם נבצר ממנה ללדת ילדים, ולכן אינה צריכה ללמוד גמרא, ואינה צריכה להקנות לעצמה שכל של תורה - שזה תכלית לימוד הגמרא. ההלכות לכלל אינן משתנות לפי מקרים בודדים, ולכן היות שכלל הנשים, שתפקידן לגדל את הילדים (ונפשן בנויה לפי טבע בסיסי המותאם לתפקיד זה), נפטרו ממצוות שקשורות בזמן - גם הנשים העקרות שזמנן בידן פטורות מאותן מצוות. וכן, האשה שחינכה את ילדיה חינכה בעיקר את עצמה בתהליך ממושך זה, הנמשך עשרות שנים. טבעה אינו משתנה לאחר שתפקידה שינה את צורתו, וממילא - אינו מתאים ללימוד גמרא.
 

אפריל11

New member
אסור לאישה ללמוד גמרא לפי ההלכה?

מי שרוצה יכולה ללמוד גמרא? זה נכון שנשים חרדיות עובדות ומפרנסות את המשפחה וגם מגדלות ילדים והגברים לומדים כל היום כי הם חייבים בלימוד גמרא? אני לא מבינה מה הרעיון שלו שגם הנשים ילמדו כל היום. מי יפרנס את המשפחה עם כל הילדים? אם אישה רוצה ללמוד גמרא אסור לה? לפי איזו הלכה אסור לה?
 

אופירA

New member
מנהל
כעיקרון - מותר לה ללמוד

אסור ללמד אותה גמרא, משום שזה דבר מיותר וביטול זמן ודבר שאינו נכון. אבל אם היא לומדת מרצונה, ובעיקר אם היא עושה זאת מסיבה הגיונית, ולא מסיבה שהיא רוצה להידמות לגבר וכו', ולא באופן שעושה זאת על חשבון חיוביה האחרים במצוות, אלא בנוסף - אין עליה איסור, ויכולה לעשות זאת בבחירה חופשית. הגברים חייבים ללמוד כמיטב יכולתם, ולשקוע בלימוד התורה בכל זמן פנוי. התפקיד לפרנס את המשפחה באופן טבעי הוא של הגבר. האשה צריכה לגדל את ילדיה ולדאוג לצרכיו החומריים של בעלה, ולעודדו בתפקידו הרוחני (לימוד התורה). אלא שבנסיבות הגלות, לאחר שפרצה תקופת ההשכלה בעם ישראל, בעקבותיה הופיעה החילוניות, מה שיצר רוב חילוני בעם ישראל - נוצר מצב שכל מי שמסוגל לשקוע בלימוד תורה חייב לעשות זאת כדי להרבות תורה לטובת כל עם ישראל. גדולי התורה חינכו את הגברים שכל מי שיכול ישקע בלימוד תורה ויסיר מעל ראשו את טרדת הפרנסה (בשעה שבדורות עברו, רק המיוחדים שבין הגברים עשו זאת, והשאר שילבו לימוד תורה עם טרדות הפרנסה), כשהפרנסה הוטלה על נדיבי העם ועל כל אשה שיכולה להסיר מבעלה הלומד את עול הפרנסה. כך נוצר המצב שחלק מהנשים גם מפרנסות וגם מגדלות את הילדים. זה מצב שבדיעבד, בגלל מצבו של עם ישראל, ולא מצב רצוי לכתחילה.
 
למעלה