שאלה

אפריל11

New member
כל עוד אין עליה איסור ובחברה היום

היא יכולה ללמוד גמרא גם בלי שילמדו אותה. אני גם לא רואה צורך גדול בלימוד גמרא לכל הנשים. יש דברים חשובים לא פחות שכדאי להן ללמוד. המצב עם החברה החרדית משתנה ואני חושבת שחלק מהחרדים הגברים מתחילים לעבוד. זה באמת מצב לא רצוי שכולם לומדים. רק המוכשרים ביותר צריכים ללמוד.
 

tamarhp

New member
אני מסכימה

עדיף ללמוד קודם הלכות שבת וכשרות, ללמוד אמונה, לבנות את הזוגיות, להשקיע בילדים - ורק אח"כ ללמוד גמרא. וכמו שאמרה אופיר - מותר לאישה ללמוד גמרא רק אם זה מרצונה (בכפיה אסור), לא מתוך רצון להידמות לגבר וכו', ולא באופן שעושה זאת על חשבון חיוביה האחרים במצוות.
 
../images/Emo62.gif לאופיר האם תוכל להסביר לי..

את המשפט שכתבת לגבי לימוד גמרא לנשים? "אסור ללמד אותה גמרא, משום שזה דבר מיותר וביטול זמן ודבר שאינו נכון" מדוע? לא הבנתי את האיסור ממש לא. אם תוכל להסביר לעומק ולרוחב אודה לך. לא מבינה מדוע אישה שמעונינת להרחיב את דעתה יש איסור ללמד אותה . עזר כנגדו
 

אופירA

New member
מנהל
אשה שמעונינת להרחיב דעתה -

אשה שמעונינת להרחיב דעתה - אין איסור ללמד אותה. מלמדים אותה פרשת השבוע, מדרשים, ספרי מוסר, השקפה, חקירה - אינסוף של דעת בתורה. אבל גמרא - יש איסור. כי גמרא זה שכל של תורה, וזה לא מיועד לאשה. גם משום שאינו מתאים לה בשום צורה, וגם משום שאם תתעקש לנסות לסגל לעצמה שכל של תורה, תעוות את השכל שיש לה, שנקרא "בינה יתרה", שהוא עדיף על שכל של תורה עבור הנשים, וניתן להן ע"י הבורא במבנה הנפש שלהן. לאשה באופן טבעי יש אינטואיציה פנימית נכונה לדעת את האמת האלוקית ולהכיר את האלוקים נכון, ואינה צריכה להגיע לכך מתוך שכל של תורה. להיפך - אם היא היתה מצליחה להפנים שכל של תורה, זה היה מעוות את הטבע הפנימי הנכון שלה. חז"ל מסבירים שהאשה לא תוכל לסגל לעצמה שכל של תורה, ולכן תלמד את הגמרא בצורה שאינה נכונה, ולכן מי שמלמד אותה גמרא כאילו מלמד אותה תפלות - כלומר עיוות האמת, דברים שאינם נכונים, דברים בטלים. וכמו כן - הגבר שמחויב ללמוד תורה, לא יכול לבטל את זמנו בדבר שאינו נכון ואינו צריך, ולכן אסור לו ללמדה. (מותר לגבר לבטל לימוד תורה לכל מה שצריך - פרנסה, חינוך הילדים, בריאות הגוף והנפש וכו' וכו', אבל כל זמן פנוי שיש לו חייב להקדיש ללימוד התורה כפי יכולתו). נשים מיוחדות (בדורות עברו) שיודעות שבכוחן להתמודד עם הגמרא - ממילא מסוגלות לעשות זאת בעצמן, ולכן הורשו ללמוד מעצמן מה שרוצות (ובתנאי שלא הפריע להן בחיובים שלהן).
 
../images/Emo62.gifתודה על ההסבר ותוספת ממני

לא מסכימה לחלוטין לנאמר. זכות האישה גם ללימוד מעמיק כפי שמותר לגבר (מה זה שכל תורה?)היום שנשים נושאות במעמד של נשיאות בית משפט,שופטות עורכות דין , מדעניות, ועוד לא מאמינה שקיימות עוד החלטות ואיסורים שכאלו. כל פעם מופתעת מחדש ומקווה שאולי יום אחד יפתח פתח לכל הנושא שגם במגזר הדתי התחיל להאיר. עזר כנגדו
 

tamarhp

New member
אין שום קשר..

אין כאן זלזול בשכל של האישה, אלא להפך - "בינה יתרה ניתנה לאישה". לנשים יש הבנה עמוקה יותר מאשר לגברים. אבל השכל פועל בצורה שונה. כאישה נשואה, אני רואה הרבה פעמים איך בעלי מבין ותופס דברים בצורה אחת ואני מבינה בצורה שונה. בכלליות לנשים מותר ללמוד הכל, ואין שום איסור שהיא תהיה מדענית למשל, למה לא? אבל הגמרא והמשנה נערכו ע"י גברים בשביל גברים. הגמרא מותאמת לצורת התפיסה וההבנה של גברים. לכן אין שום היגיון שאישה תנסה ללמוד בצורה שמתאימה דווקא לגברים בזמן שיש עוד המון תחומים ביהדות שהיא יכולה ללמוד אותם ואפילו חשובים יותר.
 

הללוס

New member
רצונו של אלוהים

באמת יש כזה דבר? ומי אנחנו שנרד לדעתו של אלוהים? רצון ודעה הן תכונות אנושיות. ליחס אותן לאלוהים - אולי זה מקל עלינו להתקרב, אך אלוהים אינו גוף, אינו ניתן לתיאור ע"י תכונות אנושיות, איננו סבא שיושב בשמיים. כל הבריאה אינה יכולה להיות בסתירה לרצון אלוהי, אם יש כזה דבר, מכיוון שזה אומר שכוחו של אלוהים מוגבל. ללמוד תורה וגמרא, כמו כל דרך רוחנית אחרת, מטרתם להפוך אותנו לבני אדם טובים יותר, לקרב אותנו אל הטוב המוחלט, אל האהבה והשימחה שקיימים בכל אחד, אל צלם האלוהים שבנו. וזה נכון לגבי גברים ונשים כאחד. מה זה שכל של תורה? זה להיות אדם טוב יותר, שלם יותר. או אישה טובה יותר שלמה יותר.
 

יענקלה85

New member
השאלה היא, מדוע זה כל כך מפריע לך?

מדוע כל כך מפריע לך מה ההלכה חושבת על גברים ונשים? אתה מעיד על עצמך כחילוני, ולפיכך לא חי את חייך לפי ההלכה. אם ההלכה היתה יותר "שיוויונית" (לטעמך) בעניין גברים-נשים, אז כן היית חי את חייך לפי ההלכה? כל תשובה שתקבל כאן לא תשביע את רצונו של ההגיון. עצם העובדה, שעולות שאלות כאלה, מראה שלא מדובר פה במשהו שניתן להסבר בצורה הגיונית. זה לא בגלל שנשים מגדלות ילדים. אתה אולי רוצה לראות תשובה בנוסח "נשים הן יותר נחותות", אבל גם את זה לא תראה כאן, כי זו לא עמדת ההלכה (למרות שיש לא מעט גברים שמתנהגים כך, כי כך הם חושבים שהם מבינים את ההלכה). זה גם לא בגלל ש"ככה הקב"ה רוצה, וזהו" (גם זה משפט שאולי היית מצפה לראות פה). אז הבה ונראה אם ההסבר שלי יסבר את אוזנך... (הערה חשובה! ההסבר הוא לא של ההלכה, אלא נוטה יותר לכיוון הקבלה, למרות שאין בכוונתי להביא את דברי הקבלה אחד לאחד, כי אני לא מוסמך לכך. בסופו של דבר זה עובר דרך המסננים הסובייקטיביים שלי). ההבדל בין נשים לגברים הוא רוחני מלכתחילה. ואם כבר, אז האישה היא זו שנמצאת בדר"כ במדרגה רוחנית גבוהה יותר מהגבר. וזה בעצם אומר כמעט הכל - כדי להתקדם רוחנית, היא לא "צריכה" לעשות את העבודה הרוחנית שגבר כן "צריך". הגבר הוא זה שצריך להתאמץ כדי להגיע למדרגה הזו (אם הוא רוצה). זה גם מסביר, למשל, מדוע האישה פסולה לעדות - מכיוון שהיא רואה את הדברים מתוך מדרגה רוחנית גבוהה יותר, העדות שלה תהיה בדר"כ הרבה יותר טובה מכל עדות גברית אחרת, אבל היא לא תהיה ברמה "מעשית" מספיק בשביל לפסוק דין כאן ועכשיו (אלא ברמה מספיקה כדי לפסוק דין ברמה רוחנית-קוסמית, שרק בראיה כזאת נוכל להבין אותה). כשמנסים לתרגם את הדברים האלה לרמה מעשית בצורה של חוקים (כי לך תסביר את העניינים הרוחניים האלה), מה שמקבלים בסופו של דבר - הלכה יבשה, לא הגיונית ולא מוסברת, מנוגדת ברוחה למקורם של הדברים, וניתנת לפרשנות מעוותת של הממסד הדתי ושל חילוניים ש"מאמינים" קודם כל למה שהממסד הדתי אומר להם, ומשתמשים בזה ככלי ניגוח נגד הדת.
 

שרון AAA

New member
תשובה

זה מאוד מפריע לי בדיוק בגלל שאני חילוני. כי ההלכה אמורה להיות מיועדת לכל העם היהודי ולא רק לחרדים, ואם היא לא מדברת על החיים שלי או על החיים של אנשים אחרים ( בנושא זה נשים יהודיות שרוצות ללמוד תורה וכדו') אז היא מאבדת מהרלוונטיות שלה. לא רק שאני מעוניין לחיות על פי ההלכה (וכרגע אני לא) אני מעונין שכל היהודים יחיו על פי ההלכה ולכן צריך להתאימה למציאות ולהתייחס למציאות חברתית קיימת. בקשר להסבר הקבלי על נשמת האשה שהיא במצב רוחני גבוה יותר ממצב של גבר הטיעון יכול רק להסביר מדוע אשה לא צריכה ללמוד תורה אבל הוא לא מסביר למה לאסור עליה להיות רבנית למשל .זה לא מסביר את האיסורים אלא מסביר את רק את הפטור . אשה לא חייבת ללמוד תורה אבל מה אם היא רוצה להיות רבנית?
 

יענקלה85

New member
אולי זה כבר לא שייך לשרשור הזה, אבל

"לא רק שאני מעוניין לחיות על פי ההלכה (וכרגע אני לא) אני מעונין שכל היהודים יחיו על פי ההלכה" מדוע אתה מעוניין לחיות עפ"י ההלכה, ומדוע כל היהודים? מה אתה חושב שזה יתן לך/לנו? אני מניח שאתה מאמין בקיומו של בורא עולם. יכול להיות שאתה מבלבל בין "לחיות עפ"י ההלכה" לבין משהו יותר כללי כמו "התחברות לבורא עולם"? האם אתה חושב שההלכה היא "רצונו", ולכן חובה עלינו לקיימה? אתה יכול להסביר בבקשה? "אשה לא חייבת ללמוד תורה אבל מה אם היא רוצה להיות רבנית?" למה אתה מתכוון במילה "רבנית"? פוסקת הלכה? מנהיגה רוחנית? לגבי פוסקת הלכה - אני לא יודע. ההלכה, שהיא פרשנות או הוצאה לפועל מעשית של כללים רוחניים, היא זו שהמציאה את עצמה, והמציאה גם את הכללים לגבי מי יכול לפסוק הלכה. מבחינתי אין הבדל, אבל יכול להיות שחסר לי ידע. ובכל מקרה, הגישה שלי היא שאם יש איסור מפורש על כך, אני קודם כל מניח שיש לזה מקור רוחני, ואז מחפש מהו. זו שאלה מעניינת, ואני מקווה למצוא תשובה על כך בעצמי. לגבי מנהיגה רוחנית - יש והיו מספיק מנהיגות רוחניות ביהדות, כך שאני מניח שההלכה לא אוסרת על כך. "זה לא מסביר את האיסורים אלא מסביר רק את הפטור" ההסבר הקבלי הוא הרבה יותר עמוק ומקיף ממה שאני מסוגל להציג בכלל. הוא יכול להסביר את כל מצוות העשה/אל-תעשה ואת כל הלכות האיסורים והפטורים שבאו אח"כ. אני לא מכיר את הכל, כאמור, אבל כן מודע לכך שלכל דבר יש הסבר (ומכאן גם שעל כל דבר אנחנו חייבים לקבל הסבר, ואסור לנו להסתפק ב"ככה זה וזהו").
 

tamarhp

New member
אהבתי :)

עוד משהו ששמעתי - אני לא יודעת אם יש לזה מקור: אחת הסיבות שלנשים אסור ללמוד גמרא היא כי הן "עלולות" להגיע לדרגת נבואה, מה שאסור כיום. לא יודעת אם יש לזה מקור... בכל מקרה, העובדה שהאישה רוחנית יותר מהגבר מוזכרת במקומות רבים, והמקור הוא בכך שהאדם נברא מהאדמה החומרית ואילו האישה נבראה מהאדם שהוא דרגה עליונה יותר.
 
אשמח אם תעזרי לי להבין יותר...

|הגדש|התורה מכירה בתפקיד שיש לאם בנפש האדם - מבחינת ההתאמה הפיזית והמנטלית לגידול האדם הצעיר. את אומרת שלפי התורה תפקידה היחידי של האישה הוא גידול הילדים? ואיפה מקומו של הגבר בגידול הילדים? או שאין מקום כזה? האם אלוהים העניק לך את הזכות הגדולה לחיים רק כדי שתוכלי ללדת בנים שילמדו כל חייהם תורה ובנות שילדו בנות ובנים נוספים ויעסקו כל חייהם בגידולם כאשר בנותם תמשיך בדרך זו ובניהם ילמדו תורה כל היום? את קיימת בשביל לדאוג כל היום לילדיך? אין לך האפשרות להרחיב אופקים? ללמוד תורה או חיים? או שפשוט אין לך נפש בשביל זה? האם יש לך נפש כלשהי? מהי נפשך? מהי משמעות חייך, במידה וישנה משמעות כזו? מהו החיבור שלך לאלוהים? מהי הכוונה באי למידת תורה? חייך מסתכמים בתפילות וגידול ילדים? אם כל קיומך הוא עבור גידול ילדים למה חייהן של הנשים לא מסתכמים ב40 שנה המתאימים למטרה זו? אשמח אם תעני לי על כל השאלות בכנות, במידה ותרצי כמובן, גרמת לי להתעניין רבות בנושא
 

אופירA

New member
מנהל
הרחבה - בשמחה ../images/Emo13.gif (זה נושא מקסים)

לפי התורה, תפקידם של הגבר והאשה היהודיים שווה - לקיים את מצוות ה'. הפירוט קצת שונה - יש הבדל בין מה שמצווה הקב"ה על האשה לבין מה שמצווה על הגבר. ההבדל נובע מהתפקיד השונה של כל חלק של הנשמה (נקבה או זכר). אבל בשני המקרים - התכלית היא זהה (ורק הטכניקה שונה): לקדש את החומר, להשלים את הנשמה ולגרום לה להיות שלמה יותר וקרובה יותר לאלוקים (הכרה עמוקה של האלוקות). מגוון המצוות שמצווה כ"א רחב מאד, אבל מבנה הנפש מותאם לכיוון המרכזי בתפקיד - שאצל האשה הוא קידוש החומר דרך טיפול בילדים ובבעל, גידולם וחינוכם. זה תפקידה המרכזי, ובנוסף - כל שאר החיובים: טהרת המשפחה, צניעות, כשרות, חסד, לימוד התורה שחייבת ללמוד, תפילה, תשובה, מצוות שבין אדם לחברו וכו' וכו' וכו'). כן! גם את בעלה האשה מגדלת ומחנכת, ומסייעת לו בתפקידו. הבעל מוגבל יותר במילוי תפקידו ללא עזרת האשה, ואילו האשה עצמאית יותר בתפקידה, משום שעפ"י מבנה נפשה היא שלמה יותר וקרובה יותר לקב"ה, ולכן זקוקה לפחות מצוות, ותופסת מקום משמעותי בתפקיד החינוך. התפקיד של הגבר בחינוך הילדים הוא ההכוונה הרוחנית יותר, ועיקר החשיבות של האב הוא בדוגמה האישית ובדמות האב שברקע. ככל שהילד גדל יותר, כך תפקידו של האב משמעותי יותר. ככל שהילד פעוט יותר, הוא יותר חומרי וייצרי, ותפקידה של האם משמעותי יותר בחינוכו ובהכוונתו. גם כשהילד מבוגר - החלקים הילדיים אצלו (נפש) מטופלים ע"י דמות האם, והחלקים הרוחניים שלו (תפקוד קוגניטיבי) - ע"י דמות האב. נושא הסיוע של האב לאם בגידול הילדים והאם לאב בעול הפרנסה זה עניין טכני שקשור ליחסי אנוש, לשלום בית. זה עניין חשוב מאוד, אך אינו קשור לנושא שאני מדברת עליו - הגדרת התפקיד המרכזי באופן כללי. צריך להבין שכשם שלאשה יש תפקיד מרכזי בחינוך הילדים - לגבר יש חיוב הלכתי להתחתן עם אשה ולהוליד ילדים. כלומר - שניהם חייבים להתעסק בחינוך הילדים (כל אחד באופן שמותאם לטבעו). גידול הילדים הוא עניין מהותי ומרכזי ביהדות, משום שדרך גידול הילדים מתקיים החינוך העצמי של כ"א מההורים, שזו הדרך להגיע לתכלית שלשמה ירדה הנשמה לעולם. כך שללדת בנים ובנות זה לא "רק ללדת ילדים", אלא הדרך המרכזית להגיע לתכלית של השלמת הנשמה וקירובה לקב"ה. כמובן שגם אנשים עקרים יכולים להשלים את נשמתם, אבל בדרכים אחרות, עקרות יותר, כלומר ריקות מהעיקר... (וזאת משום שהם הגיעו בגלגול כדי להשלים עניינים לא גמורים אחרים). כמובן שבנוסף למבנה הטבעי הבסיסי של נפש האשה, יש לכל אשה ואשה גם טבעים אישיותיים אינדיבידואליים ומרחב אישי עצמאי בנפשה הפרטית, ובהתאם לכך - גם היא חיה את חייה סביב התפקיד המרכזי: יש נשים למדניות בתחום זה או אחר, יש נשים עסקניות בחסד, יש נשים מוכשרות בכשרונות שונים שהביטוי העצמי שלהן בא לידי ביטוי ביישום כשרונותיהן, וכן הלאה. הביטוי העצמי והחיבור העצמי לחלקים האינדיבידואליים חשובים לאין ערוך בכל נפש אנושית, והם יבואו לידי ביטוי גם בחלק הבסיסי של הנפש - התפקיד של גידול הילדים. זה לא אחד על חשבון השני, אלא זה מכלול מורכב. ממילא, ברור מדוע התפקיד אינו מסתיים בגיל 40, משום שהוא רק דרך מרכזית בתפקיד הכללי של כל יהודי: קיום המצוות לשם השלמת הנשמה. גם להזדקנות יש משמעות חשובה בתהליך החינוך העצמי, גם לליווי הילדים הבוגרים וצאצאיהם (המשפחה המורחבת) יש משמעות משמעות חשובה, וגם לשאר המצוות שחייבת בהן ככל יהודי (ושמתפנה אליהן באופן יותר יסודי לאחר שילדיה הנתונים להשגחתה בגרו). כשם שציינתי בהתחלה - אשה חייבת ללמוד את ההלכות שהיא צריכה לדעת, ואת ההשקפה שהיא צריכה לדעת. בימינו לומדת האשה את התורה שצריכה לדעת מספרים ומפי רבנים. בעבר למדה זאת מתוך הגרעין של הבית היהודי - האם והקהילה. החיוב שלה הוא עפ"י מכסת הזמן שיש לה מסביב לתפקידיה המרכזיים, וכן כפי תאוותה ללמוד. התחום היחיד של התורה שבו אין היא שייכת כלל, ואין שום עניין שתלמד (אלא במקרים מיוחדים מאוד) - הוא הגמרא, שזה הלימוד המיוחד לגברים (על כל מה שכרוך בו - פסיקת הלכות, תיקון תקנות והוראתן). אני משוכנעת שיש דרכים הרבה יותר מוצלחות להסביר את העניינים העמוקים המורכבים שניסיתי להביא. ומתנצלת מראש על קוצר המידע ועל חוסר הידע להסביר. הבאתי מה שאני יודעת להביא, ומציעה לכל מי שהנושא עניין אותו, להרחיב את הידע הזה אצל מסבירנים טובים יותר ממני - כגון ארגון ערכים.
 

הללוס

New member
אם כן- מדוע "ברוך שלא עשני אישה"?

אם זה אכן כך- "מבנה נפשה היא שלמה יותר וקרובה יותר לקב"ה, ולכן זקוקה לפחות מצוות, ותופסת מקום משמעותי בתפקיד החינוך" מדוע האישה לא מברכת " ברוך שלא עשני גבר"? רק בגלל ש"בצער תולידי בנים"? שאלה דומה אפשר לשאול לגבי הגויים, אבל בהזדמנות אחרת.
 

tamarhp

New member
מברכים על הרעה

כשם שמברכים על הטובה
סתם, פעם נתקלתי בשיר מקסים בנושא...
 

אופירA

New member
מנהל
למה "שלא עשני אשה"

כשם שהגבר לא יברך "ברוך שלא עשני כהן" - כי אין זו מעלה רוחנית להיות פטור ממצוות, שיש לברך על כך. כך לא הגיוני שהאישה תברך "ברוך שלא עשני גבר", כאשר יש לגבר מעלה רוחנית שהוא חייב ביותר מצוות מהאשה, ועל כך הוא מודה לקב"ה ומברך: "שלא עשני אשה". וגם הגוי לא יכול לברך: "ברוך שלא עשני יהודי", משום שהעובדה שהוא פטור מרוב המצוות של היהודי אינה מעלה רוחנית, ואילו ליהודי שיש לו הרבה יותר מצוות מהגוי - יש מעלה רוחנית שעליה הוא מברך. העובדה שהאשה פטורה ממצוות רבות אינה מעלה רוחנית, והיא קשורה לכך שהאשה עוסקת בחומריות. אך העובדה שבמבנה נפשה היא שלמה יותר וקרובה יותר לקב"ה וצריכה לתקן פחות, היא יתרון רוחני (שאין לו מקום לברכה). בהקשר זה, יש לזכור שה"חיסרון" הרוחני של האשה יחסית לגבר קטן הרבה יותר ומשמעותי הרבה פחות מהחיסרון של הגוי יחסית ליהודי (ראו כמה מצוות האשה חייבת פחות מהגבר, וכמה מצוות הגוי חייב פחות מהיהודי). ולכן האשה מברכת: ברוך שלא עשני גוי, ומברכת ללא שם ומלכות: ברוך שעשני כרצונו (שמשמעותו: אמנם יש לי פחות מצוות מהגבר, אבל מצד שני יש לי יתרונות אחרים, ואני מרוצה מהמקום שלי ומודה עליו). כלומר - לכאורה הדבר משול להבדל בין אדם שגובהו 1.65 לבין אדם שגובהו 1.85. לכאורה לגבוה יש יותר יתרונות על הנמוך, אבל עם זאת אין סיבה שהנמוך לא יהיה מרוצה מנתוניו ומגבהו בשל היתרונות שיש לכך יחסית לגבוה. הוא אינו מחפש משרה של דוגמן, אבל מרוצה בהחלט מתפקידו המרומם כמנכ"ל או שר בממשלה, אע"פ שבכל פעם שהוא צריך להגיע לספר במדף האחרון הוא אינו יכול לומר: ברוך ה' שאינני צריך לעלות על כסא... כלומר: כן, במעגלי הקדושה האשה לפני הגבר, והסדר הוא: דומם, צומח, בעלי חיים, גויים, יהודים: נשים, גברים, לויים, כהנים, כהן גדול. אבל המרווח הוא קטן ביותר, ויש לה יתרונות מעבר לנושא מעגל הקדושה. עוד לא הכרתי גבר שמרגיש נחות בגלל שהוא לא כהן, או כהן שמרגיש נחות בגלל שהוא לא כהן גדול.
 

masorti

New member
תמהני על מדרג הרוחניות שהבאת...

ואסביר גם מדוע... לפי ההסבר שלך, הגוי רחוק מאוד מהיהודי ואילו האשה היהודיה היא כמעט כמו גבר יהודי. בואי ונניח שבסקלת דרגת קדושה: גוי - 3, יהודיה - 7 , יהודי - 8. בואי ונבחן כעת מה קורה למי שאחד מהוריו יהודי והשני גוי. הדעת נותנת שתרכובת של אב יהודי ואם גויה הינה "טובה" יותר מהמצב ההפוך (אם מניחים שגוי=גויה, אזי האב היהודי יתרום קדושה רבה יותר), או לכל הפחות שני המצבים סימטריים (אם מניחים שגוי עדיף על גויה, אזי הרווח באב יהודי על פני אם יהודיה יתקזז עם ההפסד מבחירת גויה ולא גוי). כדי להבהיר... נבחר סקלת קדושה שבה: גוי=גויה= 3, יהודיה =7, יהודי=8. במקרה כזה: יהודי + גויה = 11, יהודיה + גוי = 10. כעת נבדוק את המקרה שבו: גויה=2, גוי= 3, יהודיה =7, יהודי=8. במצב זה: יהודי + גויה = 10, יהודיה + גוי = 10. בקיצור: תמיד הצירוף "יהודי + גויה" יתן תוצאה שווה או עדיפה מאשר "יהודיה + גוי". אלא שכידוע, בנם של יהודי וגויה הוא גוי גמור, ואילו בנם של יהודיה וגוי הוא יהודי גמור. לפי החישוב הגנטי שערכנו, אדם שהוא גוי גמור אמור להיות בעל דרגת קדושה גבוהה מאדם שהוא יהודי גמור. מה שסותר את הנחות המודל.
 
למעלה