שאלה

אופירA

New member
מנהל
לחשוף הכל בלי חשבון?

אדם באופן טבעי יחשוף את הביטוי העצמי שלו בבלוג באינטרנט, וגם עניינים פרטיים, שנוגעים לביטוי העצמי שלו. אך לא את העניינים האינטימיים ביותר של נשמתו או אישיותו. טוב שאדם מבטא את עצמו. לכל אדם יש תפקיד ייחודי בבריאה, ואין סיבה עקרונית להסתיר תפקיד זה. אם האדם בוחר להציג לעין כל גם את ענייניו האינטימיים ביותר, ולחיות בדירה עם קירות זכוכית - מה אני יכולה לעשות כדי להסביר לו שזה לא ראוי? זו מדינה דמוקרטית... (אם הוא השכן שלי, אני אנסה להסביר לו בעדינות שמאד לא נעים לי לראות איך הוא שוכב עם אשתו, רב איתה, עושה בשירותים וכו'. מן הסתם, שגם אעבור דירה לגור בחברת אנשים שהתנהגותם יותר סבירה בעיני). לגבי התושבע"פ - אעלה בלי נדר מאמר בנדון, בשרשור נפרד, כי זה נושא רחב ומפורט. לגבי שאלותייך על ביה"כ - לא הבנתי כלל את מסקנותייך מדברי. אני מעדיפה שתבהירי לי אותן במסר פרטי, כי אני מעדיפה לא לפתח שרשורים ארוכים שמסתובבים סביב הבהרות ואי הבנות או אינסוף נושאים מתפתחים. לדעתי ולטעמי - שרשור צריך להיות מרוכז סביב נושא מסוים, ואם הנושא מתפתח ומתרחב, צריך ליצור שרשור חדש לכל התפתחות.
 

princes15

New member
למרות שאני דתיה

אני אומרת שממש אבל ממש לא!!!בתורה יש המון מקרים של שוביניזם...
 

שרון AAA

New member
כפי שהשרשור הזה מראה לך התשובה היא

לא, אין שוויון בין המינים לפי היהדות וזאת עובדה. תחילת התנועה לשיוויון בין המינים היה בראשית המאה ה 20 לכן זה מובן מאוד שגם שפסקי הלכה שנכתבו לפני המאה ה20 יהיו לא שוויונים .שהנורמה הייתה אפליית נשים בעולם ולא ראו בזה אפלייה הגיוני ומובן שגם היהדות וחוקיה יהיו כאלה. אבל עכשיו זה לא הגיוני. ההסבריים הקבלים שמושתתים על פרשנות על דברי חז"ל על מבנה הנשמות ( שהציגה בצורה טובה אופירה) אינם מסתדרים כל כך עם המציאות ועם ההגיון. השאלה שאני מעלה היא מה חילוניים אמורים לעשות בנוגע לאי השוויון בהלכה? גישה אחת וזאת הגישה שקיימת היום היא להגיד : "היהדות פרימטיבית ההלכה פרימיטיבית ומפלה נשים נשאיר אותה לדוסים"-אני לא מסכים עם גשה זו אני חושב שההלכה נועדה להוות מסגרת חיים לכל היהודים ולכן יש לנו זכות כיהודים להתווכח על תכניה
 

msch

New member
אשה וגבר זה פשוט שני עולמות שונים |

אני לא מבין למה שיוויון אין אפשרות לעשות שיווין בין שני דברים שונים . אשה וגבר זה שני דברים שונים כמו נוגה ומאדים . אי אפשר לעשות שוויון כי לשניהם תפקידים שונים בעולם .וזה לא גורם למישהו משניהם להיות פחותי ערך.זה שהתרבות האנושית הפכה את המין החזק האישה למין החלש זה בגלל חולשה של המין החלש הגבר למין החזק האישה. ביהדות הכבוד שיש לאישה מעצים את אישיותה ומתאים לשורש נשמתה. אשה וגבר זה פשוט לא אותו יצור אנושי ,לכל מין יש את תפקידו בעולם תפקיד מופלא של תיקון העולם לפי כוחו ויכולותיו. רק חבל שאנחנו חיים בעולם מבולבל ולא רק בעניין האשה והאיש אלה גם ביחס לסביבה ועוד ועד....
 
אז רגע..

היהדות כולה נכתבה על ידי אדם? ערכיה? פסיקותיה? אין דבר שאלוהים הכתיב לנו..? האם אלוהים לא מזכיר דבר בנוגע לשיוויון?
 

tamarhp

New member
מה פתאום?

התורה ניתנה מן השמים, בכתב ובע"פ. במשך השנים התורה שבע"פ נכתבה, ונוספו לה דברים שונים ופסיקות. בתורה מתואר סיפור בריאת האדם - האדם נברא בצלם אלוקים וכן האישה. בתחילה נבראו האדם והנקבה כגוף אחד, ורק לאחר מכן הופרדו. התורה מתייחסת לגבר ולאישה כאל יצורים שונים במהותם, ולכן בעלי תפקידים שונים, זכויות שונות וחובות שונות. בדיוק כמו שהחובה העיקרית לטפל בילדים היא על האישה, כך החובה העיקרית לפרנס את המשפחה היא על הגבר. התורה לא מתייחסת לגבר ולאישה כאל יצורים שווים במהותם, אך אף אחד מהם לא נחות יותר מהשני אלא הם משלימים ולכל אחד תפקיד שונה בבריאה.
 

שרון AAA

New member
זה מורכב

בעקרון היהדות כולה נכתבה ע"י אדם ואפילו לפי המסורת עצמה התורה עצמה היא דברי אלוהים שמוצפנים ע"י אדם. בעקרון החבר'ה שקובעים את ההלכה הם אנשים שמתעסקים עם התורה והתנ"ך והם אמורים לפרש דרכם איך צריך לעבוד את אלוהים במציאות. לכאורה זה נראה לא הגיוני אבל הכלל הגדול של היהדות הוא ש"העיקר הכוונה" - ההלכה נכתבת ע"י אדם מתוך כוונה לעבוד את אלוהים-החוקים האלה מחייבים כל יהודי. גם אם נניח ההלכה שאשה פסולה לעדות היא לא הגיונית אז מכיוון שכוונתה היא לעבוד את אלוהים וכך נכתב ב"שולחן ערוך" אנחנו מחויבים לקיימה.לפי מה שאני חושב,הם אמורים להבין גם את המציאות כדי לחוקק פסקי הלכה- הרי חכם שגדל כל חייו בארה"ב לא יכול להבין מה זה לחיות באתיופיה ולחוקק פסקי הלכה שיתאימו ליהודים שחיים באתיופיה למשל.הוא לא מכיר את המציאות שם. אלוהים הוא שלמות מוחלטת \הטוב המוחלט ,האמת ואין עוד מלבדו ולכן סביר להניח שהוא לא מפלה נשים.
 

tamarhp

New member
מזתומרת נכתבה ע"י אדם?

משה רבנו כתב את התורה מפי ה' ולא שינה בה שום אות... והכלל הגדול של היהדות הוא העיקר הכוונה? מאיפה זה? זה דווקא לא נכון - ביהדות יש חשיבות גדולה גם לכוונה וגם למעשה, ולא רק לכוונה. ואלוקים לא מפלה נשים - אלא לנשים יש תפקיד מהותי שונה משל הגבר. בדיוק כמו שמובן למה דווקא נשים הולכות להיות גננות או מטפלות, כך התורה לוקחת כמובן מאליו דברים אחרים..
 
למעלה