שאלה

אופירA

New member
מנהל
אי אפשר לקחת כל המחשה לכל כיוון

ההמחשה אינה עניין מוחלט בעל השלכות אינסופיות, אלא הסבר מקומי בשביל לסבר את האוזן. ההמחשה רלוונטית לנושא אותו באה להסביר, ואינה רלוונטית לעניינים אחרים. נושא אי יהדותו של בן לאם גויה ולאב יהודי אינו רלוונטי כלל לענייננו, ולא הובא בחשבון בהמחשה שלי. אי אפשר להקיש מההמחשה שלי לדברים אחרים, אלא לעניין שלשמו באה - להמחיש שאין מקום לתחושת נחיתות רגשית של האשה היהודיה כלפי הגבר היהודי, כשם שאין מקום לתחושת נחיתות רגשית של הגבר הישראלי כלפי הגבר הכהן. אמנם הישראלי אולי יתאווה למצוותיו של הכהן, אך לא יחוש נחות או מתוסכל מכך. וכן האשה היהודייה עשוייה להתאוות לתענוגו של הגבר הלומד גמרא או למצוות התפילין שלו, אך לא אמורה לחוש נחותה או מתוסכלת מכך.
 

masorti

New member
חוששני שהענין רציני יותר...

אם כל ענין דרגת הקדושה הוא לא יוצא מהמחשה או מטאפורה או אמצעי ספרותי כדי לדון בתפילת האשה - ניחא. אפשר להתווכח האם ההמחשה מוצלחת או לא ככלי ספרותי. אבל הבעיה היא שהמודל שהצגת אינו נתפש בחלקים נרחבים בציבור החרדי כהמחשה כלל וכלל אלא כאמת עובדתית. התפישה שנשמתו של גוי נחותה אינהרנטית מנשמתו של יהודי (כלומר: שמעצם טבעה היא "סוג ב") היא תפישה מקובלת, ויונקת מדברי חכמים רבים אחורה עד ר' אברהם בר חיא וריה"ל. אני שולל תפישה זו מכל וכל (ויש לי אילנות גבוהים כמו הרמב"ם להיתלות בהם במידה רבה), ולכן הבאתי את החישוב הגנטי כדי להראות שהתפישה הנ"ל מביאה בהכרח לסתירות לוגיות. אם מקובל עלייך שאין שום הבדל מובנה בין נשמות יהודי וגוי, והשתמשת בתיאור הזה רק כאמצעי לסבר את האוזן - אזי הכול בסדר. (אני לא מקבל את התפישה שלך לגבי גבר ואשה, אבל זה דיון אחר.)
 

אופירA

New member
מנהל
הכל בסדר -

הכל בסדר, גם אם לא מקובל עלי שאין שום הבדל מובנה בין נשמה של יהודי לנשמה של גוי. אינני רואה נחיתות בקדושה כמקבילה לסיווגי סוג א' וב' כמקובל בתפיסה החברתית. ואילו אתה כן תופס זאת כך. דברי ר' אברהם בר חיא ודבריו של ריה"ל מקובלים עלי ומתיישבים על דעתי מאד. עליך הם לא מקובלים, ואינם מתיישבים על דעתך. אז מה הבעיה? הכל בסדר גם ככה.
 
לסיכום..

לא הבנתי, אישית, את הרעיון שעומד מאחורי כל זה, עניין הנפש וטיפול הילדים והבעל, ההגיון שאת מוצאת בזה לא מדבר אלי, כניראה כי אני פשוט לא מבינה במושגים הללו, רציתי להבין ובגלל זה פתחתי את השירשור, אבל זה עזר בצורה חלקית, תודה בכל מקרה על ההסברים והזמן שהשקעת
 

masorti

New member
לא הבנתי דבר פצפון...

את כותבת לגבי בית הכנסת: "וצניעות הנשים מחייבת שהן תתכנסנה בחדר נפרד, בעזרה אחורית, כשהן מוסתרות מעיני הגברים" למה אי אפשר לחלק את בית הכנסת במחיצה גבוהה לחצי ימני וחצי שמאלי, כשבחצי הימני (למשל) יישבו הגברים ואילו בחצי השמאלי תשבנה הנשים. כולם יראו את הבימה ואת ארון הקודש בצורה שוויונית, אבל תישמר הצניעות. סתם אני תמה למה לדעתך יש הכרח הלכתי שהנשים יהיו ב"עזרה אחורית".
 

msch

New member
../images/Emo41.gifאין בעיה ../images/Emo70.gif../images/Emo70.gif../images/Emo104.gif

אין בעיה לחלק את בית הכנסת לשניים ימין גברים שמאל נשים או להפך. העקרון הוא שנשים לא חייבות להתפלל. זו לא פחיתות כבוד זו מציאות ,לאשה יש תפקיד חשוב מאוד מאוד הוא לגדל את דור ההמשך לחנך אותו להיות יהודי ולכן אין לה זמן להתפלל. לגבי שוויון לדעתי אין שוויון כי גבר ואישה זה לא אותו דבר ( לחיוב) לכל אחד יש תפקיד אחר ולכן גם משימות חיים אחרות הגבר מתפלל האשה מחנכת את דור ההמשך... השיוויון המדומה בעולם המודרני יצר רק בעיות - בנישואין בגידול הילדים ובמשפחתיות .
 

אופירA

New member
מנהל
עניין טכני

כעיקרון, אין בעיה שעזרת הנשים תהיה מצד ימין, ועזרת הגברים מצד שמאל. ויש בתי כנסת שכך הדברים. אבל מבחינה טכנית, באופן זה לא ייראו הנשים את ארון הקודש והבימה כלל וכלל! שהרי הבימה צריכה להיות לפני ארון הקודש, באופן שגם מאפשר גישה לארון הקודש לגברים שמוציאים את הספרים ולוקחים אותם לבימה. וממילא - כל השטח של הבימה וארון הקודש והמעבר ביניהם יהיה שטח קדמי לשני החצאים. וממילא - כיוון שבשטח הקדמי הזה עוברים גברים, הנשים יהיו מאחריו ומוסתרות כרגיל. ואם בלאו הכי הן מאחור ומוסתרות, מה העניין שהגברים יצטרכו לראות את ארון הקודש מהצד, ובאופן שהבימה אינה במרכז ביה"כ אלא בצד המרוחק, ובאופן שמפריע לגברים המחוייבים בתפילה במניין לשמוע את הבעל קורא? יכולות הנשים לראות את הארון בקלות מהעזרה, שמוגבהת בד"כ מעל עזרת הגברים, והגברים יכולים להיות סביב הבעל קורא, ולשמוע אותו היטב, וכך שתי העזרות רואות בזווית נוחה את ספרי התורה המוצאים מהארון ואת הספר הנקרא.
 

tamarhp

New member
אז סבבה, אין שום מניעה

כל עוד הגברים לא יראו את נשים - אין בעיה בכך... בישיבה של בעלי עזרת הנשים היא מסביב לכל העזרת גברים, אבל למעלה - כך שאנחנו צופות טוב-טוב על כל הבנים מתחת, והם לא רואים אותנו
 

tamarhp

New member
אין שום בעיה

אני נמצאת לפעמים בבי"כ חרדי שבנוי כך שעזרת הנשים היא בצד שמאל.. אבל כמו שאופיר כתבה, בצורה כזו לא רואים כלוםםםםםם!!!
 
תכונות הנפש של האשה?

איזו מן הכללה זו? יורשה לי לבקש את מקור העובדה הנ"ל? במסגרת תכונות הנפש הנתונות, תפקידה של האשה לנהוג בצניעות ולכבד את דמותה. הכבוד הראוי לה, עפ"י היהדות, הוא ההצנעה, משום שהחשיפה - הן בתחום הפיזי והן בתחום הפנימי, הוא גנאי לאשה מכובדת. מהי ההגדרה לצניעות? ואיך אישה "חשופה" פוגעת בכבודה? כשהן מוסתרות מעיני הגברים למה יש צורך להסתירן? מביקורי בבית הכנסת (אני משתדלת להפחית אותם עד כדי הפסקה כי אני מרגישה לא נחוצה שם, בעיקר..) ראיתי שיש את ארון הקודש (?) ובמה שרק הגברים רשאיים להיות בקרבת מקומות אלו, למה?
 

אופירA

New member
מנהל
התושבע"פ מלמדת את מבנה הנפש של האדם

במדרשי חז"ל אנו לומדים את מבנה הנפש של האדם לחלקיו השונים: אשה וגבר, והסיבות מדוע הבדיל הקב"ה את ההבדלים הללו. כמובן שמדובר במבנה הבסיסי, ובנוסף אצל כל אדם ואדם יש תוספות של טבעים אישיים אינדיבידואליים, שבצירוף המבנה הבסיסי יוצרים את המרקם הייחודי לכל אנוש עלי חלד. צניעות - מילה נרדפת: פנימיות. האשה נבראה מהצלע, שבמהותה היא איבר פנימי, חבוי ומוסתר. צניעות היא היפך המילה פרהסיא. אנו מבינים שיש דברים שהפרהסיא רעה להם, כגון אם זכית בלוטו (דבר משמח, אמנם, אבל לא כדאי לפרסם לכל העולם...). אשה חשופה פוגעת בכבודה כשם שזה ביזיון וחוסר כבוד לטאטא את הרחובות באמצעות גווילים של ספר תורה... מקומה הראוי למעמדה הוא לא על גבי כיכרות בליווי רמקולים, אלא במקום של המושכים מאחורי הקלעים (העוזרים הפרלמנטריים). יופיה וצורת גופה מקודשים לבעלה, ולכן חשיפתם לעין כל אינה הדבר הראוי ואינה במקומה, ולכן מבזה את האשה. קשה להסביר זאת למי שמושגיו הם התודעה המקובלת של ימינו. משל למה הדבר דומה - ליומן אינטימי ופרטי, שבו אני חושף את כל מאוויי הנסתרים באמצעות חרוזים פיוטיים, ומסתירו מעין כל. והנה בא קרוב משפחה גס רוח, מגלה את יומני ומחלל את כבודי ע"י שמפרסמו בפומבי לכל בני המשפחה המורחבת, תוך שהוא מפרט את הרגשות האינטימיים ביותר שלי המפורטים בו. אוי לבושתי ואוי לקלוני! ואותו גס רוח תמה ואינו מבין במה חטא: והרי הכל נשאר במשפחה? והלא מצווה לפרסם דברים כה פיוטיים וכשרוניים? האשה יכולה לגשת לארון הקודש לאחר שהגברים יצאו מעזרת הגברים, לפתוח אותו ולהתפלל אל מול ספרי התורה. כל העניין של הצנעת התפילה הנשית הוא בפני הגברים. לכן האשה אינה חייבת במניין ובקריאת התורה. לעומת זאת הגברים חייבים במניין (כשאחד מהם, זה שעל הבמה, הוא החזן והבעל קורא) ובקריאת התורה, ולכן ספר התורה והבמה יהיו בתחום העזרה שלהם. יש צורך להסתיר את מראה הנשים בזמן התפילה מעיני הגברים (לא את המידע על נוכחותן, רק את המראה החיצוני), משום שממש לא מעניין התפילה הוא שהגברים יחזו בנשים. תפילה זה דבר שדורש הרבה ריכוז, והדבר האחרון שהגבר צריך מול העיניים כדי להתרכז בתפילה, זה לראות מראה אשה ואפילו בלבוש צנוע, כי זה בלאו הכי דבר שמחייב אותו להתרכז לא לחשוב עליה מחשבות אסורות! גם אני לא מגיעה לבית הכנסת. באמת, קשה להרגיש שם נחוצה. התפקיד של ביה"כ עבור האשה זה לרגש אותה ולעורר אותה בתפילה - שהיא מהות של ריכוז עצמי. יש נשים שזה קורה להן שם, בזכות קהל המתפללים והמתפללות, בזכות ספר התורה ובזכות המעמד. לי זה לא קורה שם, ואני מעדיפה לחפש את הריכוז העצמי במקום המוכר לי - בבית שלי.
 

יענקלה85

New member
יש משהו שאני רוצה להבין...

"תפילה זה דבר שדורש הרבה ריכוז, והדבר האחרון שהגבר צריך מול העיניים כדי להתרכז בתפילה, זה לראות מראה אשה ואפילו בלבוש צנוע" נכון שתפילה דורשת הרבה ריכוז, אבל האם אין זה מתפקידו של הגבר לשמור על ריכוזו שלו? מדוע על הנשים להסתתר? הפרדה זה דבר אחד, שמובן לי מתוך עצם השוני בנשמות הגברים והנשים, והצורך לשמור על איזון רוחני בזמן התפילה. אבל מדוע ההסתרה? רק כדי שגברים לא יתפתו? גבר שלא מסוגל לשמור על ריכוזו, יתפתה גם אם ישמע את קולן של הנשים (ותראי לי בית כנסת אחד שנשים לא משמיעות בו את קולן), וגם אם תוזכר המילה "אישה" בקריאת התורה או בתפילה. ומי שמצליח לשמור על הריכוז, ואפילו להתגבר על "הפרעות נשיות" - תפילתו חזקה פי כמה. למעשה, כל אדם (גם אישה) שלא מסוגל לשמור על הריכוז, עליו לעשות קודם כל עבודה עם עצמו. זה כמו לנהוג - אל תכנס לאוטו אם אתה לא מסוגל להתרכז בנהיגה.
 

אופירA

New member
מנהל
הגברים והנשים אינם אויבים זה לזה...

הם אחים למטרה משותפת - קיום מצוות ה'. יש ערבות הדדית בעם ישראל, וכל איש אחראי לרעהו. כאשר כל עם ישראל נושא בעול, החשבון ההדדי הוא: כולנו משיטים אותה ספינה על מנת להגיע אל היעד כמה שיותר מהר. אם הוא מפעיל פחות כוח, דווקא עלי להפעיל יותר כוח, כדי להגיע למטרה יותר מהר. אחרת - שנינו נצא צודקים, ושנינו נפסיד... אין ליהודי מטרה להכשיל יהודי אחר, אלא יש לו מטרה לחפות על מי שנכשל. האינטרס של האשה שהגבר לא יפתח מחשבות ולא יתקשה בריכוז הוא אותו אינטרס של הגבר. התפקיד הוא של שניהם ביחד. ידוע שלגבר יש איסור לחשוב מחשבות תאווה (ולאשה אין איסור כזה), וכן על הגבר יש חיוב תפילה רחב יותר ועמוק יותר מאשר חיוב התפילה של האשה, ולכן הוא צריך להתרכז בתפילה, והיא לא צריכה (כי יוצאת ידי חובה מעיקר הדין גם בהרבה פחות קטעי תפילה). בכל בתי הכנסת שנכנסתי אליהם בעשור האחרון הנשים מעולם לא השמיעו קול בתפילתן שגובר על קולות הגברים. הן מתפללות בשקט, אין להן חזנית, ולכן קול תפילתן מעולם לא נשמע באוזני הגבר. נוכחותן שלא לנגד עיניו והידיעה שהן מתפללות, וכן הזכרת המילה "אשה" - אינן מפריעות לו להתרכז בתפילה. ואם בן אדם מסוים מתקשה להתרכז, זה לא הוכחה שצריך להקשות עליו עוד יותר... מצד אחד - אדם צריך לטפל בריכוז הפרטי שלו, אבל במקביל ובנוסף התורה דואגת שככל האפשר, הנסיבות החיצוניות לא יעמידו אותו בפני ניסיון. התורה מלמדת את היהודי שלא לבוא לידי ניסיון (ובכל בוקר מבקש היהודי מבוראו שלא יביאנו לידי ניסיון). אם יהודי מתגבר על ניסיון שהקב"ה הביא עליו בעל כרחו - הרי התגברותו מעולה מאוד. אבל אם הוא מתגבר על ניסיון שהקב"ה לא הביא עליו אלא הוא הביא על עצמו בהנהגה לא ראויה - הוא נחשב לחוטא כמי שמסתכן, ולא למעולה כמי שהתגבר. אל תיכנס לאוטו אם אינך מסוגל להתרכז בנהיגה, אבל אם אתה כשיר לנהיגה, עדיין אסור לך לנהוג כאשר ידך עסוקה בהחזקת הסלולארי, או תוך כדי שאתה בוחן את עצמך בתרגילים הקשים ביותר בפסיכומטרי. וכן אסור לנהגים סביבך לצפור שלא לצורך, לסנוור אותך או להימנע מלהדליק אורות בלילה. אבל מותר לך לדבר בסלולרי באמצעת דיבורית, מותר לך להקשיב לתוכנית רדיו, מותר לך להעביר הילוכים או לנהוג ביד אחת (כשהשנייה פנויה ועומדת לרשותך בעת הצורך), וכן לנהוג בחשיכה, ועוד ועוד. נו, אז מי קובע מה מותר ומה אסור? כללי התעבורה. גם חז"ל קבעו כללים.
 
...

נשמע מדבריך שלנשים אין תפקיד בבית הכנסת.. בנוגע להפרדה בבית הכנסת - בכך אנו נבדלים מהחיות, לא? הגברים יכולים לשלוט בעצמם, כפי שנאמר כבר כאן, לא הבנתי מה הבעיה בנושא זה.. בנוסף, ריכוזם של הגברים יכול לאבד בגלל הימצאות של גברים אחרים או ילדים ולא בהכרח בגלל הימצאות נשים.
 

tamarhp

New member
כן ולא

עקרונית - לנשים אין תפקיד בביה"כ, אבל נשים אינן חייבות ללכת לביה"כ. גברים חייבים במנין, כלומר - תפילה במעמד של 10 גברים מעל גיל 13. אישה חייבת בתפילה (יש כאלו שאומרים שאחת ביום ויש כאלו שאומרים ששלוש ואולי יש כאלו שאומרים שפטורה), אבל אינה חייבת במנין ויכולה להתפלל לבד, אין לה שום חיוב להגיע לביה"כ. נשים מגיעות לביה"כ בד"כ בגלל האווירה (או בגלל החברה.. שזו סיבה פסולה אבל קיימת), ונוסף לכך יש חשיבות לתפילה בציבור, אך אין שום חובה. ריכוזם של הגברים אכן יכול להיאבד גם בגלל ילדים או דברים אחרים - לכן כמובן שיש לשמור שלא יסתובבו ילדים קטנים בביה"כ ולא יהיו דברים אחרים שיפריעו לריכוז. אנחנו עושים את המקסימום להשתדל שהתפילה תהיה בכוונה. מעבר לזה (למשל האדם טרוד במחשבותיו ולא מצליח להתכוון) - זו עבודת המידות. וחוצמזה, תסתכל לי בעיניים.. אם תראה אישה יפה מביטה אליך, ואם ילד ירוץ לידך, מה יפריע לך יותר להתרכז בתפילה?
 

יענקלה85

New member
ברור שלא מדובר ביריבות

וברור שקיימת ערבות הדדית. בראשית דבריי, אני רוצה להבהיר שאני "נטפל" לעניין חובת הסתרת הנשים כדוגמה בלבד לדרך התנהלות ההלכה, ולכוונתם של החוקים שלה. השאלה הראשונה שלי היא בכיוון ההכללה הגורפת מצד ההלכה שנשים בהכרח מפריעות לריכוז הגברים. עד כדי כך מפריעות בצורה כל כך מוכללת, שחייבים להסתיר אותן מעיני הגברים בזמן התפילה (וכמובן גם מחוץ לזמן התפילה בזרמים או מגזרים מסויימים). על כך תמהתי. אני מסכים שאסור לאדם להביא על עצמו נסיונות יזומות. שמעתי על לא מעט מקרים של אנשים שעשו דברים מטורפים ומסכני חיים, בתואנה שספר התהילים שבאמתחתם כבר יציל אותם. אין דבר יותר מגוחך מזה. אבל מצד שני, לא הבנתי מדוע הבאת את הטיעון הזה. אני מסכים שאם בן אדם לא מצליח להתרכז, לא צריך להקשות עליו עוד יותר, אבל הקושי בריכוז הוא אחד הנסיונות שמביא עליו הקב"ה. ולכן עליו להתגבר על כך בעצמו, ובוודאי שלא להשמיץ או לשנוא את האישה שגרמה לו לכך. ולא חסרים מקרים כאלה, כידוע לך. ובוודאי לא לחייב את הנשים להסתתר, וכך לא יאלץ להתמודד עם הקשיים שלו עצמו. האם התורה ממליצה לטאטא את חולשותינו מתחת לשטיח ולהגיד "אני נקי"? שאלה נוספת שיש לי לגבי דברייך היא על החובה להסתיר את הנשים. נניח שאני מקבל את הטענה שנשים מפריעות לריכוז הגברים (טענה שלא מקובלת עלי, ואני לא חושב שיש לה מקור רוחני, אלא רק ניתוח פסיכולוגי של גברים כמכלול). עדיין - אם אין יריבות בין נשים לגברים, ואם נשים באמת ובתמים מעוניינות לעזור לגברים, מדוע לא להשאיר את זה לבחריתן החופשית? מדוע לא להשאיר את עניין ההסתרה בגדר המלצה? האם יש לכך גיבוי בתורה או בדברי חז"ל? ולסיום, משל הנהיגה. אני מסכים לכל מה שאמרת (כרגיל) אבל לא למסקנתך (גם כרגיל
). יש מעשים שאנו יודעים שמבחינה סטטיסטית גורמים לתאונות דרכים, והמחוקק האזרחי ממציא לנו חוקים כדי להרתיע אותנו מלבצע את אותם מעשים. אבל חוק אזרחי, כמו כל חוק אזרחי אחר, ניתן תמיד לביטול או שינוי. אנו יודעים מי הם האנשים שמחוקקים לנו את החוקים האלה, וגם מכירים את האינטרסים שלהם (היינו רוצים להאמין שחיי האזרחים הם בראש מעייניהם, אבל אסור לנו לסמוך על כך). ולכן - אם היום אסור לדבר בסלולארי בזמן נהיגה, מחר אולי יהיה מותר. המחוקקים האזרחיים לא מסוגלים לראות מעבר לכאן ועכשיו, ולכן לא מסוגלים לזהות את מקור הבעיה בשורש. ולכן, עלינו, כאזרחים מודעים בעלי תחושת ערבות הדדית, לא ללכת רק עפ"י החוקים היבשים, ולא להניח שכל מה שלא חוקק - בהכרח מותר. לעומת זאת, חז"ל לא התבססו על סטטיסטיקות, לא על אינטרסים כלכליים, לא על אינטרסים אישיים ולא על לחצים של קבוצות השפעה כאלה ואחרות, כשקבעו את חוקיהם. הם הסתמכו על התורה, הקבלה והתורה שבע"פ בלבד, ולמעשה - על מערכת חוקים רוחנית, קבועה, ובלתי ניתנת לשינוי לנצח (עד הגאולה). אני מניח שחז"ל התכוונו לתת לנו מערכת חוקים מעשית כזאת שתאפשר את חופש הבחירה, מצד אחד, ואת היזמות שלנו, מצד שני. אבל במרוצת הדורות, מרגע שהכוונות הטובות הפכו להלכות כופות, הנטייה הטבעית שלנו היתה להשמע רק להן כלשונן (= פשט) ולבטל כמעט לגמרי את היזמות שלנו. יאני מקווה שהבהרתי את שאלותיי ועמדתי. ש לי עוד המון מה לכתוב בעניין, אבל נראה לי שכבר עברתי את הקו שממנו גם הקוראים בעלי הסבלנות הגדולה ביותר רק מגוללים את העמוד למטה ברפרוף
 

tamarhp

New member
כאישה...

אמנם כיום אני נשואה, אבל אני מסתכלת על עצמי כבת נוער. כמו לכולם יש לנו יצר ורצון לעשות רושם. איך בת נוער יכולה להסתיר את עצמה מתוך רצון כדי "לא להפריע לגבר"? הרי מה שהיא רוצה זה בדיוק: להפריע לגבר.. שישים לב אליה!! נכון - זה פסול, אבל זה רגש טבעי.. אז בנות שהתפילה של הבנים מספיק חשובה להן - יתחשבו. בנות אחרות - לא... וזה מתבטא בכל דבר, למשל - צניעות. כאחת שלמדה באולפנית אליה מגיעות בנות ברמה דתית לא תמיד גבוהה במיוחד, אני יכולה לומר לך שלבנות מאד קשה הרבה פעמים להתלבש בצניעות, כי יש רצון טבעי להיראות יפה ומושכת, וזה קשה להתגבר ולהתאפק "בגלל הגברים" (כמובן שזו לא הסיבה היחידה לצניעות, אבל זו בד"כ הסיבה שמדברים עליה יותר). לכן ההלכה לא יכולה לבוא ולומר "אני סומכת עליכן שתתאפקו" כי היא יודעת שזו גזירה שלא יעמדו בה. היא יודעת שאם היא תתן את זה לבחירה חופשית שלנו - אנחנו פשוט לא נעשה את זה ואפילו לא נחשוב על זה, והגברים מצדם גם לא תמיד יצליחו לבקש מהנשים שלא יפריעו בתפילה, כי זה קשה לבקש ממישהו להפסיק משהו שיש לך הנאה ממנו...
 
מי כתב/יצר את התושבע"פ?

ובקשר לדוגמא של היומן - ומה אם יש לאדם מסוים בלוג באינטרנט והוא בוחר לחשוף עצמו לכל?
 
למעלה