לזמן הקרוב לא יהיה שיקוע
חשמול הרכבת בתוואי חיפה-ת"א הוא הכרחי יותר משיקוע המסילה ו"חיבור מחדש" של העיר לים.
אתחיל מהסיפא. לא יכול להיות דבר כזה "חיבור מחדש" אם מסילת הרכבת הייתה שם עוד לפני העיר עצמה. הים הפסיק להיות חלק מהעיר התחתית מאז שיש נמל ולא מאז שיש רכבת. לגבי יתר השכונות, קריית-אליעזר, קריית שפרינצק ועין הים - שלושתן נבנו אחרי מסילת הברזל. האזכור הנוסטלגי הזה, כביכול, חסר טעם, שכן מסילת הברזל הזו ותיקה יותר מהזיכרון המוקדם ביותר של מישהו מהמתנגדים לה. העיר הזו לא הייתה הופכת לשלישית בגודלה בישראל אילולא היא. הדיבור הזה, על כך שחשמול הרכבת יהרוג את חיפה סופית הוא קשקוש. זו דרך של ראש העירייה לנער מעליו את האחריות לכשלון העיר שלו. כאילו שאם כל המסילה הייתה משוקעת, כלכלת העיר פתאום תנסוק לשמיים. כל מתנגדי החשמול בחיפה משתמשים בסיסמאות כמו "חומה מול הים" ו"25,000 וואט של סרטן" בזמן ששתי סיסמאות אלו הן רק רוח ותו לא. ראשית, משום שיש אין ספור מחקרים על הנזקים הישירים והעקיפים על הבריאות של אדי דיזל, פחמן חד-חמצני, גופרית חד-חמצנית ויתר הכימיקלים הנפלטים משריפת הדלקים, בעוד לא הוכח עדיין שקרינה אלקטרו-מגנטית מהווה סכנה כלשהי לבריאות, בטח לא סרטן. וזה לא משהו שאני אומר בו את דעתי... זה מה שארגון הבריאות העולמי טוען. בנוגע ל"חומה מול הים" - יש חומות בולטות יותר מאשר מסילת ברזל מחושמלת כמו בית דגון, מלון מרידיאן, כביש מהיר בן שישה נתיבים, פאקינג נמל ימי - אזרחי וצבאי, בסיס צבאי נוסף ובית קברות. בהנחה וכל מסילת הברזל הייתה משוקעת, כל היתר עדיין נשארים במקומם והעיר תשאר מנותקת מהים כמעט בדיוק כפי שהיא היום. כולל פארק הכט. בנוסף, עמודי חשמול וכבלי חשמול אינם בולטים מאוד לעין וישנן אינספור עדויות למקומות בעולם שעמודים וכבלים אלו כמעט בלתי נראים. יתרה מזאת, חשמול הרכבת בעל עדיפות כלכלית כה גבוהה, ש"נוף עם כבלים" זה חסרון שאפשר לחיות איתו. אם כל אירופה יכולה לחיות עם זה, אני חושב שגם חיפה.
למה עדיפות כלכלית גבוהה?
מבלי להשליך את הפעלת הקו המהיר בירושלים בחשמול הרכבת החל מחיפה, ושכל יום שבו הרכבת לא תפעל בקו זה יעלו מליוני שקלים למשק, כי הרי תמיד אפשר לדאוג ש"תחכה רכבת חשמלית בת"א לרכבת דיזל מחיפה ואז כל תכולת שתי הרכבות יתחלפו ביניהם בשקט ובנחת", יש עוד סיבות כלכליות לכדאיות החשמול.
מהירות הנסיעה תעלה מ-120 קמ"ש ל-160 קמ"ש, מה שיקטין את משך הנסיעה, יגדיל את מספר הרכבות בשעה ויקטין את זמן ההמתנה ברציף = חיסכון כספי למשק.
זיהום האוויר יפחת וזיהום הרעש יקטן, כלומר, תושבי השכונות שכה יסבלו מהעמודים והכבלים שנפלו עליהם מהגיהינום, יחיו טיפה יותר בשל ירידה בתחלואה ועלייה רמת החיים. ייתכן והם אפילו לא ישמעו את הרכבת חולפת ליד ביתם משום שהרעש היחידי שהיא תייצר יהייה הרעש של החיכוך עם האוויר.
שימוש בדלקים יפחת משמעותית, כלומר, ירידת מחירי דלקים. בנוסף, רכבת ישראל תוכל לסגור סילואים של דלק ולפנות שטחים לבנייה באיזורי ביקוש.
עלות התפעול השוטפת של הרכבת תקטן משמעותית ויחד עם ביטול הוצאות על דלקים ושינועם, מחיר הנסיעה עשוי לקטון (אני שמעתי שהוא יקטן ללא ספק, אבל אין לי סימוכין לכך ולכן לא עומד מאחורי מילים אלו).
 
כשאני מסתכל על הייתרונות המובהקים של החשמול הן ברמה הלאומית והן ברמה המקומית-חיפאית לעומת החיסרון היחידי של החשמול שזה מכוער יותר ממנהרה, אין צל של ספק ש"עתיד חיפה הזוהר" יאלץ לחכות עוד כמה שנים.
 
הקו המהיר לירושלים כן תלוי בחשמול התוואי בחיפה והוא צפוי להפתח בשנת 2018. אם רכבת ישראל תחליט פתאום מחר שהיא כן מסכימה לשיקוע כל הקו, משך תכנון הקו, תכנון התוואי, תכנון תחנות, סקרים בשטח, מדידות, וכמובן שלבי הביצוע והעיכובים הסטטוטוריים ייגרמו לקו להיפתח לפחות בעוד 10 שנים (ואני ממש ממש ממש נדיב), קרי 2024. כלומר, בגלל שלכמה מפריע עמודים בעיניים, הקו לירושלים יעמוד קפא במינימום של המינימום 6 שנים. אני מקווה אגב שהכלכלה הגוססת של חיפה תשרוד עד 2024...
ועם כל זאת, רכבת ישראל הודיעה שכאשר תבוצע הכפלת קו ת"א-נהרייה משתי מסילות לארבע, כל הארבע יהיו משוקעות לחלוטין בתוואי חיפה. העתיד ה"ורוד" של חיפה יגיע, אבל לא על חשבון כל שאר הארץ.
 
ולפרוטוקול, אני תושב חיפה.