שיקוע הרכבת בחיפה

ש מים

New member


מסכים בכל למעט השימוש במונח "שינוי קוסמטי". זה לא מונח מקצועי וגם לא ממש מדוייק/נכון. במקרה של שיקוע הרכבת ב-"חזית הים העירונית" מעבר ל-"חזות" יש כאן אלמנט פיזי בעל היבט כלכלי ודמוגרפי ברור.
 
כנראה שאני עיוור

אני שואל באמת ולא בציניות. כיצד שיקוע הרכבת ייגרום לשינוי בהיבט הכלכלי והדמוגרפי?
נמל חיפה ישאר?
הבסיס הצבאי ישאר?
בית דגון ישאר?
מלון מרידיאן ישאר?
בית הקברות ישאר?
איפה פתאום תהייה גישה מהפכנית לים?
איפה, נקודה אחת על המפה, בה באורח פלא יישתפר ההיבט הכלכלי והדמוגרפי?
 

אבישי ק

New member
די ענית לעצמך מבלי לשים לב

במהלך השנים הוקמו לאורך חופי חיפה מבנים ובסיסים (ד"א הבסיס אמור לעבור)
המחשבה הייתה למען המדינה (נמל ימי גדול, בסיס צבאי, דגון, ומסילת הברזל)
ולמען אוכלוסייה מבוססת (מלון מרידיאן שד"א הפרוייקט מעולם לא הושלם וטוב שכך)
כל הפרוייקטים הללו פגעו בעיר
עכשיו רוצים לתקן את מה שאפשר
את החלק של מרידיאן שבנו כבר לא יורידו
ואת דגון קצת בעייתי להעביר גם שזה בניין בעל חשיבות היסטורית.
בסיס חיל הים יעבור, הרכבת תשוקע כך שיוכל להתחיל תהליך ארוך של שיקום גם של התדמית של העיר
אם תשאל אנשים בארץ מה הם מכירים מחיפה יגידו נמל ובתי זיקוק.
ההזנחה הייתה בגלל מדיניות הממשלה בתקופות קודמות יותר(פתור מארנונה לכל מני גופים)
וגם בגלל שבצדק לערייה לא הייתה יכולת והצדקה לדאוג לאזורים האלו.
 
במה עניתי לעצמי?

שיש גורמים שפוגעים בים של חיפה? זה הטיעון שלי... אם גם ככה כל אלו שם, מה יעזור *עכשיו* השיקוע?
בסיס חיל הים יעזוב את חיפה כשביבי נתניהו יהיה על שטר כסף. אם לא דחוף להזיז את הבסיס, לא דחוף להזיז את הרכבת.
את דגון אפשר להזיז בלי בעיה. וגם לא כל המבנה הוא היסטורי, חלק ממנו הוסף שנים אחר כך. ואם אתה שואל אותי, יש מבנים הסטורים שמותר לפרק ולמחוק כל זכר היסטורי שלהם, ודגון היא דוגמה טובה למבנה שלא יחסר לאף אחד. לא הוא, ולא היונים (שבאמת מחריבות את העיר).
אם תשאל אנשים מחוץ לחיפה הם באמת ידברו על הנמל ובתי הזיקוק. על מה הם ידברו אחרי השיקוע? כנראה, שדיין על הנמל ובתי הזיקוק. תוכנית פיתוח הנמל לא תלוייה בשיקוע הרכבת ואת האמת, אם עיריית חיפה תראה מעט רצינות בכיוון של פיתוח הנמל ותתחיל לעבוד ולא רק תצהיר כוונות, אז אולי גם שיקוע המסילה באמת יתקדם בסדר העדיפויות הלאומי.
 

אבישי ק

New member
המדינה צריכה לחשוב גם על פיתוח חיפה

אתה צריך להבין
במשך שנים הנמל, בתי זיקוק וכו... לא שילמו ארנונה לעירייה בהוראה של הממשלה.
למרות שקיבלו שירותים מהעירייה
כל מה שבוצע בעיר היה מהממשלה ולא מהעירייה
לכן העיר התחתית והדר ירדו עם השנים
בנוסף ההכוונה של הממשלה להעביר את כל העסקים למרכז תרמה להתדרדרות
במשך 15 שנה לא נבנו כבישים חדשים באזור חיפה למרות גידול האוכלוסייה בזמן שבמרכז הקימו כבישים מהירים וכו...
פרוייקט השיקוע ושאר הפרוייקטים בחיפה היום הם ניסיון לשקם את העיר ואולי להציל אותה
כמובן שפרוייקט החשמול הוא חשוב בקנה מידה לאומי אבל אנחנו שוב מקריבים את חיפה למען המדינה
המדינה לא יכולה כל הזמן לממן את חיפה, העיר צריכה להיות יותר עצמאית
וכדי להיות עצמאית היא צריכה פיתוח סביבתי נרחב
השיקוע הוא פרוייקט מזערי אבל חשוב לתדמית ואפשרות הפיתוח העתידי של העיר לכיוון הים.
אחרת בעוד 5 עד 10 שנים חיפה תהיה עיר שהמדינה תצטרך לממן באופן שוטף כי היא לא תוכל לממן את עצמה.
העיקר שהרכבת תהייה חשמלית
 
השיקוע הוא פרוייקט מזערי?!

קודם לכן רשמתי שאני צופה שעלות השיקוע תעמוד על כ-6.5 מיליארד שקלים, אבל זו הייתה הפרזה מצידי.
בדקתי באתר רכבת ישראל ומצויין שם (תת"ל 18) ששיקוע הקו יעלה לכל הפחות 3.353 מיליארד שקלים. מה מזערי בפרוייקט בסדר גודל שכזה? לצורך העניין, זה כמחצית מהעלות המשוערת של הקו המהיר לירושלים!
&nbsp
לחיפה, כפי שכבר אמרתי כמה פעמים, יש עוד עשרות אפשרויות לפיתוח אורבני מעבר לשיקוע הרכבת. גם התוכניות הקיימות לפיתוח האורבני, שכביכול "תקועות" בגלל השיקוע, יכולות להתחיל כבר עכשיו ולהוביל את השיקוע (ולא לחכות שהשיקוע יוביל אותן). מה הבעיה שתכנית חזית הים תצא אל הפועל? הרכבת מופיעה בהדמיות עיריית חיפה של המתחם לפני שהתנגדה לחשמול. מה קרה פתאום?
אם כלכלת חיפה תקרוס עוד 5-10 שנים זה בגלל שהעירייה תלתה את ציפיותיה בשיקוע הרכבת בלבד, כאילו שהוא המחסום היחידי (והוא אפילו לא העיקרי) לפיתוח העיר.
 

ש מים

New member
רק לנושא המימון...

העירייה לא אמורה לשאת בעלות השיקוע. המימון אמור לבוא ממנגנון סבוך, שבחלקו הגדול נשען על פרוייקטים והשבחות נדלנ"יות בתחום העיר חיפה.
 
לא משנה הכיס ממנו הכסף יוצא

כ-3.5 מיליארד שקלים זה לא מימון מזערי...
יתרה מזאת, אם הכסף לא יוצא מכספי העירייה, היא יכולה להשקיע את כספה שלה בפיתוח העיר ולא בלשכנע גורמים חיצוניים שהם אלו שמונעים את התפתחות העיר ועל כן עליהם לשלם.
 

אבישי ק

New member
בת"א הוציאו 3 מיליארד ש"ח על הרכבת התחתית

ולא חפרו מטר
וחלק מהכסף הלך "לאיבוד"
אף אחד לא הגיע בטענות
 

אבישי ק

New member
המטרה הסופית היא ליצור מרכז תרבותי ותעסוקתי

במצב היום מרכז העיר לא מסוגל להיום מרכז כלכלי אזורי
רוב העסקים מהצפון עוקפים את חיפה ועובדים ישירות עם המרכז ולבסוף עוברים למרכז
המטרה היא לעצור את הזרם
אם יהפכו את חיפה וב"ש למרכזים שיוכלו למשוך תושבים עסקים ובילוי
יזכו בשני ציפורים
גם יהיה פיזור של עסקים ואולי יהיה שיפור בתעסוקה בצפון ובדרום
וגם יהיה עורף כלכלי שיצמח ויוכל לקיים את עצמו ולא כמו היום נתמך על המדינה כדי להתקיים.
 
אבל זה לא סותר...

אולי בכלל נבטל את חיבור הרכבת מחיפה דרומה? ככה כל הצפון יהיה חייב להתנקז בחיפה... וברצינות רגע, אנחנו חיים בעולם קפיטליסטי. אם חיפה לא מצליחה לספק את הסחורה, משהו לא נכון בהתנהלות. במצב שכזה, גם אם יהיה שיקוע תושבי הצפון ימשיכו לנסוע ת"א והם אפילו לא יצטרכו לראות את חיפה בדרך. כמה נוח...
לחיפה אין מע"ר ברור. זו כבר בעיה. אני לא רואה כיצד שיקוע המסילה תייצר לעיר מע"ר שהיא לא יכולה ליצור לעצמה כר היום?
חסרים חניוני ענק באיזור קריית הממשלה לבנייה? או למשל שטחים עצומים וריקים מסביב ליציאה הצפונית של מנהרות הכרמל? חסרים בתים נטושים שיכולים לעבור הסבה/ פינוי-בינוי? נתתי דוגמה לשכונה שמוכנה להתקדם, אבל עיריית חיפה מתנגדת... אילו פתרונות השיקוע ייתן שלא ניתן לבצע אותם כבר היום במקומות שכבר ציינתי, ובעלות נמוכה יותר?
האם בית אגד בצומת דולפין נטוש בגלל הרכבת? כי לדעתי, המקום הזה יכול להפוך בלי בעיה למרכז העזריאלי של חיפה. אבל המקום נראה כאילו הוא הגיע מעיירה נידחת בסיביר שפעם היו מייצרים בה טילים ומאז שנפל הגוש הסובייטי אין בהם צורך והעיר מתה.
אני בטוח שאתם מסכימים איתי שצריך גם את זה וגם את זה... השאלה היא למה לא להתחיל במה שכבר אפשר להתחיל? למה להתנות את פיתוח העיר במסילת הרכבת? כתבתי את זה בפוסט הקודם, אם עיריית חיפה תתחיל לפעול באמת לפיתוח האיזור וכל מה שישאר זה שיקוע הרכבת, השיקוע יקדים את עצמו כי הוא ייתקדם בסדר העדיפות הלאומית.
 

tapuzo2

New member
אתה צודק אבל עיריית חיפה הנוכחית כשלה בענק בפיתוח העיר

העירייה במשך העשור האחרון השקיע את כל הביצים בדבר אחד - כבישים. מחלפים, גשרים, כיכרות תנועה עם פרחים,
מנהרות כרמל, המטרונית המפגרת וסלילה מחדש ושוב סלילה מחדש בגלל תקלות בתכנון, עוד פרחים בכיכרות,
עוד כדים עם פרחים בכיכרות, ואז עוד כביש גישה לכיכרות וכך עוד ועוד ועוד.
מליארדים ירדו לטמיון על כבישים מפגרים חסרי תועלת שלא הביאו עסק אחד לבחור בחיפה על פני נניח יקנעם, להיפך.

גם היום מה שמקימים זה מחלף בבת גלים וכביש בנחל גיבורים וכביש בכבביר ומחלף וכביש ומחלף וגשר וככר תנועה.
העירייה הזאת אבדה כיוון לגמרה.
 

אבישי ק

New member
תיקון קטן, המדינה השקיע פחות חיפה

במדינה המעוותת שלנו המדינה מתערבת בפיתוח של הערים
המדינה היא זו שהשקיע חלק מהכסף
הקטע שעושים שוב ושוב בגלל תכנון לקוי הוא בגלל שחיפה נמצאת בעיכוב של עשור וחצי ממרכז הארץ בכל הנוגע לתשתיות
אז בונים הכל מהר וככה זה נראה
 

amit1270

New member
מה גורם לך לחשוב שטיפול לאחר החשמול יהיה "הרבה יותר יקר"?

זה פשוט לא נכון. מחיר העברת המסילה לתוואי משוקע אחרי החשמול יהיה זהה (או כמעט זהה) למחיר ההעברה כחלק מפרויקט החשמול. מצד שני הנזק לכלכלת ישראל ולכלכלת חיפה בפרט מדחיית החשמול עד להשלמת השיקוע הוא אדיר.
 

tapuzo2

New member
אתה מדבר בבל"ת. החישמול יצור חומת עמודים סביב העיר התחתית

להגיד שחיפה אבדה את הגישה לים מבניית הנמל ולכן החשמול והרכבת לא רלוונטיים זה גם שטויות במיץ.
אם הרכבת הייתה עפה משם חלקים גדולים מבת גלים שהיום ריקים היו עוברים פיתוח והופכים מהיקרים בארץ.
הרכבת הרסה הרבה מאד מהפיתוח בחיפה וגרמה לשכונות החוף להיות החצר האחורית במקום נגישות לים כמו בכל העולם
 
אתה גוזמאי

הנה מילה שלא שמעתם הרבה זמן...
"חומת עמודים סביב העיר התחתית" זו גוזמאה מארץ הגוזמאות.
א. זה לא חומה. יש בין 30 ל-60 מטרים בין עמוד לעמוד
ב. אני לא רואה אותך מתנגד לעמודי חשמל של חברת החשמל. לשקע אותם זול יותר.
ג. זה לא סביב העיר התחתית, זה עובר לידה. בצד אחד.
ד. בשל גובה המבנים באיזור הנמל שבין העיר התחתית למסילת הרכבת, אתה אפילו לא תראה את העמודים.
&nbsp
עוד גוזמאה היא לקחת את הדברים שאמרתי ולעשות מהם סלט. לא אמרתי שהרכבת לא רלוונטית בגלל הנמל, אלא שגם אם הרכבת תשוקע, הנמל עדיין ישאר שם והים ימשיך להיות חסום בפני תושבי העיר.
אם הרכבת הייתה עפה משם, לא היה שום שינוי בשכונת בת גלים וזאת משום שצריך שהעירייה בעצמה תפעל לפיתוח השכונה. שום דבר לא מנע ממנה לעשות זאת 40 שנה. היא לא צריכה לחכות לשיקוע...
המשפט האחרון שלך ממש קשקוש. אפילו אין לי איך להתייחס אליו.
 

Subi777

New member
למה למנהר בקו החוף ולא בקו ההר כמו מנהרות הכרמל?

מבטלים את תחנת בת גלים ואת חיפה מרכז ומקימים תחנה בגרנד קניון.
&nbsp
את דיפו הרכבת אפשר להעתיק לאיזור התעשייה שבין חוצת המפרץ לקריית חיים.
 
טכנית לא ניתן יהיה לסלול מסילת רכבת כבדה

שתטפס מחוף הכרמל עד לגראנד קניון, השיפוע גדול מדי.
 
למעלה