האמת שרציתי לרשום
שלא צריך לקחת הכל כמובן מאליו ולקבל הכל אוטומטית. תסננו , תבדקו , תחשבו... גם כשאדם ברחוב אומר לכם משהו אז תסננו חלק מדבריו: מה שנראה לכם נכון תיקחו לתשומת ליבכם ומה שלא- תשאירו מקום בלב למחשבה אבל אל תזלזלו ואל תיפסלו על הסף. גלבטרון, ראשית, אני בחור ולא בחורה
ראיתי בהודעתך שאתה מרבה להבדיל בין התורה שבכתב לתורה שבע"פ. כעקרון , זה דבר נכון לעשות אבל לא ע"י פסילה של התורה שבע"פ. למעשה, מהתנ"ך אי אפשר להבין שום דבר. כמעט כל מצווה שיש בתנ"ך , אי אפשר להבין אותה. למשל: הציווי החמור "לא תרצח" , אזי ניתן להבין את זה שפשוט אסור לנו לרצוח אבל מה קורה במלחמות ? אם מחר תיפתח על ישראל מלחמה אז נשב בבית ונגיד "לא תרצח" ? אם מחר פורץ מישהו לבית ומנסה לרצוח את בעל הבית ונניח שלבעל הבית אין ברירה אלא להרוג אותו כדי להציל את עצמו אז מה הוא עושה ? אז אתה יכול לומר "הקם להורגך , השכם להורגו" אבל מתי אתה יודע שמישהו אכן קם להורגך ? ועם הוא רק רצה לפצוע אותך ולא להרוג ? אז אפשר לנסות להיסתמך על חלק מהדברים שכתובים בשאר ספרי התנ"ך (ספר דברים אולי ואחרים..) בעניין הזה אבל שוב, זה לא מספיק ! אותו דבר לגבי "לא תגנוב": כולנו מבינים שלגנוב זה רע , אבל מה עם סיפורי "רובין הוד" ? אותו דבר לגבי כיבוד אב ואם: מה זה נקרא "לכבד" ? לדבר בנימוס ? לעשות כלים ? להיות עבד ? מה הכוונה ?! וכך ניתן להמשיך לגבי כמעט כל המצוות... ז"א, אנו רואים, סלחו לי על הביטוי, שהתורה שבכתב היא "רק" תמצית הדברים, כמו ראשי פרקים. אז למה לנו לקבל את התורה שבע"פ (או לפחות לא לפסול אותה אוטומטית אלא לנסות להבין ולהתעמק בה) ? אפשר לראות ממש בתורה , רמזים לגבי קיום תורה שבע"פ כך למשל: בפרשת "שמיני עצרת" מסופר על טקס שעושים אהרון ובניו לעיני כל העם ואז (באמצע הטקס) שניים מבניו של אהרון נהרגים בטרגדיה נוראית (ספר "ויקרא" , פרק י' , פסוק א') עקב כך שעשו משהו ש-ה' לא ביקש מהם. ואז כתוב: "ויאמר משה אל אהרון הוא אשר דיבר ה' לאמר בקרבי אקדש ועל פני כל העם אכבד וידום אהרון" . עתה, בכל התורה לא נמצא איפה אלוקים אמר את זה למשה ז"א שמאותו רגע שאלוקים אמר את זה למשה עד שמשה אמר את זה לאהרון עבר פרק זמן מסוים, ז"א אנו רואים שהיו ציווים ודברים שנשארו עלומים תקופות מסוימות. יש עוד הרבה דוגמאות כאלה... ע"פ התפיסה היהודית, התורה שבע"פ עברה מדור לדור, מאבא לבן (החל ממעמד הר סיני), במשך אלפי שנים והיה אסור לכתוב אותה ! למה היה אסור לכתוב אותה ? קטונתי מלתת הסבר מלא אבל יש כמה סיבות טובות. לבסוף כתבו אותה עקב נסיבות היסטוריות אבל לא ניכנס לזה... וכל מי שיתבונן בה יגלה הרבה חכמה שהצטברה מחכמינו לאורך הדורות ולכן צריך לתת לה כבוד גם אם אנו לא חרדים גמורים. ועוד דבר אחרון: ראיתי ששאלת בסוף היכן ההרצאות שמסבירות על דרכי אמונה אחרות, אז אתה מוזמן לראות את ההרצאה שיש באתר, של הרב יצחק פנגר , בנושא "מבוא לדתות" (ורק שתדע, הרב הזה הוא תלמיד לשעבר של הדלאי למא, כך שכאשר הוא מדבר על בודהיזם הוא די יודע על מה הוא מדבר.)
שלא צריך לקחת הכל כמובן מאליו ולקבל הכל אוטומטית. תסננו , תבדקו , תחשבו... גם כשאדם ברחוב אומר לכם משהו אז תסננו חלק מדבריו: מה שנראה לכם נכון תיקחו לתשומת ליבכם ומה שלא- תשאירו מקום בלב למחשבה אבל אל תזלזלו ואל תיפסלו על הסף. גלבטרון, ראשית, אני בחור ולא בחורה