מסכימה איתך שאפשר וצריך לשפר.
לא מסכימה איתך שבית הספר לא מלמד את זה בכלל. פרט לכך, לדעתי מה שאת מתייחסת אליו נקרא אינטליגנציה רגשית. זה משהו שאו שנולדים איתו או שלא, ניתן לפתח אם קיים אך לא ניתן, לדעתי, ליצור יש מאין, לא בבית ספר ולא בשום מסגרת אחרת. לעמוד מול הבוס שלך, להתנגד לדעתו ולגרום לו להקשיב לך מבלי שירצה לפטר אותך - זו אינטליגנציה רגשית. בטחון עצמי, אסרטיביות, טאקט, נועם הליכות - הם כולם חלק ממנה, ובבסיסן אלה תכונות מולדות, אם כי, כאמור, בהחלט ניתן ורצוי לעבוד עליהן. אני חושבת שמי שנולד עם אינטליגנציה רגשית בסיסית, בית הספר בהחלט עוזר לו לשכלל אותה, ולו מעצם היותו מסגרת שדורשת לעיתים קרובות להתמודד עם מצבים עדינים ולתמרן בין המורים, החברים, ללמוד לשלב בין הרצון האישי לדרישות ולכללים, ליישב סתירות ביניהם וכו'. בקיצור, הוא מספק אפשרות לצבור ניסיון עשיר בשטח. ישיבה בבית, למשל, לא יוצרת הזדמנויות כאלה, בטח לא באינטנסיביות כזאת. דווקא אנשים מאוד מוכשרים מבחינה שכלית חסרים לעיתים את היכולת הזאת, ואז הרחקתם מבית הספר אולי תתרום לאושרם האישי לטווח הקצר כי תמנע מהם את ההתמודדות שכל כך קשה להם, אך לטווח הארוך לא תהיה להם הזדמנות לפתח את המעט שבכל זאת אולי קיים. אני בהחלט לא אומרת שאין חריגים שאולי אף רצוי לשחרר אותם מחוק חינוך חובה. בין היתר, דיברנו לאחרונה הרבה על אנשים בעלי יכולות יוצאות מן הכלל, שהחוקים הרגילים אינם חלים עליהם. אני רק לא מקבלת את זה כשיטת חינוך שעדיפה ברוב המקרים על לימודים בבית הספר. בכל מקרה, צריך מאוד להיזהר כי לעיתים הרצון לצאת ממסגרת הוא פשוט רצון לברוח מקשיים, ובמקרה כזה צריך לחשוב טוב טוב איך לפצות על החוסר בהזדמנויות להתנסות וללמוד שהיא יוצרת.