שנת שבעת החודשים

סמיאגול

New member
שנת שבעת החודשים

הרעיון המקורי לשנת 7 החודשים הובא בספרו של און זית "העם הישראלי" אני מביא פה את עיקריו: בעיית תיארוך יציאת מצרים בספר מלכים כתוב כי בית המקדש נוסד בשנה ה 480 ליציאת מצרים שהיתה השנה הרביעית למלכות שלמה (בסביבות 965-). בתורה כתוב כי הישראלים חדרו לכנען והתנחלו בה 40 שנה לאחר יציאת מצרים. קבלת נתונים מספריים אלה משמעה כי יציאת מצרים חלה בשנת 1445- בערך . וההתנחלות ב 1405- לערך. טענות אלה בעייתיות ממספר טעמים: 1. שרידי אתרי ההתנחלות מראים כי זו חלה רק בסוף המאה 13- (פער של כ 200 שנה) 2. לפי ספר שמות בנו העברים במצרים את הערים פיתום ורעמסס ערים אלו נבנו בימיו של רעמסס השני (מלך מ 1304- ועד 1236-) עולה מכך כי נתונים אלה סובלים מ"תסמונת הנפיחות" שנת שבעת החודשים באה לפתור בעייה זו. בספר מלכים כתוב על ירבעם "ויעל על המזבח אשר עשה בבית אל בחמישה עשר יום בחודש השמיני, בחודש אשר בדה מלבו, ויעש חג לבני ישראל." ולכן מועלית ההשערה כי בשנה העברית הקדומה היו שבעה חודשים בלבד. כיצד ניתן לבדוק השערה זו? אם שנת שבעת החודשים תפתור את בעיית נפיחות השנים הן בספר שמות והן בספר מלכים הרי שיש דברים בגו. שנת יסוד המקדש היתה כאמור 965- ז"א שיציאת מצרים חלה בשנת 1235- כשנה לאחר מותו של רעמסס השני. נדידת בני ישראל במדבר הצטמצמה ל 22.64 שנים ולכן ההשתלטות על עבר הירדן המזרחי חלה בסביבות 1214-. הגילים העבריים הגילים העבריים הם משמעותיים מכיוון שסיפורים אלה סופרו לאנשים שהיו צריכים לקבל אותם כהגיוניים. על משה סופר כי היה בן 80 כאשר חזר ממצרים לשחרר את העברים (גיל של אדם ההולך לעבור מן העולם). עתה הצטמצם גילו ל 45 , גיל סביר למהפכן. כלב בן יפונה בן 22 כאשר הוא יוצא לרגל את הארץ (ולא בן 40) ובן 48 כאשר הוא מנהיג את המלחמה (ולא בן 85 ככתוב) אברהם נודד מחרן בגיל 43 ולא בגיל 75 וכאשר הוא מגיע למצרים המצרים אינם חושקים בזקנה בת 65 אלא באישה בת 37. כאשר שרה יולדת את יצחק היא אינה בת 90 אלא בעצם בת 51. יצחק אינו רווק מזדקן בן 40 כאשר הוא מתחתן עם רבקה אלא בחור בן 23 וכך הלאה. סוף המלוכה בישראל לירבעם השני מלך ישראל. אולם הנתונים הקודמים מראים כי עוזיה מלך בשנה ה 15 לירבעם: ירבעם מלך בשנה ה15 לאמציה מלך יהודה. אמציה מת לאחר 15 שנה לאחר שמלך 29 שנים לפיכך מת בשנה ה 15 לירבעם. כיוון שיהודה לא נשארה ללא מלך אזי עוזיה מך בשנה ה 15 לירבעם. אי התאמה זו נפתרת בקלות ע"י שימוש בשנת שבעת החודשים שכן 27 שנים כאלו שוות ל 15 שנות שמש. על עוזיה מדווח כי מלך 52 שנים. חוקרים שקבלו נתון זה נאלצו לסבור כי עוזיהו היה עוצר בימי אמציה וכי יותם בנו מלך ומת בעוד עוזיה חי וכי עוזיה המשיך למלוך בימי אחז נכדו. אם נשתמש בשנת 7 החודשים נגלה כי עוזיה מולך 30 שנה ומת שנה בלבד לאחר המלכת יותם (עקב הצטרעות עוזיה). יום ואחז מולכים 9 שנים כל אחד. בממלכת ישראל ירבעם השני עולה ב 784- ומולך 36 שנים (ולא 64). מנחם מולך בשומרון 6 שנים (במקום 10). פקח בן רמליהו מולך על ישראל 11-12 שנים (ולא 20). כל הנתונים הללו פותרים את בעיית הנפיחות המוכרת של סוף תקופת המלוכה. מצבת מישע במצבת מישע כתוב "וירש עמרי את ארץ מהדבא וישב בה ימיו וחצי ימי בנו, ארבעים שנה" אך על פי התנ"ך מלך עמרי 12 שנה ואילו אחאב מלך 22 שנים ז"א ש"ימיו וחצי ימי בנו" מסתכמים ב 23 שנים. אך 40 שנים בנות 7 חודשים שוות בקירוב ל 23 שנים מלאות. סיכום כנראה כי עד סוף תקופת השופטים שימשה בישראל שנת 7 החודשים כמעט בבלעדיות.אין ספק עם זאת שהעם הישראלי הכיר את שנות השמש שהיו בשימוש אצל חלק מהעמים שמסביב. עם יסוד המלוכה החלה שנת השמש לשימוש יותר ויותר. בתחילה רק אצל פקידי הממשל אך לאט לאט נכנסה השנה השמשית לשימוש נרחב יותר. תקופה מסויימת היו שתי השיטות בשימוש במקביל (סוף תקופת המלוכה) או לחלופין הקטעים בתנ"ך הנוגעים לתקופה זו הגיעו מ"ספר דברי הימים למלכי ישראל" שם כנראה שימשה שנת 7 החודשים תקופה ארוכה יותר. בזמן עריכת התנ"ך כבר לא היתה השנה בשימוש ואף אחד גם לא זכר כי איי פעם היתה בשימוש.
 

יוסי ר1

Active member
7 חודשים?

מדוע לא נדרשת ללוח גזר, בו יש יותר מ7 חודשים? איך לוח זה, הקדום למצבת מישע, מסתדר עם טענתך?
 

סמיאגול

New member
בדיוק כמו שהיום

קיימים בשימוש שני לוחות שנה: העברי (שהוא בעצם בבלי) והלועזי. לא מן הנמנע שהיו שני לוחות שונים גם בתקופה הקדומה. הרי אם יגיע חוקר בעוד כמה אלפי שנים וימצא את לוח השנה העברי הוא יוכל לטעון שלא מכירים כאן את הלוח הלועזי ולהיפך. עובדת המצאו של לוח גזר לא סותרת לוח שנה נוסף. בעולם הקדום היו מאות לוחות שנה שונים ורק מקצתם נמצאו.
 

יוסי ר1

Active member
לוחות שנה

אני מכיר שני בסיסים עיקריים לקיום לוח: בסיס שנת השמש, ובסיס חודשי הירח. על שני בסיסים אילו מבוססים הלוחות שאני מכיר, בגירסאות כאלו ואחרות. מה הבסיס ל7 חודשים? עונתי? איך קבעו כי הגיע היום המסויים שקובע את התחלפות החודש? (במאמר מוסגר, לפני הרבה אלפי שנים ידעו הנאוליטים וגם קודמיהם לקבוע את היום הארוך בשנה, על פי מצב הכוכבים או הזריחה במבנים כגון רוג'ום הירי אך מה יהיה הבסיס למנגנון חישוב אחר?)
 

סמיאגול

New member
בעולם הקדום

היו כמה לוחות שנה מאוד מוזרים. לוח השנה המצרי היה מבוסס על השנה של כוכב סיריוס, היה לוח שנה שכלל שבעה חודשים בני חמישים יום ועוד כהנה וכהנה. אני מסכים ששנה בת שבעה חודשי ירח היא מוזרה אבל העובדות מונחות לפניך. אתה רשאי כמובן לא להסכים עם המסקנה אבל אני חושב שהיא מתבקשת.
 

shushu10

New member
מה בדה ירבעם בלבו? את התאריך

שבו בחר לחגוג או ש"הוסיף" עוד חודש לירחי השנה? כי אז יש תתבקש השאלה מה צורך היה לו בחודש או חודשים נוספים, שלא היו קיימים אז, לטעמך או לטעמו של מר זית. כדאי להזכר בתקופת המבול, ולמצוא בבראשית חדשים נוספים - פרק ח',ה' -"והמים היו הלוך וחסור עד החדש העשירי בעשירי באחד לחדש נראו ראשי ההרים". "עוד בדיה תנכ"ית".
 

סמיאגול

New member
כתוב בפירוש

"בחודש אשר בדא מליבו". לגבי טענתך שמוזכר חודש עשירי בבראשית הרי שתוכל לקרוא את התשובה שכתבתי למעלה או לחלופין לקבל הסבר חלופי שסיפור המבול הוא שומרי במקורו (מה שבאמת נכון)
 

shushu10

New member
סמיאגול - הכוונה אינה המצאת חודש

שלא היה קיים, כי כפי ששאלתיך בקודם - לשם מה?? הכוונה היא לחג הסוכות ("כחג אשר ביהודה") שהעתיקו ("בדה מליבו") ירבעם לחודש מאוחר יותר. לגבי ספור המבול - לא יודעת במה ולמי אתה מאמין. מה שברור הוא שאתה והתנ"ך לא ממש חברים!
 

ע מ י ש

New member
את באמת מאמינה

למעשיה הזו על נוח והתיבה?
שימי יד על הלב ותגידי את האמת
 

shushu10

New member
אני כאן, בפורום זה, בגלל האמונה!!

למספרי מעשיות יש פורומים אחרים. ולמה זה מפתיע אותך?
 

ע מ י ש

New member
לא משנה איך אקרא להם

אבל באמת צריך הרבה תעצומות נפש בכדי להאמין שמישהו לקח וליקט את כל החיות שבעולם לאיזו אניה קטנה והאכיל אותם והשקה אותם וכו'.
 

shushu10

New member
התנ"ך הוא ספר דתי ולא אוסף אגדות.

מאחר ופנית אלי אישית וגם התרסת כנגד אמונתי - שעוד רגע הייתי כ"פתי מאמין לכל דבר" - בעיני, אענה בשם כל "הפתאים" אליהם הפנית את ההתרסה - ואומר לך - אם לא היתה בי אמונה והייתי חולקת על רוב דברי התורה, ורואה בזה אוסף אמונות תפלות, או ספורי ילדות יפים ותו לא - לא הייתי מבזבזת כאן אפילו דקה אחת. אני כאן כדי לדון ברצינות במהות הדברים ובמשמעותם ומוכנה ללמוד מכל אחד ואחת ולהרחיב את ידיעותי , אולם נושא האמונה אינו נתון לווכוח כלל, ואף אין זה המקום להטיף לאמונה. מקווה מאד שדברי יתקבלו ברוח טובה.
 

ע מ י ש

New member
חלילה לי מלהתריס

אבל לדעתי יש הבדל בין אמונה ושמירת מצוות לבין קבלת כל אות כעובדה. ואני חולק בהחלט על מה שמשתמע מדבריך כאילו הלימוד והעיסוק בתנך הוא רק לאלו המאמינים בכל תג. התנך הוא של כולם. ובכלל החמאתי לך כשאמרתי כי נדרשים תעצומות נפש גדולים לעצום עיניים ולקבל את הסיפורים והאגדות כעובדות.
 

masorti

New member
אתה החמאת לה בלשון סגי נהור...

"לעצום עיניים ולקבל את הסיפורים והאגדות כעובדות" זו לא לשון מחמאה. לפחות שתהיה לך היושרה לומר לה בגלוי שאתה לועג לה ובז לה.
 

ע מ י ש

New member
אל תשים מלים בפי

הנה מה שכתבתי: "אבל באמת צריך הרבה תעצומות נפש בכדי להאמין שמישהו לקח וליקט את כל החיות שבעולם לאיזו אניה קטנה והאכיל אותם והשקה אותם וכו'."
 

סמיאגול

New member
עברית אני יודע

"בחודש אשר בדא מליבו" הכוונה להמצאת חודש ולא להמצאת חג. לשם מה? התשובה גם היא כתובה בפירוש: ירבעם רצה לגרום לכך שהחגים שיחוגו ביהודה לא יהיה מקבילים לאלה שיחוגו בישראל. את תסמונת הנפיחות ניסו לפתור ללא הצלחה בהרבה שיטות שחלקןהיו מצוצות מהאצבע, שיטה זו פותרת את העניין בקלות ואני לא מבין למה ניסית לתת פרשנות שונה לפסוק רק על מנת להסכים עם רבנים כאלה ואחרים שגם הם ניסו לפתור את הבעיה ללא הצלחה ונתנו גם בם כמה פירושים משונים לפסוק הזה.
 

shushu10

New member
שאלתי למה הוסיף עוד חודש ולא ענית

גם זאת הפעם. אתה יוצא מהנחה שגויה שהיו שבעה חדשים בשנה ואת המלה "בדה" אתה מפרש כ"הוסיף". ירבעם חוטא בזה שהוא מעתיק - מזיז - את חג הסוכות בחדש אחד קדימה. צדקת בזה שירבעם רצה להפריד גם במשמעות דתית בין יהודה וישראל, אך לשם כך, אין צורך להמציא או להוסיף עוד חודש. שנים עשר חודשים היו מזומנים לצרכיו המרושעים ולא נזקק להסתבך ולפתור מתמטית בעיות לוח השנה, כפי שסוברים מר זית ורעיו. מה שאתה עושה כאן הוא "אונס" הכתוב לצרכיך,וכל זה למה?
 
למעלה