שנת שבעת החודשים

סמיאגול

New member
פירוש המילה בדה

הוא המציא מרחשי ליבו,שיקר. אני לא מבין איך הגעת מזה ל"מעתיק" או "מזיז" לצערי אין לי פה מילון אבן שושן אבל אם ברשותך קיים אחד אני מציע שתעיין בו. אני לא "אונס" כדבריך את הכתוב אלא מתייחס אליו כפשוטו.
 

shushu10

New member
מה כל כך קשה להבין פה??

ירבעם רוצה שיבואו לחגוג ב"בתי הבמות" אשר בנה: בדן ובית אל. הוא בודה מלבו - לפי אבן שושן המציא דבר שלא היה! מה לא היה? אף פעם לא חגגו את חג הסוכות בחודש השמיני, המצווה לחגוג בחודש השביעי! השילוב של חג סוכות בחודש שמיני היא המצאה או בדיה של ירבעם. הרעיון המוביל בפרק הוא שירבעם הולך נגד חוקי התורה! הוא עושה מה שבא לו! לו רצה בכך היה חוגג גם בחודש העשירי. הוא מעמיד כהנים שלא מבני לוי, עושה עגלים מזהב - אין לו בעיה לחגוג בחודש השמיני - בשביל זה הוא צריך להפוך סדרי עולם? להמציא חודשים שלא קיימים בלוח? ירבעם לא היה טפש ולו היה כאן עכשיו היה צוחק על התיאוריה המגוחכת הזו. ואת כל הדרך הארוכה הזו עשיתם (זית ואוהדים) כדי "להוכיח" שאז- בימים ההם - היתה שנה בת 7 חודשים בלבד?
 

סמיאגול

New member
הבעיה שלך היא

שאתה כל כך צמוד למסורת.........לא כל החוכמה נמצאת אצל הרבנים. נסה לגייס את ידיעותיך בעברית: "בחודש אשר בדא מליבו" הנושא הוא החודש (לא החג ולא הכהנים. החודש) הנשוא הוא "בדא". מכאן, מה בדא ירבעם? חודש שמיני. האם אפשר לבדות חודש שכבר קיים? לדעתי לא. מה שאומר שלא היה קיים חודש שמיני. אבל מוזר בעיניי שאינך מתייחס לעובדה ששנת שבעת החודשים פותרת את תסמונת הנפיחות שמאות אנשים (כולל רבנים) שברו עליה את הראש ללא הצלחה.
 

shushu10

New member
תודה לאל - אין לי ולא היתה לי

תסמונת נפיחות. לגבי ידיעותי בעברית - מודה באשמה - גייסתי את כל עצבי להסביר לך איכן אתה טועה (בהבנת הנקרא) וללא הואיל.
 

סמיאגול

New member
אני חושב שהניתוח שלי

של נושא ונשוא הוא דיי פשוט (אמנם מחזיר אותי לבית הספר אבל לא נורא) אם יש לך השגות על הניתוח הלשוני אשמח לשמוע אבל לי נראה שיש פה מצידך נסיון לעוות את העברית כדי שתתאים לפרשנות הרבנים. הרי אם הייתי מביא פרשנות של איזה אמורא שהיה מגיע למסקנה הזו לא היתה לך בעיה.
 

סמיאגול

New member
הבעיה שלך היא

שאתה כל כך צמוד למסורת.........לא כל החוכמה נמצאת אצל הרבנים. נסה לגייס את ידיעותיך בעברית: "בחודש אשר בדא מליבו" הנושא הוא החודש (לא החג ולא הכהנים. החודש) הנשוא הוא "בדא". מכאן, מה בדא ירבעם? חודש שמיני. האם אפשר לבדות חודש שכבר קיים? לדעתי לא. מה שאומר שלא היה קיים חודש שמיני. אבל מוזר בעיניי שאינך מתייחס לעובדה ששנת שבעת החודשים פותרת את תסמונת הנפיחות שמאות אנשים (כולל רבנים) שברו עליה את הראש ללא הצלחה.
 

masorti

New member
חבל שמרנפתח לא מסכים איתך...

לפי החישוב שלך (בהודעה שפתחה את השירשור) בני ישראל כבשו את עבר הירדן ב- 1214 לפנה"ס. אלא שב- 1208 לפנה"ס מרנפתח מצהיר במצבה הידועה שהוא ניצח את בני ישראל בקרב בכנען. לפי התיאוריה שלך, תוך 6 שנים הצליחו שבטי הנוודים שהגיעו מכיוון מואב לכבוש את עבר הירדן ואת כל איזור השומרון ולהגיע לעמק יזרעאל ובקעת הירדן כדי להספיק להתנגש עם צבאו של מרנפתח. נשמע לך סביר שתוך תקופה כל כך קצרה בני ישראל הצליחו לנצח את כל הערים הכנעניות באיזור ההר ולהפוך לכוח משמעותי בכנען (כולל איזור השפלה והעמקים)? הרי ברור שמרנפתח לא היה טורח לתאר ניצחון נגד כמה בדואים עלובים.
 

סמיאגול

New member
יש לך טעות אחת

בכתובת מרנפתח העם היחיד שלא מקושר למקום ספציפי הוא העם הישראלי לכן בהחלט יתכן ואפילו סביר שמדובר בקרב שהתרחש במדבר סיני ומהכרותי עם מלכי העולם הקדום (וגם כמה שליטים מודרניים) יש אפשרות אפילו שהקרב המדובר אפילו מופיע בתנ"ך והכוונה לקרב נגד העמלקים שבאותה תקופה היו בני ברית של המצרים.
 

סמיאגול

New member
והציטוט מהכתובת עצמה

" ישראל הוּשַׁם (חוסל) אין לו זרע". ד"א חיזוק נוסף לטענתי נובע מכך ששלושת הערים שכן מופיעות בכתובת הן דרומיות: אשקלון גזר וינועם מה שאומר שכנראה הוא לא הצפין מעבר לכך ולקישור:
 

masorti

New member
אני מציע לך לקרוא שורה הלאה במצבה..

נאמר שם "ח'ורו היתה כאלמנה מפני מצרים". וכידוע לך "ח'ורו" הוא הכינוי המצרי של סוריה-רבתי. מה שאומר שהמסע נמשך צפונה עד סוריה. חוץ מזה, אני ממליץ לך לבדוק במפה איפה נמצאת ינועם. אתה תגלה שהיא נמצאת כמה ק"מ דרומית לכנרת, מצפון לבית שאן. וזה מתאים בדיוק לתסריט של בני ישראל המגיעים לצפון השומרון ומתחילים לרדת לעמק יזרעאל, ואז מתנגשים עם צבא מרנפתח השולט בציר האסטרטגי שעובר בעמק יזרעאל ומקשר את שפלת החוף של כנען לסוריה.
 

masorti

New member
הטעות שלך רק מחמירה...

קודם כל, אם בודקים את סדר הקרבות בכתובת רואים התקדמות מכיוון דרום-מערב לצפון-מזרח. הקרב נגד בני ישראל מופיע צמוד לקרבות באיזור יזרעאל ועמק הירדן, ולכן יש לחפש את המקום באיזור. זה גם מתאים למצב בו בני ישראל ניסו לרדת מגב ההר לעמקים ואז התנגשו לראשונה באינטרס המצרי. חוץ מזה, אם נניח שהקרב היה במדבר סיני אז הטעות שלך חריפה יותר. אתה חישבת שבני ישראל הגיעו לעבר הירדן ב- 1214 לפנה"ס, וזה אומר שהם עזבו את מדבר סיני הרבה קודם. מה פתאום הם מופיעים שוב במדבר סיני ב- 1208 לפנה"ס ונלחמים נגד מרנפתח? (כנ"ל לטענה שמדובר בקרב של בני ישראל נגד העמלקים. הרי בני ישראל הגיעו לדעתך ב- 1214 לעבר הירדן, ולא יכול להיות שהקרב במדבר נגד העמלקים היה ב- 1208) דרך אגב, לדעתי האישית (ללא תמיכה מחקרית) הקרב נגד מרנפתח אכן מוזכר בעקיפין בתנ"ך. תחילתו של פרק ב' בספר שופטים מספרת על מלאך המגיע מהגלגל אל הבוכים, ומתואר אבל לאומי. זאת למרות שעד אותו רגע ספר יהושע ותחילת ספר שופטים מתארים מסכת כיבושים והצלחות. לדעתי יתכן שאותו בכי המוני הוא תוצאת המכה שספגו בני ישראל מידי צבא מרנפתח. מרנפתח אומנם הפריז בטענה שבני ישראל הושמדו, אבל הוא כנראה גרם להם לתבוסה רצינית עם קורבנות רבים.
 

masorti

New member
הקישור שלך לא מעודכן...

על פי התיארוך המקובל כיום רעמסס השני שלט בין 1279 ל-1212, ומרנפתח שלט בין 1212 ל- 1202. השנה החמישית לשלטון מרנפתח היתה 1208. עיין למשל בתחילת הקישור הזה.
 

סמיאגול

New member
אני יודע שהתיארוך המקובל הוא

שרעמסס השני נפטר ב 1246- וכך גם כתבתי בהודעה הראשית
 

ע מ י ש

New member
רעמסס נפטר...

מעניין. חשבתי שרק יהודים נפטרים. הדיון שלכם מרתק.
 

סמיאגול

New member
והנה דיעה נוספת

בקישור. נסיונך להציג כאילו דעתך היא היחידה הנכונה היא מטעה. כמספר החוקרים כך מספר התיארוכים. אני מודע לעובדה שלו שנת שבעת החודשים היתה נסמכת רק על תסמונת הנפיחות של יציאת מצרים זה היה בעייתי אבל מכיוון שהיא פותרת גם את תסמונת הנפיחות לקראת סוף ספר מלכים וגם בכתובת מישע (ובנוסף היא מתאימה גם לחלק מהתיארוכים של יציאת מצרים) הרי שאני לא רואה בעייתיות.
 

masorti

New member
אני מעדיף את בריטניקה...

ולא את האוניברסיטה הפתוחה. ענין של אמינות ורצינות. אני יכול להציף אותך בקישורים התומכים בגירסה "שלי". הנקודה היא שיש כמה שיטות תיארוך המוסטות בכמה עשרות שנים זו ביחס לזו, וכיום השיטה "שלי" היא הדומיננטית במחקר. אני לא יודע על איזו נפיחות בסוף ספר מלכים אתה מדבר. הרי גם לגירסתך הלוח של 7 החודשים לא התקיים ביהודה עד גלות בבל, וממילא ברור שספר מלכים (שנערך ע"י סופרי חצר המלוכה היהודאית, ויורשיהם בגלות בבל) לא יעבוד לפיו בתאריכים של סוף תקופת המלוכה.
 
למעלה