שנת שמיטה - עין תחת עין

tamarhp

New member
מה הקשר לתמימות?

אם פעם היו אומרים לך שיש באוויר כל מיני גלים, היית צוחק ואומר שאנחנו הוזים ומדמיינים - בגלל שלא היו לך כלים בשביל לחוש שיש באוויר גלי רדיו ועוד. עכשיו אתה עושה בדיוק אותו הדבר - בגל שאין לך את הכלים והדרך לוודא שאכן קורים דברים בעולם מעצם זה שאני נמנעת לצייר בשבת - אתה מזלזל וחושב שזה לא נכון. אבל מי אמר לך? נכון, אין לי דרך להוכיח שמשהו קורה, אבל לא כדאי לקבוע עובדה בשטח שכלום לא קורה - כי עובדה שיש הרבה דברים בעולם שעם השנים מתגלים מתוך כך שהמדענים גילו כלים ודרכים לחוש ולראות אותם. אין כאן קטנוניות אלא סיבה ותוצאה. הרבה חושבים ש"אם אני אעשה X אז אלוהים יעניש אותי ויגרום לי Y", אבל רוב הדברים זה פשוט סיבה ותוצאה, כלומר - אם תאכל הרבה שוקולד יהיו לך חורים בשיניים - זה לא איום או עונש אלא פשוט תוצאה נגררת של הפעולה שאתה עושה. נכון שאנחנו הקטנים לא יכולים לדעת ולראות מה קורה בכך שאני נמנעת מלצייר בשבת, אבל העובדה שאנחנו לא רואים לא אומרת שזה לא קורה. זה כמו שעיוור יטען שכל הקוביות שלפניו הן זהות - הוא ממשש, מריח, מקשיב להן והן כולן אותו הדבר - אבל הוא לא יודע שהן בעלות צבעים שונים, וגם אם תנסה לתאר לו במשך שנים הוא לא יבין כי אין לו מושג מה זה צבע ומראה. העובדה שהחושים שלנו מוגבלים לא אומרת שאין משהו מעבר לחושים, ולטעון שאין שום דבר מעבר לזה זו טפשות, בדיוק כמו אותו עיוור שלא מאמין שיש הבדל בקוביות. אלוקים באמת לא צריך את הקורבנות ושנשלבש בגדים מסויימים. לאלוקים אין צורך. כל הדברים האלו הם בשבילנו, וזה נושא לדיון אחר, ואני גם לא האדם המתאים להסביר על זה כי אף פעם לא התעמקתי בנושא. אבל ניקח סתם דוגמה - צריך להתפלל 3 פעמים ביום. אתה חושב שה' צריך את התפילה הזו? ממש לא! התפילה היא בשבילנו. ברגע שאנחנו מתפללים זה עוזר לנו להתחבר ולהתקשר לקב"ה. ואני מרגישה את זה גם על עצמי. ויש עוד צדדים לתפילה - פשוט זה לא המקום. בעניין גדר הביטחון: מסוכן לנסוע באופנוע, יותר מאשר ברכב. לכן יש הורים שאוסרים על ילדיהם לנסוע באופנוע עד לגיל מסויים, וכאשר הם נוסעים - לנסוע אך ורק עם קסדה ואמצעי ביטחון נוספים. זו נראית לך הגזמה? אגב, אני לא מבינה מי המציא שאסור לאכול אוכל חם בשבת. אנחנו אוכלים רק אוכל חם... בשביל זה יש פלטה! אלוקים אמר לא להבעיר אש בשבת, משום שהבערת אש היא יצירה. אסור גם לבשל בשבת כי זו יצירה. אבל מותר בהחלט לחמם אוכל מבושל מראש, על אש שהודלקה לפני שבת! (כיום: פלטת שבת) יש לי עוד מה לומר אבל אני צריכה לצאת אז אח"כ בלנ"ד.
 

tamarhp

New member
המשך

אתה מדבר על "טוב" ו"לא טוב". אתה אומר שעושה לך טוב לראות סרט עם המשפחה. אבל אתה מבלבל את המושג "טוב" עם המושג "נעים". נעים לך לצייר. נעים לך לאכול אוכל חם. נעים לך לראות סרט עם המשפחה. מי אמר שזה מה שטוב לך? לאכול ממתקים זה נעים - אבל לא בהכרח טוב ובריא לגוף. ללכת לרופא שיניים זה לא נעים בכלל - אבל זה טוב לשיניים ולגוף. ילד קטן לא מבין למה אתה אומר לו שלא יאכל שוקולד כל היום, הרי זה טוב! הוא לא מסוגל להבין שאכילה רבה של שוקולד גורמת לדברים רעים כמו שומנים לגוף, חורים בשיניים, ועוד. מבחינתו הוא חושב שאתה סתם אוסר עליו ומתעלל בו, ועוד מאיים עליו בעונשים כמו "רופא שיניים". כשאתה בא ומבקש הוכחה שלצייר בשבת זה לא טוב, או אומר לי שלראות סרט עם החברים זה טוב - זו לא ראיה ולא הוכחה לשום דבר.
 

גלבטרון

New member
כנ"ל לדבריך

את אומרת שלצייר בשבת זה לא טוב אבל לא מביאה שום ראיות לכך. שום סיבה הגיונית אחת מדוע הדבר לא טוב. ולצייר זה שווה ערך ללראות סרט או לבשל או לאכול, זו עשייה שמביאה סיפוק לעושה אותה.
 

tamarhp

New member
עשיה שמביאה סיפוק? מה הקשר?

ההגדרה של מלאכה לא משנה אם זה מספק אותך או מהנה. זה קשור להגדרות של מלאכת יצירה שהיתה במשכן. אני לא באה לשכנע אותך שלצייר בשבת זה לא טוב, אלא אני אומרת שאתה לא יכול לשלול ולהוכיח שזה טוב רק בגלל שנעים לך - אין לך שום הוכחה שזה לא גורם נזק בצורה מסויימת שאנחנו לא רואים, כי הטענה "אני לא חש, משמע זה לא קיים" לא תופסת, כפי שראינו במחקרים מדעיים רבים. מה שאתה טוען שקול לטענה של ילד - "אני לא מבין למה שוקולד זה לא טוב, ולכן אמשיך לאכול שוקולד עד שאהיה מספיק גדול בשביל להבין."
 

גלבטרון

New member
ברור שאני יכול. זה עיניין של סיבה.

יש לך סיבה מוצדקת להאמין כי לצייר בשבת פוגע בך או במישהו/משהו אחר? התשובה היא חד משמעית - לא. אז למה את מאמינה בזה? רק כי מישהו אמר לך? זה לא הגיוני. מי שאמר לך הוא בן אדם והוא יכול לטעות, כפי שהוא טועה במקרה הזה. זה כמו שאני אומר לך, אין לך שום סיבה להאמין שללבוש חולצה צהובה ביום שלישי בשבוע לא גורמת לאסון ולכן אסןר לך ללבוש חולצה צהובה בימי שלישי ליתר ביטחון - זה טיפשי ולא הגיוני. + הטענה שלי היא לא כמו של ילד וזאת כי אני מבין את המצב, חקרתי את המקרה ומרכיביו והגעתי למסקנות המתבקשות (ואף הסברתי לך אותם). איני חושב שיש אדם אחר שיחקור את הנושא ויכול להגיע למסקנות אחרות. אין לך שום סיבה בעולם לחשוב/להאמין שלצייר בשבת יפגע בך בצורה כלשהי. לא קיים אפילו חשד לסיבה. ולכן לא לצייר בשבת מכיוון שלחשוב שהדבר יפגע בך זה טיפשי. זה מראה על בורות, אמונה בדבר טפל וחבל. + מלאכה לא שווה ליצירה. ניתן לעסוק במלאכה בלי ליצור משהו. מלאכה זה יותר קרוב לעשיה. יצירה זה עשית דבר חדש. מלאכה זה עבודה, עיסוק במקצוע מעשי שאדם עובד בו. עשיה זה פעולה, מעשה, עיסוק. כך שמשמעות המילה מלאכה קרובה יותר למשמעות המילה עשייה + אלוהים לא אמר לא ליצור אלא כביכול אמר לא לעשות כל מלאכה. להוסיף מילים לדברי אלוהים שלא היו קיימים מלכתחילה הם אלו שגורמים לכל מיני בעיות תקשורת בין אנשים מאמינים + זה גם נוגד את הלא תוסיף ולא תגרע.
 

tamarhp

New member
סליחה?

"יש לך סיבה מוצדקת להאמין כי לצייר בשבת פוגע בך או במישהו/משהו אחר?" כן. אלוקים אמר לא לצייר בשבת. "התשובה היא חד משמעית - לא." התשובה בכלל לא חד משמעית. הנה אמרתי שכן. "ולכן לא לצייר בשבת מכיוון שלחשוב שהדבר יפגע בך זה טיפשי. זה מראה על בורות, אמונה בדבר טפל וחבל." חבל לי שאתה שוב חוזר על זה. אתה בדיוק כמו ילד שמסרב להבין שהגיונו מוגבל. בדיוק כמו עיוור שמסרב להבין שחושיו מוגבלים. בדיוק כמו אדם מלפני 2000 שנה שמסרב להאמין שגלי רדיו קיימים. "כך שמשמעות המילה מלאכה קרובה יותר למשמעות המילה עשייה + אלוהים לא אמר לא ליצור אלא כביכול אמר לא לעשות כל מלאכה." משמעות המילה משתנה במשך השנים, השפה היא שפה חיה. כוונת התורה במילה מלאכה היא מלאכת יצירה.
 

גלבטרון

New member
מה הקשר?

ניתן לבדוק ולדעת כי יש חור בשכבת האוזן למרות שלא רואים אותה. יודעים גם מה משפיעה על אותה שכבה בלתי ניראת וכיצד. ויודעים מה גודלה. כפי שרשמתי לך בתגובתי זו - http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/Viewmsg.asp?forum=1695&msgid=107860391 לציור אין שום השפעה בצורה כלשהי על הסביבה פרט כמובן למתבונן בו.
 

tamarhp

New member
יפה מאד

האם אתה בעצמך בדקת שיש חור באוזון או שאתה מאמין לכל מיני מדענים שבחיים לא פגשת שטוענים שהם ראו את החור? ואם היית מגיע לאנשים לפני 2000 שנה ואומר להם שבעוד 2000 שנה יהיה באוזון (?) חור (???), הם היו צוחקים עליך בפרצוף כי אין לך שום הוכחה (לפני 2000 שנה), ואתה היית חושב שהם טפשים כי בגלל חוסר הוכחה הם לא מוכנים להאמין לך. אני טוענת שזה בדיוק המצב כיום: יש דברים שאנחנו לא יכולים לחוש (כמו שלפני 2000 שנה לא ראו את החור באוזון), אך בעתיד אולי יראו אותם. לכן, העובדה שכיום אתה לא רואה שום סיבה הגיונית לשבות בשבת, ואתה לא רואה מה קורה בעולם ומה קורה לנשמה כשאתה עושה מצווה או חוטא ח"ו, לא אומרת שלא קורה כלום - אלא שאולי אין לך את הכלים לראות את זה.
 

גלבטרון

New member
שוב את מנסה להקביל בין דברים שאינם זהים

מדענים הוכיחו כי אכן קיים חור בשכבת האוזון. הם לא מאמינים שיש חור בשכבת האוזן סתם כי מישהו אמר להם. דבריי היו תקפים לפני 2000 שנים בדיוק כמו שהם תקפים היום. אם אדם אומר כי אלוהים לא רוצה שאצייר ציורים בשבת הוא צריך לתת סיבה מדוע. אם הוא לא מספק סיבה אין טעם להקשיב לו. זה כמו שאני אגיד לך שאבסור לך לאכול מילקי ביום רביעי כי אלוהים לא אוהב את זה בלי לתת לך סיבה אחת מדוע אלוהים לא אוהב את זה בטענה שיש דברים שנשגבים מבינתנו - האם אז לא תאכלי מילקי בימי רביעי? אם כן, לא תאכלי מילקי בימי רביעי את למעשה לא מבצעת פעולה בלי שניתנה לך סיבה הגיונית אחת. בלי שהראו לך מדוע אלוהים לא רוצה שתאכלי מילקי דווקא ביום רביעי ובשאר הימים זה בסדר? ומהיכן האדם שאמר לך כלל זה יודע כי אלוהים לא רוצה שנאכל מילקי בימי רביעי? זה גם לא משנה אם אותו אדם שאמר לך בה מקהילה ענקית שמאמינה בדבר זה במשך 4,000 שנים. אמונת רבים איננה קובעת אמת. נכון, יש דברים שאנחנו לא יכולים לחוש. אבל את אותם דברים ניתן למדוד, להבחין בהם. דברים שלא ניתן למדוד, להבחין, לחקור או שלא קיימים כלל או שאין לנו את הכלים לחקור אותם ואם אין לנו את הכלים לחקור אותם אין אנו יודעים אם הם ישנם או לא ולכן אין שום סיבה להעדיף את האפשרות שהם קיימים על פני זה שהם לא קיימים. אם היינו מדברים על נשמות לא הייתי מתווכח איתך בכלל. אבל את מדברת על השפעות של פעולה פיזית על דברים שאינם פיזים ואין לך שום ראיה אחת שפעולה פיזית משפיעה על דברים שהם לא פיזים, רוחניים. אין לך שום ראיות. אין לך גם שום סיבה לחשוב שכן יש להן השפעות ולא ידוע לך סיבה אחת למלה שאלוהים (אם קיים) יכעס עליך אם תציירי בשבת, כך שלמעשה את מאמינה בדבר תפל. זה כמו לטעון שלא קיים חד קרן ורוד ובלתי ניראה. זה שלא ניתן להוכיח את קיומו לא אומר שהוא לא קיים. אבל הסבירות שהוא קיים היא כל כך נמוכה עד כי לא ניתן לקבל את הטענה שהוא קיים כאמת בלי ראיות. שוב, זכותך להאמין בדבר תפל זה. אבל לדעתי זה טיפשי, זה הכל. לדעתח אדם צריך להאמין במשהו או לקיים טקס מסויים כאשר הוא יודע את סיבתו/מבין אותו אחרת הוא סתם רובוט שממלא הוראות.
 

tamarhp

New member
אתה שוב חוזר על אותם דברים מבלי להבין.

אתה טוען שיש דברים שניתן למדוד ולכן ניתן להוכיח. אתה יודע שניתן למדוד משום שאתה מכיר כיום כלי מדידה כאלו. אם היית חי בעבר, לא היית יודע שניתן למדוד דברים מסויימים. האנשים לא היו יודעים שיש גלי רדיו באוויר ולא היו יודעים שיש דרכים וכלים למדוד אותם. לכן הטענה שלך לא תקפה.
 

גלבטרון

New member
היכן ההוכחות שלך בבקשה

היכן אלוהים אמר שאסור לצייר בשבת? באיזה פרק? איזה פסוק? למי הוא אמר את זה ומתי? זה לא אני שמתנהג כמו ילד אלא את. את עושה משהו בלי להבין בכל מדוע את עושה אותו או האם יש בו טעםן רק מישום שאמרו לך לעשות אותו. ככה לא נוהג אדם בוגר אלא ילד. + זה נכון שמילים משתנות עם הזמן אבל לא כולם ובאבן שושן יש אף ציטוטים מהתנ"ך לכל מילה + אין שום ראיה כי המילה מלאכה עברה שינוי במהלך השנים. סתם להתעקש על משמעות לא נכונה של מילה זה חסר טעם. משמעות המילה ידועה והיא לא יצירה.
 

tamarhp

New member
אני לא באה לשכנע אותך

שציור אסור בשבת, למרות שכבר הסברתי בהודעות האחרות מדוע זה אסור (יצירה). מה שאני באה לטעון, זה שהעובדה שאתה לא מבין את המשמעות של זה, לא אומרת שאין משמעות אלא שאולי הבעיה היא בך.
 

גלבטרון

New member
אני יודע שאת לא באה לשכנע אותי

את הבאת טענה שלאחר שבחנתי אותה מצאתי שהיא לא הגיונית והסברתי לך גם מדוע. אני אתן לך דוגמא קטנה מסיפור ישן: היו היתה ממלכה ובממלכה היה נסיך. יום אחד הנסיך השתעמם ויצא למרפסת שבארמון שלו שם הוא ראה את אחד משומרי הארמון עומד לו באמצע הדשא. הוא הביט ימינה, הביט שמאלה ולא ראה שום דבר חריג. הוא לא הבין מדוע השומר עומד שם. הוא צעק אל עבר השומר וזה הסתובב אליו ושאל לגבי רצונו של הנסיך. הנסיך שאל את השומר מדוע הוא עומד באותה נקודה בדשא. השומר הסביר לו שאלו ההוראות שניתנו לו והוא, כמו שאר השומרים מבצעים אותם. הנסיך המשיך להתעניין בסיבה להמצאות השומר בדשא והלך לשר הצבא ושאל אותו מדוע הוא שם. השר אמר לו כי כבר שנים רבות חלק מסידורי האבטחה של הארמון מראים כי צריך להיות שם שומר. אבל למה? שאל הנסיך. השר השיב לו, ובכן כך הדבר קיים כבר שנים. השנים רצו לפתור את התעלומה ופנו להיסטוריון של הממלכה ושאלו אותו מדוע כבר שנים מציבים שומר על רחבת הדשא בלי סיבה נראת לעין. ההיסטוריון חיפש ובדק בכל ארכיון מסמכי המלוכה הישנים עד שלבסוף מצא מסמך ישן מאוד, מאוד. באותו מסמך מסופר כי לפני שנים רבות מאוד הייתה נסיכה בארמון שאהבה ורדים. יום אחד, במהלך חורף קשה, הנסיכה חלתה ולא יכלה לצאת מחדרה. המלך דאז ניסה בכל יכולתו לעודד את בתו אך ללא הצלחה. יום אחד, כאשר יצא למרפסת, הבחין המלך בורד בודד שנמצא ברחבת הדשא (כעת מכוסה בשלג) והוא החליט להציב שם שומר שישמור על הורד כדי שבתו הנסיכה תוכל לראות את הורד מחדרה ותתעודד. אכן הדבר הצליח והנסיכה החלימה אבל מאז אף מלך לא זכר לבטל את ההוראה ולכן עד היום מוצב שם שומר כל יום. מה שהסיפור הזה מנסה לומר כי למרות שהיתה סיבה להמצאות השומר על הדשא היא כבר לא היתה תקפה. ואילו הנסיך לא היה שואל וחוקר את מקור הסיבה יכול להיות שעד היום היה מוצב שם כל יום שומר לשווא. הבעיה, tamarhp, היא לא בי. היא באנשים שעושים דברים בלי לדעת מדוע. יתכן כי הם סתם עושים אותם לשווא. אם הם לא יבדקו הם לא ידעו. את טוענת כי יש סיבה שאסור לצייר בשבת אבל את לא יודעת אותה. אני אומר שאין סיבה. זו סתם תוספת מוגזמת שהתווספה לאיסורי הדת במהלך השנים ואין לה בסיס וככל שבדקתי את הנושא לעומק לא מצאתי סיבה ו-/או בסיס לטענה כי אלוהים לא רוצה שנצייר בשבת (את הדרך בה מדקתי כבר הסברתי בתגובותיי הקודמות). עכשיו לא רק שאין עדות לסיבה או בסיס לטענה הזו אלא גם אם היתה אין סיבה אחת לחשוב כי היא תקפה היום
 

tamarhp

New member
בוודאי שאני יודעת את הסיבה.

אחת הסיבות לשביתה בשבת היא זכר לשביתה שהקב"ה עשה ממלאכת היצירה. העובדה שבסיפור שלך הסיבה הפכה ללא רלוונטית לא אומרת שגם ביהדות זה כך.
 

גלבטרון

New member
הבעיה שאלוהים לא אמר דבר כזה

בני אדם, על דעתם, החליטו שלזה הוא התכוון. הם ניחשו. אבל הם ניחשו לא נכון או שהם פשוט החליטו להגזים ולהוסיף איסורים שלא לצורך. אני מחזיר אותך שוב לעניין של "מלאכה" - מלאכה איננה דווקא יצירה אלא היא יותר עשייה. בתורה בסה"כ כתוב כי אלוהים שבת ממלאכתו ביום השביעי והוא קידש אותו וכי לאות כך גם אנחנו כביכול צריכים לקדש את היום השביעי בשבוע ולשבות ממלאכה ביום זה. בנוגע למזון, אולי לא הייתי ברור ולכן אני אחדד את דבריי. אם אני רוצה לאכול מרק חם בשבת לא צריכה להיות שום בעיה לחמם קערה מרק על האש (כיריים) או במיקרו. אלוהים לא יעניש אף אחד אם הוא יאכל את המרק לאחר שהוא חימם אותו במיקרו ביום שבת או ולא מיום שישי בבוקר - אין שום היגיון וטעם בכך. אכילת מזון מבושל/מחומם אשר הוכן/חומם ביום שבת עצמו (ולא לפני) איננה חטא. איננה עברה. איננה נגד רצון אלוהים. בני אדם, כולל חז"ל, הם בני אדם. כלומר שהם לא מושלמים, הם עושים טעויות. וכאן הפרשנות הרבנית של הדברים טועה. לאלוהים לא מפריע שנראה טלויזיה בשבת או נאכל על האש בשבת או נצייר בשבת - למה שיהיה איכפת לו? אם איכפת לו צריכה להיות סיבה לכך ואדם שלא יודע את הסיבה אבל ממשיך לקיים את האיסורים הללו מעיד על עצמו כי הוא חלק מעדר. הוא לא משתמש בראשו, בשכלו. הוא פשוט, כמו רובוט, עושה מה שאומרים לו וחיים כאלה אינם חיים, לטעמי לפחות. אם אדם עושה משהו הוא צריך לדעת מדוע הוא עושה זאת. ושימוש בפלטה זו למעשה התחמקות. אם אסור אז אסור. זנ ששמת אוכל על הפלטה ביום שישי ואת אוכלת אותו בשבת זהה לחלוטים אילו היית שמה את האוכל על הפםלטה ביום שבת בבוקר והיית אוכלת אותו בשבת בתוהריים. אותו תהליך שעובר המזון בעת חימומו על הפלטה מיום שישי מתרחש במזון בצורה זהה גם בשבת כך שהדבר למעשה מיותר לחלוטין ומצחיק ועצוב גם יחד. החיים האלו לא משחק מחשב. הם לא נועדו ליצבור נקודות כדי שבסוף המשחק השחקן יקבל בונוס או משחק חוזר. יש אנשים שחושבים שהחיים הם כן איזה משחק מחשב ומנסים לצבור "מצוות" (נקודות) וזה לדעתי מגוחך. לעשות מעשה "טוב" רק כדי להרוויח משהו מימנו בסוף זה לא מעשה שממש מהלב אלא מעין מסחר. אדם עושה משהו כדי לקבל משהו ועל הדרך יוצא שהוא גם עשה טוב למישהו אחר. אם אלוהים קיים והוא אכן כל יודע הוא הרי צריך לדעת האם המעשים של אותו אדם נבעו מתוך רצון טוב אמיתי או מזוייף. לא לצייר בשבת לא יוסיף לאף אחד נקודות. בואי וניקח את הדוגמא שהבאת על השוקולד. הסוכר והחומציות שבשוקולד והממתקים שאדם אוכל משפיעים על שיניו וגורמים לחורים. הדבר לא זהה כלל וכלל לכך שאדם מצייר ציור בשבת. למי/מה הוא הזיק? כיצד הוא גרם לעצמו נזק? בואי ונבחן את הנשא: 1) אין שום סיבה שאלוהים יעניש את אותו אדם. הרי למה לאלוהים בכלל לכעוס ולהעניש אותו? מאיזו סיבה? - זהו. שאין סיבה הגיונית אחת למה הוא יעניש אותו. 2) ציור זה דבר מוחשי, לא רוחני. זה דף נייר (שעשוי מעיסת עץ) ודיו/צבעים (שמורכבים משומנים מן הצומח וכימיכלים). הציור לא משפיע פרט על אלו שרואים אותו ואלה שוראים אותו מקבלים התרשמות מהציור. הם אוהבים אותו או שלא. מסקנה: כל העדויות בשטח והיגיון בריא מעידים כי שום צרה לא טיפול על אדם מידי האלים/גורל/(השלם)____ כי הוא צייר ציור בשבת. + הדוגמא שהבנת עם העיור לא ממש במקום. אני לא טענתי כי אין דבר כזה "רוחניות" (אם כל הדברים הנילווים לכך) אלא שלטעון שלצייר ביום מסויים בשבוע (כאשר את המניעה מכך המציא בן אדם ואת החלוקה לימים ונתינת שמות להם גם כן המציאו בני אדם) הדבר יוביל לפגיעה במשהו שהוא "רוחני" זה טיפשי. הדבר גם לא זהה לגלי רדיו. גלי רדיו ניתן לבדוק. ניתן להוכיח. ולכן לדעת האם לצייר ציור בשבת ישפיע עליהם או לא. ++ ואם את מסכימה שאלוהים לא צריך שנהרוג לשווא בעלי חיים עבורו אז יש להפסיק עם המנהג הזה (כגון: מנהג הכפרות) או לא צריך את בית המקדש, כי בית המקדש בעיקרו נועד עבור העלת פולחן והרי אלוהים לא צריך פולחן ומעולם לא היה צריך קורבנות. וכבת אדם, שלפי דבריך, את יודעת כי אלוהים לא צריך באמת שנהרוג בעלי חיים עבורו את צריכה לשאול את עצמך מדוע בתורה, ולפי המסורת והאמונה שלך, אלוהים כן דורש זאת? אולי הוא לא דרש זאת ובני אדם במציאו מנהג מיותר זה? את לא חושבת שסתם להרוג בעלי חיים שלא לצורך יכעיס יותר את אלוהים מאשר לצייר ציור בשבת? כנ"ל בנוגע לתפילה. את אמרת בעצמך שאת יודעת שאלוהים לא צריך את התפילות של בני אדם. הן נועדו שבני האדם ירגישו טוב עם אמונתם. לתת להם דרך לבטא את אמונתם. ולכן, אין זה משנה אם בן אדם יתפלל 3 פעמים לאלוהים או 5 פעמים או 10 או 2 או בכלל לא. אלוהים לא יכעס ויעניש בן אדם כי הוא לא התפלל אליו ולכן התפילות אליו גם לא תורמות דבר לאדם פרט לאשליה. אלוהים לא מקשיב יותר לאדם שמתפלל אליו מתוך בית כנסת מאשר מחצר ביתו או מקשיב יותר לאדם שמתפלל אליו 3 פעמים ביום מאשר פעם אחת בחודש. ואם אלוהים לא צריך את התפילות אין שום סיבה שהוא ידרוש אותן. מה שאני מנסה לומר כאן הוא זה, אין בעיה בלהאמין במשהו אם אותו דבר מעניק למאמין הרגשה טובה (כל עוד כמובן אותה אמונה לא פוגעת באחרים). אבל סתם להאמין ולקיים טקסים מבלי לחשוב תחילה מדוע אחד עושה אותם ומאמין בהם זה טיפשי. יש לנו שכל ויש להשתמש בו. אל לנו לנהוג כמו כבשים וסתם לעשות משהו כי אחרים עושים את אותו הדבר.
 

tamarhp

New member
לא ברור לי על מה אתה מסתמך

"בני אדם, על דעתם, החליטו שלזה הוא התכוון. הם ניחשו." בני אדם לא ניחשו. פי האמונה היהודית יחד עם התורה שבכתב ניתנה התורה שבעל פה שמסבירה ומפרטת את רוב המצוות שבתורה. לדוג' - מהם התפילין? (צורה, צבע, מה יש בתוכן, איך שמים). מהו "פרי עץ הדר" המופיע בתורה? (אתרוג? תפוז? אשכולית?) כל הדברים האלו מופיעים בתורה שבעל פה. אחד מי"ג העיקרים באמונה היהודית היא האמונה שהתורה שבע"פ ניתנה עם התורה שבכתב. " אבל הם ניחשו לא נכון או שהם פשוט החליטו להגזים ולהוסיף איסורים שלא לצורך." הקב"ה כתב בתורתו שהוא נותן סמכות לחכמים לפרש, להוסיף ולגדור גדר לתורה. בדיוק אתמול או שלשום נתקלתי בשאלה דומה, ואם זה מעניין אותך אתה יכול להסתכל פה (זה לא ארוך): http://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=128920 "אני מחזיר אותך שוב לעניין של "מלאכה" - מלאכה איננה דווקא יצירה אלא היא יותר עשייה." על סמך מה אתה אומר את זה? כי המקורות שלי, או יותר נכון - ביהדות, או ליתר דיוק: התורה שבעל פה, אומרים שמלאכה = יצירה. ואחדד עוד: יצירה שנעשתה במשכן באחד מ3 התחומים: עשיית הבגד, עשיית הלחם ועשיית המשכן, והם מתחלקים ל39 מלאכות. אם אתה טוען אחרת, אתה מסתמך רק על התורה שבכתב. אך מאחר והאמונה היהודית טוענת שהתורה שבכתב והתורה שבעל פה ניתנו יחד בהר סיני למשה, אתה לא יכול לומר ש"התורה שבכתב אמרה X" כאשר אתה מתעלם מהתורה שבע"פ, זה כמו להסתכל בתקציר של ספר ולומר שיש דברים שלא נכתבו. "בנוגע למזון, אולי לא הייתי ברור ולכן אני אחדד את דבריי. אם אני רוצה לאכול מרק חם בשבת לא צריכה להיות שום בעיה לחמם קערה מרק על האש (כיריים) או במיקרו. אלוהים לא יעניש אף אחד אם הוא יאכל את המרק לאחר שהוא חימם אותו במיקרו ביום שבת או ולא מיום שישי בבוקר - אין שום היגיון וטעם בכך." מי קבע? אתה? אם אתה לא מבין את החוק שאוסר עליך להכנס לסמטה מסויימת כי מישהו בעיריה קבע שהסמטה היא חד סטרית - אתה תחליט שהם סתם טפשים, ותעבור בכל זאת? מי קבע שאין בזה היגיון? העובדה שאני או אתה לא מבינים לא אומרת שאין היגיון אלא אומרת - או שאין היגיון, או שאנחנו פשוט לא מבינים אותו. אתה לא יכול לומר ש"אני לא מבין ולכן זה לא הגיוני", זו טענה של ילד שלא מבין שיש דברים שנבצרים מבינתו והוא לא מסוגל להבין. "אכילת מזון מבושל/מחומם אשר הוכן/חומם ביום שבת עצמו (ולא לפני) איננה חטא. איננה עברה. איננה נגד רצון אלוהים. לאלוהים לא מפריע שנראה טלויזיה בשבת או נאכל על האש בשבת או נצייר בשבת - למה שיהיה איכפת לו?" האם דיברת איתו ושאלת אותו? "אם איכפת לו צריכה להיות סיבה לכך ואדם שלא יודע את הסיבה אבל ממשיך לקיים את האיסורים הללו מעיד על עצמו כי הוא חלק מעדר. הוא לא משתמש בראשו, בשכלו." אם ילד לא מבין מדוע אסרו עליו לגעת באש, לזלול ממתקים או לרוץ לכביש, ולכן הוא רץ לכביש ועושה את כל אלו - האם הוא חכם או טיפש? ילד חכם מבין שהמבוגרים קצת יותר גדולים ומבינים ממנו, ולכן אם אמרו שאסור כנראה שיש סיבה. יכול להיות שהוא יבין את הסיבה ויכול להיות שלא, אבל העובדה שהוא לא מבין לא אומרת שאין בזה היגיון, אלא שהבעיה היא בו. ועוד משהו: אם תלך לרופא שיגיד לך לא לאכול מאכלים מסויימים כי הם גורמים לך נזק, למרות שהם מאד טעימים לך - אני מניחה שרוב בני באדם קודם כל יפסיקו לאכול את אותם מאכלים, ורק אח"כ אם יהיה להם זמן - יעמיקו במחקר מה יש באותם מאכלים ולמה אסור לו. ולכן מלכתחילה הולכים לרופא שסומכים עליו. אם אדם הולך לרופא שמאבחן אותו למשל כחולה סכרת ואומר לו להמנע ממאכלים מתוקים, מה יקרה לו אם הוא יחליט קודם לבצע מחקר על חולי סכרת ורק אם יגיע למסקנה שהמאכלים אכן מזיקים, יפסיק לאכול אותם? זו לא חוכמה, זו טפשות וגאווה. "שימוש בפלטה זו למעשה התחמקות. אם אסור אז אסור." מותר לאכול אוכל חם בשבת. אסור ליצור אש, ואסור לבשל (מלאכה שנעשתה במשכן - אפיית הלחם). מותר בהחלט לחמם משהו מבושל. אין כאן שום התחמקות. אם אתה מחליט שאסור לאכול אוכל חם זו פרשנות אישית שלך. "יש אנשים שחושבים שהחיים הם כן איזה משחק מחשב ומנסים לצבור "מצוות" (נקודות) וזה לדעתי מגוחך." לדעתך זה מגוחך. לדעתם לא. אני לא באה לשכנע אותך, אבל אני מבקשת שתכבד את דעתם של אחרים. "אם אלוהים קיים והוא אכן כל יודע הוא הרי צריך לדעת האם המעשים של אותו אדם נבעו מתוך רצון טוב אמיתי או מזוייף." נכון, ויש רמות שונות בעשיית מצוות - לעשות מתוך רצון טוב, לעשות בגלל שאלוקים אמר, לעשות בגלל שיש שכר או להמנע ממשהו בגלל העונש - כל אלו רמות שונות ואלוקים יודע בגלל מה עשינו את זה. אבל כל הדברים הם טובים, בסופו של דבר.
 
למעלה