שנת שמיטה - עין תחת עין

גלבטרון

New member
זה מה שמובן מדבריך

אחרת למה את חוזרת על כך שיש בדת 613 מצוות? + כפי שאמרתי מיקודם, לפני שאדם מאמין במשהו הוא צריך לבדוק אם האמונה "נכונה", מבוססת על משהו נכון ולא סתם להאמין כי כך אמרו לו. אמונתך אומרת שאלוהים נתן את התורה לעם ישראל למרות שאין לך שום הוכחות לכך פרט לסיפור אחד ויחיד ולא אמין במיוחד שמלא בסתירות אל מול המציאות. אבל אנו לא דנים כעת על התורה כאמת או מיתולוגיה ולכן לא ארחיב על נושא זה, אלא אם כן את תאמרי שאת מעוניינת. + לדבריך אלוהים הציב שני דרכים האחת הדרך שהוא רוצה והשנייה הדרך שהוא לא רוצה ונותן לאדם לבחור ואם האדם לא בוחר בדרך שהוא רוצה אז הוא נענש. הדבר מגוחך ולא הגיוני שישות עליונה כל יודעת ורבת עוצמה, שרוצה להטיב עם הבריאות שלה תנהג כך. מה? אלוהים משועמם ומשחק משחקים עם האנשים? מילא היית אומרת שאלוהים היה מתגמל רק את אלה שבחרו בדרך שרצה ומי שלא הוא לא היה מתגמל. אבל להעניש? בגלל שהוא נתן להם את האפשרות לבחור? זה כמו שאב ישים לילד שלו שתי אפשרויות לאכול סלט ירקות או סלט פירות ואם הילד בוחר בסלט פירות אז הוא מרביץ לו. לפי האמונה אלוהים יודע מה נבחר עוד לפני שבחרנו בכך (ולעיתים האמונה אף גורסת כי הוא זה קבע מה נבחר) ולכן שאז מה הטעם בחופש בחירה? הרי אם אין באמת חופש בחירה רק אשליה של חופש בחירה שהרי אז הדבר נוגד העיקרון של שכר ועונש. אם אלוהים רוצה שאנשים ירוויחו את הצ'ופר שלהם הוא יכול לתגמל רק את אלו שהלכו בדרך שרצה. אבל להעניש אדם שבחר לא נכון כי אלוהים הציב בפניו מס' אפשרויות זה לא רק לא הוגן אלא לא צודק - היכן הצדק האלוהי כאן? + גם את מאמינה בכוח עליון מסתורי. את לא יודעת מה טיבו של אלוהים והתנ"ך בהחלט מלא תיאורים שונים וסותרים של אלוהים כך שפרט לעובדה שאת מאמינה שאלוהים תיקשר בעבר עם אבותיך אין הבדל בין האלוהים שלך לאלוהים בדאיזם. רק נראה כי את לא טרחת לשאול מדוע בכלל שאלוהים יתקשר עם בני אדם? ויבחר רק קבוצה קטנה מביניהם? (הרי כל בני האדם כביכול נבראו בצלמו כקדמותו) וכן שאלות נוספות שמתבקשות לאור אמונה זו. יוצא שנראה כי את מאמינה בדבר מסויים רק מישום שחינכו אותך כך להאמין ולא מישום שבאמת בדקת ומצאת כי לדעתך אמונה זו באמת נכונה.
 

tamarhp

New member
אנסח את דברי מחדש

יש הרבה מצוות בדת, שהרבה מהן אנו צריכים לקיים - גם אם לא את כולן. לא ניתן לצפות מילד, למשל, שידע וילמד על כל המצוות שעליו לקיים ועל כל פרטי הפרטים (לדוג': איסור לשון הרע - יש ספר שלם שמפרט את כל הדינים מה מותר ומה אסור). גם נער ואדם מבוגר לא תמיד למד את טעמי כל המצוות, וגם לא תמיד חש צורך בכך. אבל, העובדה שאדם נמצא במצב (זמני, אולי) שהוא לא למד את כל טעמי (סיבות) המצוות, לא אומרת שבינתיים הוא לא יקיים אותן, אלא - קודם כל הוא מקיים אותן כי ככה ה' ציווה, ובע"ה כשהוא ירצה ויוכל - הוא יוכל להתעמק וללמוד גם למה עושים אותן. בנוגע לאמונה שלי באלוקים - זה לא המקום לדון על כך, אבל אתה לא יכול לקבוע שאין הוכחות מלבד סיפור יחיד, כי זה לא נכון. אולי אין לי צילום וידאו של מעמד הר סיני, אך מבחינתי יש לי הוכחות מספיקות לכך שהכל נכון. יתכן שההוכחות האלו לא יספיקו לשכנע אותך, ואולי אתה תצטרך הוכחות מסוג אחר. יש אנשים שמאמינים באלוקים בגלל נס שהיה להם, יש כאלו שמאמינים בו כי הם רואים איך התורה והמדע משתלבים נהדר, יש כאלה שמשתכנעים רק מעצם העובדה שהעולם הזה שאנו חיים בו כל כך נפלא עד שלא יתכן שהכל נוצר באקראי, וכו'. אנחנו שונים וכל אחד מתחבר להוכחות אחרות שישכנעו אותו. אינך יכול לקבוע שההוכחות לא משכנעות, כי עובדה שיש המונים שחוזרים בתשובה, ביניהם אפילו מדענים. מכיוון שאני לא באה להחזיר אותך בתשובה או לשכנע אותך, אני חושבת שהנקודה הזו תישאר פתוחה. אלוקים לא משעומם. גם המדינה אומרת: אסור לנסוע באדום. יש לך אפשרות טכנית, אבל אם נסעת באדום - תיענש. אלוקים נותן לנו לחיות ולבחור, כך שנקבל את השכר שלנו מתוך זכות ולא בחסד. נקבל מה שמגיע לנו כי ככה בחרנו. אתה יכול לדון על השאלה הזו מנק' מבט אמוניות ופילוסופיות, גם אני הייתי פעם בשיעור תורני שהשאלה הזו עלתה ודנו עליה במשך השיעור וזה לגיטימי. אבל יש הבדל בין לדון, לשאול שאלות ולחפש תשובות - לבין לקבוע חד משמעית שזה טפשי ולא הגיוני. יתכן שכן חקרת ושאלת, ואולי לא קיבלת תשובות או שקיבלת תשובות שלא סיפקו אותך, ולכן לדעתך זה טפשי. לדעתי לא. ומכיוון שההגיון שנו פועל בצורה שונה, מדובר על דיעות בלבד ולא על הוכחות ועובדות אלא טענות והשערות. אגב, לגבי העונש - כפי שכתבתי באחת מההודעות למעלה, חלק מהענין הוא מעשה ותוצאה. "אם תאכל שוקולד יהיו לך חורים בשיניים" זה לא עונש או איום אלא טענה עם בסיס מוצק בשטח, של מעשה/סיבה ותוצאה. נוסף לכך, מטרת העונש היא להתריע ולתקן חברה טובה. הקב"ה בחר לתת לנו זכות בחירה, אבל נתן לנו כלים שיעזרו לנו להמנע מלבחור ברע, אחד מהכלים האלו הוא השכר (פיתוי) והעונש (הרתעה). לגבי ידיעה מראש: הקב"ה יודע מה תבחר, אבל זה לא שולל את חופש הבחירה. אלוקים הוא מעבר לזמן. נסה לתאר את החיים כגליל ארוך - אתה נמצא בקצה הגליל ומתקדם מצד אחד לצד שני. אתה הולך ישר ורואה מלפניךו רק עיגול. אלוקים נמצא מעל לזמן, ויכול לראות את הגליל מהצד - כצינור ארוך. כך גם בחיים - אתה מתקדם ומגיע לנקודה כלשהי בזמן. אתה מבצע בחירה. אלוקים יכול לראות את הכל "מהצד", ואין כאן התערבות בבחירה. "רק נראה כי את לא טרחת לשאול מדוע בכלל שאלוהים יתקשר עם בני אדם? ויבחר רק קבוצה קטנה מביניהם?" אינך מכיר אותי. יש הרבה דברים שטרחתי לברר ולשאול, השתתפתי בשיעורי יהדות, למדתי הרבה, קראתי ספרים. אינני מאמינה רק משום שכך חינכו אותי להאמין, אלא אני מאמינה כי מה שאני רואה במציאות משכנע אותי שהדבר נכון. לא שאלת אותי למה אני מאמינה, אז איך אתה יכול לקבוע שלא בדקתי? ולשאלתך - אם היית לומד יהדות היית רואה שאין כאן שאלות, כי כבר בהתחלה נותנים לנו תשובות. אלוקים ברא את העולם כדי להיטיב עם ברואיו (לפי הזוהר, נדמה לי). כל בריאת העולם הזה, חלק מהמטרה שלה הוא גם לקיים קשר בין הברואים לאלוקים. כך שלשאול למה הוא טורח ליצור איתנו קשר - זו שאלה שלא שייכת בכלל ברגע שמבינים את הבסיס. כל הקשר הזה בין אלוקים לאדם הוא חלק מהעניין שלשם כך נברא העולם...
 

גלבטרון

New member
בגלל זה אמרתי "נראה כי את..." ולא את פשוט לא.

מדבריך זה מה שנראה לי לפחות. + יש להבדיל בין השאלה לגבי קיומו של אלוהים לבין נכונות הדת. השניים לא קשורים אחד לשני. + אם אלוהים יודע מראש מה יקרה אז למה הוא מציב אתגר לפני אדם כאשר הוא יודע שהוא לא יעמוד בו? איןבכך היגיון. משמעות הדבר שאלוהים רוצה להכשיל את אותו אדם ולא בטובתו. + אם אלוהים יודע מה עתיד להיות משמע שהעתיד כבר קבוע ואז למעשה לבני האדם אין באמת חופש בחירה אלא אשליה של חופש בחירה ואז אין בכלל טעם בקיום שיטה של שכר ועונש כי כל מה שמתרחש מתרחש כי כך קבע אלוהים. כך שזה לא הגיוני שאדם יענש ע"י אלוהים בגלל שאלוהים גרם לו לעשות א' ולא ב'. + דוגמת השוקלד לא מתאימה למצב זה. שהרי לצייר ציור זה לא דבר רע ואינו פוגע בדבר. כנ"ל לנסיעה באור אדום. מי שנוסע באור אדום לא רק מסכן את עצמו אלא אחרים. לצייר בשבת לא פוגע בדבר. + אני לא קבעתי שרירותית כי דבר X הוא טיפשי אלא בדקתי וחקרתי אותו ובעקבות כך הגעתי למסקנותיי. + אמרת: "אלוקים ברא את העולם כדי להיטיב עם ברואיו" משמע עם כל ברואיו. לא חלק. אין סיבה אחת שאלוהים יעדיף בן אדם אחד על פני אחר. אין שום סיבה שאלוהים יעדיף קבוצת בני אדם על פני אחרת. אלוהים אמור לאהוב באופן שווה את ברואיו ולא לעשות העדפות. הוא הרי ישות עליונה אחרי הכל. + אם יש לך הוכחות לקיום מעמד הר סיני אני אשמח לשמוע אותם.
 

tamarhp

New member
123456

" יש להבדיל בין השאלה לגבי קיומו של אלוהים לבין נכונות הדת. השניים לא קשורים אחד לשני." נכון. אני מאמינה גם בקיומו של אלוקים כפי שהוא בדת היהודית. מאמינה שאלוקים נתן את התורה. למה? מכל מיני סיבות ודברים שעברתי וקראתי ולמדתי בחיי. מתוך התבוננות במציאות. ועוד. "+ אם אלוהים יודע מראש מה יקרה אז למה הוא מציב אתגר לפני אדם כאשר הוא יודע שהוא לא יעמוד בו? איןבכך היגיון. משמעות הדבר שאלוהים רוצה להכשיל את אותו אדם ולא בטובתו. " אלוקים לעולם לא נותן לאדם אתגר שהוא יודע שהוא לא יעמוד בו. להפך - האלוקים נותן ניסיון לאדם אך ורק כאשר יש לו כלים ויכולת להתמודד עם האתגר והניסיון, זה בסיס חשוב מאד באמונה היהודית. "+ אם אלוהים יודע מה עתיד להיות משמע שהעתיד כבר קבוע ואז למעשה לבני האדם אין באמת חופש בחירה אלא אשליה של חופש בחירה ואז אין בכלל טעם בקיום שיטה של שכר ועונש כי כל מה שמתרחש מתרחש כי כך קבע אלוהים. כך שזה לא הגיוני שאדם יענש ע"י אלוהים בגלל שאלוהים גרם לו לעשות א' ולא ב'." אתה שוב מצטמצם למגבלת הזמן. אלוקים הוא מעבר לזמן. את הבחירה קובע האדם. אנסה להסביר בצורה "גשמית" יותר: אם הייתי חיה בסקאלת זמן שונה ממך, שהולכת מהסוף להתחלה, אזי הייתי מגיעה לנקודת זמן בה היית בוחר, אתה היית מתקדם הלאה ואני הייתי מתקדמת אחורה, ובעצם הייתי מגיעה לנקודת זמן שקיימת לפני הרגע בו בחרת - אבל אני יודעת מה בחרת כי כבר הייתי שם, למרות שבשבילך בנקודת הזמן הזו עוד לא היתה בחירה. אלוקים חי מעבר לזמן ולכן יכול לדעת מה בחרת - לא "מה תבחר", אלא מה בחרת, בעבר, רק שהוא יודע את זה לפני כן, כיוון שהוא לא מוגבל למגבלת "עבר-הווה-עתיד" שהוא יצר. "+ דוגמת השוקלד לא מתאימה למצב זה. שהרי לצייר ציור זה לא דבר רע ואינו פוגע בדבר." אתה שוב מתחיל? עשיית חטא גורמת לקלקול רוחני בעולם. יש לך דרך להוכיח שזה לא נכון? (סיבות כמו "זה לא הגיוני" - לא יתקבלו בברכה כי זו דעה אישית שלך ולא הוכחה מדעית/מתמטית/אמפירית). " אמרת: "אלוקים ברא את העולם כדי להיטיב עם ברואיו" משמע עם כל ברואיו. לא חלק. אין סיבה אחת שאלוהים יעדיף בן אדם אחד על פני אחר. אין שום סיבה שאלוהים יעדיף קבוצת בני אדם על פני אחרת. אלוהים אמור לאהוב באופן שווה את ברואיו ולא לעשות העדפות. הוא הרי ישות עליונה אחרי הכל. " לא הבנתי את ההיגיון שאתה מציג. אם ציירתי ציור, ועוד ציור, האם אסור לי לאהוב ציור אחד יותר מהשני? אם בניתי בית והשקעתי במיוחד במטבח - אסור לי לאהוב את המטבח יותר מאשר את הסלון? מדוע לאלוקים אסור "להעדיף" קבוצת בני אדם על פני קבוצה אחרת? אלוקים בחר לתת את התורה רק לעם מסויים מתוך כל העמים, במה זה נוגד אותו כישות עליונה?
 
זה נוגד מאוד..

אלוקים לא מעדיף קבוצת בני אדם מסויימת על פני אחרת...חס ושלום. אלוקים נתן את ה"תורה"- המאור המחזיר למוטב - שיטת התיקון לעם שהיה מעוניין בה, עם ישראל. עם ישראל, חובתו היחידה כעם נבחר היא להביא את השיטה לכל העולם! מדוע עם ישראל כל כך נרדף משך השנים??........מדוע?! כי הוא זנח את משימתו, אך עכשיו חלק מהעולם מתעורר בזכות חוכמת הקבלה וזה בתקווה יביא גאולה. או בדרך תורה, או בדרך ייסורים. זוהי מטרת הבריאה.
 
דוקא סיפור יפה האמת...

אני בכל אופן, מתחברת אליו מאוד....
 

enigma4u

New member
תורה שבעל פה

אבל סברת מי שחשב שגם הדינים שיש בהם מחלוקת קבלה ממשה, ונפלה בהם מחלוקת מחמת טעות בקבלה או שכחה, ושהאחד צודק בקבלתו והשני טעה בקבלתו, או ששכח, או שלא שמע מרבו כל מה שצריך לשמוע, ומביא ראיה לכך מה שאמרו משרבו תלמידי שמאי והלל שלא שמשו כל צרכן רבתה מחלוקת בישראל ונעשית תורה כשתי תורות, הנה זה חי ה' דבר מגונה ומוזר מאוד, והוא דבר בלתי נכון ולא מתאים לכללים, וחושד באנשים שמהם קיבלנו את התורה, וכל זה בטל. (רמב"ם בהקדמתו למשנה עמ' יא). הרמב"ם כותב בפירוש שכל דבר שיש בו מחלוקת לא קיבלנו במסורה מסיני. בתלמוד יש מחלוקת האם יש ל"ט אבות מלאכה או מ"א אבות מלאכה, יוצא שלפי דברי הרמב'ם אין לנו מסורת על מ'ט מלאכות, כמו כן יש מחלוקת איזה תפילין להניח, מתי קוראים את שמע בערבית, אף אחד מחכמי התלמוד לא טען יש לי מסורת מתי קוראים את שמע, או קיבלתי מאבותי שיש מ"א אבות מלאכה, אלא כל אחד מנסה להביא ראיה מפסוק אחר לחיזוק דבריו. כמו כן יש מחלוקת בתלמוד מתי ניתנה תורה, מתוך המליונים שנוכחו במעמד הר סיני אף אחד לא זכר ולא העביר לבניו מתי ניתנה תורה. מהנביא מובן שאין לנו מסורת. טז וַיֵּצְאוּ הָעָם, וַיָּבִיאוּ, וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם סֻכּוֹת אִישׁ עַל-גַּגּוֹ וּבְחַצְרֹתֵיהֶם, וּבְחַצְרוֹת בֵּית הָאֱלֹהִים--וּבִרְחוֹב שַׁעַר הַמַּיִם, וּבִרְחוֹב שַׁעַר אֶפְרָיִם. יז וַיַּעֲשׂוּ כָל-הַקָּהָל הַשָּׁבִים מִן-הַשְּׁבִי סֻכּוֹת, וַיֵּשְׁבוּ בַסֻּכּוֹת--כִּי לֹא-עָשׂוּ מִימֵי יֵשׁוּעַ בִּן-נוּן כֵּן בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, עַד הַיּוֹם הַהוּא; וַתְּהִי שִׂמְחָה, גְּדוֹלָה מְאֹד. יח וַיקרא בְּסֵפֶר תּוֹרַת הָאֱלֹהִים, יוֹם בְּיוֹם--מִן-הַיּוֹם הָרִאשׁוֹן, עַד הַיּוֹם הָאַחֲרוֹן; וַיַּעֲשׂוּ-חָג שִׁבְעַת יָמִים, וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי עֲצֶרֶת כַּמִּשְׁפָּט. שכר ועונש. בתורה יש ברכות וקללות למי שישמור או לא את מצוות התורה, וכל הברכות והקללות מדברות על העולם הזה, אין אפילו מילה אחת על עונש או שכר בעולם הבא.
 

tamarhp

New member
לא כולם מסכימים עם הרמב"ם.

לצערנו, במשך הדורות חלק מהתורה שבע"פ נשכחה ולכן רבי יהודה הנשיא החליט לכתוב אותה. זו גם הסיבה שלצערנו יש מחלוקות ודברים שנשכחו וכיום הם לא ברורים. אבל הטענה שכל מה שיש בו מחלוקת לא קיבלנו מתורה מסיני - קודם כל אני לא יודעת אם זה מה שהתכוון הרמב"ם, אולי הוא התכוון שבסיני קיבלנו רק דרך אחת וכנראה שבהמשך היא התפצלה למחלוקת וזה החידוש, ודבר שני - הרמב"ם לא מקובל על כולם וזה עוד משהו שיש עליו מחלוקת... ומי בכלל הזכיר את העולם הבא?
 

enigma4u

New member
לא כולם מסכימים עם הרמב"ם.

"ממשה עד משה לא קם כמשה", כך נאמר על הרמב"ם, ואם הוא טועה מי אומר שתנאים לא טעו. הרמב"ם כותב בפירוש שכל דבר שיש בו מחלוקת לא קיבלנו בסיני, אי אפשר לעוות את דברי הרמב"ם כדי שיתאים לאמונתך. בתלמוד יש מאות מחלוקות על מצוות והלכות, ואף אחד מחז"ל לא מבסס את טענתו כי הוא קיבל זאת דור אחר דור מסיני. בערך 3 מליון איש נוכחו במעמד הר סיני ואפילו לא אחד טרח להעביר לבניו מתי ניתנה תורה. כמו כן חז"ל חלוקים מי קרא את עשרת הדברות, משה או האלוהים, באיזה שפה נכתבה, מיקומו של הר סיני. כאלו פרטים חשובים ממעמד שבו אלוהים בכבודו ובעצמו ירד אל העם ואפילו לא אחד זוכר פרטים אלו. נשמע מוזר בלשון המעטה. הזכרתם שכר ועונש, ציינתי שהתורה שטרחה לכתוב פרשיות שלמות על דברים שנהפכו ללא רלוונטיים, כמו קורבנות, אלו תחתונים ילבש הכהן, משום מה לא טרחה להזכיר במילה אחת את השכר והעונש בעולם הבא.
 

אופירA

New member
מנהל
אתר דעת אמת - אתר כפירה וסילוף

משקר ומסלף את תורת ישראל, ומביא בין הסילופים מאמרי אמת, כדי לבלבל את הקוראים שלא יידעו מה אמת ומה שקר. מזכיר הוא את החזיר, הפושט טלפיו השסועות ואומר: טהור אני, לתמימים שאינם יודעים שקיבתו אינה מעלה גרה... אם אתה רוצה ללמוד ממנו "דוגמאות לפסיקות מבוססות על היגיון קלוקל" - אין קל מכך. זה המקום ללמוד זאת. אם אתה רוצה ללמוד את התורה האמיתית - צא ולמד. רבים וטובים עושים זאת במשך דורות שלמים, ורבים וטובים נוכחים לדעת גם בדורותינו, שעל היהודי לעשות זאת, וחוזרים לכור מחצבתם.
 

semi auto

New member
כפירה וסילוף ?? אולי תכתוב כפירה=סילוף

זה הרי הרבה יותר תואם את צורת החשיבה המקובעת שלכם. ואולי כדאי שלא תמהר לשפוט את מקורות הלמידה שלי.... המפגש האישי שלי עם האתר, פשוט הזכיר לי בדיוק את מה שלמדתי בצורה מסודרת, כמו שעשו יהודים מדורי דורות... הכול עניין של הנחת מוצא. אם תוכל להתעלות על עצמך ולגשת אי פעם אל הכתובים ללא הנחת המוצא שהם נכונים, אז תאמין לי שתראה אותם באור שונה לחלוטין... ובאשר לאינפורמציה המופיעה באתר, אבקשך לפרט מה בדיוק מסולף, ומטעה שם.
 

enigma4u

New member
והקב"ה הבטיח שהוא לא יינזק

מדוע צריך לאסוף כסף לחקלאים? הרי יש הבטחה שהארץ תשלש את יבולה בשנה השישית, מדוע אף אחד לא מכיר חלקת אדמה בה היבול מושלש בשנה השישית.
 

tamarhp

New member
קצת על השמיטה מהתנ"ך

ויקרא פרק כה א וידבר יהוה אל-משה, בהר סיני לאמר. ב דבר אל-בני ישראל, ואמרת אלהם, כי תבאו אל-הארץ, אשר אני נתן לכם--ושבתה הארץ, שבת ליהוה. ג שש שנים תזרע שדך, ושש שנים תזמר כרמך; ואספת, את-תבואתה. ד ובשנה השביעת, שבת שבתון יהיה לארץ--שבת, ליהוה: שדך לא תזרע, וכרמך לא תזמר. ה את ספיח קצירך לא תקצור, ואת-ענבי נזירך לא תבצר: שנת שבתון, יהיה לארץ. ו והיתה שבת הארץ לכם, לאכלה--לך, ולעבדך ולאמתך; ולשכירך, ולתושבך, הגרים, עמך. ז ולבהמתך--ולחיה, אשר בארצך: תהיה כל-תבואתה, לאכל. {ס} ח וספרת לך, שבע שבתת שנים--שבע שנים, שבע פעמים; והיו לך, ימי שבע שבתת השנים, תשע וארבעים, שנה. ט והעברת שופר תרועה, בחדש השבעי, בעשור, לחדש; ביום, הכפרים, תעבירו שופר, בכל-ארצכם. י וקדשתם, את שנת החמשים שנה, וקראתם דרור בארץ, לכל-ישביה; יובל הוא, תהיה לכם, ושבתם איש אל-אחזתו, ואיש אל-משפחתו תשבו. יא יובל הוא, שנת החמשים שנה--תהיה לכם; לא תזרעו--ולא תקצרו את-ספיחיה, ולא תבצרו את-נזריה. יב כי יובל הוא, קדש תהיה לכם; מן-השדה--תאכלו, את-תבואתה. יג בשנת היובל, הזאת, תשבו, איש אל-אחזתו. יד וכי-תמכרו ממכר לעמיתך, או קנה מיד עמיתך--אל-תונו, איש את-אחיו. טו במספר שנים אחר היובל, תקנה מאת עמיתך; במספר שני-תבואת, ימכר-לך. טז לפי רב השנים, תרבה מקנתו, ולפי מעט השנים, תמעיט מקנתו: כי מספר תבואת, הוא מכר לך. יז ולא תונו איש את-עמיתו, ויראת מאלהיך: כי אני יהוה, אלהיכם. יח ועשיתם, את-חקתי, ואת-משפטי תשמרו, ועשיתם אתם--וישבתם על-הארץ, לבטח. יט ונתנה הארץ פריה, ואכלתם לשבע; וישבתם לבטח, עליה. כ וכי תאמרו, מה-נאכל בשנה השביעת: הן לא נזרע, ולא נאסף את-תבואתנו. כא וצויתי את-ברכתי לכם, בשנה הששית; ועשת, את-התבואה, לשלש, השנים. כב וזרעתם, את השנה השמינת, ואכלתם, מן-התבואה ישן; עד השנה התשיעת, עד-בוא תבואתה--תאכלו, ישן. כג והארץ, לא תמכר לצמתת--כי-לי, הארץ: כי-גרים ותושבים אתם, עמדי. כד ובכל, ארץ אחזתכם, גאלה, תתנו לארץ. {ס} דברים פרק טו שמיטת כספים ועוד מקץ שבע-שנים, תעשה שמיטה. ב וזה, דבר השמיטה--שמוט כל-בעל משה ידו, אשר ישה בריעהו: לא-ייגוש את-ריעהו ואת-אחיו, כי-קרא שמיטה ליהוה. ג את-הנוכרי, תיגוש; ואשר יהיה לך את-אחיך, תשמט ידך. ד אפס, כי לא יהיה-בך אביון: כי-ברך יברכך, יהוה, בארץ, אשר יהוה אלוהיך נותן-לך נחלה לרשתה. ה רק אם-שמוע תשמע, בקול יהוה אלוהיך, לשמור לעשות את-כל-המצוה הזאת, אשר אנוכי מצווך היום. ו כי-יהוה אלוהיך בירכך, כאשר דיבר-לך; והעבטת גויים רבים, ואתה לא תעבוט, ומשלת בגויים רבים, ובך לא ימשולו. {ס} ז כי-יהיה בך אביון מאחד אחיך, באחד שעריך, בארצך, אשר-יהוה אלוהיך נותן לך--לא תאמץ את-לבבך, ולא תקפוץ את-ידך, מאחיך, האביון. ח כי-פתוח תפתח את-ידך, לו; והעבט, תעביטנו, די מחסורו, אשר יחסר לו. ט הישמר לך פן-יהיה דבר עם-לבבך בלייעל לאמור, קרבה שנת-השבע שנת השמיטה, ורעה עינך באחיך האביון, ולא תיתן לו; וקרא עליך אל-יהוה, והיה בך חטא. י נתון תיתן לו, ולא-יירע לבבך בתיתך לו: כי בגלל הדבר הזה, יברכך יהוה אלוהיך, בכל-מעשך, ובכול משלח ידך. יא כי לא-יחדל אביון, מקרב הארץ; על-כן אנוכי מצווך, לאמור, פתוח תפתח את-ידך לאחיך לענייך ולאביונך, בארצך. {ס} יב כי-יימכר לך אחיך העברי, או העברייה--ועבדך, שש שנים; ובשנה, השביעית, תשלחנו חופשי, מעימך. יג וכי-תשלחנו חופשי, מעימך--לא תשלחנו, ריקם. יד הענק תעניק, לו, מצאנך, ומגורנך ומיקבך: אשר בירכך יהוה אלוהיך, תיתן-לו. טו וזכרת, כי עבד היית בארץ מצריים, ויפדך, יהוה אלוהיך; על-כן אנוכי מצווך, את-הדבר הזה--היום. טז והיה כי-יאמר אליך, לא אצא מעימך: כי אהבך ואת-ביתך, כי-טוב לו עימך. יז ולקחת את-המרצע, ונתת באוזנו ובדלת, והיה לך, עבד עולם; ואף לאמתך, תעשה-כן. יח לא-יקשה בעיניך, בשלחך אותו חופשי מעימך--כי משנה שכר שכיר, עבדך שש שנים; ובירכך יהוה אלוהיך, בכול אשר תעשה. {פ}
 
פעם מזמן

בתיכון למדתי בתלם נוער משהו על "לא תהיה לך הארץ לקניין אלא לעובדה בלבד" בהקשר של שנת שמיטה שהכוונה שאנחנו אורחים על פני האדמה והיא לא שלנו הרעיון של נתינת כבוד לארץ..נשכח מזמן לצערי.. האם מישהו יודע איפה כתוב הפסוק? במשהו אחד אני מסכימה עם שמוליקיפוד.. שמה שהולך השנה עם המכירה של ירקות מיובאים על חשבון החקלאים, במקום להתיר כפי שעשו עד היום...לי די ברור שיש פה איזה 'מונקי-ביזנס'..כלומר נהנים מהצד..
 
למרות שאת בצדק מסכימה איתי הדיון ברח למקומות

שלא אליהם התכוונתי. ההיתר שנתנו עד היום היה צעד בכיוון הנכון. צעד נוסף היה אמור להיות המרה מלאה של רעיון השמיטה, למשל: גוף שיחליט לאורך כל 6 השנים מה "בריא" לאדמה וכיצד היא באמת "נחה". בגוף (ועדה) יהיו חברים גם נציגי הרבנות על מנת שההחלטה תתאם את כוונת התנ"ך. הועדה תקבל לצורך פעילותה כסף מהמדינה או אולי מעשר כל שהוא מפירות השנה השביעית. ברור שגידול עשבים במקום תבואה, מכירה פיקטיבית לגוי (ראה חמץ בפסח) ואכילת פירות וירקות שגודלו בדיוק על אותה אדמה ע"י גויים, רחוקה כרחוק מזרח ממערב מכוונת הקב"ה והצעתי.
 

shila 18

New member
לשמוליק

שמוליק, האדמה עצמה זקוקה למנוחה, כמו שבשבת אנחנו צריכים את המנוחה מבין? ולכן אסור שגוי יעבוד בשבילנו בשבת "לא תעשה כל מלאכה אתה ובינך וביתך עבדך ואמרת וגרך אשר בשעריך.." וגם אסור שהגויים יעבדו בשבילנו בשבת או שאיזו מכונה אוטומאטית תחרוש ותזרע ותשקה ותקצור וכולי בשבילנו בשנת השמיטה... מובן?
 
../images/Emo12.gifממליץ לך לילמוד יהדות באופן עיקבי ומסודר

אני אכן מעולם לא עשיתי שימוש בגוי של שבת אבל......................... כדאי לעיין קצת בחומר לפני תגובה מהמותן.
 

tamarhp

New member
שמוליק, מעניין מאד

אתה בא בטענות שהדתיים נותנים פירושים משלהם כאילו הם יודעים מה אלוקים רוצה, אבל אז אתה אומר בדיוק אותו דבר - שאתה בטוח ויודע מה אלוקים רוצה... מי אמר ששמיטה היא כדי לתת מנוחה לקרקע מחקלאות? איפה זה כתוב? אולי זו הפרשנות הקיבוצית-חקלאית-חילונית? כתוב שאסור ליהודי לעבוד את האדמה. אין שום איסור שהגוי יעבוד, כמו שאסור ליהודי לעבוד בשבת אבל לגוי מותר! לגבי היתר המכירה - הוא שנוי במחלוקת ולא רק אתה חולק עליו, אבל מי אתה שתגיד שהוא רחוק ממה שהקב"ה התכוון? דיברת איתו?
 
א. דבר עם שילה - היא זקוקה לידע שלך

ב. לא באתי בטענות אלא להיפך, המלצתי להם להמשיך ולפרש את התנ"ך ברוח היהדות בדיוק כפי שנהגו במקרים דומים. נ.ב. לא דיברתי איתו, פעם דיברתי אליו. גם כל הרבנים שכ"כ שמחים להוציא ולבטל במחי יד היתרים מסופקני אם דיברו איתו אי פעם.
 
למעלה