אעלה כמה מאמרים בנושא, ואחר כך
אתייחס לכך בעצמי. מתוך פורום "האמת האבסולטית" : >"שמש בגבעון דום" וכיצד אלוקים יכול ? מצורף קובץ בס"ד "בספר יהושוע פרק י', פסוקים 12 – 14 כתוב שיהושע נלחם את אחת ממלחמותיו על העיר גבעון, אך הלילה ירד והוא חשש שלא יהיה להם מספיק אור יום כדי להילחם אז יהושע ביקש מה' לעצור את השמש כדי שיהיה להם אור יום להילחם: "שמש בגבעון דום וירח בעמק איילון". השאלה: איך אלוהים יכול לעצור את השמש השמש אם היא לא זזה וכדור הארץ הוא זה שמקיף את השמש? האם אתה יכול לעצור משהוא שלא נע?" תשובה: ראשית, מה שהפסוק טוען הוא שהשמש נראתה עומדת ולא זזה ("עומדת דום") בגבעון ולעומתה הירח נראה ניצב ולא זז בעמק איילון. אין כאן תיאור מדעי של השמש עוצרת מתנועתה סביב כדור הארץ אלא שיש כאן תיאור אנושי של מה שנראה לעיני אדם שנוכח בעת ההיא שהתרחש הנס. אדם שהיה שם, היה רואה כי השמש לא זזה ממקומה בשמיים, ובדיוק כך תיאר הכתוב את המתרחש. הדבר דומה לאיש קדם המנסה לתאר ברק מן השמיים, כיצד יתארו? יתכן כי יאמר שראה אש נוצצת ומסנוורת היוצאת מן הענן בצורה קווית ועושה רעש גדול מאוד המביא גשם. האם נלין על אותו אדם שאינו יודע או יכול לתאר חשמל ולהבין את פעולת הרעם לעומת הברק בתקופתו? אלא שכך ראה את הדבר והתיאור עדיין מדויק להפליא. גם התורה דברה "בלשון של בני אדם" ותיארה את הדברים שלא באופן המדעי שבהם התרחשו אלא באופן הפיזי כיצד שהתגלה לעיני הבריות. אם לא היה כך הדבר, בני אדם לא היו יכולים להבין את התורה ולהעבירה הלאה במסורה והכתוב היה משתבש בפי הבריות כפי שקרה לצדוקים והקראים. גם פסוק תמוה זה מעלה אך ורק את המחזה שנתגלה לעיני האנשים ואינו מלמד בשום אופן על הדרך שבה התרחשו המאורעות. את הדרך שבה התרחשו המאורעות יכול לדעת רק הקב"ה שהביא את אותם מאורעות. חוץ מזה, גם במדע, יש את נקודת המבט: השמש שלנו נמצאת בתנועה מאז ומתמיד והיא מסתובבת סביב מרכז הגלקסיה, ככה שלומר שהיא לא זזה זה לא נכון. פרט לכך, לומר שכדור הארץ מסתובב סביב השמש ולא השמש סביב כדור הארץ זוהי סתם בחירה שונה של נקודת ייחוס. אם נניח את נקודת היחוס כאן על כדור הארץ אז מן הסתם נשים לב שהשמש מסתובבת סביבנו, יחד עם כל שאר היקום. הדבר דומה לשני כדורים המסתובבים אחד סביב השני, כיצד תקבע מי מן הכדורים מסתובב סביב מי? אלא ששניהם מסתובבים זה סביב זה. אך משום מה, לשואל דווקא היחס בין כדור הארץ לשמש הוא מה שנראה רלוונטי בסיפור "שמש בגבעון דום" וזו נקודת המבט שבה הוא בחר לפרש את הסיפור לפי המציאות, שדווקא השמש היא זו ש"לא זזה". אך בפועל, השמש תמיד נעה, גם אם ביחס לכדור הארץ היא כמעט ולא נעה. מכל אלה למדנו שוב כי תלוי בנקודת המבט הלא מדעית אלא היחסית, כיצד אתה מפרש את הסיפור ואת המציאות, למה התכוונו בסיפור וכיצד אתה מפרש את המציאות (לפי מה אתה קובע איזה כדור מסתובב סביב האחר?) מה שנותן לגיטימציה כמעט לכל פירוש בפסוקים אלה. * * * פרט לכך, הכתוב פנה בבירור בלשון פיוטית כדי לתאר את המאורע, ודומה הדבר לסופר הכותב בגלות כי "רחוקה ישראל מאיתנו כרחוק מזרח ממערב". וודאי נבין את הסופר וכוונתו העמוקה אך לא נלמד מדבריו ידיעות מדעיות (שהארץ שטוחה ולמערב ולמזרח יש סוף שם נמצאת ארץ ישראל). גם לו היו בתקופתו של הסופר הידיעות הללו (שהארץ עגולה וכדו') ועדיין הן אינן חופפות את הכתוב, עדיין לא נבוא לסופר בטענות. ישנם ביטויים רבים השגורים בפי הבריות שבפועל אין להם מקום להיאחז במציאות. למעשה, יתכן כי אלוקים עצר את כדור הארץ ותמונת המצב נראתה כאילו השמש היא שעצרה גם אם בפועל לא כך היה הדבר. וישאל השואל: "כיצד אלוקים עשה נס זה ועצר את הארץ כדי שהשמש תישאר עומדת במקומה? הרי כדור הארץ נע במהירות של 32,000 קמ"ש וכידוע, אף כאשר תיעצר רק מכונית במהירות של 80 קמ"ש, יוכל הנהג "לעוף" הישר לשמשה הקדמית, אין זה אומר שכאשר עוצרים את כדור הארץ יבשות יעופו באויר ואוקינוסים לחלל?" ותשובתי תהיה לשואל זה: ראשית, אם קבלנו שאלוקים יכול לעצור את השמש (או כדור הארץ) אז מדוע האלוקים פתאום אינו יכול לעצור את תופעת הלוואי של עצירה פתאומית? אלוקים הוא יוצר המציאות הזו, הוא היוצר של אותה הארץ (אם הגעת כבר לספר יהושע, כלומר שלא הפריע לך הפסוק הראשון של ספר בראשית: "בראשית ברא אלוקים את השמיים ואת הארץ"). מי שיכול לברוא את הארץ, כח המשיכה שבה וכו', וודאי שיכול לעשות בה ככל החפץ על רוחו. השואל יצא מנקודת הנחה, אפילו בתת המודע שלו בלבד, כי האלוקים הינו בשר ודם (אני בטוח שהשואל מדמיין אי אלו ידיים ענקיות התופסות את כדור הארץ והשמש ועוצרות אותם). השאלה ילדותית ביותר ונאחזת בהשקפה החומרית "רק מה שאני רואה קיים", אך המציאות עמוקה בהרבה מגישה פרימיטיבית וצרת אופקים זו. כיצד תכפור במציאות החשמל כאשר הינך רואה את פעולתו בהספקת אור לביתך? באותה מידה, כיצד תוכל לכפור במציאות האלוקים שפעולתו נראית בכל היקום החל מכדור הארץ הסובב את השמש והירח הסובב את הארץ כלווין וכלה בכל היצורים החיים והאדם החושב אשר על הארץ? אדם חושב אמיתי לא יגביל עצמו לכח הדמיון והאחיזה במציאות החומרית בלבד כי אם בהבנה הגלומה ביוצר הכל והיכול לכל. ------------------------------------ ועוד נקודה קצרה שרק מעטים בלבד היו שמים אליה לב: יתכן מאוד כי אלוקים לא עצר את השמש ולא עצר את כדור הארץ אלא עצר את הזמן (!) שהרי אלוקים הוא השולט בזמן ומחוץ לזמן (כפי שביארנו במאמר "בראשית ההתחלה ומיהו שברא"). והרי זכור לכל מהנ"ך הקטע שבו אלוקים הראה נס למלך המבקש (אף על פי שהוא לא ביקש אלא רק רצה בראיית הנס והרי אסור לבחון את השם) והנביא החזיר על ידי הקב"ה, דקות מספר לאחור כדי להראות את כוחו... בכבוד רב, דניאל בלס, מנהל הפורום: האמת האבסולטית<