הייתי מציע לך להיזהר מלדבר בשם ההיסטוריה.
ראשית, עיוותת את דבריו. הוא כתב "תנאים סביבתיים,תנאים חברתיים ותנאים פיזיים-נוירולוגים" ואתה הכללת את כל זה במילה "טריטוריאליים", שזה אבסורדי. שנית, הקביעה כאילו כל סכסוך שהוכרז כ"מלחמת קודש" אכן נבע ממניעים דתתים טהורים, היא קביעה מאד מסוכנת. כשלב ראשון, אנחנו צריכים להיות מאד סקפטיים לגבי ההצהרות שמצהירים הצדדים המעורבים בעניין. "מלחמת קודש" או כל הסתמכות על רקע דתי היא תירוץ נוח מאד לעשיית מעשים תוקפניים. העובדה ששליט כלשהו מכריז שהמלחמה היא "מלחמת קודש בכופרים" זו עדיין לא סיבה להאמין לו. בנוסף, אפשר להוכיח חד וחלק שההנחה שלנו איננה נכונה: אם, נניח, קתולים ופרוטסטנטים באירופה היו מסוכסכים ויצאו למלחמות על רקע דתי, אז אין שום הדבר הגיוני לכך שהמלחמות הללו נפסקו, או למצבי השלום הרבים ששררו בין מדינות קתוליות ופרוטסטנטיות באירופה במשך חלקים רבים מאד מהתקופה. הרי זה לא שהקתולים נעלמו, או נהיו פחות קתולים, או שהפרוטסטנטים השתכנעו בצדקת הקתולים או הוכחדו לפי חרב. בתום המלחמה עדיין כולם האמינו במה שהאמינו קודם - אז איך זה שהיא נפסקה? כנ"ל לגבי, נניח, רדיפות היהודים לאורך הדורות - למה היו תקופות שזה כמעט ולא הורגש, ותקופות שבהן זה מאד התעצם? הגויים שכחו פתאום שהם נגד יהודים ואז נזכרו? (וכמובן שבמדינת ישראל של ימינו יש סכסוך טריטוריאלי מתמשך, שיש לאנשים בשני הצדדים אינטרס להציג אותו כסכסוף בין-דתי בעיקרו. והוא לא.) התשובה היא שאכן, גם התחלת האירועים הללו וגם סופם הושפעו באופן מאד רציני משלל גורמים סביבתיים שלא קשורים להבדלים אמוניים. ההשקפה ש"הדת" מהווה גורם מכריע בסכסוכים לאומיים ואחראית לחלק הארי של הרוע שבין אנשים, היא השקפה שמגיעה אלינו מהוגי תקופת ההשכלה. כלומר, היא כבר בת מאתיים-שלוש-מאות שנה. מחקרים היסטוריים מעודכנים יותר מצביעים על שלל גורמים - בעיקר כאלה שקשורים למשאבי קרקע ומים, לגורמים כלכליים אחרים, לשינויים באופי החברה, וכן הלאה. גם האלמנט הדתי נמצא שם, אבל הוא רחוק מלהוות את הגורם העיקרי או המכריע ברוב האירועים שלכאורה הם "על רקע דתי". אני יודע שהרבה יותר קל ונעים להגיד "הדת! הדת!" כל הזמן, ומספק יריב נוח להיאבק בו ולתלות בו את האשם לכל הרע שיש באנושות, אבל המחקר המודרני לא תומך בהשקפה הזו. אתה יכול לערער על תקפותם של המחקרים ההיסטוריים הללו, אבל אז תצטרך להביא עדויות נוגדות. במדע כמו במדע.