הנותן לאדם "דעת" ומלמד לאנוש "בינה"
זאת אומרת, שלשיטתך אין הבדל בין אדם ובהמה כלל, ואף הן, הזברות, ה'ציאוואות והגרבילים וכיוצא בהם, יש מקצתם שיאמינו באלוהים, ויש מקצתם שלא, ושמעתי שבסוואנה, אוקספורד מערתית קיימא. הרדוקציה לאותו אידיאליזם אפיסטימולגי שעשית, שבו כדברי בוהר, הטבע הוא לא מה שהוא כשלעצמו, אלא מה שאנו יכולים לומר עליו. ובשל כך, לא תיתכן דיכטומיה ברורה בקטיגוריות החשיבה, כלומר, לפחות לא מובהקת וברורה, נו טענה כזו, אמר עליה המדען הדגול סיר ויליאם הרשיל לפני כמאתיים שנים: "אינני יכול להפריך אותה, אבל בהחלט אני יכול לאשפז את מי שטוען אותה".
ועתה, מעבר לסארקזם שהוכרח עתה, כדי להגחיך טענה זו, הבה ננסה לבדוק באמת מדוע מותר האדם מן הבהמה. תצפיתנו על העולם דרך איברי חישה מסויימים, גם ווסקולאריים, היא תוצר חשיבתנו, והיא נתון במציאות הזו, שאינו מוסבר עד ימינו, אלא זו המציאות שאליה אנו חשופים (ר"ל: מדוע זהו הנתון כך אינו מוסבר, אבל כל המנגנונים המפעילים אותו, וכיצד זה הגיע עד הנה אנו בהחלט מכירים: אבולוציה, אלוהים אם תרצה, שילוב השניים וכו כו). תצפית זו דרך איברי החישה (לאו דווקא ראייה כן) מתורגמת במבנה אורגני מורכב שעיקרו פעילות כימית ונוירונית עצבית לידי פרקטיקה מסויימת שאינה מכרחת פעולה, אלא שוב תרגום זה הוא נתון במציאות (על פי רוב, אנו יודעים שתרגום זה הוא פרקטי ומחוייב להשרדות הגנום, אך ייתכן ואינו מוכרח). אדם צריך לאכול, צורך זה הוא מנגנון ביולוגי המכריח את בעליו, והוא מכני לחלוטין, שאינו מצריך ידיעה או חשיבה או כל כיוצא בזה, ועל כן אדם אוכל את המונח בפניו. נו, מה קורה אם דדי אימו לו מוגשים לו עד פיו? הוא נדרש, שוב על ידי אותו צורך עצמו, למעבר לקטיגוריה אחרת, וכאן הוא מתחיל לחשוב חשיבה אלמנטרית, מה ראוי לאכילה ומה לא? מה ראוי לאכילה ומה לא, זהו תוצר חשיבתי מובהק. וכאן ידידי, אין הפרש בינו לבין הפינצ'ר, ומותר האדם מן הבהמה אין. גם הכלב "חושב" מה ראוי לאכילה ומה לא. ועל כן, ניתן בהחלט לומר שגם הפינצ'ר "רוצה" לשתות דווקא את המים האלו שנקוו בשלולית, ולא את השתן שהבולדוג הותיר לידה. אלא מה תאמר? זה שהכלב רוצה לשתות את המים ולא את השתן הוא בשל המנגנון הביולוגי הטבוע בו והכפוי עליו אשר האותות הכימיות מורים לו בפירוש מה ראוי ומה לא. ראשית, מי יימר לך? שנית, מדוע זה מנגנון זה אינו אותו מנגנון גם אצל האדם. כלומר, ביני וביני, עדיין אין הפרש בינותינו. אז מדוע יש הפרש בינינו. מדוע "רצונו" של הכלב לשתות מהך ולא מאידך, אינו שונה מרצוני לשתות את אותו הדבר. מדוע תצפית זו על הכלב היא אתולוגית ואינה אנתרופלוגית. הסיבה כפי שאנו מבינים אותה פשוטה והיא קרויה תודעה. כלב אינו מודע לרצונו זה, ואילו האדם כן. נמצאנו למדים: שתודעה אינה "רצון", אלא תודעה היא המודעות לרצוננו זה. ומכיוון שכל התגובה הזו אלמנטרית עד אימה, נסביר גם מה זו מודעות לרצוננו. אם כן, באדם, קיימת תוספת, ולא משנה כרגע כיצד הגיעה אותה תוספת או מה סיבתה, הנותנת לו תמונת מראה על עצמו. "מראה" זו, שכנראה (כנראה), על פי תוצאות המחקרים בשלושים השנים האחרונות "מצוייה" דווקא בחיבור שבין שתי האונות (כמובן באינטראקציה סינפסית עם שאר חלקי המוח), והיא, "מראה" זו "מאפשרת" לאדם לדמיין את עצמו שותה. כלומר יכול "לראות" אותו שותה, אע"פ שאינו שותה, וגם כשהוא שותה. כלומר יכול לדמות את הסיטואציה הזו. דימוי זה הוא בעל משמעות עצומה לאין ערוך והוא המבדיל בינינו לבין החיה העוף והרמש הרומש על הארץ, והוא זה שהביא לנו את אריסטו, שייקספיר, הרמב"ם, אינשטיין, הגר"ע יוסף וקאנט. ובעולם הזואלוגי הביא לנו את השלשול, המקאו והחתול. כאמור, תוצר תודעתי זה הקיים באדם, ובאדם בלבד, אשר התפתח בתהליך אבולציוני ארוך שנים, הוא המבדיל ביננו לבין החיה. אשר לרצונו של האדם, הוא אינו כלום. אשר למודעתו לרצונו הוא הכול. ובמישור האמוני ובכלל, לא לחינם היה פרופ' לייבוביץ נוחו עדן, היה אובססיבי עד זרא בצטטו את הפסוק החותם את "נעילה" - משום שהוא עיקר: "ומותר האדם מן הבהמה אין, כי הכול הבל..", אבל "אתה הבדלת אנוש מראש ותכירהו לעמוד לפניך". הכרה זו היא התודעה שבאדם, והיא המבדילה אותו בינו לבין הבהמה. יש שיטענו, שלא אלוהים הוא זה האחראי למודעותו של האדם, טענתם טענה, ואיני יכול להפריך אותה ובפרפראזה, גם איני יכול לאשפז אותם בשל כך, אבל אף הם אינם יכולים לטעון אותה טענה כנגדי ולאשפזני, באשר דבר זה - שבגדול קוראים לו "הבעיה הפסיכופזית" - לא רק שאינו מוסבר אלא לעולם לא יכול להיות מוסבר.