תיקנתי את פרק י' והוספתי עוד כמה פרקים

איך יתכן לומר

"...ורציותיו הם פרימאריים"?
ליבוביץ נוהג להביא כדוגמא את עבודת ה' או הענקת כוס חלב לכל ילד, ומוות למען הקיסר וכדומה .
איך אפשר לומר על רצונות אלה שהם רצונות פרימאריים הרי רצונות אלה לא באים מאליהם, אלא מוכרחים לבוא כתוצאה ממידע כלשהו.
 

u r i el

New member
אופס ........

Déjà-vu.

אגב, עבודת ה' כרצון פרימרי ( ולכן רצון בלתי מנומק, אם זו אכן תולדה של רצון פרימרי ) מבחינת "היהדות" זו עבודה זרה par excellence. ( .... אלא אפשי ואפשי, אך מה אעשה והקב"ה אסר על כך? ... ).
 
ומה ראית במראה הדז'ה וו ?

היכן ראית שמבחינת היהדות רצון פרימארי הוא עבודה זרה?
 

u r i el

New member
ראיתי והנה אתה ...

למשל כאן ועוד ועוד ועוד ...
אתה חוזר לעניין זה במסירות שוב ושוב.

מוטיב יהודי דתי דומיננטי הוא 'וכוף את יצרנו להשתעבד לך' והציטוט החלקי שהבאתי לך קודם מצטרף לשורה ארוכה של ציטוטים שמבטאים את התפיסה שהאדם איננו נולד עם רצון פרימרי לעבוד את אלהיו אלא מתגייס לכך נגד רצונו, וזו גם המעלה שבדבר, לפחות בחלק מהדעות.
ליבוביץ עצמו מבטא אלמנט זה כבר מעצם הגדרותיו הוא את האמונה :
הכרת ה' כמצוי אמת היא היא האמונה הדתית שממנה מתחייב שבמציאותו של האדם אין משמעות אלא לעבודת ה'.
או,
האמונה הדתית היא בטוי להכרעתו והחלטתו של האדם להידבק באלהים ולעבוד את אלהים ... המצוות הן הן עבודת ה' וקיומן הוא קבלת עול מלכות שמים.

כל המשפטים הללו מביעים מהלך תודעתי ולא תוצר של מנגנון אוטומטי, ואם תרצה - גם הסטיקר ( המנותק מהקשרו ) "יתגבר" מעיד על כך שעבודת ה' היא המאמץ המודע נגד הכוחות והרצונות המנוגדים, שאולי הם פרימרים ואולי לא, תלוי איזה פילוסוף אתה קורא.


[ ואם תקשה - ומהו שהאדם רוצה שלא לרצות אלא בעבודת ה' ? על כך משיב לך - שוב - ליבוביץ עצמו ואומר :

" האל הוא המלך, גם באין עולם שעליו הוא מולך ובאין היסטוריה שבה מתגלמת מלכותו...
האמונה הזאת באל ובמלכותו שאינה מותנית בעולם ובהיסטוריה - רק היא עשויה להביא את המאמין להכרת חובתו לעבוד את האל ללא תנאי, משום ש"הוא לבדו הראוי לעבוד אותו"
ובכן ראית שורה של הנמקות והסברים אשר עשויים להביא אדם לכלל אמונה דתית, וכך הוא גם לגבי שורה ארוכה של דוגמאות מחיי היומיום בהן אדם לא סתם רוצה אלא רוצה כי ( וכל ההדגשות לעיל הן שלי ) ]
 
הטענה שהרצון הוא פרימארי

לדעתי היא הקצנה של הטענה של ליבוביץ שאין אפשרות לשכנע לגבי ערכים,
ונגד זה אני מתקומם, וטוען את טענותי, אך לא מקבל תשובה מניחה את הדעת בכל הדז'וויים...
&nbsp
מעניין שאתה מוצא שהרצון הפרימארי הוא עבודה זרה. ונוגד את ה"סטיקר" "יתגבר"
&nbsp
 

u r i el

New member
ראה את תשובתי מהיום לאטדגי למטה.

אולי זה יספק אותך.

אדם הרוצה לעבוד את אלוהיו "סתם", "ככה" כי"בא לו" איננו עובד את ה' אלא את עצמו, וזו עבודה זרה.
 
לא. רצונו של אדם הוא ארביטררי לחלוטין

וההוכחה המכרעת לכך היא, שגם אם אדם יש לו את הידע האמפירי המוכרח והוודאי יותר מכול, הוא יכול לפעול היפוכו במסגרת הערכים שבהם הוא מאמין, שהם פרי רצונו. אדם יודע שהוא עכשיו נופל על הרימון הזה והוא מת, וכדי להציל את חבריו, הוא יסוכך עליו מפגית רסיוסיו ויתפרק לחלקים. כלומר הוא בחר בערך מסויים, והקריב לשם כך את חייו. שום אינפורמציה על החים, המוות, הרימון ופעולתו, לא פעל עליו או הגכריח את פעולתו, אלא רצונו בהגשמת ערכיו. ודבר זה אינו רציונלי, ואינו מוסבר, אלא הוא קיים, וקיים רק באדם (ולדעתי, ייתכן שהוא אצבע אלוהים ממש - למי שמחפש "אינטרוונציה" אלוהית) הדא הוא דכתיב: "אתה הבדלת אנוש מראש ותכירהו לעמוד לפניך". זהו לייבוביץ במיטבו (ורבים וטובים לפניו) ואני הקטן משתאה ומחריש - ושתיקה זו כהודאתי דמי.
 
הכל טוב ויפה אבל זה לא רצון פרמיארי

כי רצונות אלה לא באים מאליהם.
אדם שלא למד כלום על אלוהים ועל תורתו לא יקום פתאום בבוקר ומרגיש שרוצה לעבוד את אלוהים, ומיד מתחיל לצעוק: איה מקום כבודו להעריצו.. או איה תפלין להניחו, או איה הקיסר למות עליו, או כד חלב לחלקו...
הוא מוכרח יידע קודם, כדי להחליט מה שהחליט.
אם כן הכל גמיש הוא יכול לפגוש אדם שיתן לו אנפורמציה אחרת, או שיסביר לו דברים אחרים, ויגיע להחלטה הפוכה. למשל שהחלב דווקא מזיק לילדים.
או אם תרצה את הדוגמא שלך לפני שהוא קופץ על הרימון מקבל אינפורמציה שאשתו ילדה בן אחרי שחיכו לו שבע שנים.
 
גם אדם שיש לו את כל האינפורמציה כולה

יכול לפעול בניגוד לרציונל שלכאורה אינפורמציה זו הייתה מכרחת אותה. זהו פנומן אדיר, שקיים אך ורק באדם, שאינו מוסבר, ויתכן ולעולם לא יהיה מוסבר, אלא הוא קיים.
 

u r i el

New member
שבוע טוב... ומה שכתבת פשוט לא נכון.

ראשית וכללית - אין כל חיוב לקבל את ליבוביץ ולהדהד אותו ואת מאמריו שוב ושוב מחדש. אני זוכר שאתה לא אוהב שאני כותב לך דברים כאלה, צר לי, אבל כשאני קורא אותך אני מתרשם שוב ושוב שאתה פשוט ממחזר את ליבוביץ שאת כתביו ודעותיו רובנו כאן מכירים ומשננים כבר שנים.

לעצם העניין - נכון הוא, וזו עובדה, שמכלול הידע השורה בקוסמוס איננו מחייב הסקת אותה מסקנה ו/או פעולה ביהביוריסטית של כל אחד ואחד מהדרים בקוסמוס זה. אולם כלפי אותו אינדיבידאום מסויים ואם איננו פועל כאוטומט שרירותי עובדה היא שפועלו יהיה תלוי אינפורמציה. אפשר להראות את הדברים בדוגמה מחיי ליבוביץ שבשנים מוקדמות חשב לפעול אישית ואף פעל במסגרת פעילות פוליטית והנה כעבור זמן שינה את דעתו וחזר בו. רצונו בפעילות פוליטית מסויימת אז, הייתה תוצר של אינפורמציה, תוצר של הקונסטלציה הפוליטית/דתית באותם ימים. ביטול רצון זה כעבור זמן וחזרה בו - גם היא פעולה תלויית אינפורמציה.

עכשיו, לגבי עצם הרצון הכללי להיות מעורב אקטיבית בענייני הכלל שהוא לכאורה בלתי מנומק ופרימרי - גם זה הוא דבר שלא ניתן לעולם להוכיחו, זו יכולה להיות לכל היותר השערה וזאת מאחר שלעולם אין אדם יכול לחיות את חייו פעמיים או יותר ולשנות מפעם לפעם את תנאי חייו, חינוכו, סביבתו וכיוצ"ב ולהראות ע"י כך שתמיד, בכל מופע של חייו ירצה את אותם הדברים בדיוק.
 
רצונו של אדם הוא המכריע

ולא הידע או המידע שיש לו על המציאות היא המכרעת.

אתה, ואחרים מבלבלים בין שתי קטיגוריות בחשיבה האנושית אשר לא יהינו זו אל זו. הראשונה, ידע והמסקנה הנובעת מידע זה, לבין ידע המביא את האדם להכרעות שונות. גם כלב "יודע". אבל כלב אינו "מכריע".

בעוד שידע, יש הטוענים והם מרבית ההוגים ולייבוביץ בכללם, כפוי על האדם (אדם לא יכול לדעת וכו), הרי שרצונו של אדם איננו כפוי, ואפשר שישתנה כל אימת שאפשר.


אשר לאנליזה הפסיכולוגית שלך על לייבוביץ. אני לא עושה אנליזות על חשיבתו והכרעותיו של אף אדם, מסיבה פשוטה שאנליזות כאלו חסרי משמעות לחלוטין, באשר אינם ולא כלום. ובמקרה של לייבוביץ, זה בהדיא לא נכון, באשר הוא נדרש לשאלה זו מספר פעמים בחייו, וענה עליה, היפך דבריך. בין אם דבריו מקובלים עליך או לא, אין זה רלונטי לכך שהוא כבר העיד שרצונו לא השתנה מעבר לידע או המידע שהתקבל, אלא רצונו נותר כשהיה והמציאות היא זו שהשתנתה. הוא היה מעוניין שמדינת ישראל תהיה מסגרת לערך מסויים, הערך הדתי, והמציאות טפחה על פניו, באשר הקולקטיב לא היה מעוניין בערך זה ולא היה מעוניין להלחם על ערך זה, ולא רק שלא היה מעוניין, אלא לא הציב שום פרוגרמה דתית לכך, ויתירה מכך, החל משנת 67 ראה בערכים אחרים הנוגדים את הערך הדתי את ערכו, נו, האם רצונו של לייבוביץ השתנה, או שהמציאות היא זו שהשתנתה? אדם חי במציאות, לא באוטופיה מחשבתית. משל למה הדבר דומה: לאדם הרוצה להיות עשיר, ואשר רואה הזדמנות לצבור עושר במדינה מסויימת, ולאחר זמן התחלף השלטון במדינה זו, שאינו מאפשר צבירת הון, והוא חי בהתאם למציאות זו, וטוען עתה שבמדינה זו לא תיתכן צבירת עושר. האם תוכל לומר שהאדם הזה שינה את רצונו להתעשר?

דומני שראייתך את האדם, או יותר נכון את פועלו והתנהגותו, מביאות אותך למסקנות אסוציאטיביות אודותיו. גישה כזו, אף שהיא לגיטמית, היא רדודה עד אימה, ואם נוקט אתה בכך, נקוט, אך אל תטען לבר שיחך, שטענתך טענה, באשר היא איננה.

ועתה, למה שאתה חוזר עד זרא, בדבר חזרתי על דברי לייבוביץ המנוח וכו', ואשר עניתי עליה מספר פעמים, ושוב, כנראה בשל .. אינני יודע, לא משנה, למרות תגובותיי אליך בנושא זה, אתה ממשיך לחזור על זה עג ועוג, סב וסוב, משל טענתך זו יש בה מן הטענה. אבהיר שוב, לך ולכל אלו אשר ייתכן ומכירים את עולם ההגות דרך לייבוביץ ודרכו בלבד - וחושבים, ותגובות מסויימות בפורום זה מעידות על כך ולכן קיימת סבירות גבוהה שזו חשיבתם, כי לייבוביץ הוא מחולל הפילוסופיה ודעותיו בנושאים השונים בקטיגוריה זו, הן "המצאותיו", או שמא הוא יסדם, וכו' וכו'. עליי להבהיר שוב, מבלי להמעיט בערכו של לייבוביץ, אשר רוחב ידיעותיו, ובעיקר הבנתו החדה וביתר שאת ועוז היכולת הפנומנלית שלו לנסח דעות אלו, כי לייבוביץ' מימיו לא חידש דבר. את שאמר, אמרו אחרים. את אשר חרש, חרשו, את אשר קצר קיצרו, את אשר עימר עימרו, את אשר דש, דשו, את הלש לשו, אפה אפו, ועדיין יש כאלו אשר לחם אין להם לאכול. בשום נושא, מהפילוספיה של המדעים, עבור ליהדות, דרך כלל הקטיגוריות של הפילוסופיה של החשיבה, או ההכרה, ובכל הקשור למדעי החברה והמדינה, לייבוביץ לא חידש דבר. למעשה, ניתן לומר עליו, שהוא חזר על דברי קודמיו באובססיה מיטבית. אלא מאי? יש אנשים שחושבים שמה שהוא אומר הוא אומר, ואינם יודעים, וזה עניין של ידע, שאמרו זאת קודמיו, והוא העניק לדברים אלו ניסוח. לא אשקר, ולא אונה, אכן, היכרותי את לייבוביץ בעיקר עם כתביו (שתי הפגישות עימו בהיותי נער בער לא אדע לא נחשבות היכרות) אשר התחילה בקריאת ראיון במגזין שבעה ימים בשירותים של פוניבז' חודש אחרי שפורסם, גרמה לי להתעניין רבות בהגות הכללית אשר נחשפתי אליה רק מעט בהיותי בעולם הישיבות (תתפלא אבל בחלק מהישיבות בזמני, אינני יודע היום, היו קוראים בהסתר דברי הגות חיצוניים) מבחינה זו לייבוביץ היה "ליד" או "טיזר" לאוקיינוס ענק של הגות ומידע רב, ועל כך ניתן לומר עליו בהכרח שהוא מורי ורבי, באשר הוא, או יותר נכון התעניינותי בכתביו, הובילה אותי לשוט בדוגית באוקיינוס זה. אשר על כן, דבריך ותגובותיך בעניין זה כנגדי, הולך אל דרום וסובב אל צפון, סובב סובב הולך הרוח ועל סביבותיו שב, אינםן מעלים ולא מורידים, באשר, כאמור, איני חוזר על דבריו של לייבוביץ', אלא מנסה מעט מזעיר, ולא בהצלחה מרבה, להגות בהגותם של אפלטון, קאנט, רמב"ם, וקווין, אשר דבריו של לייבוביץ היו כולם, לא מרביתם, כולם! חזרה על דבריהם. מבלי קשר, חזרה על דבריו של אדם ובר אוריין כלייבוביץ לשבח תיחשב, באשר לא היה זה ריק ופוחז, וולא גנאי הוא!
 

u r i el

New member
רצונו של אדם הוא המכריע ?? מכריע במה ?!

בדברנו על האדם ולא על אוטומט, אין הכרעה בלא ידע ובלא מודעות לפחות לחלק מידע זה.

כמובן, יתכן לרצות מבלי לעשות, יתכן לרצות מבלי לממש את הרצון. זה פשיטא, מעשים של יומיום.

ל' המשיך לרצות שמדינת ישראל תהיה מסגרת לערך הדתי אולם רצונו לפעול בכוון זה חדל. למה חדל ? בגלל ידע. לא סתם "ככה".
זה שרוצה להתעשר במדינה X אולי ימשיך לרצות בכך עד סוף ימיו, אולם הידע על חילופי השלטון שם, הביא אותו לרצות שלא להתעשר שם. למה ? כי נודע לו שהשלטון שם הוחלף. לא סתם "ככה".

אין כל וויכוח באשר לעובדה שאדם "סביר" וחופשי פועל כי הוא רוצה לפעול, או לא פועל כי הוא רוצה שלא לפעול.
הוויכוח הוא באשר לקביעה שלך ושל ליבוביץ ואולי גם של אחרים, שהרצון הוא פרימרי, או בלשונך [ אם הבנתיך נכונה ] – הרצון הוא ארביטררי.

כפי שכתבתי לך בהודעה הקודמת, היות הרצון פרימרי או ארביטררי היא השערה. סטיקר. לא הוכחת אותה וגם ליבוביץ לא הוכיח אותה. אין כל עמקות מחשבה בדווח חוזר ונשנה של מה שאמרו אחרים וליבוביץ על הרצון. כולנו כאן מכירים את הדברים לעייפה והדיון על הרצון חוזר על עצמו שוב ושוב. הגיע הזמן להתקדם היינו : או להוכיח את הטענה או להתווכח איתה. טענתך - שהיא גם טענתו של ליבוביץ - הקובעת שגם אם יש לאדם ידע אמפירי מוכרח וודאי, עדיין הוא יכול לפעול היפוכו כלשונך, טענה זו איננה מוכיחה שפעולת ההפך איננה אף היא תוצר של ידע, ידע אחר או ידע נוסף או יחס שונה לאותו הידע וכיוצ"ב. רק אדם אחר בעל אותו הידע יכול לרצות בכוון הפוך. לומר שאותו אדם עצמו באותו רגע נתון יכול היה לרצות אחרת זו רטוריקה ריקה. איך תוכל להוכיח שפלוני יכול היה לרצות אחרת אם רצה דווקא במה שרצה ? אולי אתה במקומו יכול היית לרצות אחרת. לא הוא, עובדה שכך רצה. אדם עם ערכי סוכר גבוהים ירצה להמנע ממתוקים ויעדיף המתקה באמצעות אספרייטים. ברגע שייוודע לו ששימוש באספרייטים עלול לגרור שורה ארוכה של תופעות לוואי חמורות – הוא לא ירצה עוד להשתמש בהם, או בניסוח אחר – הוא ירצה מאד מאד שלא להשתמש בהם. האם הרצונות הללו לא נבעו מידע ? סתם "ככה" ?

גם ערכים רוכשים דרך ידע. ערכים אינם נטועים בתודעתו של האדם כתכונה מולדת מוכרחת מרגע המפגש בין הזרע של אביו לביצית של אמו, אלא גם בין היתר כתוצר של חשיבה והכרעה תלויי ידע. אם לשפוט על סמך כתובים המצטטים את ליבוביץ ולהתייחס אליהם כאמינים, בשונה ממך הוא לא רק סבר שהכלב יודע, אלא גם סבר שהכלב כן מכריע, הכלב כן בוחר בנתח הבשר ולא באבן, מה שנראה לליבוביץ כסימן של חשיבה הקיימת בכלב ( ולא חשוב כרגע מה אני חושב על סוגיה זו ). כ"כ אי אפשר להעלות על הדעת שליבוביץ מעלה לדרגת ערך עליון את עבודת ה' מבלי שידע יהדות מהי. הידע הכפוי על האדם הוא מכלול של אין ספור פיקסלים היוצרים את תמונת הידע השלמה. כאשר אדם "סביר" רוצה, רצייתו היא התחנה האחרונה לאחר ששיקלל ולאחר שהשתקללו בו עקב נטיותיו כל פרטי הידע שברשותו ורק אז בחר. בחירתו היא רצונו ורצונו מושתת על ידע. על השאלה הפילוסופית הטרחנית והתיאורטית למה בכלל אדם בוחר דווקא בX ולא בY יתכן שלא ניתן להשיב תשובה חד משמעית, לא משום היות רצונו פרימרי או ארביטררי אלא משום שלא ניתן לנסח את כל המכלול הכולל קומפלקס אין סופי של נטיות נפשיות מולדות, וכן אין ספור פרטי פרטים של ידע מודע ובלתי מודע באותו הרגע, שלא ניתן לבטא ולכמת את היחסים ביניהם המביאים בסופו של תהליך לידי רצון .

( במאמר מוסגר אוכל לומר לך שלהבנתי דעתו של ליבוביץ על הרצון היא חוליה טקטית בקונסטרוקציה ההגותית שלו על "היהדות" והיא כמעט "כפויה" עליו בכדי להציג משנה הגותית עקיבה. ל' לא לחינם מעמיד הכל על הרצון, הכל – כולל מה שהוא מכנה 'אמונה דתית'. הוא עושה זאת מתוך אינטרס גלוי למזער את הפן הנרטיבי של דת משה וישראל, ל' איננו מקבל עול מלכות כי ה' ירד על סיני. היסטוריוסופית - מעמד סיני נכשל לדעתו. ל' מקבל עליו עול מלכות כי הוא רוצה. שויין ).

ליבוביץ חידש ועוד איך !
מפרורים שנשרו מפִּתם של אחרים אפה הוא עוגת קצפת חדשה משלו, ערבה לכל נבוך מזדמן. כל פירור הוא משל אחרים אולם העוגה בכללה - שלו היא ורק שלו. ללמוד מליבוביץ זה קודם כל לתרגל חשיבה עצמאית. את הגותם של אפלטון, קאנט, רמב"ם וקווין למדו אחרים לפניו ויש שהוגים בהם גם אחריו ובלעדיו. לא פעם ולא פעמיים תמצא את ליבוביץ לוקח ומעביר אליך מהגותו של פלוני רק את מה שערב לחיכו שלו ומתעלם מיתר ההגות ושאלה גדולה היא אם כך ראוי. האם נכון בעיניך להסתפק בלמצות את ליבוביץ בציטוט ה"יודונאצים" שלו או שנכון יותר ללמוד ולהכיר אותו כולו ? תלמידיו הטובים ביותר הם אלה שיודעים להסביר היטב למה הם אינם מקבלים את דעתו, על כך הוא עצמו ( כמצוטט בשמו ) מעניק ציון 100. הפורום הזה מאפשר לאנשים לא רק להריע לו, מה שכמעט מובן מאליו למי שיודע אותו "באמת", אלא גם להתווכח אתו, למרות חוכמתו ולמרות מוטת כנפי הידע הכבירה שלו והוא אפילו אהב את זה עד מאד.

אל דאגה, שמו של ליבוביץ שמור וחרוט עמוק בפנתאון גדולי ישראל בכל מקרה. גם על הרמב"ם מתחו ומותחים ביקורת - ואעפ"כ ממשה עד משה ...
 
מעיקרא דדינא פירכא

לא אתעכב רבות על פתיחת דבריך אלא על עיקרם. רק הארת אגב, והערת אורחא עד נתמרכז. הארה: בכוונתי לארביטררי - שרירותי - כוונתי לכך שרצוני אינו מוכרח. אלא פעם יכול להיות כך, ופעם יכול להיות אחרת. בעברית קוראים לזה - שרירותי. הערה: כתבת: "הידע על חילופי השלטון שם, הביא אותו לרצות שלא להתעשר שם". ברור לך, א שלא, כי כל משחק לשון וערבוב סינטקטי לא יצלח - רצונו להתעשר מעולם לא פג. לא בשלטון זה, ולא באלו שיבאו אחריו. לא "שם" ולא בארץ נכריה.

ועתה לכור הדברים, וכאן דומה אני ככלב השב על קיאו - אתה מבלבל בין שתי הקטיגוריות החשובות והמובהקות בחשיבה האנושית - (קוגנטיביות קונאטיביות וכו וכו') ומבלי משים, בלבולך זה, גורם לך בתגובתך שלך, להשתמש פעם בטענה א' ופעם בהפרכתה, כמעט שני משפטים אחרי. אדם יודע כמו שהכלב, גם זה השב על קיאו, יודע. זה תוצר חשיבה הקיים בכל אדם, בין ער ובין ישן. בין טיפש, בין חכם. בין קאנט ובין דני דנון, בין זברה בין שלשול, חשיבה זו היא הבסיס לכל עולם החי, והאדם בכלל זה. חשיבה על הידע הזה - היינו מודעותו של האדם - המבוססת על הידע זה ועליו בלבד, "גורמת" לפנומן הקרוי "רצונו של האדם" - שאע"פ שהוא מבוסס על הידע הקיים ולא ייתכן בלעדיו, הרי שאינו מכריח את פעולתו זו, ולא רק שאינו מכריח, אלא הוא יכול לפעול היפוכו. אם כן, רצונו זה, היינו תוצר מודעותו, הקיים בו ואך ורק בו, הוא המבדיל בינו לבין עולם החי. אין זו תוספת בילוגית גרידא, אלא תוספת זו היא היא המבדילה בין אור לחושך, ובין האנושות לכלל עולם החי. (איננו יודעים מדוע התווספה לה התוספת הזו ומאיין היא באה לעולם. ישנן השערות, שייתכן והגורם להן הוא אותה "יצירת שפה" מלפני ארבעים אלף שנים אשר חוייבה הישרדותית את ההומוארקטוס לשתף פעולה עם זולתו. וייתכן, שהיא כדברי הרמב"ם, תוצר סיפור בריאת האדם בו הוא פסק מלדעת בלבד כמו החי הסובב אותו, והתחיל להיות מודע לידיעתו, היינו לראות כי "טוב" העץ למאכל, ו"תאווה" הוא לעיניים, ו"נחמד" למראה" - אשר כל אלו אין להם עם הידע כשלעצמו דבר, אלא שיפוט ערכי/אסתטי על הידע עצמו. כאשר אם היה קין מצוי באותה שעה עם מולידו, היה רואה כי רע העץ למאכל, ומכוער הוא למראה ותועבה הוא לעיניים).

אשר לעניין ההוכחה לדבריי או לדברי ל' ואחרים - אינני נכנס כרגע למה שהזכרתי באחת ההודעות הקודמות לגבי אותו מחקר מדעי ניסיוני הקיים בשלושים השנים האחרונות שראשון ל"גילויו" הוא בנג'מין ליבט, אשר חשף מנגנון נוירוני המוכיח שקיימת פעילות נוירונית פרימארית הקודמת למודעותו של האדם ולהבנתו בננו שניות טרם פעולתו. וכל המחקרים שבאו אחריו, לא רק שלא הופרכו אלא חיזקוהו, עד כדי צמצום מספר הנוירונים האחראים לדחף זה - אינני משתמש בזה דווקא, אלא רק מאזכר זאת יוצא זנב, משום, שראשית המחקר הענף הזה עדיין בהתהוותו, ושנית הוא לא רלוונטי כל כך בהקשר זה (ואכמ"ל) ובעיקר משום שדומה שהינך חסר ידע מהו מחקר מדעי, יותר נכון, מהי המיתודה המקבעת אותו. אותם היסקים לוגיים הקרויים בשם אינדוקציה, דדוקציה ורדוקצייה, אשר כל אחת מהם בנפרד, וביחד, ובהתאמה, מעלתם בחקר המדע ובעיקר במיתודה המדעית, עולה על ניסיוניות (אמפיריות). כאשר קיימת רדוקצייה של תיאורייה מסויימת, אינדוקציה שלה ודדוקצייה - הרי שמבחינה ורפיקטיבית - אין דבר ודאי יותר מזה במחקר המדעי. לא קיים. אם זה "סטיקר" בעיניך - סיסמה - או דווקסה - let it be .

לייבוביץ אינו מעמיד הכול על הרצון, קב"ה עושה כן: "ראה אנוכי נותן בפניכם היום את הברכה ואת הקללה.." - וחז"ל החזיקו החרו אחריו, "הכול בידי שמיים חוץ מיראת שמיים". וכאן כמדומני, שבאמת אתה עוסק בשאלות מטאפיזיות כאילו אינך חי במציאות, ואינך רואה אשר יש עושי רצונו ויש עוברי רצונו, ואשר בתוך עושי רצונו, יש אשר יעברו על רצונו ויש שלא.

ואת מכלול דבריי, בהקשר זה אסכם, בדברי הרמב"ם "ודבר זה הבן", ואוסיף משלי, שמי שרוצה יבין, ומי שלא רוצה לא יבין לעולם.


לגבי הסייפא של דבריך: זו לא הייתה ביקורת כלל, אלא דעתי (שיש לי הרושם שיש לה ביסוס סביר) אשר בה אנשים אינם מכירים הגות קודמת וחסר להם המידע והידע הקודם, ומתייחסים לליבוביץ לא כאל פרזנטור של הגותם של אחרים, פרזנטור מעולה יש לציין, אלא כמחוללם דעות אלו, משל לא באה דעה, חכמה ותבונה עד שנולד ישעיהו, איש אשר רוח אלוהים בו. לייבוביץ לא חידש דבר, את זה הוא אמר, לא אני. ומהמעט שאני מכיר אני יכול לומר לך שאני נוטה להסכים עימו לחלוטין. אני אישית, לא מכיר, וכאן ניתן לומר שבידיעה די מבוססת, שום דבר ביהדות שהוא חידש, לא רק דעה, אלא אפילו פירוש של מאמר חז"ל. גורנישט מיט גורנישט. אלו ציטוטים של מדרשים שונים, גמרות, ופירושי הוגים מאוחרים, שעל כולם הוא חזר, לעיתים תוך הבאת שם אומרם, ורבות לא. ואגב, אפרופו הסכמותיי עימו, הרבה פעמים ציטוט הדברים לא היה בצורה מדוייקת ולעיתים היפך הדברים מכוונתם הראשונה. אשר לשאר ההגות, ובכלל זה עניין המדעים וכו' כאן אני פחות מכיר בצורה ברורה ומובהקת, על אף שיש לי ידע אלמנטרי מסויים, וכאן נכון לומר שדבריו, שכולם חזרה על הוגים קודמים, בעיקר אריסטו, קאנט וקלוד ברנאר, מדוייק יותר, וזו כנראה מהסיבה הפשוטה שהוא היה מעורה בזה הרבה יותר. יחד עם זאת, דבריו שנאמרו בחדות ובהחלטיות בהקשרים אלו, אני יודע שאינם מוסכמים על רוב ההוגים והחוקרים, ולעיתים אני נוטה גם לדעות הפוכות ממה שהוא מציג.
 

u r i el

New member
צר לי. מילים רבות, אפס הוכחות וטעות אחת חמורה.

זו עובדה שהרצון איננו שרירותי.
כל מה שיש – יש לו סיבה. במקרה מסויים זה, וברגע מסויים זה, אדם זה רצה כך ולא אחרת. למה לא רצה אחרת ? – כי היתה לכך סיבה והידע הוא חלק ממנה.

שום רצון איננו מוכרח אצל אותו האינדיבידום מלכתחילה אלא בדיעבד, מתי ? לאחר שתם באדם תהליך השיקלול של עיבוד כל הנתונים והיחסים ביניהם. היפותתית, אם היה לבסוף רוצה אחרת ( אחרת ממה ? ממה שאתה חושב שהיה צריך לרצות ?? ) – משמע תהליך שיקלול כל הנתונים אצלו גרר רצון אחר אולם גם רצון זה היה תלוי ידע. אבל כל זה אינו אלא פלפול חסר ערך כי תמיד ברגע נתון יש רציה אחת מועדפת. גם אם אדם לא יודה בכך – מכלול הידע המודע ואולי גם הבלתי מודע שלו בתוספת מבנה נפשו ברגע זה הם המצע ההכרחי לרצון זה ברגע זה ולא לרצונות אחרים שאתה כצופה מבחוץ מסוגל לשייך לו, כי יתכן שאתה ובך פועלים כוחות הידע והנפש ברגע זה אחרת. אינדיבידום אחר, למשל אתה, יכול לכאורה לרצות אחרת על בסיס אותו ידע אבל זה רק לכאורה, כי לעולם תמונת הידע שלך איננה בדיוק זו שלי ולעולם העדפותיך וערכיך שלך אינם בהכרח בדיוק אלו שלי ולעולם מבנה נפשך איננו כשלי וכל אלה עשויים להוביל לרציה אחרת ברגע זה אצלך, לא אצלי.

נסויים מדעיים ומסקנות-מדעיות-לזמנם אינם רלבנטיים, לא משום שאני חסר ידע לדעתך, ובוודאי שאני חסר ידע, אלא כי לא זה השדה שבו אנו עוסקים. בעיית הרצון נדונה כאן מנקודת מבט אפיטמולוגית ולא פיזיולוגית. ליבוביץ שהבין משהו בעסקי מוח מעולם לא שירבב בהגותו העיונית נוירונים וננו שניות, ולא זו בלבד אלא כשהוא מדבר על הרצון הוא אך ורק מדבר על הרצון המודע.

מאחר שלצערי אינך מגיב על דברי עניינית חוץ מאשר לבטלם בלא הוכחה, ובנוסף הינך מדלג או מתעלם מחלק מדברי וחוזר ומרצה את דבריך שלך אינני רואה עוד טעם להתכתב בעניין זה אתך הפעם, ומחזיר את המיקרופון לד.ר. דוליטל, אבל לא לפני שאני נאלץ שוב להעמידך ( כמו במקרה הכלב בהודעתי הקודמת ) על טעות חמורה המעידה שוב על לקות חמורה ומשמעותית ביותר בהבנת ליבוביץ שלא רק מעמיד את האישיות הדתית על הרצון, אלא הוא מדגיש ומבהיר בניגוד למה שייחסת לו שהוא מעמיד את האישיות ב כ ל ל ה על הרצון. כך בדיוק נמרץ ולא אחרת.
וולונטריסט קיצון הוא ליבוביץ. ודע.
 
זה הוא שאמרו

אין אדם מבין דברי זולתו, ובמקרה זה ייתכן אף לא דברי עצמו.

בכל תגובתיי, בכולן, אחת מהנה לא נגרעה, כתבתי שאני מדבר על רצונו של האדם בכל תחום בחייו, ולא רק בתחום הדתי, או אפילו הערכי, בכולן.

ובכל תגובותיי, ואולי כאן זה המכריע, כתבתי מה אני חושב, ומהי דעתי על הנושא, ולא מה דעתו של לייבוביץ האי גברא רבא (זאת למרות שבאופן סיסטמטי וקוהרנטי ניסית לייחס לי פלגיאט לדבריו, משמע הוא מייסד ומחולל דעות אלו או דעותיי שלי) אבל זה מילא, רשאי אתה להחזיק בעמדה זו, בסוף דבריך, בעזות יש לציין, לאחר שכאמור לא נמצא באף תגובה אחת שלי יחוס דבר מה ללייבוביץ, כתבת" "את מה שניסית לייחס לו", היינו אתה שאתה ניסית לייחס לי, הפכת למה שאני ניסיתי לייחס לו. נו, תגיד לי, מה אענה על דבר כזה, ומה תענה אתה עת תוכחה?

בתחילת מקרא דבריך תהיתי שמא אינני מבין כלל את מה שאתה דובר. יש והיה בניסוחך דבר מה שהתקשיתי בו להבנה. אז אם כן אנא הסבר לי כמה דברים הקשורים בהבנתי את דבריך, ובעיקר, כיצד נראים לי דבריך סותרים האחד את רעהו?
כתבת, ציטוט: "תמיד ברגע נתון יש רציה אחת מועדפת. גם אם אדם לא יודה בכך – מכלול הידע המודע ואולי גם הבלתי מודע שלו בתוספת מבנה נפשו ברגע זה הם המצע ההכרחי לרצון זה ברגע זה ולא לרצונות אחרים שאתה כצופה מבחוץ מסוגל לשייך לו, כי יתכן שאתה ובך פועלים כוחות הידע והנפש ברגע זה אחרת", תגיד לי, האם זו לא עיקר טענתי והוכחתי, לטענותיך והוכחתך? העובדה, אתה קראת לה כך, שאתה רוצה כרגע משהו, ואני אולי באותה סיטואציה ארצה אחרת בשל מכלול הידע והסטקרטורה הנפשית השונה משלך והייחודית לי ולי בלבד, היא היא לא ההוכחה לכך שרצוני שונה מרצונך? ועל כן בהכרח שאינו תלוי הידע שאני מקבל מהעולם, שהיה מכריח אותי לפעול בדיוק כמוך? לא שמת לב שבדבריך שלך כתבת את ההוכחה שאני בעצמי דובר עליה תגובות מספר?
אם כן כיצד לאחר שאתה בעצמך מבין הדבר הזה היטב, כותב שהרצון איננו שרירותי? שמה שאתה רוצה לא בהכרח יהיה מה שאני רוצה?

אלא מה? כדי להוכיח את פסאודו טענתך הראשונה, עברת למישור הוודאות. זה שהאדם ברי לו הכרעתו, כלומר ודאות שזה מה שהוא רוצה ולא אחר, מה לה ולטענתנו, שודאות זו, ודומה שאין ודאות גדולה הימנה (וכאן אני באמת מצטט את לייבוביץ: "זה שאני רוצה משהו, ודאי לי יותר מכל דבר אחר בעולם"), אינה בעלת הכרח. אני רוצה לענות לך, ואין ודאי לי מזה שכרגע אני רוצה לענות לך, ובכל זאת אינני מוכרח לענות לך. כיצד שני דברים דיכוטומיים הפכו אצלך לחדא מחתא?

____

אדם מכריע רק על פי הידיעות האלמנטריות והמורכבות, שיש לו, המודעות ושאינן. סלעים ואבנים לא מכריעים ולא מחליטים ולא רוצים, כי הם נעדרי חשיבה, אשר במהותה היא מכלול ידע, אפילו אלמנטרי. אבל לחיות יש גם ידע על העולם. הן יודעות שזה טורף וזה לא. וגם הן ניתן לומר "רוצות" שלא להיטרף, בעקבות ועל בסיס הידע שהגוף הזה הדולק אחריהן הוא טורף. מה מבדיל אותן מאיתנו? היינו, מודעותנו לרצוננו, שאנו מודעים לכך שאנו נרדפים, ולא רק יודעים זאת. מהיכן באה לנו מודעות זו, אם לא מהידע הבסיסי והאלמנטרי שלנו על העולם שעל בסיסו אנו מודעים? (שהוא שווה לידיעותיהם של החיות על העולם הזה) מודעות זו לעצמנו היא הפנומן הלא מוסבר והיא זו אשר מבדילה את רצוננו מרצונן. כאשר רצונן כפוי עליהן, באיזשהו אופן, ורצוננו לא, באשר יש לנו מודעות לרצון זה, ובאשר אנו יכולים לפעול היפוכו, ויתירה מכך, כאשר אתה בעצמך כתבת, שאינו תלוי הקשרים פונקציונליים המחייבים את עולם הפיזיקה והכימיה, אלא הקשרים אסוציאטיביים, ששונים ומשתנים שוני, מעט אם רב, בין אדם למשנהו, ובין אדם לעצמו בכל רגע נתון. הדא הוא: רצון ארביטררי, שרירותי, שאינו תלוי הקשרים פונקציונליים המחייבים והמכריחים אותו, אלא תלוי אסוציאטיביות ומנטליות שונה, שכולה נגזרת רק מהידע המצוי לנו. מודעות זו, היא גם המבדילה ביננו לבין החיות בהקשר לסיבת או להנמקת רצוננו. בעוד שניתן לנמק את "רצונן" של החיות באינסטיקטים הישרדותיים (אם כי לא מוכרחים ואכמ"ל) אבל בכל אופן ניתן לתת הסבר רציונלי מתקבל על הדעת, הרי שאצל אדם רצונו לא ניתן להנמקה ורציונליזיציה כלל. כמובן שהוא ינמק זאת, אך נימוקיו אינם תקפים. מדוע הוא רוצה ברחל ולא בלאה? נו אצל הג'מוס ניתן להסביר זאת בהקשרים הישרדותיים, ובאינסטינקטים חייתיים מדוע הוא בחר בנקבה פוריה זו ובאחרת? באדם מאי קסבר? למה זו, ולא רעותה הטובה ממנה בחוכמה, קומה ויופיה? הוא ינמק זאת כמובן, אך נימוקיו אמנם תקפים, זה ברור (זה ודאי לו כאמור) אך אינם מוכרחים כלל ובעיקר חסרי כל משמעות לוגית ורציונלית.

____

נכון שהתחום שאנו עוסקים בו אינו קשר למחקר המדעי, וכתבתי, או יותר נכון ציטטתי את קאנט ואחרים, שמנגנונים מכניסטיים אלו לעולם גם לא יוכלו להסבירו, זה אכן שדה אחר כהגדרתך, אבל אני כתבתי זאת באשר לרצונך לדעת האם קיימת הוכחה לכך שהרצן הוא פרימארי, כלומר קדימוני, ומכיוון שכאן כבר השיק הגבול של הכרת או ידיעת הגורם (לא הסיבה, הגורם) לכך שרצוננו הוא ראשוני, אם כן הזכרתי אגב אורחא (ולא הייתה זו עיקר טענתי) כי במנגנון המכניסטי הזה, הולכים ונחשפים הנוירונים המקדמיים למודעותו של האדם, שזה יוכל להוכיח כי פרימאריות זו, מעוגנת במכניזם המוחי, מבלי קשר לסיבתה, הנמקתה ובעיקר להכרעותיו המודעות של האדם דייקא, אלא לראשוניותה.
 

u r i el

New member
תגיד לי,בבקשה, משהו -

רק לפני שעות ספורות גמרתי אומר בלבי שלא להתכתב אתך יותר, כלומר הבעתי בפניך את העובדה שאני רוצה להתנתק מהשיח אתך כי התעייפתי מאי אלו עניינים בתגובותיך, ולא צאחזור עליהם כאן, והנה הרצון ההוא היה כלא היה, למרות שעודני מחזיק בתלונותי כלפיך, והנה שוב אני מגיב לך. אז איך זה קרה ?
זה לא היה הרי מוכרח לקרות, וזה הרי ברור וכבר כתבתי לך ארוכות שלא זה העניין המבדיל ביננו, אלא שהווכוח הוא לגבי קביעתך שהרצון שרירותי, ראשוני, לזה אינני מסכים, וזו הרי קביעה ליבוביציאנית קלאסית. אינך קולט זאת ר' אשר ? זה הוא שאמרו - אין אדם מבין דברי זולתו. אה, כן , חזרתי לכתוב לך כי בינתיים קרה משהו שלא היה קיים לפני כמה שעות, נתווסף לי ידע - ידע זה שבא לי בעקבות קריאת הודעתך הקפיץ אותי וגרם לי, עכשיו, לרצות להשיב לך, זה רצון מנומק ולא ראשוני ובוודאי לא שרירותי.

אז ראשית התנצלות. נכון. את סוגיית הכלב לא קישרת לליבוביץ. אבל יאמר אולי להגנתי, שמאחר שרוחו של ליבוביץ מרחפת מעל ראשנו כמעט בכל רגע ובכל הודעה ותגובה כאן בפורום, הרי שמבחינה פסיכולוגית ארעה השגיאה הזו, מה עוד שליבוביץ משתמש בכלב כדי להביע את דעתו בנושא הרצון. באותה הודעה שלך שבה הזכרת את הכלב, מוזכר שמו של ליבוביץ 16 פעם, כמעט בכל שורה. נו באמת, האם זו לא סיבה לעשיית דין רחמים ?

אבל, !!, וזה אבל גדול וחמור, בהודעה אחרת כתבת בהאי לישנא : " ... לייבוביץ אינו מעמיד הכול על הרצון, קב"ה עושה כן: "ראה אנוכי נותן בפניכם היום את הברכה ואת הקללה.." - וחז"ל החזיקו החרו אחריו, "הכול בידי שמיים חוץ מיראת שמיים"....
נכון שכך כתבת ? ובכן, כפי שכתבתי לך זו טעות חמורה ובלתי נסלחת "להאשים" את ליבוביץ בכך שהוא אינו מעמיד הכול על הרצון ! וזאת מאחר שסוגיית הוולונטריזם הליבוביציאנית מהותית קרדינאלית להבנת הגותו. אז אנא, מוטב שתנהג באצילות המתבקשת וכאשר אתה מגיב להודעותי לפחות תודה בטעויותיך ואל תטאטא אותן אל מתחת לשטיח או תתעלם מהן.

אשר ליתר הדברים שכתבתי וכנראה לא נקלטו בך כפי שהייתי רוצה וכפי שנתכוונתי, יתכן שהאשם בי, בנסוחַי, בקוצר בהירות הדברים ... השד יודע. מאידך יתכן שהאשם בך כי אתה מחפף בקריאה, או מזדרז בה בשעת בוקר מוקדמת, או חוסך מעצמך את המאמץ להבינם ... מי יודע ?!

לברור עניינים אלה כבר תש כוחי בשרשרת הודעות אלו.
 
...

כוונתי הייתה ברורה והיא לא לייבוביץ מעמיד הכול על הרצון אלא קב"ה בעצמו עושה כן, משמע על אחת כמה וכמה.

ושוב:, לא בשעה מוקדמת, אלא באשמורת יום התיכונה, אתה כותב לגבי רצונך, "זה לא היה הרי מוכרח לקרות", והדר בתריה: "שהרצון שרירותי, ראשוני, לזה אינני מסכים". אינך שם לב שזה תרתי דסתרי? אם זה לא מוכרח, משמע זה שרירותי. מוכרח הוא שאטום O ואטום C מצויים בסיטואציה כימית מסויימת היוצרת קשר ביניהם - יהפכו ל-פחמן חד חמצני. זה מה שקרוי הקשרים פונקציונליים בעולם הטבע, וגם בגופו של האדם, וגם במוחו. זה לא שרירותי. זה יקרה תמיד. מודעותו של האדם אינה שועה לכללי הפיזיקה והכימיה. אתה ציינת יפה כל כך כיצד הסטרקטורה הנפשית משתנה כל שניה, שהיא תוצר מודעותו של האדם שהיא בעצם יוצרת את רצונו המבדיל אותו מרוצונם של יצורים אחרים בעולם החי ובכלל מעולם הטבע. הוא ודאי יתבסס על ידיעה מקדמית ברצונותיו, זה הבסיס לכול, אבל ידיעה זו לא תכריח אותו לשום דבר. מודעתו, אשר הביאה לרצונו הייחודי בעולם הטבע, הופכת אותו לדבר לא רציונלי שאינו שועה להקשרים פונקציונליים, כימיים ובילוגיים מכניסטיים, אלא להקשרים אסוציאטיביים, שהם במהותם שרירותיים ולא מוכרחים ובעיקר לא מנומקים. לא ניתן להסביר את זה. זה קיים, וצריך להתמודד עם זה.
 
הוא יכול לפעול איך שהוא רוצה

דעה נימוק ואינפורמציה אינם כופים על האדם התנהגות מסויימת. אדם מסוגל לפעול בנגוד לכל מה שמתבקש מאותה אינפורמציה וכבר הסכמתי אתך כאן:
http://www.tapuz.co.il/forums2008/viewmsg.aspx?forumid=241&messageid=177124477
אני יכול אפילו להסכים אתך שיכול אדם לשמוע שאשתו ילדה בן אחרי שחכו לו 20 שנה ולהתפוצץ על רימון בשביל להציל את החבר שלו. אבל תסכים אתי שרוב בני האדם ימנעו מלעשות זאת בגלל אותה אינפורמציה.
כי רוב בני אדם כן מושפעים מאינפורמציה ומהגיון ישר.
ומה שקראת לו "פנומן אדיר" אני קורא לו סתם דפוק..
 
אני בספק רב אם ניתן לקרוא לרס"ן רועי קליין ז"ל: "דפוק"

רוב האנשים יקראו לו "גיבור ישראל", ואני בכללם.

אשר לרוב האנשים וכו' - אין ספק שרוב האנשים נותנים נימוקים לבחירותיהם, ויתירה מכך, ניתן לחזות ולשער בסבירות גבוהה מה רוב האנשים יפעלו בסיטואציות מסויימות. אע"פ שנימוקיהם, אשר יבוססו על האינפורמציה אשר הם דולים מהמציאות בה הם חיים, אינו נימוק מכריע. שום אדם, גם כזה שמתנהג באופן "רציונלי" נקרא לזה, לא יכול לנמק מהי הסיבה שחייבה אותו להתנהג בסיטואציה הזו כך ולא אחרת. הוא כמובן יתן סיבה, ואולי אפילו מספר סיבות, אך אף לא אחת מהן היא נימוק מחייב, מסיבה פשוטה: שהוא יכול היה באותה סיטואציה לנהוג אחרת מכפי שהוא נהג, ואפילו אם תחזור סיטואציה זו בעתיד, יכול לנהוג היפך ממה שנהג בה בפעם הקודמת. ואם ניקח את המקרה הקיצון של הקרבת חיים למען ערך מסויים.. נו רוב האנשים לא מקריבים את חייהם עבור זולתם, ורוב האנשים ניתן לשער יסתתרו כשרימון נזרק לעברם, ואם תשאל אותם מדוע עשיתם כך, תשובתם תהיה אני מניח, כי הם יודעים היו שימותו, והם רוצים לחיות. כלומר, בחרו בערך חייהם על פני ערכים אחרים. שאל אותם מדוע אתם רוצים לחיות? יענו לך תשובה שלא תפתיע אף אדם, כי "החיים יפים", או כמו הנימוק שנתת, כי אישתי, ילדה בדיוק, וילדי חשוב שיראה אבא בחייו ושאוכל לפרנסו. שאל אתם, למה זה חשוב? יענו לך, אם לא אוכל לפרנסו איזה חיים יהיו לו וכו'.. שאל אותו וכי דמו של בנך סמוק טפי מדמם של חבריך? יענו לך אבל זה הבן שלי! שאל אותם, אז מה? וכו וכו'.. אתה הבנת פחות או יותר לאן אני חותר, שום נימוק שיתנו לא היה אמור לחייב אותם לנהוג כפי שנהגו, ולא משנה באיזו תשובה היו בוחרים לענות. אגב, התשובה הנכונה ביותר, שנראית לנו הרדודה והמתריסה ביותר, לכל הסיטואציות שבהם בחרנו לפעול כך ולא אחרת במסגרת רצוננו היא: ככה. למה? ככה! אבל כאמור, רוב האנשים, למעט ילדים, לא עונים כך, מסיבה פשוטה: או שהם אינם מבינים את מה שדיברנו עד כה, או שהם מוכרחים להצדיק את בחירתם מבחינת טבענו האנושי. זהו מנגנון פסיכולוגי, ככל הנראה הישרדותי, שנותן לנו אפשרות לשמור על שליטה מנטאלית בחיינו, שבלעדיו, אדם לא יוכל לתפקד כלל בחייו.

אני לא יודע מה זה "היגיון ישר". הביטוי הזה, על אף שאני יודע שהוא רווח, אינני מבין את משמעות צירופו משתי המילים הללו.
 
זייער שיין. אני בכלל אותם אנשים הזקוקים לנימוק על הכרעתם

ולכן היגיעה על מאמר זה וכיוצא בו.
בשפה של חסידות זה שהכתר (הרצון) כדי לפעול צריך להתלבש בכלים דחב"ד.
 
למעלה