תרגיל - הסברים - 1

goshdarnit

New member
תרגיל - הסברים - 1

שלום לכולם. בואו נתחיל מכך שזה התרגיל האחרון. בשבוע הבא יש אייקון ואת מעט הזמן שיהיה לי אני אוציא בלהמשיך לענות לתרגילים הקיימים. מיד אחר כך אני נכנס לחזרות, ולא יהיה לי יותר זמן פנוי. בכל מקרה, אני אהיה באייקון בכל שלושת הימים. תבואו, תגידו שלום. יש לי גם הרצאה על טכניקות כתיבה ב-15 לחודש בתשע וחצי בערב (אני חושב). ואם תרצה העורכת אולי אני אתחיל בחלומות באספמיה סדרה של מאמרים על כתיבה. טוב. ועכשיו התרגיל. בז'אנרים של מדע בדיוני, יותר מאשר בכל ז'אנרים אחרים, יש סבירות שהכותבים ירצו לתת הסברים ארוכים על משהו מדעי יבש או על תיאוריה כלשהי. דווקא בז'אנרים שלנו הסברים כאלה הם חלק בלתי נפרד מהסיפור, ואי אפשר להוציא אותם. יש שיטות להפוך הסברים לקריאים יותר, ללא משעממים, לחיוניים ואפילו למרתקים. אנחנו נדבר על המרכזית מביניהן. הסבר הוא לעולם לא יבש. אנחנו צריכים שהדמות תהיה *חייבת לספר*. וצריך שהדמות השנייה תהיה *חייבת לשמוע*. זה צריך להיות חיוני. אנחנו צריכים להיות במצב חירום עלילתי, שבו גם לדמות וגם לנו יש צורך לשמוע כל שורה ושורה של ההסבר. בדרך כלל אני מביא דוגמאות חיוביות, עכשיו אני אביא דוגמה של איך *לא* לעשות את זה. יסלח לי שלמקו, אבל אני לוקח קטע מהסיפור שלו ב'חלומות באספמיה 6' 'דברים שרואים מכאן לא רואים מזמן'. החצי הראשון של הסיפור מחזיק את תשומת לבי, ואז מגיע ההסבר: "טוב, כנראה שאין לנו ברירה אלא לומר לך. אנחנו מהעתיד." שני הזקנים התחילו לדבר כאחד. "אה-הא." "לא, באמת, אנחנו מהעתיד. את יודעת, מכונות זמן, פרדוקס הסבא, היסטוריה אלטרנטיבית, דברים כאלה. מדע בדיוני, מנקודת המבט שלך." ההסבר בקטע עוד ממשיך, אבל הוא פחות או יותר ממשיך כך. שימו לב שהזקנים מסבירים במין 'שיהיה' כזה, ולא מתוך צורך אדיר שלהם. הדבר אוטומטית הופך את ההסבר לרע. הוא אוטומטית תוקע את העלילה, שעובדת רק על סמך 'מה יקרה עכשיו'. הם לא רוצים להסביר, ולכן אני גם לא רוצה לשמוע. אלה שתי שורות בלבד ואני כבר השתעממתי. הסבר לא מסבירים מתוך 'שיהיה' או מתוך 'סוטול' כלשהו או 'אולי אתה לא יודע, אבל' או כל דבר אחר. הסבר מסבירים כי חייבים לשמוע. הסבר צריך להיות חיוני לעלילה, חיוני להמשך, חיוני לדמויות. אנחנו צריכים להיות תלויים בכל מילה, כי סוף העולם תלוי בהסבר, משום שהחיים שלי תלויים בהסבר, משום שבלי ההסבר משהו נורא ואיום יקרה. אני מקווה שזה ברור. הנה התרגיל: תכתבו הסבר בדיאלוג. תנו לי תקציר של מה שהיה קודם אם הוא נחוץ, תבחרו משהו משעמם להחריד שצריך להסביר, ותמצאו את הדרך הכי מרתקת להעביר אותו בדיאלוג.
 

סנדרין

New member
כשיש צורך של שני הצדדים, ../images/Emo142.gif

הבעייה בדרך כלל כבר נפתרת. ההסברים הבעייתיים ביותר, הוא כשההסבר חשוב לעלילה אבל הדמויות מכירות אותו כבר. אז יש שתי אפשרויות: להוסיף את ההסבר בתור קטע, או לטפטף אותו תוך כדי העלילה. נתגעגע אליך
. קפוץ לבקר.
 

goshdarnit

New member
קודם כל,

לפי דעתי לפחות, ברוב הפעמים הבעיה לא נפתרת. אני ראיתי אותה במספיק סיפורים כדי להתייחס אליה כאל בעיה רצינית הראויה לטיפול פה. מצד שני, אם לך זה פשוט, אז מאה אחוז. אבל, (שוב) לדעתי, זאת בעיה רצינית. בנוסף, בדרך כלל אם יש הסבר, ה*פתרון* של הכותב הוא למצוא סיטואציה כך שיש צורך של שני הצדדים, כדי להפוך אותו למעניין. רוב האנשים לא עושים את זה או לא יודעים שזה יפתור להם את הבעיה. ואחרון אחרון חביב: אינפורמציה שחשוב לקוראים לדעת אבל שכולם בסיפור יודעים - זה אקספוזיציה ולא הסבר. ואקספוזיציה כבר לא נכסה (אם כי אם למישהו יש איזשהם שאלות על כל נושא שהוא, זאת ההזדמנות לשאול). הדרך הנשגבת ביותר בעיני להעביר אינפורמציה כזאת - והיא כמובן הכי קשה - היא למצוא סיטואציה שבה מה שאת רוצה להעביר נמצא כהנחת עבודה כל כך ברורה מאליה שהיא הופכת להיות ברורה לקוראים מבלי שהעברנו לו את המסר עצמו. כלומר, ליצור את הסיטואציה כך שהקורא מסיק לבד על פי ההתנהגות של הדמויות ולא מקבל הסבר. אבל זה מאוד קשה ולא תמיד אפשרי.
 

קייצית

New member
עצוב לי שזה התרגיל האחרון ../images/Emo10.gif

ואני ממש לא הספקתי ללמוד ולהחכים. רוצה מאוד מאוד להודות לך גוש יקר, על הזמן והסבלנות שהקדשת לנו כאן. להתברך בכשרון ויכולת יצירה זאת מתנה. לדעת ללמד, לשתף ולאתגר אחרים זה כבר איך אתה אומר ? עלייה במדרגה. בכל מקרה תודה, ואני מקווה שאוכל למצוא זמן להשתתף בתרגילים האחרונים. אני אתגעגע מאוד. בהצלחה עם ההצגה ממני
 

goshdarnit

New member
תודה רבה.

להפתעתי נהניתי מאוד לעשות את התרגילים האלה. נהניתי לראות אנשים משתפרים. נהניתי לראות אנשים מתווכחים איתי על תיאוריה. נהניתי לראות אנשים שרוצים לכתוב יותר טוב. אבל אל תפסיקו ללמוד עם סוף התרגילים. הדבר המרכזי שרציתי להעביר מהתחלה הוא שיש הרבה מה ללמוד, להשתפר זה לא דבר בלתי אפשרי, ויש אנשים בעולם שיכולים לעזור לכם. יש קורסים לכתיבה, יש מגמות לכתיבה, יש בתי ספר לכתיבה, ופה ושם אפשר למצוא מורים מדהימים. לכו, חפשו, תלמדו, תשאפו להשתפר, תרצו להשתפר, תחפשו איך אפשר להשתפר. וגם ספרים טובים הם מורים טובים. תקראו כל דבר מדהים כמה שיותר פעמים, ותנסו להבין מה הסופר עשה ואיך. תתחילו מלחקות, ואחר כך תמצאו את הדרך הייחודית שלכם לעשות את זה. התרגילים עצמם בנויים כך שאתם לא באמת צריכים אותי. כל תרגיל מציב קריטריונים פחות או יותר אובייקטיביים. אפשר להקים קבוצה של כותבים שעושים את התרגילים האלה או תרגילים אחרים, וכל אחד בודק לא אם הוא אהב את הסיפור של האחר או לא, אלא האם הייתה עמידה בקריטריונים או לא. ואם לא - איך אפשר לשפר. כל התרגילים בנויים כך. טכניקה בכתיבה היא עדיין (כמעט) עניין אובייקטיבי. ומחמיא לי שאת חושבת שאני יכול ללמד. אבל בסופו של דבר, מה שהכי חשוב לי זאת הכתיבה שלי. תבואו להצגות שלי, כשיהיו (אני אשתדל להודיע). ובינתיים, בחלומות באספמיה 7 שיצא ממש עכשיו, יש את אחד הסיפורים שלי שאני הכי גאה בו - 'חרוט בסלע'. תקראו אותו, אני אשמח אם תגידו לי מה חשבתם, ואם אהבתם אותו - תנסו לראות באיזה טכניקות השתמשתי.
 

mishel s

New member
מצטרף

אני לא יודע מי אתה ("חרוט בסלע" הוא רמז די עבה, כך שעכשיו לא תהיה לי בעיה לדעת מי אתה), אבל התרגילים שלך בשילוב עוד כמה דברים פתחו לי את המוח בהקשר של כתיבה. פחות או יותר כמו שהאוניברסיטה פתחה לי את המוח בהקשר של מתמטיקה. אני מבין עכשיו שכתיבה זה לא רק כתיבה. כמו שמספרים הם לא רק מספרים. יש תאוריות מאוחרי זה, יש תרגילים לשיפור עצמי, יש הסברים למדוע הטקסט הזה מושך ומעניין והטקסט האחר משעמם ויבש. חבל שלא ידעתי על הפורום הזה עוד כשהתחלת את התרגילים. אבל לא נורא, כמו שאמרת, תמיד אוכל לעבור על התרגילים ולבדוק את עצמי. אפילו לראות את הקטעים שאנשים אחרים כתבו בתגובה לתרגילים שלך ואת ההערות שלך זה עוזר. בעצם כל התגובות פה לכל הסיפורים שאנשים כותבים הם תגובות טובות שעוזרות לא רק לכותב הסיפור להשתפר. אז תודה לך ולכולם!
 

goshdarnit

New member
בדיוק! כל הכבוד!

לכתיבה טובה יש טכניקה. יש טכניקות שקיימות אלפי שנים איך לשמור על תשומת הלב של הקהל. איך לתפוס אותו בהתחלה, איך להחזיק אותו. איך לכתוב סיפור מעניין. איך לכתוב בטן. איך להעביר אמירה. אפילו איך להצחיק. וברגע שיש לכם את זה, תוכלו להגיד לקוראים מה שתרצו, להעביר איזה רגש או תחושה או אמירה שבא לכם והם יגידו 'תודה, איזה כיף זה היה'. לכל הדברים הטובים יש טכניקות. כשיודעים שיש טכניקות קל יותר למצוא אותם בספרים ובסיפורים, קל יותר למצוא אנשים שיודעים (ויש הרבה כאלה), קל יותר ללמוד, וקל יותר להשתפר.
 

אסתר 1984

New member
גם אני רוצה להצטרף לתודות...

על הסבלנות והמחשבה, על האמון בנו, על ההשקעה... התרגילים האלה הפכו אותי מאחת ש*חולמת* לכתוב ספר, לאחת ש*שואפת* לכתוב ספר, וזה דבר ענק בפני עצמו... לימדת אותנו, חוץ מכל הטכניקות (הבאמת מצויינות!) לכתיבה, שכתיבה אפשר ללמוד, ושיש עוד דרך ארוכה - אבל שיש איך לעבור אותה. והכי חשוב - למדתי ממך שלא מספיק לעשות משהו בצורה טובה. זה כלום אם אתה לא יודע איך לתת מזה גם לאחרים... אם אני אהיה יום אחד סופרת טובה מספיק, אני מבטיחה לנסות ולעשות את אותו הדבר - כי אני יודעת מקרוב כמה שזה עזר לי בתור כותבת מתחילה... תודה, תודה רבה באמת! (וגם סליחה על כל ההתנקצויות...
) ושאלה - יש סיכוי שתסכים לחתום לי על "הצד האפל" אם אני אביא אותו להרצאה ביום רביעי? (ב-ב-ק-ש-ה...!)
 

abcdme

New member
גם אני רוצה!

אמנם ברוב התרגילים לא יצא לי להשתתף בגלל עומס אדיר בלימודים שהיה לי בחודשים האחרונים, אבל קראתי את כולם והם לימדו אותי המון. פעם כשכתבתי סיפור הכל היה אינטואיטיבי בשבילי. למדתי ממך שיש הרבה דברים שצריך להקפיד עליהם, ושבכתיבה יש הרבה דברים טכניים שצריך ללמוד ולתרגל. זה גם נדבק לי בחיים, אני שם לב לדברים האלו בספרים ובסרטים ויוצא לי לראות טלויזיה ולהגיד לעצמי "הדיאלוג הזה לא אמין, אף אחד לא היה סתם שופך ככה מידע!" וכו' . אז תודה. ובאמת, אתה תחתום על ספרים בהרצאה או שאני אנסה להחתים על העותק שלי את אס"ק?
 

goshdarnit

New member
וואו. תודה רבה לשניכם.

וכמובן שאני אחתום לכם ולמי שרוצה. בהרצאה או בקפיטריה במשך ימי האייקון. ואם תוכיחו לי שאתם לוקחים את אורסון סקוט קארד הביתה, אני אחתום גם עליו.
 

goshdarnit

New member
אף אחד לא מנסה?

אין לכם מה להסביר? אפשר להסביר ממה בנויות מולקולות וממה בנויים אטומים וכמה פרוטונים יש בכל אטום, כי זה נורא חשוב. אפשר להסביר איך כח המשיכה פועל על גופים שונים וממרחקים שונים. אפשר להסביר למה אי אפשר להגיע למהירות האור. אפשר להסביר, למי שיודע, איך עובדת טלוויזיה. וכן הלאה.
 

אסתר 1984

New member
אני מנסה...

שאני לא אנסה את התרגיל האחרון?? (אני מתנצלת מראש אם אני נותנת כאן עובדות לא נכונות בעליל. כל הידע שלי הוא חובבני, וחלקו נתמך בהשערות שלי בלבד. סביר להניח שחלק גדול ממנו מופרך לגמרי...) והרי ניסיוני: "זה כל כך יפה", היא חיבקה את מותניו, צופה בשקיעה, שצבעה את השמיים בגוונים של זהב. הוא נאנח. "פעם זה היה יפה בהרבה". "למה אתה מתכוון?" שאלה. הוא משך בכתפיו. כבר שנים שהוא מנסה לגרום להם לשים לב. עכשיו כבר מאוחר מדי. "זה כבר לא משנה," אמר. "זה לא יחזור". היא הניחה את שתי ידיה על מותניה ונעצה בו מבט כעוס. "את ממילא לא תביני". "נו!" עיניו בהו בקהות בשמיים. הוא נאנח שנית. "פעם השקיעות היו הרבה יותר צבעוניות". "למה?" היא נצמדה אליו שוב. "כי הייתה לנו יותר אטמוספירה". היא כרכמה את פניה. "מה זה אט-" "אטמוספירה". הוא חיבק אותה אליו. "זה האוויר שאנחנו נושמים. הגזים שמקיפים את כדור הארץ. זה אחד הגורמים להיווצרות החיים כאן". היא הנהנה. "אז מה הבעיה?" ידו החוותה בקשת על המרחב סביבם. "הכל בורח. האטמוספירה מתפזרת לחלל. עוד מעט לא יישאר לנו כלום". "למה?" היא נרעדה. "כי לכלכנו את האוויר שלנו. התעללנו בו. הרגנו אותו". הוא נאנח. "כרתנו את העצים שהחזירו לאוויר את החמצן, והוספנו עוד זיהום במפעלי הענק שלנו ובפסולת ששרפנו. היינו עיוורים," עיניו הביטו בשמש השוקעת, "ליופי שמולנו". היא נגעה בידו בהיסוס. "אבל מה הקשר לצבעים?" הוא חייך חיוך מריר. "זוכרת שהראיתי לך איך המים יכולים לשבור את האור לצבעים?" היא הנהנה. "גם האטמוספירה ככה. כשהשמש קרובה לאופק," הצביע, "אנחנו מביטים בה דרך שכבה עבה בהרבה של אוויר. האור פשוט נשבר יותר טוב דרך כמויות מסויימות של אוויר". "ולכן בשקיעה יש הרבה צבעים?" "כן. ולכן גם כמעט ולא נשארו צבעים עכשיו". היא נשכה את שפתה במבוכה. "אז למה לשקיעה יש יותר צבעים מלזריחה?" הוא הביט בה בהפתעה. "מה, לא שמת לב?" הוא חייך. "אולי זה בגלל שינויים בטמפרטורה". "כלומר?" "מה ההבדל בין היום ללילה?" היא גיחכה. "לא יודעת. בשניהם אתה ישן". "מצחיק," אמר ביובש. הוא הצביע קדימה. "השמש. היא ההבדל". היא חיכתה. "כידוע לך, חומרים נוטים להתפשט בחום". "כמו אנשים בקיץ", חייכה. הוא התעלם. "ביום, השמש מחממת את האטמוספירה, מה שגורם לה להתפשט". הוא הציב את ידו בקו ישר אל האופק. "במצב הזה, האור עובר פחות אוויר בדרך לעיניים שלך". היא הנהנה. "ולכן יתקבלו צבעים שונים". -----------------------------
 

goshdarnit

New member
גם יפה

וגם יש מקום לשיפור. את יצרת סיטואציה שצד אחד מאוד רוצה לספר וצד אחד מאוד רוצה להקשיב, ובגלל זה רוב הדיאלוג עובד. אבל בסיפור, הרצונות הרבה יותר גדולים, ותמיד מדובר איכשהו בדברים הרי גורל, אפילו אם הם רק הרי גורל לאנשים קטנים. כלומר, אם הייתה סיטואציה שבה הרצון עוד יותר חזק, ההסבר היה עובד אפילו יותר טוב. בנוסף, עשית הרבה מאוד דברים יפים. וגם יש לי קצת תיקונים קטנים אבל עקרוניים. בואי נעבור על הכל. את השורות שלך שאני מוחק, אני מכניס לסוגריים כאלה [], ואת השורות שאני מוסיף אני אכניס לסוגריים כאלה (), וכך גם את ההערות שלי. הנה: "זה כל כך יפה", היא חיבקה את מותניו, צופה בשקיעה, שצבעה את השמיים בגוונים של זהב. הוא נאנח. "פעם זה היה יפה בהרבה". (בשבילו זה מאוד חשוב. יפה.) "למה אתה מתכוון?" שאלה. הוא משך בכתפיו. כבר שנים שהוא מנסה לגרום להם לשים לב. עכשיו כבר מאוחר מדי. "זה כבר לא משנה," אמר. "זה לא יחזור". היא הניחה את שתי ידיה על מותניה ונעצה בו מבט כעוס. "את ממילא לא תביני". "נו!" (עכשיו היא מאוד צריכה להקשיב. יפה.) עיניו בהו בקהות בשמיים. הוא נאנח שנית. "פעם השקיעות היו הרבה יותר צבעוניות".["למה?" היא נצמדה אליו שוב. "כי הייתה לנו יותר אטמוספירה".] (הייתי ממשיך את השורה שלו ב:"פעם היתה לנו אטמוספירה." - כי זה ממשיך את הגעגועים, מגיע ישר לנקודה. וכל דבר שאני יכול לזרוק מהסבר, כל צמצום שאני יכול לעשות, הוא מבורך.) היא כרכמה את פניה. ["מה זהאט-"] (הייתי משנה ל: "אט--?" - שוב, כי צמצמתי. זה מבהיר את חוסר ההבנה שלה, ובניגוד ל'מה זה', זה נותן לקוראים לעבוד טיפה בשביל להסיק את ה'מה זה' שקבור בתגובה שלה. ככל שהקוראים מסיקים דברים ברורים מאליו, במקום שאנחנו נגיד להם, כך עדיף.) "אטמוספירה". הוא חיבק אותה אליו. "זה האוויר שאנחנו נושמים. הגזים שמקיפים את כדור הארץ. זה אחד הגורמים להיווצרות החיים כאן". היא הנהנה. "אז מה הבעיה?" ידו החוותה בקשת על המרחב סביבם. "הכל בורח. האטמוספירה מתפזרת לחלל. עוד מעט לא יישאר לנו כלום". ["למה?"] היא נרעדה. (לא צריך. ברור שהיא לא יודעת למה. ה'היא נרעדה' לבד הרבה יותר חזק. את רואה את זה?) "[כי] לכלכנו את האוויר שלנו. התעללנו בו. הרגנו אותו". הוא נאנח. "כרתנו את העצים שהחזירו לאוויר את החמצן, והוספנו עוד זיהום במפעלי הענק שלנו ובפסולת ששרפנו. היינו עיוורים," עיניו הביטו בשמש השוקעת, "ליופי שמולנו". היא נגעה בידו בהיסוס. "[אבל מה הקשר לצבעים](והצבעים)?" (שוב, זה עדיין ברור ואת נותנת לקוראים לעבוד קצת בשביל להשיג את הברור מאליו.) הוא חייך חיוך מריר. "זוכרת שהראיתי לך איך המים יכולים לשבור את האור לצבעים?" היא הנהנה. "גם האטמוספירה ככה. כשהשמש קרובה לאופק," הצביע, "אנחנו מביטים בה דרך שכבה עבה בהרבה של אוויר. האור פשוט נשבר יותר טוב דרך כמויות מסויימות של אוויר". "ולכן בשקיעה יש הרבה צבעים?" "כן. ולכן גם כמעט ולא נשארו צבעים עכשיו". היא נשכה את שפתה במבוכה. "אז למה לשקיעה יש יותר צבעים מלזריחה?" (בשורה הזאת איבדת את הקוראים. למה? לא כי היא לא טובה או לא ברורה, אלא כי הרצון שלה להבין כבר בא על סיפוקו. הוא היה גדול מספיק בשביל להסביר את ההסבר עד פה. בשביל כל שורה מכאן והלאה, את צריכה רצון התחלתי גדול יותר.) הוא הביט בה בהפתעה. "מה, לא שמת לב?" הוא חייך. "אולי זה בגלל שינויים בטמפרטורה". "כלומר?" "מה ההבדל בין היום ללילה?" היא גיחכה. "לא יודעת. בשניהם אתה ישן". (יפה מאוד. בדיחות עוזרות להחזיק קוראים.) "מצחיק," אמר ביובש. הוא הצביע קדימה. "השמש. היא ההבדל". היא חיכתה. "כידוע לך, חומרים נוטים להתפשט בחום". "כמו אנשים בקיץ", חייכה. (מצויין. כנ"ל לגבי בדיחות.) הוא התעלם. "ביום, השמש מחממת את האטמוספירה, מה שגורם לה להתפשט". הוא הציב את ידו בקו ישר אל האופק. "במצב הזה, האור עובר פחות אוויר בדרך לעיניים שלך". (את שמה לב שכל השורות מאז שציינתי שאיבדת את הקוראים לא נאמרות מתוך *צורך*, מתוך רצון לדעת או רצון לספר. הוא פשוט לא היה מספיק גדול.) היא הנהנה. "ולכן יתקבלו צבעים שונים". בקיצור: יפה מאוד. עשית הרבה מאוד דברים יפים. עכשיו כל מה שאת צריכה זה למצוא סיטואציה יותר חזקה, רלבנטית למהותו של הסיפור ולקיומן של שתי הדמויות האלה. רוצה לנסות שוב עם צורך יותר גדול?
 

אסתר 1984

New member
שבוע טוב!

ידעתי להגיד בדיוק איפה איבדתי את הקוראים בניסיון הקודם. פשוט לא ידעתי לומר למה. ניסיון שני: ד"ר אייזנברג הביטה במסכי המחשב, מחכה לקבל את התמונה הסופית. פרופסור שוורץ הצטרף אליה, עומד מעט מאחוריה וממתין. התמונה הופיעה על המסך. ריבוע גדול בכל צבעי הקשת. "הניתוח יגיע בעוד כמה שעות," הסבירה הד"ר. "אלה רק הנתונים הראשוניים שלנו". הפרופסור הנהן. "את יכולה להסביר לי שוב את הרעיון שמאחורי הפרוייקט?" "כמובן." היא פנתה אליו והזמינה אותו לשבת. "בוודאי שמעת על הניסיונות האחרונים לשקם את האטמוספירה של הכדור". הוא הנהן. "בסדר. מטרת הפרוייקט היא לבחון את יעילות הניסיונות הללו, ולהעריך את הזמן שנותר - אם יתברר כי עלו בתוהו - עד שהכוכב שלנו יהפוך למקום שלא ניתן לחיות בו." היא נעצה בפרופסור מבט חודר. "לא היינו מגיעים למצב הזה אם היו מקשיבים לנו יותר מוקדם. כבר לפני עשרים שנה פירסמתי את הממצאים הראשוניים שלי על הדלדלות האטמוספירה והסכנה שכרוכה-" הפרופסור כחכח בגרונו. "המשיכי בהסבר בבקשה". היא הביטה בו לרגע, ואז משכה בכתפיה. היא כבר מזמן הפסיקה לחפש אשמים. פונה בחזרה אל המחשב, פתחה קובץ מלא בתרשימים וסרטוטים גרפיים והמשיכה בהסבר. "המחקר מבוסס על מדידת עוצמת השבירה של קרני אור השמש על ידי האטמוספירה. אנחנו מתחשבים כמובן בכל הנתונים: מזג האוויר, עונות השנה, אקלים סביבתי, זיהום אוויר והשוני בין זריחה לשקיעה. כמו כן-" "איזה שוני?" הפרופסור רכן לעברה. "סליחה?" הד"ר מצמצה. "אמרת שיש הבדלים מהותיים בין השקיעה והזריחה." "או, כן." היא היטיבה את משקפיה על אפה. "הפרשי טמפרטורות. האטמוספירה חמה יותר ביום בגלל קרינת השמש - מה שגורם להתפשטות שלה, ולכן לריכוז שונה של גזים בשקיעה ובזריחה." היא משכה בכתפיה. "זו גם הסיבה שלשקיעה יש תמיד פחות צבע". הפרופסור הנהן. "אומרים שפעם השקיעה הייתה החזקה יותר, אבל גם בלי הנתונים הללו-" היא הורתה על המסך בסנטרה. "כל אחד יכול לראות שהאוויר דליל יותר עכשיו." הפרופסור הביט בה. "אז יש תקווה?" "את זה נדע בעוד כמה שעות, פרופסור שוורץ. עכשיו," היא קמה מכיסאה. "עלי לעזוב אותך לטובת הבדיקות. יום טוב, פרופסור." ---------------------------------------------------- אני לא יודעת למה - אבל ההרגשה שלי היא שההסבר היה הרבה יותר מושך בניסיון הראשון, למרות שניסיתי לבנות כאן רקע שיצריך יותר את כל ההסברים האלו. אני אשמח אם תוכל להאיר את עיני בעניין הזה
.
 

goshdarnit

New member
שבוע טוב.

הראשון באמת היה יותר טוב. מכמה סיבות. קודם כל אין מצב חירום שבגללו יש הסבר. אני חוזר: אין מצב חירום. כפי הדיאלוג כתוב עכשיו אין הכרח לשמוע את ההסבר, ואין הכרח לתת את ההסבר. אף אחד לא צריך לשמוע ואף אחד לא צריך להשמיע. ולכן את מאבדת את הקוראים בשורה השנייה. שימי לב: הניתוח יגיע בעוד כמה שעות," הסבירה הד"ר. "אלה רק הנתונים הראשוניים שלנו". הפרופסור הנהן. "את יכולה להסביר לי שוב את הרעיון שמאחורי הפרוייקט?" וכאן, עוד לפני שההסבר התחיל, איבדת את הקוראים. 'את יכולה להסביר לי את הרעיון שמאחורי הפרוייקט' (אני משמיט את ה'שוב' כי הוא הורג לך את הנחיצות של ההסבר עוד יותר בכך שהוא כבר יודע במה מדובר) לא נאמר מתוך צורך, לא נאמר מתוך מצוקה, לא נאמר מתוך מצב חירום. הוא לא חייב לשמוע את ההסבר מבחינה עלילתית, ולכן כל מה שיבוא אחר כך משעמם ולא תורם לעלילה. היא לא חייבת להסביר, היא תסביר כי הוא ביקש. זאת סיבה נוראה מבחינה עלילתית לתת הסבר, משום שהיא לא נובעת משום צורך, ובהחלט לא משום צורך גדול. הסברים חייבים לנבוע מצורך עלילתי לתת אותם ומצורך עלילתי לשמוע אותם. הדמויות חייבות להיות במצב חירום כלשהו שמחייב אותם להקשיב מצד אחד ולתת הסבר מצד שני, ובגלל מצב החירום אנחנו הקוראים נקשיב להסביר ונהיה מרותקים.
 

אסתר 1984

New member
אני חושבת שהבנתי עכשיו.

צריך שההסבר יהיה חיוני לדמויות, ולא לעלילה. הנה עוד ניסיון: כשהתעורר, היא הייתה שם, רוכנת מעליו. "דוקטור." אמר. היא הנהנה וקמה. "חיכיתי לך." כשהתרומם והתמתח, עזבה את החדר. כעבור זמן מה, הצטרף אליה על המרפסת. השמיים היו כהים וזרועי כוכבים. "מה אתה רואה?" לחשה. "צדק." הוא הצביע על כוכב בוהק. היא הסתובבה אליו, מביטה אל תוך עיניו. "השעה חמש בערב." עיניו נפערו. היא נדה בראשה בעצב. "איחרנו." הוא בחן את השמיים ביאוש. "כל האטמוספירה נעלמה? אבל אנחנו עוד נושמים!" היא חייכה במרירות. "לא שמת לב?" לקח לו רגע להבין את זה. "אני לא נושם!" היא הנהנה. "הם השתילו לנו מכשיר שיסנן את מעט הגזים שעוד נותרו ויהפוך אותם למועילים לגוף. כבר אין צורך בריאות." "והחיות? הצמחים?" הוא סירב לקבל זאת. "הכל אבד?" היא נאנחה. "כל המאמצים לשקם את האטמוספירה, כל המחצבים שביזבזנו בניסיונות להשיב את האיזון -" דמעה זלגה על לחיה. "הכל היה לשווא." הוא חיבק אותה, צופה בשמיים השחורים. נדמה היה לו כי קיבלו גוון סגול ליד האופק. "שקיעה." אמרה, בוכה כעת בגלוי. "הן לא איבדו את הצבע לגמרי." "אז ככה הם עוד מבדילים בין היום ללילה." הוא לא יכול היה להתיק את עיניו מהמחזה. "ככה זה גם בזריחה?" היא נדה בראשה, משתלטת על עצמה. "הזריחות תמיד היו חלשות יותר. בגלל התפשטות האוויר בחום היום." "אבל הן עוד אמורות להיראות, לא?" היא הרכינה את מבטה. "זה כבר קלוש מדי." הוא הנהן. "בואי. נחזור הביתה." היא מחתה את דמעותיה ואחזה בזרועו. וכשחזרו פנימה, השקיעה גוועה מאחוריהם בחזרה אל השחור.
 

גרומיט

New member
אם יורשה גם לי להתערב

איכשהו נראה לי שכאן הפרזת קצת לקיצוניות השניה - מצב הדחיפות הרבה יותר קיצוני מההסבר שמתקבל בפועל. כתוצאה מכך, ההסבר נשמע עובדתי מדי, בזמן שאני כקורא מצפה לראות את הגיבור מתפתל, מתפרק, אובד עצות לחלוטין. לעזאזל, גנבו לו את האטמוספירה - דבר כזה הוא לא עובדה פשוטה, אלא משהו שחייב לעבוד גם במישור הרגשי. הנמען של המידע הנ"ל אמור לחפש אשמים, לנסות להבין מה קרה פה, למה זה קרה, איך זה יכול להיות, להכחיש... אחרי הכל, ברגע זה הפילו עליו פצצה (או בעצם שתיים - גם שאין אטמוספירה וגם שהוא לא נושם - תגליות שונות אבל בעלות משמעות פסיכולוגית שונה מאוד). במצב הקיצוני שאליו הכנסת את הגיבור, אפשר להכניס את המידע העובדתי כחלק מנסיון לשכנע את הגיבור להכיר במציאות, וההסברים, בהתאם, יהיו חייבם לשלב בד בבד את הרובד העובדתי והרגשי.
 

אסתר 1984

New member
אתה צודק, אבל

הסיפור שהיה לי בראש הוא על שני חוקרים שמועברים לעתיד כדי לבדוק האם הניסיונות להציל את כדור הארץ הצליחו או לא. לכן הם גם לא אמורים להיות מאוד מופתעים אם הם מגלים שזה לא הצליח... כנראה שפשוט לא מבינים את זה מספיק מהדיאלוג הזה (או שגם זה לא מספיק כדי להסביר את התגובה שלהם?).
 

goshdarnit

New member
רגע, רגע, עצרו.

דבר ראשון: ההסבר עובד ועובד מצויין. מצב החירום של הדמות מצדיק כל שורה של דיאלוג. העובדות באמת ניתנות בצורה יבשה, אבל זה מצויין וזה עובד, משום שלנו - לקוראים - ולדמות כל כך איכפת וכל כך חשוב לגלות מה קורה, שעדיף לנו לקבל את העובדות היבשות בצורה כמה שיותר מהירה. דבר שני: מצב החירום כל כך קיצוני וכל כך חזק, שגם אם ההסבר היה ארוך פי 3, ועדיין היינו מרותקים. אני חושב, אם יורשה לי, שזה מה שגרומיט בעצם התכוון להגיד: ההסבר קטן מדי בשביל הסיטואציה הגדולה. בכל מקרה, זה מצויין. כדי לתת הסבר צריך ליצור מצב חירום. יצרת מצב חירום כזה שהיה מצדיק הסבר גדול פי כמה. טוב, עכשיו תחליטי מראש על הסבר אחר, מסובך, מורכב ומשעמם, ותצרי סיטואצית חרום אחרת לגמרי. בסדר?
 
למעלה