תרגיל - הסברים - 1

goshdarnit

New member
להציק תמיד אפשר.

אבל צריך לזכור שאני אהיה בחזרות, ושיהיה לי מעט מאוד זמן. ולפי דעתי התרגיל שרציתי לתת ליעל היה לכתוב רצף כמה שיותר ארוך של סצנות שונות ומשתנות שהן כולן קרקע בתולה. לכל אחד יש את הנקודה החזקה שלו, ונראה היה לי שזאת נקודה חזקה שלה. התרגיל שהתכוונתי לתת לה נועד לאנשים שהם מאוד מתקדמים בקרקע בתולה. השלבים הקודמים הם לכתוב סצנה אחת כל פעם ולהתאמן על זה עד שמרגישים בטוחים. ואם בכל זאת יורשה לי להביא דוגמה מהסיפורים שלי, ב'חרוט בסלע', שהוא סיפור של 15,000 מילה - מן הקטע שבו הם רואים את אמא של טוני, חוץ משניים-שלושה דיאלוגים קצרים, כמעט ואין רגע שהוא לא קרקע בתולה, משם ועד סוף הסיפור. זאת אחת הסיבות, לדעתי, שהסיפור סוחף.
 

Glimpse

New member
../images/Emo41.gif ויכוחים בדיאלוגים

בקשר לתרגילי הדיאלוגים, במיוחד בקשר לתמרון, וויכוח בדיאלוגים. אמרת שויכוח בתבנית של: "כן לא כן דווקא..." הוא דבר חד מימדי חשבתי על זה, וחשבתי על זה שוב ואני לא מבינה למה. התמרונים שיכולים לרוץ בדיאלוג כזה הם אדירים. אפשר ללחוץ על נקודות כואבות, לפנות לרגשות, לשכל הישר, לחובות, לאחריות. להוציא משני הדמויות רגשות שהם הסתירו מתחת לפני השטח. זה כמו מכות, רק בלי להרים ידיים או כמו ניתוח רק בלי אזמל למה זה חד מימדי?
 

goshdarnit

New member
דיאלוגים חד מימדיים,

ודברים חד מימדיים בכלל, הם דברים שבהם מה שיש זה כל מה שיש. דיאלוגים חד מימדיים הם דיאלוגים שבהם מה שנאמר זה כל מה שנאמר. שורה חד מימדית בדיאלוג אומרת את הכוונה של המדבר. אני נכנס לחדר שלי, רואה שאחותי השתלטה על המחשב, ורוצה לסלק אותה: "עופי מהחדר, סתומה," אז השורה הזאת היא חד מימדית. אין לה עומק. אין לה עוד מימד. אין לה מעוף. אין לה כלום. היא בקושי מצדיקה את האורך של השורה. אם היא לא רוצה לקום ואומרת "לא רוצה", גם השורה הזאת חד מימדית. אין בה שום דבר. הייתי יכול לכתוב אלף שורות אחרות שהמלים "לא רוצה" לא מופיעות בהן ועדיין יגידו "לא רוצה". קל להגיד "לא רוצה" בלי להגיד "לא רוצה". כתוצאה מכך, השורה שלה היא שורה מבוזבזת, כי באותו מקום ובאותו מחיר ומבלי שאני מאבד אינפורמציה, הייתי יכול להכניס עוד אינפורמציה. אינפורמציה על מי היא, על איך היא מתנהגת, או אפילו מידע על משהו אחר. כל זמן שמשמעות הפעולה שלה היה אומר "לא רוצה". אם בתמורה אני אחר כך אתחיל לצעוק "קומי ועכשיו!", הרי שככותב דיאלוגים פישלתי בגדול. למה? כי כבר אמרתי את זה, כי בדיוק אותו הטקסט כבר נאמר, כי בדיוק אותה הפעולה כבר נעשתה. בזבזתי שורה, בזבתי ניר, בזבזתי את זמן הקוראים, וסביר שגם עייפתי אותם. במקום לחזור על אותו דבר שוב, הייתי יכול לגוון, לשנות, להתקדם, וכן הלאה. הייתי יכול לכתוב שורה ש*לא* אומרת את הפעולה אבל פועלת את הפעולה, ובכך הייתי יכול להוסיף רובד טקסטואלי נוסף, עוד מידע, על הדמות, על מה שקרה, על מה שיקרה, על הכוונות - כל מני דברים. ה*פעולה* שכרגע נאמרת בטקסט נעשית באמצעות ה*פעולה* ולא הטקסט. העובדה שאת משתמשת בטקסט כדי להגיד משהו שכבר אמרת היא עבודה מלוכלכת, מיותרת, חד מימדית. את לא השתמשת בכל הכלים שעמדו לרשותך ורואים את זה על הטקסט שכתבת. ואם אחותי תגיד "כבר אמרתי לך שלא" - אז כל מה שאמרתי בפיסקה הקודמת נכון גם פה. הנה, אני אעתיק ואדביק, ותראי שלא אצטרך לשנות מילה: שככותב דיאלוגים פישלתי בגדול. למה? כי כבר אמרתי את זה, כי בדיוק אותו הטקסט כבר נאמר, כי בדיוק אותה הפעולה כבר נעשתה. בזבזתי שורה, בזבתי ניר, בזבזתי את זמן הקוראים, וסביר שגם עייפתי אותם. במקום לחזור על אותו דבר שוב, הייתי יכול לגוון, לשנות, להתקדם, וכן הלאה. הייתי יכול לכתוב שורה ש*לא* אומרת את הפעולה אבל פועלת את הפעולה, ובכך הייתי יכול להוסיף רובד טקסטואלי נוסף, עוד מידע, על הדמות, על מה שקרה, על מה שיקרה, על הכוונות - כל מני דברים. ה*פעולה* שכרגע נאמרת בטקסט נעשית באמצעות ה*פעולה* ולא הטקסט. העובדה שאת משתמשת בטקסט כדי להגיד משהו שכבר אמרת היא עבודה מלוכלכת, מיותרת, חד מימדית. את לא השתמשת בכל הכלים שעמדו לרשותך ורואים את זה על הטקסט שכתבת. אז נכון שיש המון ויכוחים בחיים (בעיקר בגילאים צעירים יותר) של 'כן נכון, לא נכון', של 'כן רוצה, לא רוצה'. אבל זאת לא סיבה להכניס את הדיאלוג ליצירה. ביצירה אנחנו יכולים לנפות. ביצירה אנחנו יכולים להוסיף. אנחנו חייבים להתקדם ולא לחזור על עצמנו בלי סיבה באמת טובה. אנחנו יכולים לנצל שורה אחת של טקסט שתעשה שלושה דברים ולא רק דבר אחד. ואפילו אם את לא מאמינה לי, ואפילו אם את לא קונה את מה שאמרתי, תנסה לכתוב כמה דיאלוגים באמצעות השיטות שציינתי, ותראי מה יקרה. אני ברור?
 

goshdarnit

New member
וחוץ מזה ובלי שום קשר

כתבת: אפשר ללחוץ על נקודות כואבות, לפנות לרגשות, לשכל הישר, לחובות, לאחריות. להוציא משני הדמויות רגשות שהם הסתירו מתחת לפני השטח. זה כמו מכות, רק בלי להרים ידיים או כמו ניתוח רק בלי אזמל אם יש לך דיאלוג כזה, בבקשה תכתבי אותו ותביאי לנו. בכיף. אפילו לא כחלק מתרגיל, אלא כחלק מהויכוח התיאורטי. אבל את לא יכולה להגיד שהדיאלוגים שכתבת הם כאלה, נכון? בכל מקרה, כתבי, כתבי, כתבי. ניתוחים בלי איזמל, ויפה שעה אחת קודם!
 

קייצית

New member
תרגיל הסברים - 1

לאחר הליכה ארוכה במסדרון מתכתי הם הגיעו למעבדה המרכזית. אודי הוכתה בהלם מהמראה והקולות שקידמו את פניהם. "זה מדהים" היא הלכה כמה צעדים אחורה עד שנתקלה במשהו רך, היא קפצה אבל הצליחה לאסוף את עצמה. "הכל בסדר, תנשמי עמוק גם אני הגבתי כך בפעם הראשונה" הוא הושיט את ידו וכיוון אותם לעבר מרכז האולם. "ברוכה הבאה למעבדה המרכזית אודי, שימי לב שכל ריכוז של נאון כחול מאיר על פרויקט ייחודי, וכל אחד כזה דורש שלשה חודשי לימוד מרוכזים, זאת הסיבה שכל עובד מתמחה על שניים בלבד" קולו של ד"ר כהן היה רגוע ובו זמנית דרוך "אנו נמצאים למעשה בתוך השלב הסופי שבו מחקר של שנים, איסוף תרומות, והנדסה גנטית מתגבשים ויוצרים את המוצר הסופי". הם התקרבו לאלומת אור כחול, למרות המשקפיים הכהים אודי הניחה את ידה מעל עיניה. "שימי לב ללוח המקשים מתחת לכל מיכל, הוא נעול ע"י סיסמה סודית, את תקבלי סדרת קודים סודיים וכרטיסים מגנטיים מיד בתום תקופת ההכשרה, ושזו תסתיים בהצלחה אודי, לוחות המקשים הללו יהיו הממלכה שלך" הוא הניח את י דו על גבה ודחף אותה קלות לעבר מרכז האולם "מתחת למרצפות הללו" הוא רקע ברגלו קלות "נמצא אולם הבקרה שלנו, לשם לא תהיה לך גישה, לשם כך יש לנו צוות מהנדסים סביב השעון שמחכים לקריאה" לשם כך התאמצה ולמדה שבע שנים ? כדי למלוך בלוח מקשים באולם חשוך זרוע אלומות אור כחולים? המחשבות התרוצצו בראשה היא החלה להרגיש מבוהלת. "באולם הזה קיימים חוקי עבודה נוקשים ביותר, החל מלבוש ועד להימצאות פיזית" הוא הראה לה פתח אחורי קטן באחד מקצוות האולם "למשל נכנסים תמיד משם" הוא הצביע על הכניסה הברורה שמובילה למסדרון המתכתי, ואילו יוצאים תמיד מכאן" שוב הוא הצביע בידו ושניהם יצאו מהפתח הקטן ונכנסו ישר למסדרון בית חולים רגיל. "אני לא מבינה" אודי שמה לב שהיא ממלמלת אבל לא הצליחה לשלוט בזה. "אני יודע שזה מוזר, תקופת ההכשרה תבהיר לך הכל, אני מבטיח. אני מקווה שאת לא טיפוס יותר מדי חברתי" הוא קרץ לה "כאן עובדים לבד אסור שישהו יותר משני אנשים בו זמנית באולם חוץ מתקנות בטיחות מחמירות שמתירות לטכנאים להכנס לפי הצורך" "אני מבינה" תקופת ההכשרה הארוכה שעברה עד כה החלה להראות לה יותר ויותר הגיונית והכל בזכות ביקור בזק במעבדה המרכזית. "הביקור באמת היה מאוד קצר ד"ר כהן" היא החליטה לנסות. "ברור זאת המטרה, אל תדאגי בבוא הזמן הכל יהיה ברור, כעט בזמן שאנחנו מדברים ובדרכנו לאגף המזרחי ד"ר שוסטר נמצא עם מתמחה אחר, זהו שלב קצר אך הכרחי בהכשרה שלכם"
 

goshdarnit

New member
יפה מאוד.

המצוקה שלה, שנובעת מדברים עמוקים, היא זאת שגורמת לקוראים להתעניין בכל פרט, משום שכל דבר שאנחנו שומעים אנחנו שומעים דרך הגורל של הדמות המרכזית. ועל כל דבר אנחנו חושבים: זה טוב ליהודים או זה רע ליהודים? יפה מאוד. עכשיו תכתבי עוד הסבר. הוא יהיה על משהו שונה לגמרי, ואת תמצאי שיטה אחרת להחזיק את הדיאלוג. השיטה עדיין כוללת, כמובן, צורך מאוד גדול לשמוע או צורך מאוד גדול לספר או שניהם ביחד.
 

קייצית

New member
משהו אחר לאותו תרגיל

מחלקה שלמה ממקום עבודה נמצאים במלון בגיבוש, המטרה להכין ארוחת ערב לעצמם. החבורה חולקה לקבוצות קטנות ופוזרה בין המטבחים השונים במלון. כל קבוצה קיבלה שף שידריך כיצד להכין את המנות השונות. הקבוצה של לילך החלה בהכנת חלה מתוקה. "נתחיל בהכנת חלה, בסה"כ יום שישי היום" היא הביטה בו וחשבה איך מדי השף שלו מקנים לו מיידית סמכות. "שמי מוטי ואני השף הראשי של המלון, יעזרו לכם כאן בכל שאלה או הדגמה מתמחי המגמה למלונאות שרי, ירון, פיטר ונטלייה" הוא הביט סביבו סוקר את המשתתפים. "תחילה בקערה קטנה נמיס 50 גרם שמרים עם שלושת רבעי כוס מים פושרים, ביצה וקצת סוכר, פיטר את הסוכר" "סליחה" היא בקושי מצאה את האומץ לשאול "למה סוכר עם השמרים?" היא הסמיקה. "הסוכר עוזר לשמרים לתפוח" היא התאכזבה מהתשובה ציפתה למשהו יותר מתוחכם. "או.קיי מכאן אנו מערבבים קלות את התערובת, שרי יותר בעדינות" הוא לקח את הכף משרי והחל לערבב את העיסה "הנה כך מערבבים". לילך עקבה אחרי התנועות שלו בדריכות "מערבבים את העיסה בעדינות ומניחים על הקערה כמה מגבות, פיטר איפה המגבות? הנה כך, אני מבקש שתתחלקו לזוגות יש לכם חומרים על שולחנות העבודה, תכינו בבקשה את תערובת השמרים ותניחו בצד" לילך הכינה עם זוגתה את העיסה, כאשר הבחינה שהוא עומד מאחוריה "ככה שוברים ביצה ?, בואי אני אראה לך, הנה ככה" היא קפאה הוא היה קרוב מידי. "תודה, באמת בדרך כלל אני יודעת לשבור ביצים" היא צחקה במבוכה. "אני מתאר לעצמי, בואו" הוא המשיך לדבר תוך כדי הליכה לעבר השולחן המרכזי. "עכשיו נכין את החלק השני בזמן שהשמרים טופחים" "כמה זמן הבצק צריך לטפוח ?" מישהו שאל, היא אפילו לא טרחה לבדוק מי. "עד שנכין את מה שצריך להכין עכשיו זה יהיה מוכן, אבל ליתר דיוק כ- 7 דקות".
 

קייצית

New member
בדיעבד לא נראה לי שעונה על ../images/Emo3.gif

הקריטריונים כי ההסבר לא מאוד נחוץ לקורא או לעלילה.
 

goshdarnit

New member
את צודקת.

כל הכבוד על האבחון העצמי. עכשיו תמצאי סצנה שבה ההסבר שנתת כן נחוץ ל*דמויות* ולעלילה.
 

אסתר 1984

New member
האנשת הדיאלוג 4

מקווה שזאת הייתה הכוונה: שירה טעמה בהיסוס את הקצפת מעל העוגה. היא הייתה מתוקה הרבה מעבר לדרוש, והיא כמעט ועיוותה את פניה בגועל. "זה.. זה נהדר." היא בלעה את פרוסת העוגה. "מי בא למסיבה?" אביגיל חייכה והתקרבה אליה, נשענת על השולחן המעוטר. "כולם יהיו. אופיר, ואלעד ומיכל. אפילו גלעד." שירה מיהרה להפנות את עיניה. היא נראתה פתאום מאוד מרוכזת בקצות נעליה. "מיכל אמרה לי שהיא דלוקה עליו", לחשה אביגיל כממתיקה סוד. "היא בטח תסתובב מסביבו כל הערב." שירה נשכה את שפתיה. אביגיל לקחה סוכריית טופי מהקערה שעל השולחן. "חבל שהזמנתי אותה. היא לא באמת חברה שלי, את יודעת." שירה בחנה אותה. "אבל רק אתמול אמרת -" "כן, כן." היא נופפה בידה לבטל את דבריה. "זה היה קודם." "מה השתנה?" אביגיל משכה בכתפיה. היא הסירה את העטיפה מהסוכריה והחלה ללוש אותה באצבעותיה. שירה היססה. "זה בגלל גלעד?" אביגיל תחבה את הסוכריה לפיה. "מה פתאום?" "זה נראה כאילו הוא מוצא חן בעינייך." "אל תדברי שטויות. לא אכפת לי ממנו בכלל." "טוב." שירה לקחה גם היא סוכריה מהשולחן. אביגיל הביטה בה. "ואת?" שירה משכה בכתפיה, עיניה דבוקות לרצפה. "טוב." שתיהן לעסו את הסוכריות הדביקות למשך רגע ארוך. "אולי הוא בכלל לא יבוא בסוף." "אולי."
 

goshdarnit

New member
יפה מאוד.

התהליכים הם בקטן, וזה עובד. עבודה ספציפית ואמינה. אני רוצה עוד אחד. אחר.
 

אסתר 1984

New member
הנה עוד:

הוא נכנס הביתה. עידו ישב על הספה במבט מורכן. "קרה משהו?" "כן... לא. סתם." הוא לא הרים את עיניו. "אוקיי." הוא התיישב לידו. "מה הבעיה?" "לקחתי היום את האוטו לסיבוב." עידו משך בכתפיו. תחושה לא נעימה התעוררה בתוכו. "ו-?" עידו השתופף. "לקחתי איתי את מיכלי." הוא הביט באביו בזהירות. "נתתי לה לנהוג קצת." הוא קם בכעס. "שוב? כמה פעמים כבר אמרתי לך שזה מסוכן? לילדה הזאת," אמר בבוז, "אין עדיין אפילו רישיון!" עידו התכווץ. "היא נכנסה בעץ. זה היה בטעות!" הוא הביט באביו בתקווה. "בטעות?" הוא כבר ממש התחיל להתעצבן. "אתה עוד מעיז להגיד לי שזה בטעות?! מי נתן לה את האוטו, אה?" עידו מלמל משהו. "מה? תגיד את זה בקול - שאני אוכל לשמוע!" "אמרתי שזה אני." אמר בהתרסה. "יופי. ומי ישלם על התיקון?" "אני אחזיר את הכסף." נכנע. "בסדר." הוא החל להירגע. "זה הכל?" עידו נד בראשו לאט. הוא נעץ בו מבט משתאה. "מה עוד הצלחת כבר לעשות היום?" דמעות נצצו בעיניו. "מיכל נפצעה." "קשה?" "לא. רק כמה שריטות, ושבר ביד." "בסדר." הוא נשם לרווחה. "על זה ההורים שלה משלמים." עידו הביט בו בהלם. הוא צחק. "סתם, מה אתה לוקח אותי קשה?" הוא טפח על כתפו והמשיך. "אז היא בסדר?" "כן. אבל סבתא שלה לא." הוא נעץ בו מבט. "היא חטפה התקף לב כשהיא שמעה על זה." הוא שמר על פנים חתומות. "היא מאושפזת עכשיו בבית חולים. ניתוח." "אלוהים אדירים." "אבל הרופאים אמרו שיהיה בסדר." אמר, מעודד. "טוב." הוא נאנח. "אני מקווה שלפחות למדת לקח מכל זה." עידו הנהן. "לא לקחת את מיכל לנסיעות." הוא פלט נחרה. "זה הכל?" "טוב... היא זרקה אותי. היא אמרה שאני לא אחראי." "ומה דעתך?" עידו הרכין את ראשו. "היא צודקת." "בסדר." הוא טפח על גבו ואחר קם. "אז את העונש שלך כבר קיבלת. עכשיו לך לשטוף כלים." עידו הביט בו. "זה לא עונש," הוא משך בכתפיו. "זאת פשוט התורנות שלך."
 

goshdarnit

New member
אחלה. יפה מאוד.

הנה משימתך הבאה. לכתוב עוד סצנה כזאת, כאשר אסור לך בשום אופן להשתמש בדבר אחד שהשתמשת בו בקטע הזה. למשל: הוא לא הרים את עיניו. הוא התיישב לידו. עידו משך בכתפיו. תחושה לא נעימה התעוררה בתוכו. הוא הביט באביו בזהירות. הוא קם בכעס. עידו התכווץ. הוא הביט באביו בתקווה. עידו מלמל משהו. הוא החל להירגע. עידו נד בראשו לאט. הוא נעץ בו מבט משתאה. דמעות נצצו בעיניו. הוא נשם לרווחה. עידו הביט בו בהלם. הוא טפח על כתפו הוא נעץ בו מבט. הוא שמר על פנים חתומות. את כל אלה לקחתי מהסיפור. עשית בכולם שימוש מצויין. ועכשיו אסור לך להשתמש בהם יותר (בינתיים, בינתיים). תמצאי דברים חדשים ושונים. תכתבי אפילו לא לפה עוד קטע כזה ועוד קטע, כאשר אסור לך לחזור על עצמך, ובאיזשהו שלב את תמצאי שיטות התבטאות והתנהגות יחודיות לך ולדמויות שלך. באיזשהו שלב את תפרצי הרבה מעבר לאיכות התרגיל הזאת (שהיא מצויינת, אגב). כנ"ל אגב בסיפורים שלך, אפילו לא אלה שנועדו לתרגיל.
 

אסתר 1984

New member
האנשת הדיאלוג 3:

(הייתי עסוקה היום...) סצנה ראשונה: אורלי נכנסה לחדר בסערה. "מה בדיוק אתה חושב שאתה עושה עם הספר שלי?" משה קפץ ממקומו. "מותר לי לקרוא אותו!" "סליחה?" היא הניחה את ידיה על מותניה. "אני לא זוכרת שאמרתי משהו כזה." הוא היסס לרגע. היא הושיטה את ידה לפנים. "נו?" "אבל אני באמצע לקרוא..." היא בחנה אותו מלמעלה למטה והרימה גבה. "טוב... בסדר." הוא נאנח. "אבל תחזירי לי אותו כשתסיימי?" היא לקחה את הספר והפנתה לו את גבה. "אני אשקול את זה." היא פנתה אליו עוד פעם אחת לפני שיצאה מהחדר. "שלא תעיז לקחת שוב דברים ששייכים לי." הדלת נטרקה מאחורי גבה. סצנה שניה: אורלי הציצה אל תוך החדר, ראתה שמשה באמצע לקרוא ונאנחה בקול גדול. הוא הרים את עיניו מהספר. "מה קרה?" "לא משנה. אל תפריע לעצמך." היא נאנחה שוב. הוא הביט בה בדאגה. "את בטוחה שהכל בסדר?" היא משכה בכתפיה. "סתם. משעמם לי וחשבתי לקרוא..." קולה גווע. הוא הביט בה. "הייתי באמצע הספר הזה." היא התפתלה תחת מבטו. "לא נורא. אני אחכה." הוא חזר אל הספר. "אני אחזיר לך אותו כשאסיים." "אני ... טוב. אתה צודק. סליחה שהפרעתי לך." סצנה שלישית: "משה!" הוא קפץ ממקומו למשמע הצווחה, שומט את הספר אל הרצפה. "מה קרה?" אורלי פרצה אל החדר בדמעות, נצמדת אליו כאל מושיעה היחיד. "אני לא יודעת מה לעשות!" "מה הבעיה?" "הספר שמיכל נתנה לי - הוא הלך לאיבוד!" יבבה. "רק אתה תוכל לעזור לי!" הוא נעץ בה מבט חקרני. "איזה ספר זה?" "שר הטבעות." היא משכה באפה בקול והתייפחה. "הו. אני..." הוא הביט במבוכה בספר שעל הרצפה. "אני מניח שאת מתכוונת לספר הזה." עיניה פנו אל הספר, ואז שבו אליו, מבטן מעריץ. "איך ידעת?" היא חיבקה אותו בכוח. "ידעתי שתציל אותי!" בקלילות, מחתה את דמעותיה, לקחה את הספר מהרצפה ויצאה מהחדר בדילוגים. סצנה רביעית: אורלי בחנה את החדר בביקורתיות. "למה אתה לא מנקה פה?" היא העבירה את אצבעה על השולחן. "הכל מלא אבק!" משה הביט בה לרגע והמשיך לקרוא. "אתה אמור להסתכל עלי כשאני מדברת אליך!" הוא לא הגיב. "משה, אתה יודע שזה יעלה לך ביוקר." היא הביטה בו בזעם. "מה את רוצה ממני?" היא חטפה את הספר מידיו. "תן לי את זה - אתה עוד תלמד איך להתייחס אלי!" "תחזירי לי את הספר!" "מתחצף אלי? שכחת אל מי אתה מדבר?" היא הפנתה אליו אצבע מאשימה. "אני אחותך הגדולה! אני עוד אלמד אותך איך להתנהג!" היא משכה באפה. "חכה שאמא תשמע על זה!" הוא קפץ על רגליו. "תחזירי לי אותו!" היא הפנתה אליו את גבה ויצאה בהחלטיות מהחדר. מקווה שזה מה שהתכוונת...
 

goshdarnit

New member
מצויין.

ארבע טקטיקות התנהגותיות, ארבעה דיאלוגים של התנהגות, של אפיון, ומה לא. מצויין. את רואה שהדיאלוגים שלך יותר טובים ממה שהם היו פעם? אבל זאת רק ההתחלה. תכתבי עכשיו עוד ארבעה. אני רוצה שתפרקי עכשיו את כל הטקטיקות ההתנהגותיות שבאות אלייך כמובן מאליו כדי שהחל מאיזשהו שלב תתחילי להוציא דברים עוד יותר יצירתיים, עוד יותר טובים, ממקומות בתוכך שאת עדיין לא מכירה. בקיצור: עוד ארבעה קטעים, ועכשיו. :)
 

אסתר 1984

New member
המשך...

סצנה חמישית: אורלי נתנה באחיה מבט מלא רחמים. "אתה מקרה אבוד." היא נאנחה בתיאטרליות. "איך אתה חושב להתקדם בחיים אם תשב כל היום ותקרא? אתה חושב שתגיע ככה למשהו?" "עזבי אותי, אני מנסה לקרוא." "לך ותעשה משהו מועיל ." היא הסתובבה בחדר, קולה מתגבר. "תלמד משהו, תסדר את החדר שלך - לפחות תלך לחברים! אתה יושב כל הזמן בבית ולא עושה עם עצמך כלום!" הוא הביט בה בכעס. "ככה טוב לי." "ככה טוב לך?" התפרצה. "אתה חושב שאתה יודע מה טוב לך? אתה לא מבין כלום!" היא הניפה את אצבעה מול פניו. "תקשיב קצת למה שהגדולים אומרים לך! להם כבר יש ניסיון! הם יודעים מה נכון ומה לא! הם חושבים רק על טובתך! אתה לא מבין?" קולה התרכך לפתע. "אני רק מנסה לעזור לך. להוציא אותך ממעגל ההתבודדות הזה שהכנסת את עצמך אליו. תן לי הזדמנות לעזור". הוא הביט בה בהלם. היא חייכה ולקחה את הספר מידו. "יופי. אז מה אתה הולך לעשות עכשיו?" סצנה שישית: אורלי חיבקה את אחיה בחום. "מה את רוצה?" היא נתנה בו מבט מעריץ. "סתם, התגעגעתי אליך. איך היה בצבא?" "כרגיל, הריצו אותנו כל השבוע. נראה לי שאני מסוגל עכשיו לישון איזה שנה". "אוי, מסכן." היא התרפקה עליו. "רוצה שאני אכין לך משהו לאכול?" "לא, עזבי." הוא השתרע על המיטה לקח את הספר לידיו. "אני סתם רוצה לקרוא קצת." "לקרוא? מושיקו, אל תתעלל בעצמך. לך לישון." "אני בסדר." "אתה יודע שעוד מעט כל החבר'ה יבואו לקרוא לך וכבר לא תוכל לישון." היא הניחה יד רכה על זרועו. "תנצל את הזמן עכשיו." הוא היסס. "באמת, מושיקו." היא נישקה ללחיו. "אתה חייב לדאוג לעצמך קצת." היא נעמדה. "אני אכין לך כוס תה, ואז אתה הולך לישון." הוא חייך אליה. "יופי. אז אני כבר מכבה פה את האור. אה!" היא לקחה את הספר. "ואני אקח את זה, שהוא לא יסיח את דעתך." נשיקה על הלחי. "לילה טוב!" סצנה שביעית: היא הציצה מעבר לכתפו. "מה אתה קורא?" "סתם. ספר." "מעניין?" היא נעמדה על רגל אחת כדי להיטיב לראות. "לא יודע. סביר." הוא קירב אותו אליו, שלא תוכל לראות. "את מפריעה לי." "זה כמו הספר הקודם שהבאת לי?" היא קיפצה במקומה. "עם כל מיני מכשפים והרפתקאות ומקומות מעניינים?" "כן." "איזה יופי!" "הממ." היא התיישבה לידו. "הסוף טוב?" "לא יודע. עוד לא הגעתי אליו." "אני כל כך אוהבת סופים טובים!" התמוגגה. "שונא אותם." הפליט. היא פערה מולו זוג עיניים. "למה?" "את מפריעה לי לקרוא." "אבל זה כל כך שמח, כשכל הגיבורים חוזרים הביתה בשלום ומצליחים להשלים את המשימה שלהם והכל." היא חשבה לרגע. "אתה חושב שזה רע?" הוא הביט בה בכעס. "זה פשוט לא מציאותי." "אבל זה כיף!" שלחה אליו מבט מתחנחן. "אולי." הוא חזר אל הספר. "אתה חושב שאני אוהב את הספר הזה?" "לא יודע." "אני בטוחה שכן. אם הוא כמו הקודם." הוא לא הגיב. "תתן לי לקרוא אותו גם?" "אם תשתקי. עכשיו עופי מפה." סצנה שמינית: "אתה ממש נראה נורא, אתה יודע?" "באמת?" הוא הרים את עיניו מהספר. "אכלת היום משהו? אתה ממש חיוור." היא הביטה בו בדאגה. "בטח, אכלתי." "אולי זה היה מקולקל?" היא נגעה במצחו. "אתה נראה לי חולה." הוא היסס. "באמת קצת כואבת לי הבטן..." "אתה חייב ללכת לראות רופא!" היא משכה את ידו. "אני אסיע אותך לקופת חולים. קח סוודר, שלא תצטנן לי, בנוסף לכל." "רגע, רגע!" הוא ניסה להתנגד. "אני לא במצב גרוע עד כדי כך!" "אל תגיד לי כאלה דברים!" היא הביטה בו בכעס. "אתה זוכר איך שיר חטפה דלקת ריאות בגלל שהיא לא הקשיבה לי ויצאה החוצה בלי סוודר?" כתפיו שחו והוא לקח את הבגד הצמר מידה. "תן לי גם את הספר הזה. אתה הורס לך את העיניים. בסוף עוד תהיה לי נכה!" היא לקחה את הספר מהמיטה והם יצאו.
 

goshdarnit

New member
את בשוונג.

יפה. עכשיו את תחליפי סיטואציה ורצון של הדמויות. כלומר, הפעם המניפולציה תהיה על משהו אחר. ואת תכתבי עוד ארבע סצנות. אף פעם אף פעם על תחזרי על משהו שכבר עשית. תהיה מקורית. ותזכרי: לשמור על אמינות.
 

אסתר 1984

New member
וואו.

אני מרגישה כמו במרתון, אבל נהנית מכל שניה. זה כל כך כיף! 1. "אני שונאת אותך!" הוא הביט בה בהלם. "אתה האיש הכי אכזרי שיצא לי אי פעם להכיר!" "מה עשיתי?" הוא נראה מבולבל. "אתה-" היא הצביעה עליו. "ראיתי איך הסתכלת עליה היום!" "על מי?" הוא הניח את העיתון על השולחן. "ככה... עושה את עצמך כאילו אין לך מושג, הא? הג'ינג'ית ההיא שישבה מאחורינו, כמובן." הוא קימט את מצחו. "ואתה כל הזמן אומר לי שאתה אוהב אותי, ושאני כל מה שאכפת לך ממנו. שקרן עלוב! בוגד!" "הי, הי." הוא אחז בכתפיה. "לא צריך להתעצבן." "אני אתעצבן כמה שאני רוצה!" היא הביטה בו. "זה לא נכון שהסתכלת עליה?" הוא נד בראשו. "רק עלייך." "באמת?" קולה התרכך. הוא נשק לה. "רק את." היא חייכה ונצמדה אליו. "בטוח?" "לגמרי." הוא הביט בעיניה. "רק אותך אני אוהב." "גם אני." היא ניתקה ממנו והלכה. "רוצה משהו לאכול?" 2. "תראה איזה מכוערת". היא דחקה בו במרפקה, מצביעה בסנטרה על בחורה שישבה בשולחן סמוך. הוא העיף בה מבט אחד. "דווקא די בסדר." "מה אתה מדבר? כזאת שמנה, ותראה את השיער שלה - כמו צמר-גפן." הוא בחן אותה. "נו, נכון." הוא משך בכתפיו. "זה משנה?" "כולן כל כך לא משקיעות בעצמן. זה ממש מדכא." היא הוציאה מראה מתיקה והחלה להתאפר. "בטח אין להן מי שיגיד להן כמה שהן יפות, אז לא אכפת להן מהמראה שלהן." "כנראה." הוא התרכז באוכל שבצלחתו. "ממש טעים, הדג הזה." היא הביטה בצלחת בבוז. "כל כך משמין. אם הייתי אוכלת מזה, בטח הייתי מתחילה להיראות כמוה." והיא סימנה בעיניה על הקורבן שבשולחן לידם. הוא הביט בה בשעשוע. "אני לא חושב שדג משמין כל כך." "הכל משמין! אתה לא רואה בכמה שמן טיגנו אותו?" היא ביטלה את דבריו בהינף יד. "הטבח כאן בטח בכלל לא למד בישול." "טוב, אין כמו הבישול שלך." הוא שב אל האוכל. "אבל גם זה לא רע." "ברור!" לעגה. "כל מה שיתנו לך לאכול ימצא חן בעיניך! אתה בכלל לא יודע להעריך מה שיש מולך." הוא נאנח. "תטעמי. אחר כך תגידי." "אחר כך אתה נורא תיעלב כשאני לא אצליח להיכנס לשמלה שקנית לי." "אני לא אגיד כלום. את לא תשמיני מזה." "בטח. אני כבר שמנה בעיניך, הא?" הוא נד בראשו ביאוש. "לא. את נהדרת. בואי פשוט נאכל." היא חייכה. "בסדר." 3. "מה אתה אומר?" היא עשתה סיבוב, מחייכת אליו בילדותיות. "נראה נהדר. נקנה אותה?" הוא הוציא את הארנק מכיסו. "לא!" היא קפצה ותפסה את ידו. "אולי את ההיא עם השחור?" "מה רע בזאת?" "מה רע בשחורה?" "טוב... את יפה בכולן." היא קרנה. "והחליפה הסגולה?" "גם נראתה עלייך לא רע בכלל." היא התיישבה באנחה. "אז מה נחליט?" הוא משך בכתפיו. "מה שתרצי." היא תלתה בו זוג עיניים תמימות. "לא תעזור לי להחליט?" "לא יודע." אמר. "אני אהבתי את כולן." "והתכלת?" היא קפצה ושלפה אותה מהמתלה, מבקשת ממנו אישור. הוא נד בראשו. "ארוכה מדי." היא הנהנה. "אני הכי אהבתי את השחורה ואת זאת." היא החליקה בידה על השמלה שלבשה. "כן." הנהן. "הן באמת הכי יפות." "נו?" הוא חשב לרגע. "בסדר. ניקח את שתיהן." "יש!!!" קיפצה מסביבו באושר. "אתה הכי נהדר בעולם!" 4. היא ישבה על הספה ומיררה בבכי. "מה קרה?" שאל בדאגה. "הכל אבוד!" יבבה. "איבדתי את הכרטיסים להצגה מחר!" הוא חשב רגע. "חיפשת טוב?" "בכל מקום! הם פשוט נעלמו!" היא טילטלה את ראשה. "אמא שלי צדקה כשהיא אמרה לי שאני מקרה אבוד." "די." ליטף את גבה. "עוד נמצא אותם." היא רק המשיכה ליבב. הוא קם. "הסתכלת על המדף?" היא הנהנה. "אין לך בשביל מה לטרוח." היא פלטה אנחה כבדה. "זה לא שווה את המאמץ." הוא התעלם והתחיל לחפש. "מתחת לספה?" "לא." דמעה נשרה מעינה. "על המקרר?" "בדקתי." "בסדר." הוא עצר לפתע, מרים משהו מהשולחן של הטלפון. "אלה?" היא הרימה את ראשה לאט. חיוך הפציע על פניה הדומעות.
 

goshdarnit

New member
יפה מאוד.

ואני יודע שאת נהנית, אחרת לא הייתי מטרטר אותך כל כך הרבה. עכשיו אני רוצה שתעשי שני דברים. דבר ראשון: תסתכלי על התרגילים הראשונים שהבאת, לפני חודשיים בערך, ותראי איזה שיפור מדהים בדיאלוגים, במערכות יחסים. נכון? דבר שני: תכתבי עוד ארבעה. שונים לגמרי. לגמרי. דמויות אחרות לגמרי. את מסוגלת. אגב, לפעמים בכתיבה, הטכניקה שלנו מזנקת אך ורק בגלל שכתבנו הרבה ולא משום סיבה נראית לעין אחרת. כאשר אנחנו מקפידים, כאשר אנחנו שומרים על רמה, כאשר אנחנו לאמזייפים, וכאשר אנחנו כותבים באמת הרבה, בבת אחת מתרחשת קפיצה אדירה, והכתיבה שלנו משתנה לתמיד. דבר כזה, אגב, קורה הרבה יותר מפעם אחת בחיים.
 

abcdme

New member
האנשת הדיאלוג 4 - נסיון

דני פסע לכיוון משרד הקצינים. עברו עליו שבועיים קשים, שבהם הוא והחיילים עליהם פיקד בהיותו סמל מחלקה נשאו בנטל רב, אך כעת הכל היה מאחוריו והוא תכנן בדמיונו מה יעשה ברגילה אליה הוא אמור לצאת למחרת. הוא דפק בדלת. "כן!", צעק אסף, מפקדו של דני. דני נכנס ומצא את אסף יושב מול השולחן. "קראת לי?" "כן", אמר אסף. "שב". דני התיישב ושאל "אני מניח שאתה רוצה שאני אעדכן אותך לפני הרגילה?" "רגילה ?" שאל אסף במבט מופתע. "כן, הרגילה שלי", אמר דני והרגיש את החשש מתחיל לנקר בו. אסף החל לשחק בעט שהחזיק בידו. "תיכף נגיע לזה. אני רוצה להתחיל עם הלו"ז לשבוע הבא". ליבו של דני החל לפעום בחוזקה. למה הלו"ז של שבוע הבא קשור אליו? הוא אמור להיות בחופש. "בשבוע הבא יהיו לנו הרבה ביקורים. ביום שלישי מגיע המג"ד, וביום רביעי מפקד האגד. סביר להניח ששניהם יעבירו כאן ביקורות". דני הנהן בראשו בעצבות. התחושה הרעה שהרגיש התגברה. "אני רוצה להעביר בעצמי ביום שני ביקורת , כדי לראות שהכל מוכן. ואני רוצה שהכל יהיה במצב מושלם לפני הביקורת. וזה אומר שכולם נשארים פה ועובדים". הוא עצר ולקח נשימה עמוקה. " זה כולל אותך. אני מצטער". דני הנהן בראשו, דמעות חונקות את גרונו. "תאסוף עכשיו את האנשים ותתחילו לעבוד, תדווח לי על ההתקדמות , אוקי?". דני הנהן ויצא מהחדר בלי להוסיף מילה.
 
למעלה