goshdarnit
New member
הו-האם.
1 - את לא חייבת לספר לקרואים על מה הסיפור ובשום מקום פה לא כתבתי דבר כזה. אבל את מספרת איזה סוג של סיפור, מה ניתן לצפות, איך הדמויות בנויות, במה מדובר, מאיזה מצוקה אנחנו מתחילים (כלומר, למה הסיפור מתחיל דווקא פה), מה הסגנון, באיזה רבדים רגשיים את תגעי, איזה רבדים פילוסופיים יש לסיפור, וכו'. לכל אחד מהדברים האלה התייחסתי בפתיל, בתגובה לסיפורים השונים. אם לא קראת את כולם, אנא תקראי ותראי איך זה מתבטא בפתיחות שונות ואיך זה משפר את הסיפור כשזה שם. 2 - הנה מה שאני כתבת על אווירה: אווירה היא דבר מדוייק. אם אנחנו משתמשים בתיאור כדי ליצור אווירה, אנחנו לא יכולים ליצור מין אווירה כללית שכזאת. את רוצה להיות אווירה? את חייבת לדעת בדיוק איזה אווירה את רוצה ליצור, במה היא שונה מכל אווירה אחרת שאי פעם קראת או יצרת. את צריכה לדעת לתאר אותה באותו *דיוק* שיידרש ממך אם אני אשאל אותך בדיוק מה את מרגישה: 'עצובה', 'שמחה', 'בדכאון' אלה תשובות כלליות מדי, לא ברורות, ולא אומרות שום דבר. כסופרת, את צריכה להעביר תחושה מדוייקת לקורא. תהיי סופר ספציפית, סופר ברורה. יותר מדי פעמים, כותבים מתחילים מתחילים סיפור באווירה כללית שכזאת. זה רע. אווירה זה טוב, אבל כדאי מאוד שתדעי מה היא בדיוק. בואי נעבור על הפתיחה שלך משפט משפט: "איתי דורון חש את הרוח המתגברת מבעד למעיל הצמר הישן, ובתנוכי אוזניו." אז הוא חש את הרוח המתגברת. איזה מן אווירה זה אמור להשרות? לא ברור לי בכלל. אווירה משרה *אפקט*, היא נותנת מטען רגשי לקוראים. איזה מטען רגשי זה מביא לי? כלום. אני רק מקבל אינפורמציה: קר, רוח, מעיל צמר (ישן), ומאוד קר (תנוכי אוזניו.) המשפט הבא:" צלליות העצים במדשאות הקמפוס שמאחוריו השחירו ונמוגו בחשכה, עת עננים כבדים כיסו את פני הירח." שוב. איזה מטען רגשי את מעבירה לי? גם אם לצללים לחשיכה לעננים ולירח יש מטען רגשי, הוא מועבר פה בצורה כללית מאוד. תבררי בינך לבין עצמך מה התחושה שאת מנסה להעביר (תחושה! נפשית! אצל הקורא!) ותעבירי אותה. או לחילופין תמצאי איזה תחושה נפשית קיימת אצלך שאת רוצה להעביר, תמצאי מה התחושה *בדיוק*, תגדירי אותה *טוב* ואז תמצאי את הדרך הכי טובה להעביר אותה. כי זה לא מה שעשית. בנוסף, הסיפור אומנם לא על הדמות הזאת, אבל למיטב ידיעתנו הוא כן. בנוסף, *עכשיו* את מספרת עליו, אז *עכשיו* זה הסיפור *שלו*, ולכן חייבת להיות סיבה (מבחינתו) שהסיפור *שלו* מתחיל *פה*. חייבת. הסיפור שלו מתחיל עכשיו. אז הוא יסתיים עוד שתי פסקאות, אז מה? את רוצה שאני אזדהה איתו ואחטוף מכה בבטן מהמוות שלו? אז כדאי מאוד שהסיפור יהיה שלו ושהתחלת הסיפור שלו תבהיר למה אנחנו מתחילים דווקא עכשיו. ואחרו אחרון חביב, אל תביאי לי דברים שאת מראש אומרת לעצמך שאת לא יכולה לשנות, גם אם תסכימי עם מה שיש לי להגיד. זה מיותר ובזבז את זמני ואת זמנך. בנוסף, אין דבר כזה "אני לא יכולה להחליף את הפתיחה" של סיפור שאת יודעת את כולו. אין דבר כזה. כמו שכתבתי בתחילת תרגיל - התחלות - 2 טעות מאוד נפוצה של כותבים מתחילים ומנוסים כאחד היא שהם משוכנעים שהסיפור חייב להתחיל בנקודה מסויימת גם אם זה מוביל לדברים בעייתיים אחר כך. קחי את הזמן שלך ותמצאי את הדרך להתחיל את הסיפור שלך כמו שצריך, מהנקודה שצריך, באופן הטוב ביותר, כך שגם שמה שבא אחר כך זורם יותר טוב. תוציאי על זה שבוע, שבועיים, חודשים, חודשיים, עד שתמצאי. אם הסיפור שלך טוב, אז קיימת לו גם פתיחה אידיאלית. ואם זה אומר שאת צריכה להפוך את כל הסדר בסיפור, אז את צריכה להפוך את כל הסדר. ואם זה אומר שאת צריכה לוותר על סצנה שאת אוהבת, את תוותרי עליה, אבל הסיפור יהיה הרבה יותר טוב. שיפור של פתיחה קיימת בעייתית היא לא בעייה, היא מצווה.
1 - את לא חייבת לספר לקרואים על מה הסיפור ובשום מקום פה לא כתבתי דבר כזה. אבל את מספרת איזה סוג של סיפור, מה ניתן לצפות, איך הדמויות בנויות, במה מדובר, מאיזה מצוקה אנחנו מתחילים (כלומר, למה הסיפור מתחיל דווקא פה), מה הסגנון, באיזה רבדים רגשיים את תגעי, איזה רבדים פילוסופיים יש לסיפור, וכו'. לכל אחד מהדברים האלה התייחסתי בפתיל, בתגובה לסיפורים השונים. אם לא קראת את כולם, אנא תקראי ותראי איך זה מתבטא בפתיחות שונות ואיך זה משפר את הסיפור כשזה שם. 2 - הנה מה שאני כתבת על אווירה: אווירה היא דבר מדוייק. אם אנחנו משתמשים בתיאור כדי ליצור אווירה, אנחנו לא יכולים ליצור מין אווירה כללית שכזאת. את רוצה להיות אווירה? את חייבת לדעת בדיוק איזה אווירה את רוצה ליצור, במה היא שונה מכל אווירה אחרת שאי פעם קראת או יצרת. את צריכה לדעת לתאר אותה באותו *דיוק* שיידרש ממך אם אני אשאל אותך בדיוק מה את מרגישה: 'עצובה', 'שמחה', 'בדכאון' אלה תשובות כלליות מדי, לא ברורות, ולא אומרות שום דבר. כסופרת, את צריכה להעביר תחושה מדוייקת לקורא. תהיי סופר ספציפית, סופר ברורה. יותר מדי פעמים, כותבים מתחילים מתחילים סיפור באווירה כללית שכזאת. זה רע. אווירה זה טוב, אבל כדאי מאוד שתדעי מה היא בדיוק. בואי נעבור על הפתיחה שלך משפט משפט: "איתי דורון חש את הרוח המתגברת מבעד למעיל הצמר הישן, ובתנוכי אוזניו." אז הוא חש את הרוח המתגברת. איזה מן אווירה זה אמור להשרות? לא ברור לי בכלל. אווירה משרה *אפקט*, היא נותנת מטען רגשי לקוראים. איזה מטען רגשי זה מביא לי? כלום. אני רק מקבל אינפורמציה: קר, רוח, מעיל צמר (ישן), ומאוד קר (תנוכי אוזניו.) המשפט הבא:" צלליות העצים במדשאות הקמפוס שמאחוריו השחירו ונמוגו בחשכה, עת עננים כבדים כיסו את פני הירח." שוב. איזה מטען רגשי את מעבירה לי? גם אם לצללים לחשיכה לעננים ולירח יש מטען רגשי, הוא מועבר פה בצורה כללית מאוד. תבררי בינך לבין עצמך מה התחושה שאת מנסה להעביר (תחושה! נפשית! אצל הקורא!) ותעבירי אותה. או לחילופין תמצאי איזה תחושה נפשית קיימת אצלך שאת רוצה להעביר, תמצאי מה התחושה *בדיוק*, תגדירי אותה *טוב* ואז תמצאי את הדרך הכי טובה להעביר אותה. כי זה לא מה שעשית. בנוסף, הסיפור אומנם לא על הדמות הזאת, אבל למיטב ידיעתנו הוא כן. בנוסף, *עכשיו* את מספרת עליו, אז *עכשיו* זה הסיפור *שלו*, ולכן חייבת להיות סיבה (מבחינתו) שהסיפור *שלו* מתחיל *פה*. חייבת. הסיפור שלו מתחיל עכשיו. אז הוא יסתיים עוד שתי פסקאות, אז מה? את רוצה שאני אזדהה איתו ואחטוף מכה בבטן מהמוות שלו? אז כדאי מאוד שהסיפור יהיה שלו ושהתחלת הסיפור שלו תבהיר למה אנחנו מתחילים דווקא עכשיו. ואחרו אחרון חביב, אל תביאי לי דברים שאת מראש אומרת לעצמך שאת לא יכולה לשנות, גם אם תסכימי עם מה שיש לי להגיד. זה מיותר ובזבז את זמני ואת זמנך. בנוסף, אין דבר כזה "אני לא יכולה להחליף את הפתיחה" של סיפור שאת יודעת את כולו. אין דבר כזה. כמו שכתבתי בתחילת תרגיל - התחלות - 2 טעות מאוד נפוצה של כותבים מתחילים ומנוסים כאחד היא שהם משוכנעים שהסיפור חייב להתחיל בנקודה מסויימת גם אם זה מוביל לדברים בעייתיים אחר כך. קחי את הזמן שלך ותמצאי את הדרך להתחיל את הסיפור שלך כמו שצריך, מהנקודה שצריך, באופן הטוב ביותר, כך שגם שמה שבא אחר כך זורם יותר טוב. תוציאי על זה שבוע, שבועיים, חודשים, חודשיים, עד שתמצאי. אם הסיפור שלך טוב, אז קיימת לו גם פתיחה אידיאלית. ואם זה אומר שאת צריכה להפוך את כל הסדר בסיפור, אז את צריכה להפוך את כל הסדר. ואם זה אומר שאת צריכה לוותר על סצנה שאת אוהבת, את תוותרי עליה, אבל הסיפור יהיה הרבה יותר טוב. שיפור של פתיחה קיימת בעייתית היא לא בעייה, היא מצווה.