goshdarnit
New member
תרגיל - התחלות - 3
התחלות, כפי שכבר אמרתי, כוללות את הסיפור כולו. שגיאה אופיינית של סופרים מתחילים ומתקדמים היא זו: יש להם מבנה מאוד ברור של עלילה, רצף אירועים שמטרתו הינה אך ורק סצינת השיא. סצינת השיא הזו שווה את הסיפור לטעמם (ולרוב בצדק). אבל שאר הסיפור סובל מכך שהוא לא כל כך מעניין, וקיים שם אך ורק כדי להגיע לאותה סצנת שיא. זאת בעייה. ובעיניי, זאת שגיאה רצינית. סיפורים טובים, לעתים קרובות, מתחילים בדיוק בנקודות שיא של סיפורים פחות טובים. סיפורים טובים, לעתים קרובות, מתחילים בשיא. ומשם הם רק ממשיכים לעלות. לרובנו, אני משוכנע, יש איזה ספר לא כתוב ולא מתוכנן עד הסוף, אבל ש'הקטעים הטובים' שלו כבר חיים בתוכנו. לרוב, אותם הקטעים הטובים נמצאים בסוף. הנה התרגיל: קחו את אותו ספר לא כתוב, את אותם קטעים טובים, ותעבירו אותם לסיפור חדש, לספר חדש. הקטע הטוב, סצינת השיא השווה, תהיה הסצנה הראשונה בסיפור/ספר החדש הזה. כתבו תקציר של הסצנה הזאת, ושל מה שבה *אחריה*. שימו לב, שכמו בכל סיפור טוב, אחרי הפתיחה, המתח והעניין צריכים לעלות. תקצרו לנו את הסצנה הראשונה (אף אחד לא יגנוב לכם אותה), ואחר כך תקצרו לנו את הסצנות הבאות שבקלות מתעלות על הסצנה הראשונה. ואם תצליחו לתכנן את העניין כך (אפילו בתקציר בלבד) שנוכל להגיע לסצנת השיא ה*חדשה*, שנמצאת מסוף הסיפור החדש הזה, אזי כבר עליתם כיתה. אם לא הייתי ברור, אנא תשאלו.
התחלות, כפי שכבר אמרתי, כוללות את הסיפור כולו. שגיאה אופיינית של סופרים מתחילים ומתקדמים היא זו: יש להם מבנה מאוד ברור של עלילה, רצף אירועים שמטרתו הינה אך ורק סצינת השיא. סצינת השיא הזו שווה את הסיפור לטעמם (ולרוב בצדק). אבל שאר הסיפור סובל מכך שהוא לא כל כך מעניין, וקיים שם אך ורק כדי להגיע לאותה סצנת שיא. זאת בעייה. ובעיניי, זאת שגיאה רצינית. סיפורים טובים, לעתים קרובות, מתחילים בדיוק בנקודות שיא של סיפורים פחות טובים. סיפורים טובים, לעתים קרובות, מתחילים בשיא. ומשם הם רק ממשיכים לעלות. לרובנו, אני משוכנע, יש איזה ספר לא כתוב ולא מתוכנן עד הסוף, אבל ש'הקטעים הטובים' שלו כבר חיים בתוכנו. לרוב, אותם הקטעים הטובים נמצאים בסוף. הנה התרגיל: קחו את אותו ספר לא כתוב, את אותם קטעים טובים, ותעבירו אותם לסיפור חדש, לספר חדש. הקטע הטוב, סצינת השיא השווה, תהיה הסצנה הראשונה בסיפור/ספר החדש הזה. כתבו תקציר של הסצנה הזאת, ושל מה שבה *אחריה*. שימו לב, שכמו בכל סיפור טוב, אחרי הפתיחה, המתח והעניין צריכים לעלות. תקצרו לנו את הסצנה הראשונה (אף אחד לא יגנוב לכם אותה), ואחר כך תקצרו לנו את הסצנות הבאות שבקלות מתעלות על הסצנה הראשונה. ואם תצליחו לתכנן את העניין כך (אפילו בתקציר בלבד) שנוכל להגיע לסצנת השיא ה*חדשה*, שנמצאת מסוף הסיפור החדש הזה, אזי כבר עליתם כיתה. אם לא הייתי ברור, אנא תשאלו.