תרגיל - התחלות - 3

ננסק

New member
בטח מוכן

אז בחור אחד הולך בקניון ומגלה לתדהמתו שבמרכז המסדרון הרחב עומדת הדמות אותה הוא היה משחק ב-AD&D בתיכון, שהיא אומנם Ranger קשוחה וקשתית מצויינת, אבל גם בדיונית בלבד. או, מסתבר, שלא. הוא לוקח אותה לביתו, פשוט כי אין לו רעיון יותר טוב מה לעשות איתה. אבל מה, זה עוד כלום. כי למחרת בבוקר מסתבר לו שעדיין יש ברשותו את דף הדמות של הריינג'רית שלו. מתוך סקרנות, הוא משנה את התיאור של הדמות בדף כך שיש לה פס כסוף בשיער, וכשהוא מביט בדמות שיושבת על הכיסא מולו נוצר לה פס כסוף בשיער. אבל מה, זה עוד שום דבר, כי לאחר שהוא נרגע מהתגלית הוא מנסה לתאר מה הדמות שלו עושה, כאילו היה אומר זאת לשליט המבוך בזמן משחק AD&D, ולתדהמתו היא מיד עושה את מה שתאר. מזועזע עוד יותר מהמשמעות המוסרית והפילוסופית של כל העסק, הוא מספר לדמות שלו על העניין, שכמובן מאוד כועסת עליו שבכלל העז לנסות. הוא הולך לעשות אמבטיה ארוכה מאוד. אבל מה, זה עוד כלום, כי באמצע האמבטיה הדמות שלו מופיעה מולו מתוך האוויר, מודיעה לו בנונ-שלנטיות שהיא הבינה שהיחס ביניהם חייב להיות דו כיווני - הוא שולט בדמות, אך היא, למעשה, יציר מחשבתו. אז מה אם היא פיזית, זה איננו משנה דבר - היא מסוגלת לדעת בדיוק מה הוא חושב וגם, כן, להיות לידו לפי רצונה פשוט בגלל שהיא תמיד, מהבחינה הטכנית, איתו. אבל זה עוד כלום, כי בעודם מנסים להבין את טיב היחסים ביניהם, הופך הקשר האינטימי לקשר רומנטי, שנתקל בשתיים שלוש בעיות יחודיות שרק בקשר שכזה ניתן למצוא. אבל זה עוד שום דבר, כי בזמן שהשניים מנסים להבין מה היחסים ביניהם, חבר של הבחור הזה מגלה שלא רק בקומיקסים של מרוול יש מוטציות עם כוחות על, אלא גם לו, ויש לדבר גם צדדים פילוסופיים עליהם מעולם לא חשב, ופתאום זה מטריד אותו. אבל מה, זה עוד כלום, כי דברים מוזרים נוספים ממשיכים להתרחש סביב זוג הידידים והדמות הבדיונית שלהם, בקצב הולך וגובר. לבסוף מסתבר שהאשם תלוי בכלל בהרפתקאת AD&D ישנה שהחבורה התחילה ולא סיימה. הם מסיימים אותה והדמות הבדיוניות נאלצת לעזוב. סוף סיפור. אבל מה, זה עוד שום דבר, כי שאר הדברים המוזרים שהתחילו דווקא -נשארו- בסביבה, אפילו אחרי שהפתרון הגיע. ואז אפשר להמשיך לסיפור המשך שמבוסס על רעיון "המוזרות נשארת איתנו" במקום על "המוזרות מתגלה עם הזמן".
 

goshdarnit

New member
הפסקת באמצע.

ואפילו אמרת שהפסקת באמצע. למה אתה אומר שזה עוד לא הכל ומפסיק? לך עד הסוף, בבקשה. בגדול, קניתי (חוץ מהעובדה שזה רק השליש הראשון). אבל יש לי בקשה. תפטר מכל האיזכורים של ה-AD&D. אתה בקלות יכול לעשות דמות שהוא דמיין כשהוא היה קטן או כל דבר כזה. זה לא מדבר לרוב אדיר מהאוכלוסיה, אלא רק אם אתה מתכוון שהחברים שלך יקראו את הסיפור. וחוץ מזה, אין סיבה מיוחדת שזה יהיה דווקא זה. מאותה סיבה תפטר מהאיזכור של הקומיקס. הדמות יכולה לעשות את כל מה שהוא מעלה בדעתו, גם אם בני אדם רגילים לא יכולים. בשביל זה אתה צריך סופר-הירוס? ועל זה מורה שלי פעם אמר: 'כמעט כל תלמידי הפקולטה לקולנוע עושים את אותה שגיאה, ועושים את הסרט הראשון על תלמידי הפקולטה לקולנוע.' דבר אל הקהל הרחב.
 

Yuli Gama

New member
גם אני :)

בחורה בת 17 מוצאת את עצמה באמצע הלילה, ערומה, בשדה חיטה. זה עוד כלום היא מוצאת את עצמה מחזיקה במחוש של חיזר (החיזר כמובן עדיין מחובר למחוש). זה עוד כלום היא מבינה פתאום שהיא נמצאת באמצע תקשור עם החיזר, תחושותיו מציפים את שלה, פולשים לתוך רגשותיה, היא לא מסוגלת להתנגד. זה עוד כלום כאשר החיזר מסיים, הוא מסתובב ועוזב. משאיר אותה שבורה, מותשת, ולא זוכרת דבר מחייה לפני ההתעוררות בשדה. זה עוד כלום אנשים בלבוש צבאי מופעים מכל עבר ברגע שהחיזר ממריא. הם תופסים אותה, מביאים לבסיס תת קרקעי, ומנסים לתחקר. זה עוד כלום מתברר שהיא מהבודדים שמצליחים לשרוד את התיקשור עם "המבקרים". שיש לה יכולות אמפטיה, וכנראה יכולות נוספים. בנימוס מודיעים לה שמשם, היא כבר לא יוצאת. זה עוד כלום. מתקשר ותיק מאמץ אותה כבת, מבטיח ללמד אותה הכל, עוזר לה להיקלט, ומת בניסיון מטופש להציל מישהו משרפה. זה עוד כלום (מכאן אירועים כבר מסופרים במקביל על-ידי כמה דמויות, אני אמשיך עם אותה בחורה) לצבא נמאס שאין תוצאות ממשיות. "המבקרים" באים, "מתקשרים", הורגים מפעם לפעם מתקשר בתהליך ועוזבים כאילו שום דבר לא משנה. אז הצבא מתחיל לדרוש תוצאות ממשיות. היא כבר כמה שנים במרכז. מאמנת את המתקשרים החדשים, בגלל הדרישה החדשה "המבקרים" לא מרוצים, ומתקשרים מתחילים למות סביב כל העולם. זה עוד כלום המרכז מרכז תחת גגו גם אמפטים, חוזים ומחפשים. חלקם עם הזמן הופכים למתקשרים, וכל המתקשרים שיכים לשאר הקטגוריות. לאחר שללא אישור היא מצילה צעירה מתאונת דרכים, היא מתחילה לראות חזיונות של אסונות, וכל פעם אותה צעירה במוקד. זה עוד כלום מתברר שככל שכוחותיו של מתקשר גדלים, הם הופכים להיות יותר ויותר לא יציבים. המתקשרת מגלה בהדרגה שהיא מאבדת שליטה על עצמה ועל שפיותה. זה עוד כלום יש עוד, להמשיך? (אני לא קוטעת אירועים באמצע, פשוט מאותם הנקודות הם ממשיכים להתפתח במקביל).
 

goshdarnit

New member
שלום יולי,

ה'קטע' של 'זה עוד כלום' הוא שאת לוקחת את מה שהיה קודם, ומעצימה אותו ע"י כך ש: 1 - את לוקחת את ה'רעיון' של מה שקרה, ומראה לנו משמעויות חדשות, השלכות חדשות, כאלה שלא חשבנו עליהן, כאלה שיגרמו לנו להגיד 'וואו'. 2 - את כל פעם מעצימה את אותו הרגש/תחושה שנמצאים בבסיס הרעיון המרכזי בכמה עשרות מונים, וגם באופן לא צפוי. בדוגמאות שלך, את לא הראית לנו השלכות חדשות ולא העצמת את הרגש/תחושה שנמצאת בבסיס, בעיקר כיוון שאין ממש מכנה משותף בין 'זה עוד כלום' אחד למשנהו. נערה מתעוררת עירומה. אוקיי. וזה עוד כלום. כלומר: היא לא רק עירומה, גם עור אין לה. את מבינה למה אני חותר? זה שהיא נוגעת בחיזר לא מעצים ('זה עוד כלום') את העירום. היא עברה כך וכך תחושות עם החייזר. יופי. אבל 'זה עוד כלום' גורר משהו שקשור לתחושות, שיעצים אותן מבחינתה (או מבחינתו) או שיראה לנו השלכות של זה. העובדה שהוא הולך היא לחלוטין לא 'זה עוד כלום', כי זה לא קשור למה שבא קודם. אני ברור? הנה מה שאני אבקש ממך לעשות. תתחילי בקטע האחרון שכתבת, שבו היא מאבדת שליטה על עצמה ושפיותה, לכי איתו ברצף של 'זה עוד כלום'-ים, ותראי עד לאיפה זה מגיע. ותדאגי שכל 'זה עוד כלום' באמת יהיה העצמה של הקטע הקודם. בדיוק על הנקודה הזאת התחיל התרגיל. למה להתחיל בהתחלה? למה לא להתחיל בשיא, ולראות לאיפה זה ממשיך? סביר מאוד שזה יפתח את הראש לרעיונות חדשים ולמבנה בריא יותר של עלילה. מוכנה?
 

Yuli Gama

New member
ניסיון שני

ניסיון שני. מקווה שהבנתי אותך נכון. 1) המתקשרת מגלה בהדרגה שהיא מאבדת שליטה על עצמה ועל שפיותה. 2) היא מפסיקה להבדיל מתי מה שהיא רואה זה חיזיון, ומתי זה המציאות. 3) היא מתחילה לראות חזיונות לא רק של אירועים גדולים, אלא של רגילים ויום יומיים, רק דרך עיניים של מישהי אחרת. 4) היא נהנית מזה, כי זה נותן לה אשליה של חיים אמיתיים 5) מכיוון שהיא אמפטית, ולא שולטת על עצמה, היא משדרת את תחושותיה לסובבים אותה, ומכיוון שבמרכז יש לא מעט "חסרי חיים" כמונה, הם נלכדים ללא התנגדות בחיזיון. 6) מכיוון שרובם אמפטים, הם מעצימים את האות שלה ומשדרים אותו סביבם. אמפטים במרכזים זהים סביב כל העולם נתפסים באותו החיזיון. חיים כולם את החיים של מישהי לא מוכרת, ולא רוצים להפסיק. 7) כאשר אין אף מתקשר זמין להופיע לנקודת התקשור, "המבקרים" נוחתים על גגו של אחד המרכזים, בלב עיר, גוררים החוצה את אחד המתקשרים, ויוזמים קישור. מכיוון שכל האמפטים על הפלנטה מלוכדים למוח אחיד, הם מרתקים את מוחו של החיזר אל תוך החיזיון בלי להיות בכלל מודעים לכך. 8) מהחיזר האחד זה עובר לכלל החיזרים בספינה. 9) אחרון החיזרים משדר אות מצוקה, ומכיוון שהם משתמשים הממשק מוחי, האות נישא החוצה ביחד עם "החיזיון". 10) האות ניקלט בספינת האם, והחיזרים בתוכה נתפסים בתוך אותו חיזיון. 11) אחד מהאחרונים, רואה את שאר אחיו החיזרים צונחים סביבו, משדר אות מצוקה בין כוכבי, ורוכב על הגל, החיזיון מתפשט לכוכב האם, ולאשר כוכבי המושבה של הגזע. 12) כדי להחזיק חיזיון, צריך אנרגיה. המתקשרת סוחטת את עצמה, ומתנתקת. 13) החיזיון נפסק בבת אחת אצל כל האמפטים בכדה"א. 14) ספינות החיזרים מבוססות על קליטה ושידור של תבניות מוחיות. הספינה ממשיכה לשמור את החיזיון, דבר זהה נמשך בשאר כוכבי הגזע. 15) לא מסוגים להתנתק מתוך החיזיון הגזע נכחד בהדרגה מרעב. 16) המתקשרת, אחרי שחוזרת לעצמה, מגלה שכוחותיה כמתקשרת אינם נחוצים יותר. הצבא מפוחד מכל מה שהתרחש (ומתרגש מספינות החיזרים שנותרו בשרותם) ולכן משחרר אותה ואת שאר ה"מיוחדים" לחופשי. 17) היא מקימה משפחה, והבת שלה עתידה להיות זאת שבחיזיון חייה נלכדו בעבר שני גזעים. (אוקי, 16-17 כבר לא בדיוק במסגרת התרגיל)
 

goshdarnit

New member
אוקיי, קניתי.

עכשיו תרשי לי להתקדם שלב ולשאול אותך שאלה: למה דווקא הסיפור הזה? למה דווקא הנושא הזה? אז הייתה לי עלילה שהלכה וגדלה, בסדר גמור. אבל מה רצית להעביר לי? מה התחושה שרצית שתהיה לי, הקורא? למה היה חשוב לך להעביר דווקא את הסיפור הזה? הנה המשימה הבאה שלך: קחי נושא שהוא 'דם' אצלך, שנובע מהבטן, ועליו תעשי 'וזה עוד כלום', כאשר מפעם לפעם את מקצינה אותו ומנפחת אותו. בסדר?
 

Yuli Gama

New member
אתה יודע מה לדרוש :)

אני לא חושבת שהניסיון הבה הוא "דם" בשבילי, אבל הוא בהחלט בטן. 1) בחורב צעירה, בתקופה לא הכי קלה של חייה, בורחת אל תוך עולם של חלומות בהקיץ. 2) דמיון דברים סביבה נעשה להרגל, היא חושבת בעיקר בתמונות, ונהנית מזה. 3) יום חורפי אחד, היא מסתכל לשמיים ומדמיינת שמש יוצאת מבין העננים. מרוב מציאותיות התמונה, היא מסככת את עיניה מהאור, ואז מבינה שהשמש באמת יצא. היא משועשעת מצירוף המקרים. 4) התמונות שהיא רואה, נעשות פרטניות יותר ויותר. וככל שהם יותר דומות למציאות, באיזה צירוף מקרים מוזר הן גם מתחילות להתגשם. היא זוכה בכרטיס גירוד פעוט בפיס. החתיך עליו הביטה ודמיינה שייגש, באמת ניגש. השכנים שתמיד עשו מהומות, פתאום הופכים שקטים ומקבלי פנים. דברים שתמיד רצתה בחייה שיסתדרו, והיא מצליחה לדמיין אותם כמסתדרים, באמת מתרחשים. היא מתחילה לחשוד שזה כבר יותר מצירוף מקרם מוזר. 5) מגיע החורף, מישהו חותך אותה בכביש. מעוצבנת, היא מדמיינת איך מכוניתו מתנגשת במעקה הבטון. התמונה מתקבלת כה מציאותית, שהיא בולמת את הרכב כדי לא להיכנס לאש. היא מצפה שהאוטו מאחוריה יכנס בה בקול חבטה, וכאשר זה לא מתרחש, רואה שגם הוא עצר. וכך גם המכוניות מסביב נעצרים , כדי לא להתקרב למכונית הבוערת. היא נבהלת, אבל מצליחה לשכנע את עצמה שזה רק מקריות. 6) ערב אותו יום. היא חולפת ברחוב. רואה התקהלות של אנשים מתחת לגג נטוי. מדמיינת מה היה קורא אם הגג היה קורס, והתמונה שדמיינה הופכת למציאות. מול עיניה, הדימיון "התמים" מניב עשרות גופות. 7) זה הרגע שהיא מאבדת מאחז במה אמיתי ובמה לא. היא לא מצליחה להתמודד עם האסון. היא לא מסכימה להאמין שהיא אשמה, אבל כבר לא מאמינה שזה צירוף מקרים. היא רצה הביתה. בפאניקה עיוורת. בפחד מעצמה, היא לא מצליחה להתרכז מספיק כדי לנסות ולא לדמיין. מול עיניה מות ואש. וכאשר מגיע הביתה, כבר לא ניתן להציל איש. התגובה שלה, היא התגובה שעזרה לה להתמודד במשך השנה האחרונה. היא בורחת אל תוך עולם הדמיון, בלי להיות בכלל מודעת לכך. 8) ברצון עיוור שהדברים יקרו שונה ממה שהתרחשו. ברצון שהכול יחזור לאיך שהיה , היא גורמת לדברים להתרחש מסביבה, והיא כבר לא מסוגלת להבין מתי זה המציאות ומתי זה הדמיון. 9) העולם בוער, והעולם מפסיק לבעור. הטירוף הרגעי חולף. היא מוצאת את עצמה חזרה בבית. ביום בו גילתה לראשונה שהדמיון שלה יכול לשמש שעשוע לשעות הפנאי. איש לא מודע לשינוי. הכל בדיוק איך שהיא זכרה. הכל חזר להיות בדיוק איך שראתה זאת מול עיניה.
 

goshdarnit

New member
יולי,

לפני שאני אגיב, אני אבקש ממך לענות על שאלה קטנה, בסדר? מה בדיוק האלמנט הבטני? אני שואל לא כי אני לא שמת אותה שם, אלא כי אני רואה כמה אפשרויות, ואני מתקשה לבחור. אני בטוח שאילו הייתי קורא את הסצנה המלאה, הייתי רואה אותה. אבל כרגע, כיוון שזה קרוב לנושאים שהם קרובים ללבי, אני לא רוצה להתבלבל בין הבטן שלי לשלך. מבין כל הדברים שתיארת מה ה*חוויה* של הדמות שעליה רצית לדבר? היי כמה שיותר ספציפית. אני שואל, כי הביקורת שלי תועיל הכי הרבה כשאני אוכל לנתב אותה לדבר הנכון.
 

Yuli Gama

New member
קצת קשה לי לענות

זה דיי מעורב לא אלימנט הבריחה מהמציאות. זה בטן, אבל לא מיקדתי עליו. אני חושבת שזה בעיקר ה"חרדה" מפני הרצונות. החשש מה יקרה אם הם באמת יתגשמו. ("שלא תמיד רוצים שיתגשם מה שמדמינים עליו." זה מה שרציתי לכתוב בהתחלה, אבל זה לא יהיה נכון, לא בסיפור הזה ) הפחד מהקו הדק בין העולם שנוצרים מול העיינים והעולם האמיתי. פחד מהרגע שבו מתעוררים בבוקר, ולא בטוחים "מה" היא המציאות. ברגע שמשהו, ולו הדבר הפעוט ביותר מתוך ה"רצונות" מתגשם, הקו הזה נרעד. המציאות הופכת להיות פחות יציבה. הפחד מעיבוד מאחז במציאות. כך שבעיקר, הבטן בסיפור היא שילוב של שניהם. (כי בעצם הדבר הראשון גורר את השני) מקווה שאני מספיק ברורה
 

goshdarnit

New member
היית ברורה מאוד.

ולפחות מהתקציר שכתבת, אני קונה יותר את החלק הראשון שאומר "החשש מה יקרה אם הם [הרצונות] באמת יתגשמו" ומיד נגיע אליו. את החלק השני אני לא קונה, "הפחד מהרגע שבו מתעוררים בבוקר ולא בטוחים 'מה' המציאות", מהסיבה הפשוטה שאת ברחת ממנו ולא נגעת בו אפילו לרגע. איך ברחת? הנה: ברגע שהיא מבינה מה קרה היא "מאבדת מאחז במה אמיתי ובמה לא" (כל הדגשים שלי), "היא לא מצליחה להתמודד", "כבר לא מאמינה שזה צירוף מקרים", "רצה הביתה", "פאניקה עיוורת", "פחד מעצמה", וכו' וכו'. שמת לב שאין בכל התיאורים האלה תיאורי אחד ספציפי, ייחודי, שלך? שמת לב שכל התיאורים האלה כלליים? שמת לא שבאף אחד מהם לא טרחת לבדוק איך זה באמת ירגיש? מה היא *באמת* תעשה? זה כללי, זה לקוח מסיפורים אחרים, ואת לא עשית את שיעורי הבית שלך ככותבת, כלומר לבדוק מה הדמות באמת תעשה, בעיקר כשמדובר בבטן. אני חושב שזה לא סתם, אגב, שלא כתבת את זה. אני חושב ש*ברחת* מהסיטואציה ברגע שהתקרבת לאמת. איך פותרים את זה? פשוט מאוד. מוצאים סיטואציה שבה הדברים יוצאים אחד-אחד, לאט לאט. לא 'פאניקה עיוורת' לא 'פחד מעצמה', אלא סיטואציה שנותנת לנו לראות איך היא הייתה מתמודדת, שנותנת לדמות *לעשות* משהו, לראות איך היא *מגיבה*. הדגמה בהמשך. בואי נחזור רגע לקטע הבטן הראשון. בואי נראה מה עשית שם: לקח לה הרבה זמן לגלות (אגב, לקוראים לקח הרבה פחות זמן), ומיד כשהיא גילתה, העולם נשרף, ואז הכל בא על מקומו בשלום. אבל רגע אחד! כל הקטע המעניין הוא מה קורה *אחרי* שהיא מגלה ולפני הסוף הטוב, ועל כל הקטע הזה דילגת. ולא סתם דילגת, ברחת ממנו. טסת ממנו! את מכירה את הדוגמה שאומרים לך 'אל תחשבי על פילים ורודים?' מה הדבר הראשון שתעשי? תחשבי על פילים ורודים, כמובן. לי, אישית, תמיד נראה לי שאם היה מישהו שהייתי יודע שיכול לקרוא את המחשבות שלי, כל פעם שהייתי מתקרב אליו לא הייתי יכול שלא לחשוב את המחשבות הכי מזעזעות. את לא ככה? נראה לי שכן. נראה לי שזאת אותה סיטואציה. היא יודעת שכל מה שהיא תחשוב יהפוך להיות נכון, אז ברור שהיא אוטומטית תחשוב על משהו נורא ואיום, כי *אסור* לחשוב על זה. ואז הוא יקרה. ואז היא תנסה לחשוב על משהו אחר, אבל היא כמובן תחשוב (בכוונה ולא בשליטתה) על משהו יותר נורא. ויותר נורא. ויותר נורא. איזה סצנה מרתקת זו (לדעתי). וזאת הבטן שלך. ואת ברחת ממנה. וזאת רק סצנה אחת. הסצנה *הראשונה* אחרי הגילוי. אחריה יש עוד סצנה של "אתם יודעים מה? זה עוד כלום!" מה היא? את תצטרכי לחשוב עליה לבד. ועל הסצנה הבאה אחריה וזאת שאחריה, כאשר כל אחת תוקפת את הבטן הזאת שלך מזווית אחרת, ונותנת לנו לראות גם את ההשלכות של הכח שלה וגם לבחון איך היא מגיבה בסיטואציה (שזאת הבטן השנייה שכתבת). לא צריך את כל תהליך הגילוי הארוך שלה - הוא צריך להתקצר בחצי אם בכלל להיות קיים. הסיטואציה שבאמת פותחת את הסיפור היא הסיטואציה שבה היא מגלה. לא חייבים להתחיל ממנה, אבל צריך להכיר בכך שהיא רק *ההתחלה*. מ*שם* את צריכה להמשיך ופתח את הרעיון *שלך*, את הבטן *שלך*. אנחנו צריכים ללמוד לא להפסיק כשאנחנו מגיעים לקטע הטוב! אנחנו צריכים ללמוד להתחיל מהקטע הטוב. אנחנו צריכים ללמוד שבאחריותנו - ולא באחריות הדמיון של הקוראים - ללכת עד הסוף ולנחש 'מה יהיה אם'. אנחנו צריכים ללמוד להפסיק לברוח מכל הקטעים הטובים. יאללה, יולי, קחי שבוע, ותכתבתי תקציר חדש.
 

Yuli Gama

New member
אוקי

אני אנסה ללא לברוח מהדברים עליהם אני מנסה לכתוב. פשוט מפחיד לחשוב עליהם כל כך הרבה. המממ.... פילים ורודים, זה בהחלט יכל להיות כיוון פיתוח מצויין (רק בלי הפילים) גיא, איפה מצאת סוף טוב? דווקא המשכתי מעבר ל"עולם בוער". אבל אתה צודק, זה עוד לא המקום לעצור, יש שם עוד לאיפה להמשיך.
 

goshdarnit

New member
חשבתי שכיוון שהעולם הפסיק לבעור

והכל חזר לקדמותו, אז הסוף טוב. אבל זה לא משנה. תכתבי. אני רוצה להתייחס לבריחה ולמשפט "פשוט מפחיד לחשוב עליהם כל כך הרבה". כי הבעיה כאן היא לא רק שלך, היא של הרבה מאוד כותבים מתחילים. באיזה זכות אנחנו מרשים לעצמנו לכתוב משהו ולברוח באמצע? ועוד בכתיבה, כשאפשר לטפל בנושאים קשים מבלי שזה יזיק לנו, ולרוב זה גם יפתור לנו כמה בעיות נפשיות. אנחנו האנשים הרגישים יותר. אנחנו צריכים ללכת עד הסוף. אנחנו מספרי הסיפורים. אנחנו אלה שבאחריותנו לספר את הסיפור ולא לזרוק את האחריות על אף אחד אחר. מאיפה החוצפה לזרוק את האחריות הזאת על הקוראים? אנשים קוראים סיפורים כדי להרגיש דברים שהם לא מרגישים ביומיום. והם סומכים עלינו לספק את הסחורה. מאיפה החוצפה הזאת לחשוב שמישהו יקרא סיפור שבו הכותב פחד להתמודד עם משהו עד הסוף? התפקיד שלנו ככותבים הוא להזכיר לאנשים אפורים איזה רגשות מסתובבים להם בפנים. התפקיד שלנו ככותבים הוא להזכיר לאנשים לחשוב עד הסוף, לגרום לאנשים לחשוב קצת יותר. התפקיד שלנו ככותבים הוא להיות אמיצים. אנחנו צריכים להרגיש דברים נורא בגדול כדי שטיפה מזה תעבור לקוראים. מאיפה החוצפה לעשות עבודה רעה ולקוות ש'יהיה בסדר'? ושלא יהיה לכם ספק. כשאתם כותבים ואתם בורחים ממשהו, כשאתם כותבים ולא מתמודדים עם משהו, הסיפור תמיד תמיד תמיד יצא רע. תמיד. שלא תעיזו לברוח ממשהו קשה כשאתם כותבים. שלא תעיזו.
 

אסתר 1984

New member
קצת מאוחר, אבל גם אני רוצה לנסות...

מיכל לא יודעת לשקר. יותר מזה - היא לא מסוגלת להבחין בין אמת ושקר. אבל זה עוד כלום. גם הדברים שמיכל רק חושבת שהם האמת, הופכים למציאות. וכשמשקרים לה - גם השקרים הופכים למציאות. וזו רק ההתחלה - כי יום אחד מיכל לומדת להבחין בין אמת ושקר, ומחליטה לנקום בכל מי שישקר לה מאותו היום והלאה. ואנשים פשוט נעלמים כשהיא מחליטה להאמין שהם מעולם לא התקיימו. וכשהיא משכנעת את עצמה לחלוטין, גם כל העולם סביבה משתנה לעולם האידאלי שהיא מאמינה שצריך להיות. אבל זה עוד לא הכל, כי זה כל-כך משעמם אותה, עד שהיא מתחילה להבין שכל מה שהיא האמינה בו הוא שטות אחת גדולה, והיא ממציאה לעצמה עולם אחר לגמרי - עולם מושחת, קסום ומסתורי. והיא מחליטה שבעולם המושלם הזה אף אחד לא יוכל לדבר אמת. וכל אדם יגיד משהו הפוך מכל אחד אחר. היא גם מאמינה בכל ליבה לכל מה שכל אחד אומר לה, והעולם משתנה לחלוטין כמעט בכל רגע. חשבתם שזה הכל? חכו שתשמעו מה קרה כשמישהו אמר למיכל שכולם כמותה... ברגע אחד, כל מה שכל-אדם-שהוא מאמין בו, מתקיים. המציאות מתעוותת. אלפי אפשרויות קיום מתרחשות בבת אחת. פרדוקסים איומים נוצרים. חשבתם שזה הסוף? מיכל מאמינה שכן...
 

goshdarnit

New member
יפה מאוד.

ה'זה עוד לא הכל' האהוב עלי ביותר הוא האחרון: שמישהו אומר לה שכולם כמותה ובבת אחת... זה לחלוטין לא צפוי, מתאים לכל מה שבא קודם, ומפוצץ את הראש מבחינת האפשרויות של 'מה יקרה עכשיו'. ואתה יודעת מה עוד? זה רק ההתחלה. למה הפסקת? זה המקום שבו זה מתחיל באמת להיות מעניין. זאת רק ההתחלה. בדיוק על זה דיברתי בתחילת התרגיל. למה להפסיק כש*מתחיל* להיות מעניין? לא מפסיקים סיפור כשהוא מתחיל להיות מעניין, *מתחילים* אותו כשהוא מתחיל להיות מעניין. קחי את זה בתור התחלה ותבני סיפור כמו שצריך. סיפור שמתחיל בנקודה הזאת יהיה סיפור שלא דומה לשום סיפור שהיכרנו, ואם תמשיכי ככה, הוא יהיה מרתק מתחילתו ועד סופו. למה להפסיק כשמתחיל להיות מענין?! ובקיצור, אסתר, מה קורה עכשיו?
 

אסתר 1984

New member
אבל זו בדיוק הבעיה -

אני יכולה להמשיך מכאן את הסיפור לכל מיני מקומות, אבל לא לאיזשהו שיא חדש. לא אם אני רוצה שהוא ימשיך את אותו קו רעיוני שהיה לי עד עכשיו. דווקא בגלל שהשיא כאן כל כך מפוצץ, כל מקום שאני אקח אליו את הסיפור עכשיו רק יקטין את השיא - אז מה הרווחתי בעצם?
 

goshdarnit

New member
לא נכון!

השיא המפוצץ הזה קורא קצת אחרי התחלה של סיפור מדהים. תתרגלי לחשוב בגדול. תתרגלי לחשוב מדהים. תתרגלי שכל רעיון מדהים שלך הוא רק ה*התחלה* של התהליך. תתרגלי שאת לא סתם כותבת בשביל הכיף. תתרגלי לחשוב שאת לא סתם אחת. אף אחד לא קורא את הסיפורים שלך כי איכפת לו מהגיגים של 'ילדה' בת 19 או 18 (אני לא רוצה לספר לך סיפורי זוועה של איזה צרות עשו לי בגלל הגיל כשהייתי מבוגר ממך בכמה שנים טובות). אנשי יקראו את הסיפורים שלך אם הם מדהימים. אנשים יקראו את הסיפורים שלך כי יש בך ובהם משהו מיוחד. כי את חכמה יותר מאחרים או מוכשרת יותר מאחורים, כי את רגישה יותר מאחרים במקומות מסויימים, כי העלילות שלך מיוחדות, כי הסיפורים שלך מיוחדים. ויש לך את זה. אני יודע שיש לך את זה. כל אחד עם חצי כשרון יכול לחשוב על סיפור עם סוף מדהים. סופרים טובים יכולים לבנות סיפורים שהם מדהימים מהתחלה עד הסוף. ואני לא אוותר לא ואני לא אאמין לך שזה כל מה שאת יכולה. ואני גם לא אעשה את זה בשבילך. תשבי על זה שבוע, תשבי על זה חודש, ותחשבי על דברים מדהימים ש*נובעים* מזה. אל תוותרי לעצמך. תחשבי בגדול. וזה נכון לגבי כולם. You are special. תוכיחו את זה. אם לא בסיפור הזה, אז בסיפור הבא. לא מספיק שיש לכם כשרון כתיבה. לא מספיק לכתוב יפה. לא מספיק לכתוב 'קטעים' שהחבר'ה חושבים שהם אחלה, ולא מספיק לכתוב סיפורים עם סוף טוב. קבלו ממני בעיטה בתחת ותתחילו להתעלות על עצמכם בכל שורה ובכל קטע שאתם כותבים. תצפו מעצמכם לעמוד בכל הקריטריונים. תצפו מעצמכם שכל סיפור חדש יגמד את הסיפור הקודם. תצפו מעצמכם לדברים מדהימים באמת. תצפו מעצמכם לדברים שאף אחד *אחר* לא מסוגל להתקרב אליהם בכלל.
 

אסתר 1984

New member
הי, לא התכוונתי שתתרגז...

לא אמרתי שאני מפסיקה לנסות. לא התכוונתי לוותר לעצמי על משהו. לא חשבתי שאני לא יכולה כי אני לא טובה בזה מספיק. מה שבסך הכל טענתי זה שאת הסיפור הספציפי הזה אי אפשר להמשיך באופן שלא יקטין את השיא שלו. זה פשוט. לכל כיוון שאני אבחר לקחת אליו את העלילה זה יהפוך ללא אמיתי. הרי כבר יצרתי כאן בלגן שלם - כל העולם נמצא באי סדר מוחלט, פראדוקסים, מציאויות מנוגדות... מה הלאה? איך אפשר להמשיך את זה בלי לעשות את זה נדוש? כשמגדילים משהו יתר על המידה הוא מאבד את היחוד שלו. הוא מפסיק להיות אמין. אנשים יקראו את זה ויגידו "טוב, עד כאן. את הרעיון כבר הבנו - למה לנפח את זה עוד?" ובכלל, איך אפשר להמשיך מכאן? זה מבוי סתום! כמו שאמרת ל- NY. לעילגות יש גבול מסויים. אי אפשר להמשיך מנקודה מסויימת בלי שהסיפור יהפוך לפאתטי. אני חושבת שזה גם המצב פה.
 

goshdarnit

New member
היי, לא התרגזתי.

זאת הייתה הגירסה שלי ל'שיחת עידוד', שהתגובה הבריאה לה היא 'בטח שאני לא אוותר!' תראי, בהחלט ייתכן שאת לא רואה ולא תראי איך אפשר להמשיך את הסיטואציה הזאת. אבל, בניגוד לעלגות, את הנושא הזה באמת אפשר לקחת הרבה יותר רחוק ואני עדיין לא רוצה לעשות בשבילך את העבודה הזאת. אבל. קראתי את ההודעה הזאת שלך ויכול להיות ששנינו רואים את הקטע שלך באופן שלך. NY, למשל, כתב על על עלגות, שזה נושא מוגבל. אבל הקטע העמוק יותר היה אהבת השפה, שזה נושא בלתי מוגבל. האם יכול להיות שאת חושבת שהקטע שלך הוא על אמת ושקר, על אנשים שאומרים את האמת ואנשים שמשקרים? אם כן, זה בהחלט נושא מוגבל. אבל לא על זה היה הקטע שלך. הקטע היה על מציאות שמשתנה על פי אמונה. זה נושא אינסופי, שאפשר לשחק איתו מכאן ועד הודעה חדשה. והעניין של האמת ושקר הוא רק קצה הקרחון. כשקראתי את הקטע שלך, כל הקטע הקודם על האמת ושקר היה, מבחינתי, דרך לבנות את ה'בום' האחרון, ולא יותר. כשאת מסתכלת על זה ככה, יכול להיות שאת רואה עוד אפשרויות? יכול להיות שמכאן נובעת הבעיה של לראות לאיפה מתקדמות הסיטואציות?
 

אסתר 1984

New member
הממ...

יכול להיות. חשבתי על זה גם קודם, אבל לא מאוד לעומק. אולי זה יעבוד אם אני אשנה את הכל מהבסיס, כי איך שזה כרגע - זה בטוח לא יעבוד. נראה.
 
התחלה - לאו דווקא של תרגיל 3.

"תן לו בשיניים," צעק הנמוך בטריקו הצהוב. "תמעך לו את הביצים," צעק השמן שישב לימינו. "תמשוך לו באנטנות," צעקה הבחורה שישבה בשורה הראשונה. "הוא לא יכול. זה לא חוקי," אמרה לה הזקנה שישבה לידה. הכנסתי לו אגרוף בבטן. הוא התקפל ואז חבטתי בשתי ידיי על ראשו. הוא התמוטט. בדרך כלל אני לא נהנה להרביץ לחיזרים, אבל הציפלונצ'יק הזה פשוט הזמין מכות. הרי אתה לא יכול באמת להכנס לפאב, לומר בקול רם לבר-מן ששתן חתולל יותר טעים מהבירה שהוא מוזג, ולקוות שהוא יעבור על זה בשתיקה. בדרך כלל הם היו שקטים ומנומסים, אבל הננס הזה היה טיפוס מיוחד. ראיתי שהוא מנער את ראשו ומתחיל לקום אז תפסתי לו את האנטנות ואיימתי עליו שאם הוא לא נרגע, אני אמשוך אותן. הוא הבטיח להתנהג יפה. זה היה מפתיע בסופו של דבר, כי היה צריך להיות לו ברור שאני לא באמת אמשוך לו באנטנות. אני לא עד כדי כך משוגע. היום, אף אחד לא משוגע עד כדי כך. אנחנו קוראים להן אנטנות כי כך הן נראות, אבל אלו למעשה העיניים שלהם. אף אחד לא יודע מדוע הן התפתחו בצורה כזו, אבל העיניים של הדוראנים נמצאות בקצהו של פתיל שרירי באורך ממוצע של 50 ס"מ, והן ממש עדינות. משיכה קלה - והן נעקרות מהמקום. אף אחד כבר לא זוכר למה יש חוק נגד עקירת העיניים שלהם, שהרי הדוראנים מסוגלים להצמיח עיניים חדשות בתוך 24 שעות.
 
למעלה