תשובות פרופ' בידרמן על שאלותינו

להפתעתך

New member
גם אני שאלתי את השאלה הזאת ולא קיבלתי תשובה

חשוב לציין שבכל העולם המערבי קורס כזה הוא יותר ממקובל מאוד (קורס חובה בכתיבת גרנטים למשל וקורס זהה באנגלית בכל אוניברסיטה אירופאית שאנגלית אינה שפת הלימוד שלה!).
 
תשובה:

את/אתה צודק(ת) בהחלט! אנו מאד מעוניינים בקיומה של מסגרת כזו. לשמחתנו, השתכנעה הנהלת האוניברסיטה וקיבלה את בקשתי להקים ועדה שתבחן באורח יסודי את דרך הוראת השפות השרות ואת האפשרות לשפר, להוסיף ולהעמיק את ההוראה בתחומים אלה. אני מקווה שתהיינה בשורות טובות בעניין זה לקראת שנת הלימודים הבאה. אבל אין להימנע מההסתייגות המוכרת: מערכת ההשכלה הגבוהה משולה לספינה על סףץ טביעה. יש גבול ליכולת שלנו לדחוף קדימה, כאשר כוחות חזקים מאד במערכת המימשל מנסים כל אשר לאל ידם כדי לבלום, לעצור, ובכך, לצערנו, לדרדר.
 

tulkin

New member
זה יפה...

השואל ביקש קורס - שאין ספק שיש בו צורך. הדיקן הקים בשביל זה ועדה. ובא לציון גואל. מה שחשוב לציין, הקורס לכתיבה אקדמאית באנגלית איננו קורס ללימוד שפה, והוא לא שייך לתחום הזה. לראיה - גם אצלנו, וכמעט בכל תוכנית דוקטורט שאני מכיר מקדישים זמן ניכר לפיתוח מיומנויות כתיבה שמתאימות לתחום. זה בכלל לא קשור לשפה. העיקר שיש ועדה. כיפאק היי.... (עכשיו לפחות ברור האם הדיקן הוא בחלק שמנסה לקדם או בחלק שמנסה לבלום... לפעמים הדרך הכי טובה לבלום זה להקים ועדה לקידום הנושא במקום... פשוט לקדם אותו).
 

Unicorn98

New member
אני מסכים עם הביקורת...

לראייתי, התשובה שניתנה אופיינית למנגנונים בירוקרטיים מנופחים ומגושמים (וזו ביקורתו של משרד האוצר, השנוא על אנשי האקדמיה כל כך). מנסים להרוג יתוש עם תותח מתנייע. מה סה"כ ביקש המאסטרנט? קורס בן שתיים או שלוש נקודות זכות (י"ס במקומות אחרים) שיקנה ידע ויכולות התחלתיות או מתקדמות בכתיבה אקדמית באנגלית. מה עונה המנהל הבכיר באקדמיה? "הקמת מסגרת... בחינת הדרך... שכנוע ההנהלה... הקמת ועדה...כוחות חזקים במערכת הממשל". אני מתנצל, אבל התשובה מעט מופרכת בעיניי. אני מנחש שלא על כל קורס בן 2 נ"ז שרוצים להוסיף, מכתת הדיקאן הנכבד את רגליו האקדמיות אל הנהלת האוניברסיטה, או נדרש למערכת היחסים בין האוניברסיטאות בישראל ובין משרד האוצר. בשפת רחוב: "כּוּלַה להוסיף קורס". רכז/ת החוג מוצא/ת מרצה פנוי (מן החוץ או מן הפנים), קובעים יחד סילבוס, והיידה לשנתון ולהרשמת תלמידים. נורא נורא פשוט (אם רק רוצים, כמובן). בעצם התשובה המסורבלת, הבנתי בדיוק עד כמה הוראת השפה האקדמית (שהיא אינה שפה זרה, לתשומת ליבו של הדיקאן) אינה מצויה בליבת העיסוק של הפקולטה. חבל.
 

tulkin

New member
אגב - אני בדיוק קורא ספר מצויין

על כתיבה אקדמית במדעי החברה. עוד לא סיימתי - אבל 3 הפרקים הראשונים פשוט מצויינים. הספר עלה לי 9 דולר. שווה כל גרוש בינתיים. Howard Becker/Writing for Social Scientists: How to Start and Finish Your Thesis, Book, or Article
 

להפתעתך

New member
מצויין, אני אוריד אותו באי מיול

אם הוא שם-ולא כי אני מתקמצן, אלא כי אין לי סבלנות לחכות לדואר של אמזון ובנוסף בפעם האחרונה לא הגיע אלי ספר ששילמתי תמורתו יותר מ400 ש"ח.
 
../images/Emo45.gif מסכימה לחלוטין

אגב אצלנו יש כל סמסטר 2-3 קורסים כאלו שרצים. אני יכולה לנסות להשיג את החומר למעוניינים (למרות שעדיף כמובן לשבת בכיתה בקורס כזה).
 
אוקיי, אני אנסה

הבעיה היא שאני כבר לא הולכת לקורסים כאלו ואין לי את החומר בבית. אני אנסה לשנורר את זה ממישהו
 

להפתעתך

New member
גם אני אשמח ואפילו אולי אקרא את החומר

אלוהים יודע כמה קשה לי לשלב עבודה ולימודים-כבר חודש שאני נעדר פעילות אקדמית אמיתית-אבל תשלחי בכל זאת, יהיה נחמד :)
 

milindapanna

New member
כמה שאנחנו מסכנים... אוי אוי אוי

הוא כתב שהוא מקווה לבשורות בשנת הלימודים הבאה - משהו רע בזה? מה ציפית, שהוא יכתוב "וואלה, צריך, שולה, תפתחי שניים-שלושה קורסים"? ומי ילמד? ועל חשבון מי? ואיזה קורס לא יפתחו בשביל זה? ואיזה מורה מן החוץ לא יאשרו בשביל זה בהנהלה? חשבתי שאתה מבין איך מערכות ניהוליות עובדות. הרי לשנה הקרובה מן הסתם התקנים כבר סגורים. הרי לקבל מורים לא נותנים כך סתם ועל כל שעת הוראה נלחמים באוניברסיטה. אז מה חשבת? אז הוא כתב שהם בוחנים את כל נושא השפות הזרות, ובכלל זה גם עניין קורס אנגלית אקדמית (מה לעשות, כנראה שמורי השפה ילמדו את הקורס הזה). לא טוב. בוא נתלונן. הנה הבירוקרטיה הנוראה חושפת את שיניה...
 

Unicorn98

New member
הלעג שלך לא עושה אותך צודק/ת, אני חושש...

אבל אם מתעלים מעל הבחירה הלקויה של הטון שלך, אפשר גם להתעמת עם הביקורת; 1. הבעיה היא כמובן לא הדיקאן הקונקרטי, הבעיה היא במערכת. 2. הבעיה היא שלא מכירים, ולא הכירו עד כה, בחשיבותם של קורסים לכתיבה אקדמית. רק עשרות שנים המצב הוא כזה. 3. כשדיקאן / ראש חוג / רכזת אקדמית רוצים להוסיף קורס למערכת, הם לא ממנים ועדות. ועדות הן לצרכים של כסת"ח, כדי לשוות דימוי של עשייה היכן שהיא לא מתקיימת. אם את/ה יודע/ת איך מערכות ניהוליות עובדות, את/ה וודאי יודע/ת שזה המצב לאשורו. 4. בהמשך לסעיף 4, במערכת יש מאות קורסים, לא בהכרח כל קורס שנוסף מקצץ קורס אחר, להיפך, בד"כ המגמה היא של התרחבות, למעט שנים יוצאות מן הכלל. יש עשרות ואולי מאות קורסים בנושאים קונקרטיים, חלקם איזוטריים ומשרתים מעט מאוד אנשים. סליחה שאני לא מצקצק בלשוני באמפתיה מזויפת כאשר קורס כמו שאנחנו מדברים עליו כאן, עשוי לשרת גזרה רחבה מאוד של סטודנטים, ועד היום לא מצאו לו מקום. 5. אני מניח שאת/ה איש המערכת, אחרת לא היית נצמד/ת לביטויי מס שפתיים שמסייעים לשיתוק בפועל של המערכת בתואנות לא ענייניות. כך למשל הביטוי החביב: "תקנים סגורים". תקנים, לתשומת ליבך, הם אינם אורגניזם עצמאי הפועל בשירות עצמו. הם נולדים, מתים ונעים בין שלבים אלו מעת לעת, כאשר בירוקרטים מחליטים על כך. עוד לא פוטר אף איש ניהול באקדמיה על כך שתקן נפתח במועד כזה או אחר, גם אם זה קרה שלא במחזור העונות הנוקשה. זהו עוד תירוץ לא לשנות כאן ועכשיו, כי "התקנים כבר סגורים, טצ טצ טצ". לסיכום, אין ספק שהמערכת לעולם לא תיאלץ לשנות ולהשתנות, כי יש (א)נשים כמוך, שמקבלים על עצמם ללא סייג את התירוצים הבירוקרטים, מס השפתיים הארגוני, מטבעות הלשון הפונקציונליסטיים שכולם מסייעים לשמר את ניוון המערכת הקיים. לפעמים הכללים הקיימים במערכת הם לא לטובת העניין, לא לטובת הלקוחות (אנחנו) ואפילו לא לטובתה של המערכת עצמה. הם בעיקר לטובת בעלי הכוח שמתעצלים או מפחדים, ורק רוצים לשמור על הקיים. אם את/ה מכיר/ה מערכות ניהוליות, את/ה יודע/ת ששינוי הוא תמיד האיום הנתפס כגדול ביותר, גם אם הספינה טובעת. שנאמר: no one gets fired for buying IBM stocks. שיהיה יום טוב
 

milindapanna

New member
אין לך מה לחשוש, בטח לא ממני

1. וודאי שבמערכת יש בעיות, אבל לא את המערכת התקפתם אלא את נציגה עלי אדמות. 2. לא אמרתי מילה על זה שחשוב או שלא ללמד כתיבה אקדמית (אגב, על כתיבה אקדמית ראויה בעברית דווקא התחילו לעבוד וגם ייצרו קורסים שאפשר להתווכח עליהם לצורך העניין). 3. ברור לי שלך הקורס הזה הוא עולם ומלואו, אבל מה לעשות שלדיקאן יש עוד כמה קורסים (אני מניח) שראשי החוגים טוענים שהם הדחופים ביותר. אז ככה סתם משום שאדון חדקרן ביקש בפורום הוא צריך להוסיף מיידית קורס? לא לבדוק שום דבר? ישר להגיד לך - אין בעייה? ואם הוא ניסה להכניס את הקורס הזה לתוך סל של קורסים בענייני שפה שיקבל עדיפות לשנה הבאה, זה לא כלום רק משום שאדוני הנכבד (
) צריך ללמוד עכשיו לכתוב אקדמית? (ואגב, לא כל וועדה היא כסת"ח) 4. אתה יודע כמה קורסים קוצצו בשנים האחרונות וכמה נוספו? אתה יודע מה מצב המורים מן המניין ומן החוץ בהוראת שפות? אתה יודע אם יש בשליפה מורה שמתאים ללמד כתיבה אקדמית? אתה יודע מתי הנחיות ההנהלה לסגור שנתון? כי אני לא, אבל אני יודע שההנהלה יושבת עכשיו חזק מאוד עם היד על הדופק. ואגב, אם מדובר באמת על "גזרה רחבה מאוד של סטודנטים" הרי שמן הסתם לא מדובר במורה אחד על 20 תלמידים אלא על לפחות 200 תלמידים (כמה יש לך בראש? אני סתם זרקתי מספר), ואז צריך לפתוח 10 כיתות. זה עדיין כלום? עדיין לא צריך לבדוק כלום? או שתתחיל עם כתה אחת וכל מי שלא יצליח להתקבל שיאכל את הלב ויתלונן אחר כך? ואגב, במדעי הרוח יש (או היה לפני שנים) מן תרגיל מבואי שכזה לכל התלמידים ששם לימדו עקרונות בסיס במה שאתה מכנה כתיבה אקדמית וגם קצת קריאה. או הבעייה בכלל במדעי החברה? 5. אני איש המערכת, נכון. כל אדם חי במערכת כלשהי. רק שאין לי שום קשר שהוא היום למערכת אוניברסיטת תל אביב (למרות שלמדתי שם לפני כמה וכמה שנים, גם תואר ראשון וגם שני, וגם תרגלתי וגם לימדתי), ואני גם לא חי בארץ עכשיו, ודווקא נהנה מאוניברסיטה שפועלת נהדר, ועדיין, אני מנסה לראות דברים נכוחם ולא להתלונן כל הזמן, כי "מגיע לי", או כי "אני לקוח". לגבי תקנים - הסמכות של הדיקאן מאוד מוגבלת. אני גם לא בטוח מה המעמד של לימודי שפה באוניברסיטה, אבל זה סיפור אחר. לא צריך להיות פרנואיד ולחשוב שכולם, כל הזמן, רודפים אותך. ואגב, ה"מערכת" משתנה כל הזמן, ואני רחוק מלהיות חובב מושבע שלה. אבל בין זה לבין ההבנה שלך של מה שכותב לך בן אדם (דיקאן) - המרחק גדול. כל טוב!
 
שאלה לדיקאן הפקולטה

שלום רב, האם מקובל שמנחה פורש מהנחיית דוקטורט לאחר למעלה מארבע שנים? האם מותר לו לעשות דבר כזה? על-פי תקנון האוניברסיטה להבנתי זה אסור. האם באפשרותו לדרוש מן התלמיד שיודיע על הפסקת לימודיו "מסיבות אישיות"? האם דרישת המנחה מן התלמיד שלא לכתוב "חילוקי דעות אקדמיים" כהסבר לעזיבתו מקובלת? האם אכן "חילוקי דעות אקדמיים" יזיקו לתלמיד בהמשך דרכו (בבחירת מנחה או אוניברסיטה אחרים), או שמא יזיקו למנחה יותר? האם תלמיד חייב לנהוג על-פי דרישה כזו? האם יש דרך אחרת לסיים את הדוקטורט בתוך הפקולטה למרות "פיטורין" מצד המנחה? האם יש איזושהי פונקציה אקדמית שיכולה לסייע לתלמיד לסיים את לימודיו בתוך הפקולטה (יועץ או מפקח אקדמי המשמש כמעין מנחה אדמיניסטרטיבי) למרות המצב בהנחה שאינו יכול לעבור למנחה אחר באותו חוג, מאחר שאין מישהו בחוג שעוסק בנושא? האם ניתן לאשר מנחה חיצוני בתוך אוניברסיטת תל-אביב במצב כזה? ואם אפשר גם שאלה נקודתית: עד כמה יש לפקולטה פיקוח וידע על דברים שמתרחשים בין הכתלים של כל חוג ובתהליכים שבין חוקר למנחהו. עד כמה יכולים לקרות דברים לא אתיים, מבלי שאיש בעצם יידע עליהם. תודה.
 
תשובה כללית:

לימודי התואר השלישי נמצאים באחריות אקדמית של ועדה יחידתית לתלמידי מחקר (בפקולטה למדעי הרוח פועלות הוועדות במסגרת בתי הספר של הפקולטה). ועדות אלה אינן כפופות לדקאן אלא לועדה האוניברסיטאית לתלמידי מחקר שבראשה ניצב סגן הרקטור, פרופ' רענן ריין. לכן, התשובות שאוכל לתת לשלאלותיך לא תהיינה יותר מפרשנות חובבנית שלי את התקנון. אין לי כדקאן ניסיון בעניינים אלה ואינני בקיא ב"אותיות הקטנות". אני מבקש שתפנה / תפני לראש בית הספר או ישירות לסגן הרקטור.
 

Lakedaimon

New member
פרופ' בידרמן

1. בארבע השנים האחרונות התחולל קיצוץ אדיר בהיקף הלימודים בפקולטה למדעי הרוח באת"א. אני סטודנט לת.ראשון המתעתד להמשיך לMA ודוקטורט, ואני מוצא את עצמי מתלבט. אני מסתכל קדימה ולא רואה את האור בקצה המנהרה. האם יש אור? 2. הפקולטה למדעי הרוח, אם אינני טועה, היא הגדולה ביותר מתוך כלל הפקולטות באוניברסיטה, אך נראה כי המשאבים שמופנים אליה הם קטנים. האם הנהלת האוניברסיטה מניחה שהפרופסורים בגילמן יותר טובים בגיוס תרומות? 3. כשאני בודק את אפשרויות התעסוקה בתחום אותו אני לומד (ארכיאולוגיה), אני נתקל בחומה בצורה של תקנים פקולטטים להוראה. במידה ומגיע מרצה עם קורס שעוסק בתכנים יותר "פופלארים" או "יישומיים" של מדעי הרוח, אין כסף לתת לו כדי שיעביר את הקורס... מיותר לציין כי "האקדמיה" אינה מעסיק אד-הוק אך יש כיצד ניתן לאפשר לראש חוג את הגמישות הכספית לנהל את החוג שלו? 4. האם, במדינה בה בעל המאה הוא בעל הדיעה, שבה פרופסור לפילוסופיה בוגרת אוניברסיטה, לא שומרת על האקדמיה שלה עצמה, יש מקום ללימודי רוח? 5. מתוך כל המלגות הניתנות לפי תחום לימודים, אחוזים בודדים ניתנים ללימודי הרוח. האם ניתן לשפר זאת וכיצד?
 
למעלה