אין שום קשר בין גודל המדינה
ובין כמות המטוסים שלה לבין האפשרות להזניק מטוס באופן מיידי. שירתתי בחיל האוויר, אני מכירה את המנגנון שעובד בארץ ומאפשר להזניק מטוסים לאוויר תוך דק' ספורות. בניגוד למה שזה נראה, זה לא מערך כ"כ פשוט, להיפך. זה מערך מורכב מאוד שמתחיל בשלל חוקים ונהלים לגבי המרחב האווירי של ישראל, כולל החלטות מתי בדיוק להזניק את המטוס ומתי לא. זה תחום מאוד אפור, זה ממש לא שחור ולבן כמו שנוטים לחשוב. לדוגמא- מטוס לבנוני אזרחי שחורג ממסלול הטיסה המוגדר שלו. להזניק? לא להזניק? אולי הוא סטה מהמסלול בגלל שהאזור מעונן בצורה כבדה והוא היה חייב לסטות? האם הוא סטה בגלל שהוא מנסה לעבור את הגבול? האם להזניק מטוס עכשיו או רק להגביר את הכוננות? האם להזניק מטוס ולהסתכן בכך שלא יקרה שום דבר וזו סטייה "תמימה" מהמסלול? הרי כל הזנקה כזו עולה כסף, ויותר חמור מזה- מפנים מטוס בכוננות לעבר מטרה מסוימת, מטרה "תמימה". ומה אם 3 דק' אחרי שהמטוס ינחת בדיוק מטוס סורי ינסה לחצות את הגבול לישראל? מה אז? צריך להכין מטוסי גיבוי וכו' וכו' וכו'. וכמובן שבבסיס עצמו צריכים להיות מטוסים שמוגדרים כמטוסי כוננות, צריך להיות צוות זמין 24 שעות ביממה וכל חריגה הכי קטנה יכולה להרוס את הכוננות. זה דבר שאפשר בהחלט לעשות ועושים אותו בארץ. אבל זה דבר מורכב, זה לא משהו מובן מאליו. אל תשכחו שארה"ב לא הייתה צריכה להתמודד עם דברים כאלה ביומיום, ואל תשכחו שמדינת ישראל היא מדינה קטנה. ארה"ב צריכה פי כמה וכמה מטוסים זמינים בכוננות כדי להיות מסוגלת להגיב תוך דקות ספורות. מדינה שלא מתמודדת עם איומים כאלה ביומיום [לראייה- כמה מטוסים התרסקו לתוך בניינים בעשר השנים שעברו?] לא מרגישה צורך להפעיל מערך כזה. במדינת ישראל לעומת זאת כן היו מקרים שהיה צורך בתגובה מיידית של חיל האוויר. חלקם הקטן יוצא לתקשורת, הרבה מהם בכלל לא מתפרסמים. וזו בדיוק הסיבה שבגללה במדינת ישראל כן היה מערך כזה לפני 10 שנים ובארה"ב לא. ואין כאן שום עניין של קונספירציה, אלא עניין של החלטה על רמת הכוננות והאפשרות להגיב. אני מניחה שעולה השאלה למה לא הכינו מטוסים כדי להזניק אותם- עניין כזה יכול לקחת גם שעתיים ושלוש, תלוי במצב המטוס, תלוי בכמות הצוותים שנמצאת בשטח. תלוי איזה הכנות צריך לעשות למטוס מבחינת תדלוק, חימוש ובדיקה של מערכות.