"כשיש מסדר לבריאה זה וודאי שהבריאה
תהיה בסדר מופתי כל כך. כשאין מסדר לבריאה והכל נוצר בצורה שרירותית אזי ישנו ספק שאולי לא תהיה בריאה בסדר מופתי כל כך. ולכן- הוודאי הוא שבורא ארגן את כל הבריאה" איננו יודעים אם קיים בורא או לא, לכן עלינו להביט סביבנו, ולנסות להסיק זאת. סביר כי לא נוכל להסיק זאת ישירות. אילו אפשרי היה הדבר - היו כל הויכוחים מסתיימים לאלתר. אפשר עדיין לנסות להסיק זאת עקיפות, על דרך השלילה, למשל, ע"י טענה "וכי מה יכולה להיות הסבה לגוון החיים בעולמנו ומורכבותם, אם לא אצבעה של ישות מיסטית?". הוכחה על דרך השלילה אפשרית, אלא שהיא מטילה דרישות כבדות יותר על הטוען. כל עוד לא הוכחה גרסת הטוען - _אין_ לה משמעות, _אין_ לה חשיבות, _אין_ לה רלבנטיות לטעוני ההוכחה, ו_אסור_ להזכירה כלל במהלך ההוכחה. הטוען חייב להתמקד בשלילת _כל_ התרחישים האפשריים האחרים מבלי להזכיר ולו במלה את גרסתו. _רק_ כאשר יצליח הטוען לשלול כל תרחיש אפשרי אחר, _זולת_ זה שאותו הוא מבקש להוכיח - תימצא גרסתו מוכחת, _לא_ מכוח עצמה, שכן _אין_ לה קיום עצמאי, אלא מכוח שלילת _כל_ התרחישים החליפיים האפשרים. זה האופן היחיד להוכחה על דרך השלילה. איני סבור כי הטוען "וכי מה יכולה להיות הסבה לגוון החיים בעולמנו ומורכבותם, אם לא אצבעה של ישות מיסטית?" יוכל לשלול כל תרחיש אפשרי חליפי, ומכאן נובע כי לא אפשרי להוכיח את המבוקש. התרחיש החליפי המבטיח ביותר, לאור מה שכבר התברר, נלמד ונתמך בתצפיות, הוא האבולוציה. התהליך עצמו אינו מכוון מלמעלה אלא מונחה ע"י environmental selection pressure על מוטאציות אקראיות המתרחשות ברביה מינית. ההסבר "כך ברא זאת אלהים" מכניס לתמונה גורם מיסטי שאינו תורם שום מידע מעשי. מדוע לסבך את התמונה, ללא רווח? 'מה שטוענים אנשי המדע הוא ש"ריאקציות כימיות שונות ע-ש-ו-י-ו-ת להביא ליצירת דבר ספק חי ספק דומם"' מדענים מצביעים על תרחישי יתכנות מנומקים. ענינים אחדים כבר הושגו ממש ונבדקו, כגון, self-replicating peptides. http://scienceweek.com/swfr076.htm http://www.santafe.edu/sfi/People/kauffman/sak-peptides.html 'אז נכון שיתכן ונוצר העולם במקרה ע"י- מקרה אבל בכל זאת מדובר בדברים ה-ע-ש-ו-י-י-ם להביא ליצירת עולם שלם! מדובר פה במקרה, בספק' הטענה נכשלת משום שהיא מניחה, ללא אישוש, בריאה של החי והצומח (במקום התפתחות). "ובדרך כלל שיש ספק (ולו קטנטן ביותר) מול וודאי- לוקחים את הוודאי" מה וודאי כאן? הרי אינך יכול להראות ש"בורא" קים מחוץ לספוג שבין שתי אזניך. "עוד לא דנתי בכלל באמיתות התורה אני עוד בשלב של הוכחת מציאותו יתברך!" אני ממתין בקצר רוח להצלחתך בהוכחת מציאותו יתברך. אם תצליח - תשיג מה שלא השיג איש מעולם. - - אתם יודעים היטב בעמקי לבכם שאמונתכם חיה על זמן שאול. שום תשובה למסתרי הטבע אינה מצויה בין הדפים של כתבי-הקודש, וככל שהמדע מציג רגלו בתחומים נוספים - מנושל הבורא שלכם ונדחק מהם, וסופו שישאר רק במחוזות אימטריאליים (immaterial, מונח מוצלח במיוחד עקב העקיצה הגלומה בכפל המשמעות)...