הנהלת הפורום מודיעה 2

u r i el

New member
הוא מלין "על אלה שהולכים לכותל

ועל אלה שרואים במצוות פולקלור", כי למרות כל הצהרותיו שהיהדות מתגלמת בהתעמלות הפולחנית, מאד מאד חשובות לו האמונות והדעות שבגב ההתעמלות הפולחנית הזו. כל זאת, ממש כשם שזה המצב אצל הרמב"ם של מו"נ שאצלו אמנם העיקר הוא ( אולי ) ההתעסקות בו יתברך אבל אם ההתעסקות הזו איננה משקפת את כל 180 פרקי האמונות והדעות האריסטוטליות ( במידה זו או אחרת ) שלו - זה פולקלור.
 
אז למה צריך מצוות?

כמדומני אריסטו הגיע לאמונות והדעות שלו בלי לקיים מצוות..
 

u r i el

New member
לא לדעת ליבוביץ !

ע"פ ליבוביץ - הרמב"ם חשב שאכן כך וליבוביץ חולק עליו וטוען שאריסטו לא """"הכיר את ה' """"".
וגם זה חלק מהפרדוכסאליות הליבוביציאנית. שהרי רק היהודי חייב במצוות והנוכרי לא. ומי מחייב אותו ע"פ חוקי המשחק הדתי ? אלהים. לא הרצון הפרטי פנימי של האדם. האמונות והדעות עצמן אינן העיקר בעיני ליבוביץ אלא ישומן בקיום מצוות. אבל עובדה זו רק מעידה עד כמה ליבוביץ מטעה בסלוגן שלו "שהיהדות מתגלמת במצוות", היא מתגלמת בשיתוף שבין האמונות והדעות ובין ההתעמלות הפולחנית. היהדות מתגלמת בשיתוף ולא בשטיפת היד טרם הארוחה כי הגיינה קיימת גם אצל הנוכרים אבל שטיפת היד בשיתוף הברכה על מצוות נטילת ידים היא אקט פולחני יהודי.ומצוות נטילת ידים משתרשרת עם הנארטיב היהודי - ולא עם תורת הרצון של שופנהאואר. ולא כל שכן כל מערכת הקורבנות שהיא לכשעצמה מוכרת גם בעולם הפאגני, כידוע.
 

u r i el

New member
לא.

לדעתו של ליבוביץ סבר הרמב"ם שאריסטו הכיר את אלהים. יתכן שהוא מסיק זאת ( גם ) מהניתוח הפילוסופי של קיומה של הסיבה הראשונה בפתח הלכות יסודי התורה אותה הוא הרי מזהה כאלהים.
ליבוביץ לא מסכים עם מסקנה זו, כנראה מתוך שהכרת האלהים חייבת מבחינתו להיות קשורה עם מעשה המצוות אותן אריסטו לא קיים, וזה מתחייב מבחינת הגותו של ליבוביץ לטעון כך כי מבחינתו קיום המצוות הוא הוא האמונה ובכך הוא מבדיל בין דת של אמונות ודעות ( כמו הנצרות ) לבין דת שתובעת קיום מצוות. תאר לעצמך שליבוביץ היה מסכים שאריסטו "הכיר את אלהים", באותו הרגע כל מה שכתב ואמר על מצוות מעשיות נעשה מיותר.
 
אתה יכול להסביר

כיצד מעשה המצוות כגון הנחת תפילין ושמירת שבת ואוכל כשר תורמים להכרת ה'?
אלא מאי? לא לסתם הכרה בה' הכוונה, אלא להכרה במלכותו של ה', וזה העיקר.
וזה מה שמשותף להרמב"ם ולליבוביץ. וזה מסביר מדוע האמונה של אריסטו אינה מה שהיהדות מחפשת, וזה מסביר את עניין הלשמה ואת היחס של ליבוביץ לחילוניות ולפולקלור.
 

u r i el

New member
שמע,

עבור הפילוסוף 'הכרת ה' ' ו/או 'מלכות ה' ' הן מליצות ריקות. איזה מלכות ואיזה נעלים, הרי מדובר ביש טרנסצנדנטי שלא ניתן להכירו אלא כהסק לוגי ממציאות קונטינגנטית משתנה ומתכלה. כך זה בהגדרה מבחינת הפילוסוף ול' גם חושב שהוא לא פונקציונר.
מבחינה דתית המצוות הן חוקי האל שניתנו בסיני והורחבו ע"י חכמים לאורך הדורות וכל הפטפטת על אריסטו והכרת ה' הם פרפראות של חמקנים שנונים.

אני חוזר שוב ושוב. מהותה של הדת היא היותה אנטיתזה לכל פילוסופיה המושתת על לוגיקה. האם אתה חושב שכותבי התנ"ך וחכמים היו אהבלים ?
אם הם בחרו להתבטא כפי שהתבטאו יש בכך אמירה חד משמעית : זה מגרש המשחקים שלנו. טוב לך ? - בבקשה. לא טוב לך - שחק משחק אחר.
שום פילוסוף לא היה מנסח את כתבי הקודש באופן שהם מנוסחים ואין כל סיבה דתית שיתרגם את המשחק הדתי לשפתו.
 
מה זה משחק דתי

ומה זה "אנטיתזה לכל פילוסופיה המושתת על לוגיקה"? מה רע בפילוסופיה המושתתת על לוגיקה? בגלל זה היהודי מקבל עליו עול תורה ומצוות? ויבחר לעלות על המוקד, ויעשה דברים בניגוד לרצונו, במקום לנסוע לים ילך לבית כנסת, ימנע ממאכלים מסוימים רק בגלל שאינם כשרים, ואישה תעגון לבעלה הדפוק (דפוק מותר לומר?) שמסרב לתת לה גט, רק בגלל כללי משחק?
מה עם ישראל אהבלים?
 

u r i el

New member
אתה חוזר לסורך

ושואל ושואל ושואל. משחק דתי משמעו התנהגות של קבוצת אנשים במסגרת מוסכמת עם כללים מוסכמים. בדומה למשחק 'סתם' יש גם במשחק הדתי מגרש משחקים מוסכם, בעל מידות מוסכמות, כלים ותלבושות מוסכמים בעלי היררכיה ידועה שעליו מתרוצצים השחקנים. יש למשחק יעד, שפה, אוהדים , סמלים, הימנונות ותקציבים. העיקרון הבסיסי שעליו מושתת המשחק הדתי של היהודים הוא קיומו של אלהים המתגלה לאדם. take it or leave it. ליבוביץ לא יודע אם יש אלהים אבל גם אם יש לא תתכן התגלות כי הפילוסופיה המושתת על לוגיקה דיסקורסיבית איננה מאפשרת.
מי שמשחק במשחק, מוכן גם לתת את נפשו - אם הוא שחקן שרוף. הוא ישחק במשחק במקום ללכת לים או במקום ללכת להרצאה פילוסופית באקדמיה, ובכל הזדמנות אפשרית 'יעסוק בו יתברך', כלומר במשחק. אם כללי המשחק מחייבים לנענע ענפים או להיקשר ברצועות עור עם קוביות שחורות, או שבעה ימים בשנה לאכול דיקטים במקום פיצה - הוא יעשה זאת בשמחה רבה. חברו ילבש בגדים לבנים, יקח את מקל הטיטניום היקר שרכש ויסע למדשאה הקרובה כדי לגלגל כדור לבן לתוך חור במרחק כמה עשרות מטרים.
שום שחקן לא אהבל. אבל אם שחקן גולף ירצה לקשור את עצמו ברצועות שחורות ובמקום לחבוט במוט היקר המכופף בקצהו בתנוחה מאד מסויימת ירצה לנענע ענפים כנגד הכדור - יגידו לו, ובצדק רב, זה לא המשחק שלנו, חבר. לך תנענע במקום אחר. אני נוטה לקבל את הדעה שהתפרצות הזוהר והמיסטיקה כמה שנים בודדות לאחר הסתלקותו של הרמב"ם היא תוצאה ישירה לשכלתנות וביטוי ברוטאלי למרד נגדה. סוף סוף יכלו הדתיים לנשום לרווחה ולהסיר מעליהם עול מלכות יוון הרשעה.

אם הפילוסופים אינם שבעי רצון מכללי המשחק הדתי, שלא ישחקו אותו. לשחק אותו פילוסופית לא אסור כמובן, אבל מבחינת הדתיים זה מגוחך ו"לא שייך" ובהכרח הם משחקים משחק אחר.
 
אל תדאג

השאלות שלי בדרך כלל רטורית אתה לא צריך לענות עליהן.
אדם שרוצה להשתתף במכרז גובים ממנו דמי רצינות ואני חושב שליבוביץ שילם מחיר יקר ליהדות, כדמי רצינות.
אתה אומר: ליבוביץ לא יודע אם יש אלהים אבל גם אם יש לא תתכן התגלות כי הפילוסופיה המושתת על לוגיקה דיסקורסיבית איננה מאפשרת" הוא גם אמר לך שלא יודע אם יש אלוהים.
אבל מהתנהגותו אני לומד שיש לו השערה, ויש לו אמונה, למרות שאי אפשר או אינו יכול להוכיח אותם. אבל הוא משוכנע בהם ואולי יש לו דרך משלו להסיק מסקנות, שאיננה מדעית.
אני לא יכול לקבל שהתפיסה הדתית שלו מבוססת על הדברים שאתה אומר נוסטלגיה גירסא דינקותא.כוחו של הרגל וכדומה. לא ליבוביץ. כשהוא תוקף אחרים לעתים באכזריות שמבססים את יהדותם ואמונתם על בסיס דומה.
בפרפרזה על המשפט של הלל הייתי אומר: מאי דסני לך אצל חברך, אל תעביד אתה בעצמך.
ההבדל בין יהדות לגולף היהדות דורשת ממך התיחסות בכל שעות היום, והגולף רק בזמן שבא לך.
 

u r i el

New member
לא למדת פרק חשוב מליבוביץ

שחזר והדגיש - ובצדק ! - שאין ה יהדות.

"תנו רבנן "ואספת דגנך" - מה ת"ל? לפי שנא' "לא ימוש ספר התורה הזה מפיך" יכול דברים ככתבן?! ת"ל "ואספת דגנך" - הנהג בהן מנהג דרך ארץ. דברי ר' ישמעאל. ר"ש בן יוחי אומר - אפשר אדם חורש בשעת חרישה וזורע בשעת זריעה וקוצר בשעת קצירה ודש בשעת דישה וזורה בשעת הרוח - תורה מה תהא עליה? אלא בזמן שישראל עושין רצונו של מקום מלאכתן נעשית על ידי אחרים - שנא' "ועמדו זרים ורעו צאנכם וגו'", ובזמן שאין ישראל עושין רצונו של מקום מלאכתן נעשית על ידי עצמן - שנא' "ואספת דגנך", ולא עוד, אלא שמלאכת אחרים נעשית על ידן - שנא' "ועבדת את אויביך וגו'". אמר אביי, הרבה עשו כרבי ישמעאל ועלתה בידן, כר' שמעון בן יוחי ולא עלתה בידן."

וכן :

"זבולן לחוף ימים ישכון, הרי זבולן קדם ליששכר שכן מייחסן "יששכר זבולן", ולמה כן? אלא שהיה זבולן עוסק בפרקמטיא ויששכר עוסק בתורה, וזבולן בא ומאכילו לפיכך קדמו עליו אמר הכתוב "עץ חיים היא למחזיקים בה", יששכר כונס וזבולון מביא באניות ומוכר ומביא לו כל צרכו, וכן משה אומר "שמח זבולון בצאתך" למה? שיששכר באהליך שלך הן, שאת מסייעו לישב בהן".

כלומר, ב יהדות תמצא גישות שונות, ורסיות שונות של כללי המשחק, גישות שונות המתייחסות לזמני עיסוק הדתי. באחד מזרמי החסידות, למשל, המאמצת את 'לית אתר פנוי מניה' גם עיסוק כל שהוא ב"חולין" הוא בחזקת עבודת ה' שכן הוא ית' מצוי בכל - גם בעוונותיך !!!
לעומת זאת מעל כל הגישות כולן יש כמה כללי ברזל יסודיים המהותיים לדת התגלותית ( יהדות, נצרות, איסלם ) שהראשון והיסודי ביניהם הוא התגלות ה' לאדם. המשחק של ליבוביץ לא כפוף לכלל היסודי הזה, ולא רק זאת אלא שהוא במידת מה מתנגש עם דתו של ליבוביץ.

אינני יכול לשפוט את ליבוביץ אלא ע"פ דבריו, כתביו והתנהגותו כפי שנתגלתה לי בפגישות אישיות ולא אישיות. מה שבלבו פנימה רק הוא ידע. הגירסא דינקותא שלו שהיא היהדות המסורתית הרווחת, היא אינה הדת שלו כפי שקיימהּ מאז נעשה למותג "פרופ' ישעיהו ליבוביץ", אלא משמשת רק תפאורה מליצית לה. הכוריאוגרפיה של ליבוביץ לאותה דת, לאותם טקסטים, בצורתם המסורתית הקלאסית היא שונה וחדשנית, היא הכוריאוגראפיה שלו, ורק הוא זה שמסוגל לרקוד אותה, למרות שהוא דורש לעתים בתקיפות "אכזרית" ( כדבריך ) מכל מאמין לבצע את הפעלולים שרק הוא מסוגל להם.

אני חוזר על שאלתי הרטורית. נניח שליבוביץ היה נדרש לנסח טקסטים דתיים פולחניים. איך הם היו נראים ? כל מה שהיה מנוסח שם היה מתגמד לכמה היגדים פילוסופיים חסרי פיגמנטים : לא היה לנו לא המקרא הססגוני, ולא דרשות חז"ל הססגוניים, ולא שירה ולא זימרה ולא הלל, לא תודה, לא בקשה ולא תשבחה - שכולם מהותיים למשחק הדתי ! אבל מעצבי הדת היו אנשים דתיים - ולא פילוסופים, וכי למה בטאו את דתם כפי שבטאוה ? ואדרבא, כאשר היה היסט, הוא תמיד פעל מהחול אל הקודש, מהארוטיקה של שיה"ש לקדושת אלהים ועמו, לא רבן גמליאל הלך למרחצה של אפרודיטי - לא הוא בא בגבולה, היא באה בגבולו ... כלומר היהדות מכניעה ולא נכנעת ליוונות.
 
אין לי שום בעיה עם הדברים הללו

שציטטת מהתלמוד,
וגם אני "אינני יכול לשפוט את ליבוביץ אלא ע"פ דבריו, כתביו והתנהגותו"
בדבריו ובכתביו הוא מדבר על עבודת ה' ועל הלשמה, ושולל את הפולקלור וכדומה.
ובהתנהגותו הוא מקיים מצוות קלה כבחמורה משמע שעבודת ה' היא הסיבה לקיום המצוות.

אפשר שאם היו נותנים לו לחבר טקסטים דתיים הם היו שדופות יותר מהשבולים שבחלום פרעה. לכן הוא קיבל את הטקסטים כמו שהם בלי להתווכח.
 

u r i el

New member
מה זאת אומרת שאין לך שום בעיה !

הדברים הללו לא נועדו ליצור בעיות אלא להציג עובדה - שמעצבי המשחק הדתי חשבו על אותם כללי עיצוב והיו כאלה שחשבו כך, והיו כאלה שחשבו אחרת, ואיש לא חלם למחוק את ההדיינות הזו ולימים נקבע מה שנקבע ואת ההדיינות הזו רצה הרמב"ם לצנזר לך ביד החזקה שלו ! אבל אף אחד לא חשב אחרת נוסח ליבוביץ שמצד אחד משחק את המשחק אבל מאידך שואל אותך, מה אתה חושב שיושב זקן בשמים ומושך בחוטי העולם ?

אז אני משיב לליבוביץ שמקבל כדבריך ( הלא נכונים ) את הטקסטים מבלי להתווכח ( כל הגותו היא ווכוח עם הפרשנות הרווחת לטקסטים אלו ) :
אוקיי אדוני הפרופ', זקן יושב בשמים - לא. מה כן ??
 
זאת אומרת

שהדברים שהבאת לא סותרים את השקפת עולמי, להפך הם חלק מהשקפתי.
אני תמיד אומר כשילד בן 8 לומד תלמוד הוא נחשף למחלוקות ולוויכוחים ולנסיונות לבירור האמת.
ואני טוען שזה בדיוק סוד המוח היהודי שרואה שישנם כמה וכמה דעות לגיטימיות, למרות שסותרים אחד את השני.
הרמב"ם לא הציע למחוק את ההתדיינות אלא רצה לברר מה נכון ע"פ דעתו. כמו שכל רב עשה לפניו ואחריו.

הטקסטים שליבוביץ קיבל בלי להתווכח כוונתי לטקסטים של התפילה שהם נראים סותרים את עולמו ואעפ"כ הוא משכים בבוקר לומר אותם.

הזקן שיושב בשמים. פעם שמעתי הרצאה מפרופ' לאסטרונומיה וסיפר שבשמש מתחוללות כל הזמן פצצות מימן ויש משהו שמווסת אותם כדי שלא יהיו יותר מדי. לנגד עיני אני רואה את הציור של מיכלאנגלו מהקפלה הסיסטנית ואומר איך הזקן הזה עם כל האנרגיה שהוא מקרין יכול לווסת פצצות מימן.. ואם יש עוד מיליארדי שמשות כאלה והוא צריך לעבור בין כולם ולווסת.. זה מאוד קשה ועוד בגיל שלו.
מסקנא לא מדובר באיש זקן שיושב בשמים ומושך בחוטים אלא משהו אחר שאין לנו תפיסה בו כלל.
 

u r i el

New member
חבר, האם אתה משקר את עצמך ?

או שמא אינך זוכר ? או שמא אינך יודע ??

מה שאתה טוען על "סוד המוח היהודי" איננו כולל את הרמב"ם שכפי שכתבתי לך בקש להסתיר בפניך את את עובדת חילוקי הדעות בתלמודים וביומרה חצופה ביקש - כמו ליבוביץ - לעצב דת משופצת נוסח משה בן מימון. לדעתי הוא בקש לצנזר גם אלמנטים מיסטיים שלא התיישבו עם עולמו הפילוסופי, אולם זו לפי שעה השערה.
וכך כותב הרמב"ם בהקדמתו למשנה תורה ( איזה שם צנוע ) בעברית קלה כדי שנבינה כולנו :

" ... ומפני זה נערתי חוצני, אני משה בירב מיימון הספרדי, ונשענתי על הצור ברוך הוא, ובינותי בכל אלו הספרים; וראיתי לחבר דברים המתבררים מכל אלו החיבורין, בעניין האסור והמותר והטמא והטהור עם שאר דיני תורה: כולן בלשון ברורה ודרך קצרה, עד שתהא תורה שבעל פה כולה סדורה בפי הכול--בלא קושיה ולא פירוק, ולא זה אומר בכה וזה אומר בכה, אלא דברים ברורים קרובים נכונים, על פי המשפט אשר יתבאר מכל אלו החיבורין והפירושין הנמצאים מימות רבנו הקדוש ועד עכשיו."
הרמב"ם בניגוד למה שכתבת לא עשה ככל רב לפניו וביקש לקבוע לדורות מה שרק בעל "דעת רחבה ונפש חכמה" מסוגל לו "לפי שאדם קורא תורה שבכתב תחילה, ואחר כך קורא בזה, ויודע ממנו תורה שבעל פה כולה, ואינו צריך לקרות ספר אחר ביניהם."
חזור בך.

על התפילה דבר וכתב ליבוביץ רבות וכולנו יודעים שעבורו הטקסט הליתורגי הוא ברובו אלילות לשמה במובנו הראשוני. אינני יודע אם אמר את כל קטעי התפילה או שהגה בעת התפילה בעניינים אחרים. אולם ברור לי שאם מלמל את אותם טקסטים, בו זמנית מלמל לעצמו בתודעתו גם את ביטולם.

"אין לנו תפיסה בו כלל" את זה - וממש במילים אלה - אומרים, כידוע לך וודאי, גם המקובלים שאותם ליבוביץ מתעב. היהדות ההיסטורית המסורתית הרווחת יודעת אעפ"כ לומר על אלהיה מה שהוא כן, ולא רק כמו ליבוביץ ויתר הפילוסופים האומרים רק מה שהוא לא. וזה ההבדל בין פילוסוף לאיש דתי.
 
מה האינטרס שלי לשקר?

ועוד את עצמי... אני לא דוברו של הרמב"ם אני רק משער כל מיני השערות.
כל רב ופוסק הלכות מאמין שהצדק עמו, וממילא אין לו צורך בדעות נוספות. אחרת למה שיטרח לחינם? אלא שהרמב"ם הוא פיגורה ענקית, ולדבריו יש הרבה יותר תוקף. אם מישהו אחר היה אומר את אותם הדברים דבריו לא היו עושים שום רושם.
ואולי באמת דעתו של הרמב"ם שלא טוב שיהיו הרבה שיטות הלכה והוא מעדיף "תּוֹרָה אַחַת יִהְיֶה לָאֶזְרָח וְלַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכְכֶם" למנוע מחלוקות וסכסוכים בין קהילות, והוא לקח את המשימה הזאת על עצמו. ואולי זה היה צו השעה,
וכי הוא קרא לגניזת התלמוד? אל תשכח שהוא כתב את פירוש המשניות, התלמידים ימשיכו לחדד את מוחם בלימוד הגמרא,
ומי שרוצה לדעת מה ההלכה יפתח את הרמב"ם. בערך כמו שקורה היום. התלמידים לומדים גמרא, אבל לא פוסקים ממנה הלכות אלא מהרמב"ם ומהשו"ע וכו'.

נראה לך שליבוביץ כל יום משכים בבוקר כדי לקרוא טקסטים ש"בו זמנית מלמל לעצמו בתודעתו גם את ביטולם"?

לגבי המשפט "אין לנו תפיסה בו כלל" זה לקןח מפתח אליהו וגם ליבוביץ יכול לחתום עליו.
 

u r i el

New member
לא יפה מצדך לטייח. תהיה גבר !

כתבתי לך לפני שתי הודעות : "היו כאלה שחשבו כך, והיו כאלה שחשבו אחרת, ואיש לא חלם למחוק את ההדיינות הזו ולימים נקבע מה שנקבע ואת ההדיינות הזו רצה הרמב"ם לצנזר לך ביד החזקה שלו !"

על כך השבת לי : "הרמב"ם לא הציע למחוק את ההתדיינות אלא רצה לברר מה נכון ע"פ דעתו. כמו שכל רב עשה לפניו ואחריו."

וכי כתבתי לך על מחיקה ? וכי שללתי את העובדה שהרמב"ם בקש להביא את דעתו ? - ודאי שלא. אלא שהרמב"ם נקט בדרך יהירה ושונה מכל אלה שלפניו.

לפיכך, לא רק שתגובתך זו איננה אמת מבחינה עניינית ( לא כתבתי לך על מחיקה אלא על צנזורה ) שהרי הוכחתי לך את הדברים בלשונו של הרמב"ם עצמו (... עד שתהא תורה שבעל פה כולה סדורה בפי הכול--בלא קושיה ולא פירוק, ולא זה אומר בכה וזה אומר בכה ) , והנה אתה ממשיך להתעלם מהעובדות באפולוגטיקה אופיינית. לא רק זאת - העולם היהודי לא אהב את האקט המתנשא הזה שהיה מלווה בפסיקה שלא היה שקוף על מה היא מסתמכת מאחר שהרמב"ם לא הביא אסמכתאות לפסיקותיו מהקודמים לו, ועדת ישראל מחתה על כך. כל זה בניגוד לקודמיו שמקורותיהם לא הוצפנו. שנים ספורות בלבד היו שהתייחסו ל'משנה תורה' המתנשא ברצינות אולם עם צאת ספרו של יעקב בן אשר - הטור - נדחק המשנה תורה הצידה וכעבור כ - 300 שנה הוכתר השולחן ערוך של המקובל קארו ( שהסתמך גם על הרמב"ם ) למלך ספרי ההלכה. היד החזקה נלמד לצורך הספורט האינטלקטואלי כמו שאת המשנה לומדים שלא לצורך פסיקה ממנה.
כיום היד החזקה היא נכס אספנות משום הכבוד לאיש ותו לא.

תפתח את עצמך למקורות ידע נוספים על אלה שמגיש לך ליבוביץ שמפמפם לך את הרמב"ם על כל צעד ושעל. פעמים לא מעטות הוא מגיש לך יהדות משופצת אוטופית שלא עומדת במבחן הראליה.

ואת 'פתח אליהו' הקבלי אני מכיר יפה, שכן רק הודות לכך יכולתי לכתוב לך שאותו משפט שצטטת הוא מילה במילה לקוח מטקסט קבלי שליבוביץ מתעב.
 
אני באמת לא מבין את הבעיה שלך עם הרמב"ם

הוא חשב שבני ישראל טרודים בגלות ובבעיות פרנסה והם רוצים לדעת תכלס מה ההלכה ואל תשכח שהיו פונים אליו כל הזמן בשאלות הלכה וראה צורך להקדיש 10 שנים מחייו כדי לכתוב את הספר המונומנטאלי הזה, כשירות לציבור. אף מו"ל לא שלם לו, לא כבוד בקש, על מה אתה כועס עליו? הוא גם לא צנזר שום דבר, התלמידים ממשיכים ללמוד תלמוד, עם פירוש המשניות שלו, בעלי בתים יש להם את משנה תורה מנופה ומוכן לסעודה. זה שהוא העיב על מה שקדם לו, הוא לא אשם בזה.
מדוע לא תאמר שהטור צנזר את הרמב"ם? אגב השולחן ערוך לא "הסתמך גם על הרמב"ם" אלא הסתמך בעיקר על הרמב"ם וכשאומר "רבנו" כוונתו רק להרמב"ם ורק במקרים בודדים פסק אחרת מהרמב"ם.
היום גם שולחן ערוך נעשה כבד מדי ורצים לילקוט יוסף או לר' נויבירט, וכדומה.
אגב דילגת על השאלה: נראה לך שליבוביץ כל יום משכים בבוקר כדי לקרוא טקסטים ש"בו זמנית מלמל לעצמו בתודעתו גם את ביטולם"?
 

u r i el

New member
אתה באמת חושב

שבני ישראל הטרודים בגלות ועל כן נתקשו בהבנת התלמוד שכן "אבדה חוכמתם ובינתם נסתתרה" שמשתוקקים (לדבריך) לדעת תכלס מה ההלכה יתענינו דווקא בקוסמולוגיה של אריסטו ? בחומר וצורה ? בתורת הנבואה האריסטוטלית וביתר התובנות הרציונליות כמו אי אמונה בניסים ? אתה באמת חושב שלזה דווקא יש להם ראש ? אתה באמת סבור שמאד חשוב להם בשעת צרתם לשפץ את מושגי הגאולה המשיחית שלהם או לעסוק בהלכות בית המקדש שלא רלוונטי כבר כ - 1000 שנים ?

אלא שכל הנושאים הללו אינם מתיישבים עם התכנים שבתלמודים ובמשנה וכדי להחדירם צריך היה לכתוב ספר חדש שאינו מושתת במלואו על מסורת קודמיו. ואלה הם בדיוק הדברים שהטור ולאחריו הבית יוסף ושולחן ערוך מחקו מהרמב"ם. אין בספרי ההלכה שלהם לא אריסטו ולא בית מקדש אלא ענייני היום והשעה. תשאל איש ישיבה מה יש לו לומר על הקוסומולוגיה האריסטוטלית ובאיזו מידה הידע הזה תורם ליראת ה' שלו.

ליבוביץ אמר שהוא קם בבוקר כדי לקיים מצוות תפילה. מה הוא עושה בעת התפילה - אלהים יודע. אולם אם תוכו כברו - אין לי כל צל של ספק שטקסטים שמבטאים בקשות, תחינות, תודות על הטוב מאת מלך עוזר מושיע ומגן וכיוצ"ב טקסטים שהתפילה מלאה בהם - אם הם נאמרים על ידו כלשונם, הוא בז להם במובנם הראשוני ויתכן שגם מדלג עליהם.
 
למעלה