מחשבות כלליות על הז'אנר
אם היה לי זמן הייתי מחפשת אם כתבו מאמר/ים על הנושא. ואם היה מתברר שלא והיה לי זמן - הייתי כותבת בעצמי מאמר. אסתפק בהודעה שאשתדל שתהיה קצרה: על ההבדלים בין ספר וסרט לבין סדרה שנמשכת על פני כמה עונות.
ספר וסרט והצגה וכו' כשהם מתפרסמים לקהל הרחב הם יצירות גמורות. למשל, יש ספר מודפס וכרוך שעבר הגהה וכו' וכו' ועכשיו אפשר לרכוש אותו. או יש סרט שעבר הרבה עבודה ועכשיו אפשר לצפות בו.
לא כן סדרה בהמשכים. היא יצירה בהתהוות. כשמתחילים לצפות בה, התסריטאים ממשיכים לכתוב, ממשיכים לצלם את הפרקים השונים וכו'. (אני מתכוונת בעיקר לסדרת TV אבל זה נכון גם כשמדובר ביצירה ספרותית המתפרסמת בהמשכים על פני זמן רב). בהתחלה יוצא הפיילוט. ואחר אם מקבלים אור ירוק, ממשיכים לכתוב את הפרקים הבאים ולפתח את העלילה. כשמסיימים את העונה הראשונה, עדיין לא יודעים למעשה אם זו סדרה בת עונה אחת בלבד או שזו העונה הראשונה ואחריה תהיה עונה שנייה. כשמסתיימת העונה השנייה, לא יודעים אם תהיה עונה שלישית. וכן הלאה.
במהלך השנים שבהם משודרות העונות השונות של הסדרה, מתרחשים הרבה שינויים שרובם לא צפויים מראש, וביניהם: שינויים שונים בחיי השחקניות/ים: הריון ולידה, מוות, הזמנה לשחק בסדרה יותר נחשקת או בסרט וכו'. במהלך השנים הללו עשויים לקרות שינויים שונים בתחומים אחרים: שביתה של תסריטאים, מלחמה, משבר כלכלי, ועוד ועוד ועוד. כל אלו עשויים או עלולים להשפיע על הסדרה. וגם כמובן עניינים של רייטינג, איזו דמות אהובה יותר על קהל הצופים ועוד ועוד ועוד.
בקיצור (ויש עוד המוווון מה לומר על כך), היוצרים/ות של סדרות כאלו לא יכולים לדעת מראש מה צפוי לסדרה ולשחקנים/יות ולמצב הכללי במדינה ומה יהיה הרייטינג ומה יהיו השיקולים המשתנים של התחנה ועוד ועוד ועוד. וכך משודרים פרק אחר פרק, עונה אחר עונה, ולא תמיד יש קונטיניואיטי. לא תמיד אפשר לשלוט על הכל מראש. או בעצם אי אפשר לשלוט.
בספר או בסרט היוצרים עובדים עובדים עובדים ויוצרים יצירה שיש לה התחלה אמצע וסוף וכל קווי העלילה מובילים לקראת הסוף. והספר או הסרט מתפרסמים כשהכל סגור. גם אם יצרו סרט המשך או יכתבו ספר המשך - הסרט\הספר הראשון סגורים. נוסף לכך, במהלך היצירה אפשר לשנות גם אחורה: לקראת סוף הסרט או הספר אפשר לשכתב את הפרק הראשון או לצלם תמונות נוספות ולערוך ולשנות את פתיחת הספר. לא כן בסדרה!!! לקראת סוף העונה הרביעית אי אפשר לשכתב את הפרקים הראשונים בעונה הראשונה! וכמובן, אי אפשר לשכתב את הפרקים הראשונים באותה עונה.
לאור כל האמור לעיל (ולאור כללללללל מה שלא יכולתי לכתוב בהודעה בפורום), יש הבדלים מהותיים בין ספר וסרט לבין סדרה בהמשכים שנמשכת לאורך כמה עונות. ההבדלים הם, בין היתר, במידת הידיעה והשליטה של היוצרים. בשל כל השינויים הרבים (שמניתי רק מעטים בהם) מתרחשים שינויים בעלילה, באופי הדמויות וכו'. ואז יש חוסר קוהרנטיות, פערים, הבדלים, סתירות ועוד ועוד בין מה שהתרחש בעונה הראשונה לבין מה שמתרחש בעונה האחרונה.
ולכן בסדרות כאלה אני יוצאת מתוך ההנחה שהיוצרים
א. לא יודעים הכל מראש
ב. לא שולטים על הכל ולא יכולים להחליט על הכל
ולכן מה שהם אומרים בעונה א' או ב', לא יהיה נכון בעונה ג' או ד': כי הם לא יודעים, כי המצב השתנה, כי הם שינו את דעתם, כי מסיבות שונות (רייטינג, מתח וכו') הם פשוט משקרים כדי לא לעשות ספויילרים ולגרום לקהל להפסיק לצפות.
ולכן, יש הרבה דברים פתוחים ולא סגורים. יש הרבה דברים אפשריים שיתבררו בעונה האחרונה (אם היוצרים יהיו הגונים ויסבירו לנו את כל הסודות). למשל, רעיון שעלה כאן בשרשור: רג'י עוד יכולה להיות הבת של רמפל. האפשרויות לתרץ זאת לא חסרות: 1) קורה לא סיפרה לרג'י מסיבותיה; 2) או היא ידעה שהיא הולכת למות ובדקה האחרונה לחייה שהייתה גם הדקה היחידה שבה הסתכלה על בתה כשליבה בתוכה - היא העדיפה להקדיש את עצמה לבתה ולביטוי רגשותיה; 3) או היא לא ידעה. היא הייתה בהריון וחשבה שזה מהנרי אבל למעשה הייתה בהריון מרמפל. הרי היא לא עשתה בדיקת אבהות
זו רק דוגמה. דוגמאות נוספות: במהלך העונה הבאה או הבאה אחריה יתברר: אם האימוץ של הנרי היה חוקי או לא, האם רמפל זכר כל הזמן או שכח, ועוד ועוד ועוד תעלומות.
אני מאוד אוהבת שיש דעות שונות משום שאותי באופן אישי זה מפרה. כל הדיונים האלה גרמו לי לחשוב על ענייני ז'אנר ולהבין טוב יותר סדרות TV ואת וואנס. אז מבחינתי זה יופי
אם היה לי זמן הייתי מחפשת אם כתבו מאמר/ים על הנושא. ואם היה מתברר שלא והיה לי זמן - הייתי כותבת בעצמי מאמר. אסתפק בהודעה שאשתדל שתהיה קצרה: על ההבדלים בין ספר וסרט לבין סדרה שנמשכת על פני כמה עונות.
ספר וסרט והצגה וכו' כשהם מתפרסמים לקהל הרחב הם יצירות גמורות. למשל, יש ספר מודפס וכרוך שעבר הגהה וכו' וכו' ועכשיו אפשר לרכוש אותו. או יש סרט שעבר הרבה עבודה ועכשיו אפשר לצפות בו.
לא כן סדרה בהמשכים. היא יצירה בהתהוות. כשמתחילים לצפות בה, התסריטאים ממשיכים לכתוב, ממשיכים לצלם את הפרקים השונים וכו'. (אני מתכוונת בעיקר לסדרת TV אבל זה נכון גם כשמדובר ביצירה ספרותית המתפרסמת בהמשכים על פני זמן רב). בהתחלה יוצא הפיילוט. ואחר אם מקבלים אור ירוק, ממשיכים לכתוב את הפרקים הבאים ולפתח את העלילה. כשמסיימים את העונה הראשונה, עדיין לא יודעים למעשה אם זו סדרה בת עונה אחת בלבד או שזו העונה הראשונה ואחריה תהיה עונה שנייה. כשמסתיימת העונה השנייה, לא יודעים אם תהיה עונה שלישית. וכן הלאה.
במהלך השנים שבהם משודרות העונות השונות של הסדרה, מתרחשים הרבה שינויים שרובם לא צפויים מראש, וביניהם: שינויים שונים בחיי השחקניות/ים: הריון ולידה, מוות, הזמנה לשחק בסדרה יותר נחשקת או בסרט וכו'. במהלך השנים הללו עשויים לקרות שינויים שונים בתחומים אחרים: שביתה של תסריטאים, מלחמה, משבר כלכלי, ועוד ועוד ועוד. כל אלו עשויים או עלולים להשפיע על הסדרה. וגם כמובן עניינים של רייטינג, איזו דמות אהובה יותר על קהל הצופים ועוד ועוד ועוד.
בקיצור (ויש עוד המוווון מה לומר על כך), היוצרים/ות של סדרות כאלו לא יכולים לדעת מראש מה צפוי לסדרה ולשחקנים/יות ולמצב הכללי במדינה ומה יהיה הרייטינג ומה יהיו השיקולים המשתנים של התחנה ועוד ועוד ועוד. וכך משודרים פרק אחר פרק, עונה אחר עונה, ולא תמיד יש קונטיניואיטי. לא תמיד אפשר לשלוט על הכל מראש. או בעצם אי אפשר לשלוט.
בספר או בסרט היוצרים עובדים עובדים עובדים ויוצרים יצירה שיש לה התחלה אמצע וסוף וכל קווי העלילה מובילים לקראת הסוף. והספר או הסרט מתפרסמים כשהכל סגור. גם אם יצרו סרט המשך או יכתבו ספר המשך - הסרט\הספר הראשון סגורים. נוסף לכך, במהלך היצירה אפשר לשנות גם אחורה: לקראת סוף הסרט או הספר אפשר לשכתב את הפרק הראשון או לצלם תמונות נוספות ולערוך ולשנות את פתיחת הספר. לא כן בסדרה!!! לקראת סוף העונה הרביעית אי אפשר לשכתב את הפרקים הראשונים בעונה הראשונה! וכמובן, אי אפשר לשכתב את הפרקים הראשונים באותה עונה.
לאור כל האמור לעיל (ולאור כללללללל מה שלא יכולתי לכתוב בהודעה בפורום), יש הבדלים מהותיים בין ספר וסרט לבין סדרה בהמשכים שנמשכת לאורך כמה עונות. ההבדלים הם, בין היתר, במידת הידיעה והשליטה של היוצרים. בשל כל השינויים הרבים (שמניתי רק מעטים בהם) מתרחשים שינויים בעלילה, באופי הדמויות וכו'. ואז יש חוסר קוהרנטיות, פערים, הבדלים, סתירות ועוד ועוד בין מה שהתרחש בעונה הראשונה לבין מה שמתרחש בעונה האחרונה.
ולכן בסדרות כאלה אני יוצאת מתוך ההנחה שהיוצרים
א. לא יודעים הכל מראש
ב. לא שולטים על הכל ולא יכולים להחליט על הכל
ולכן מה שהם אומרים בעונה א' או ב', לא יהיה נכון בעונה ג' או ד': כי הם לא יודעים, כי המצב השתנה, כי הם שינו את דעתם, כי מסיבות שונות (רייטינג, מתח וכו') הם פשוט משקרים כדי לא לעשות ספויילרים ולגרום לקהל להפסיק לצפות.
ולכן, יש הרבה דברים פתוחים ולא סגורים. יש הרבה דברים אפשריים שיתבררו בעונה האחרונה (אם היוצרים יהיו הגונים ויסבירו לנו את כל הסודות). למשל, רעיון שעלה כאן בשרשור: רג'י עוד יכולה להיות הבת של רמפל. האפשרויות לתרץ זאת לא חסרות: 1) קורה לא סיפרה לרג'י מסיבותיה; 2) או היא ידעה שהיא הולכת למות ובדקה האחרונה לחייה שהייתה גם הדקה היחידה שבה הסתכלה על בתה כשליבה בתוכה - היא העדיפה להקדיש את עצמה לבתה ולביטוי רגשותיה; 3) או היא לא ידעה. היא הייתה בהריון וחשבה שזה מהנרי אבל למעשה הייתה בהריון מרמפל. הרי היא לא עשתה בדיקת אבהות
זו רק דוגמה. דוגמאות נוספות: במהלך העונה הבאה או הבאה אחריה יתברר: אם האימוץ של הנרי היה חוקי או לא, האם רמפל זכר כל הזמן או שכח, ועוד ועוד ועוד תעלומות.
אני מאוד אוהבת שיש דעות שונות משום שאותי באופן אישי זה מפרה. כל הדיונים האלה גרמו לי לחשוב על ענייני ז'אנר ולהבין טוב יותר סדרות TV ואת וואנס. אז מבחינתי זה יופי