מגילת אסתר

המלכה ושתי, או ושתי המלכה

המלך אחשורוש או אחשורוש המלך. שימו לב כיתד כל אחד מהם מתייחס לעצמו ואל האחר כאשר הוא מדבר. האם הוא קודם כל המלך (או המלכה) ואחר כך מתנוסס גם שמו או שהוא בסך הכל אחשורוש (והיא ושתי) ובזכותה השני הוא גם המלך.
 
משמעות המקבילות לסיפורי יוסף ודניאל

מה דעתכם? מה כל זה אומר לנו? משהו עקבי על התנהלות היהודים בגולה? משהו אחר?
 
יש הרבה מקבילות

והן מתייחסות ליחידים שעלו לגדולה בשלטון הזר. ההבדל המשמעותי, בעיני - אסתר לא מגדת את עמה ואת מולדתה. על יוסף מעידים שר המשקים ושר האופים כי הוא "נער עברי", וגם דניאל לא מסתיר את לאומיותו.
 
אני רואה בעיקר את ההבדלים

בין הגישות שבהן יכול לבחור יהודי שמגיע לעמדה רמה בשלטון זר. מצרפת כמה כיווני מחשבה נוספים.
 

שוחר1

New member
המבחן האמיתי בשעת משבר, ההבדל

בין אברהם סניור, שלו מיוחסת כתיבת תפילת "נשמת כל חי", שלא עמד בלחץ המלך והמלכה בספרד, והתנצר לבין אברבאנאל ואחרים שארזו מזבדות, ויתרו על רכושם וכבודם, ונדדו. בשעת משבר הוכיח מרדכי כי הוא לא נופל מגדולים, והיה מוכן לסכן את חייו ולא להשתחוות לבשר ודם.\ לא ויתר על אמונתו. גם אסתר ברגע המבחן, הוכיחה את נאמנותה לעמה. היא הייתה מוכנה לחשוף בפני אחשוורוש, מלך קפריזי, ראו סיפור ושתי, את העובדה שהיא בת העם היהודי, ולהתחנן לפניו על בני עמה. שניהם הוכיחו מסירות, הן לדתם, ויותר חשוב לעם. ולשם כך היו מוכנים לסכן את מעמדם, וחייהם.
 

elivnat

New member
יש לי 2 שאלות בקשר למגילה..

1. סיפור המגילה נמשך 10 שנים?! 2. באיזה תאריך תלו את המן על העץ? אני צריכה גם הוכחה...
 
../images/Emo140.gif

פרק א', המשתה הראשון - בשנת שלוש לאחשוורוש : בִּשְׁנַת שָׁלוֹשׁ לְמָלְכוֹ, עָשָׂה מִשְׁתֶּה, לְכָל-שָׂרָיו וַעֲבָדָיו. והפלת הגורל ע"י המן - בשנת שתים עשרה למלכותו : (פרק ג') בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן, הוּא-חֹדֶשׁ נִיסָן, בִּשְׁנַת שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה, לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ: הִפִּיל פּוּר הוּא הַגּוֹרָל לִפְנֵי הָמָן, מִיּוֹם לְיוֹם וּמֵחֹדֶשׁ לְחֹדֶשׁ שְׁנֵים-עָשָׂר--הוּא-חֹדֶשׁ אֲדָר. המן שלח את הספרים, כאמור, בחודש ניסן. למחרת קרע מרדכי את בגדיו, שלושה ימים של תענית ובסופם נכנסת אסתר אל המלך, ולמחרת - במשתה השני - וַיִּתְלוּ, אֶת-הָמָן, עַל-הָעֵץ, אֲשֶׁר-הֵכִין לְמָרְדֳּכָי; וַחֲמַת הַמֶּלֶךְ, שָׁכָכָה. חז"ל נותנים תאריך מדויק - מובא ברש"י, פרק ד' פס' י"ז : ויעבר מרדכי - על דת, להתענות ביו"ט ראשון של פסח. שהתענית - י"ד בניסן וט"ו וט"ז, שהרי ביום י"ג נכתבו הספרים. לפי החישוב הזה, המן נתלה בי"ז בניסן, בשנת 12 לאחשוורוש.
 
למעלה