מגילת אסתר

שוחר1

New member
לעמיש? למה נסחפים? קשה להאמין

שמישהו רוצה להרוג את כל העם היהודי? ועוד בצורה מאורגנת?? לצערי ההיסוריה חוזרת על עצמה, אבל לא תמיד אותן תוצאות
 

טובהמ

New member
התכנית של אסתר

הגמרא מביאה מספר דעות מעניינות ביחס לתכנית של אסתר. המרתקת מכולן, בעיני, היא הרעיון שאסתר בקשה לעורר באחשוורוש חשד למשולש רומנטי, ולכן היא מותחת אותו עוד ועוד. זאת למרות שהיא יודעת שגם היא תשלם על כך בחייה. תלמוד בבלי מגילה טו ע"ב. אצרף אח"כ.
 

shushu10

New member
לשאלתך השלישית .

כל הסיפור סובב על הנס, אשר מתקיים בחסות הקב"ה. מדוע אם כן לא נזכר שמו במגילה? חז"ל ענו על השאלה הזו: א) נכתב - "רווח והצלה יבוא לנו ממקום אחר". ב) זרש אומרת להמן - אם מזרע היהודים... לא תוכל לו - כי נפול תיפול (היא יודעת שיש אלוקים). בכל התרגומים העתיקים מגילת אסתר גדולה פי שניים מהמקור ושם נזכר שם אלוקים (בתרגום השבעים). מדוע בכ"ז נמנעו להזכיר את שם השם? המלה אסתר (מלשון להסתיר) והיות והספור גלותי, אני אעזור לעם אך שמי לא יופיע בספר. אבן עזרא אומר - הנכון בעיני שזו המגילה כתב מדרכי ושלח לגויים למען ילמדו הגויים והתרגום מדויק. אם הוא יכתוב ד' - הגויים ימחקו וישימו את שם אלוהיהם. כלומר לדוגמא (הכותים שבאו לשומרון - בראשית ברא השימה (אלוהים) את השמים ואת... היות ובפורים מצווה להשתכר ויקראו את המגילה שיכורים, שלא יהיה שם אלוקים נזכר. פרופ' קאופמן אמר שהיפה בתנ"ך שדווקא בענינים בינלאומיים מנהל אלוקים את הענינים בהחבא - כמו "אצבע אלוקים" מנהל אותם מהצד במקום להכנס לספור של נשים ומשתאות.
 
ברור שהוא "נוכח נפקד"

בצורה כל כך בולטת, שממש נעשה מאמץ לא להזכיר את שם ה' במגילה. הרי כאשר מרדכי מכנס את כל היהודים לצום ולתפילה ממש מתבקש איזכור כזה. יש עוד דבר יפה - כל מקום שכתוב "מלך" במגילה, אפשר להתייחס למלך בשר ודם, ואפשר להתייחס למלכו של עולם. יש כמה השוואות יפות שיוצאות אם מנסים לקרוא כך את המגילה, ולראות מי מסתתר בה.
 

Marinette

New member
והנה עוד דוגמא לאלוהים 'נוכח נפקד':

סיפור יוסף. עלייתו לגדולה במצרים ומעשיו אחר כך - ברור שוא מקבל השראה אלוהית (בפתרון החלומות, למשל) - אך אלוהים לא מדבר ישירות ונוכחותו בסיפור מצומצמת.
 
אבל יוסף מזכיר אותו בשמו

ומודה לו (אחרי נפילתו ובתחילת עלייתו). כך שהוא הרבה יותר נוכח מאשר באסתר, שם אפילו שמו לא מוזכר.
 
אפשר עוד ענף מענין?

לפי מה ששמעתי- היה אחשוורוש סיס בצבאו של דרויוש שעלה לגדולה? וושתי- היתה כנראה ביתו של דרויוש וסירובה להופיע לפני אחשורוש הינה לעג על כך שאביה מעולם לא איבד את כבודו כששתה- אך אחשוורוש איבד ואיבד. האם יש קשר בין הנתון הנ"ל (סופו לפחות) לבין "עד דלא ידע"? על פניו- אין "במקרה"- נכון?
 
זה מדרש רבה על המגילה

ואפשר להמשיך את הקו הזה - הרי כל סיפור המגילה שזור במשתאות ויין. מתחילתו של הסיפור - החטא שבגללו באה הגזרה של המן התרחש במשתה של אחשוורוש (שנהנו מסעודתו של אותו רשע, משתה שבו הוצאו גם כלי המקדש), ושתי היא בתו של בלשצר שנהרג במהלך משתה דומה, וכל נס פורים התרחש במשתאות היין. לפעמים נדמה לי שכל המגילה היא מסיבת תחפושות מתמשכת, ורק כש"נכנס יין - יצא סוד".
 

פלגיה

New member
כל המגילה היא בלבול מתמשך

שום דבר הוא לא כפי שהוא נראה. "חוק" הוא מעטפת יבשה ללא תוכן. "מלך" כבול לשריו ולפרשנות חוקתית, להתחתן עם המלך - זה טוב או לא טוב. המלך אוהב את אסתר או שוכח ממנה? ואפשר לפרט עוד ועוד. היין זה רק חלק מן הבלבול הזה.
 

ע מ י ש

New member
אחשורוש הרי הוא חשירש

או חשיארש, או אף חשיארשא. אחשדרפן - מושל מדינה או ניצב במדינה, בפרסית - חישתר פון (pavan) אחשתרן - שליח המלך, הלא הוא חישתרא.
 

ע מ י ש

New member
שאלה

פעם נסעתי בגליל וראיתי שלט המכוון אל קבר מרדכי ואסתר. מישהו יודע מהיכן צמח הרעיון שהם קבורים שם? האם אין זה עוד אחד מהתעלולים למשיכת תיירים ל"קברי קדושים"?
 
כל נושא זיהוי הקברים בגליל הוא מוזר

אבל התחיל עוד לפני תיירות הקברים. כמה שידוע לי, היו אלה האר"י ותלמידיו שאיתרו את רוב קברי צדיקים ע"פ הקבלה (ולא ע"פ מסורת מקומית וכד'). כך רוב הקברים בגליל מרוכזים באיזור צפת וסביבותיה, שם היה מרכז הפעילות שלהם.
 
על מרדכי והמן, מדרש ששמעתי:

מרדכי המן היו שני שרי צבא בצבאו של השליט -אחשורוש- כל אחד מהם יצא למלחמה עם תקציב שנועד לשלוש שנים, המן כילה את כל התקציב שלו בתוך שנה אחת. מרדכי הציע לו עזרה בתמורה לכך שהמן ימכור עצמו לעבד למרדכי. המן הסכים וכך בשנה השניה לשניהם היה תקציב מספיק לשנה ובשנה השלישית נחלו מפלה. הסיבה שהמן כל כך שנא את מרדכי היא פשוטה, הנוכחות שלו הזכירה לו שמרדכי הוא האדון שלו.
 

lostharpy

New member
סליחה שאני מתערבת

מרדוך ואשתר הם אלים מסופותמים, נכון שבאותה תקופה האימפריה הפרסית שלטה גם על בבל אבל הם לא אלים פרסיים. סליחה שוב שנדחפתי
 

יוסי ר1

Active member
מה זה "סליחה שאני מתערבת"?!

כולם כאן מתערבים. רוצה להתערב על זה? ברוכה הבאה, האירי את עינינו בכל מה שעולה על דעתך, ותתקבלי ברצון רב!
 

lostharpy

New member
במקרה עברתי...

יש פורומים שפחות פתוחים לאנשים חדשים. ותכלס זה קצת מעפן להכנס למקום כלשהו וישר לתקן. אבל זה רלוונטי לפורום לדעתי לדעת מה הם האלים האלה. אוי כמה שאני מקשקשת
 

פלגיה

New member
הפורום הזה פתוח לאנשים חדשים

כל מי שאוהב את התנ"ך ומעוניין ללמוד אותו - מוזמן בשמחה. גם אם הוא נכנס מן ההמלצה בדף הפורומים הראשי, כי לפני כן לא ידע שקיים פורום כזה. זאת הסיבה שיש המלצה בדף הפורום הראשי. ברוכה הבאה - ונשמח לראותך עוד.
 
למעלה