שאלה לילית בנושא

מיקי*

New member
בעקרון לפני שהתחילה השנה התלבטתי לגבי

אוצר הארץ. אבל אחרי שראיתי את העליהום שהתרחש על היתר המכירה קיבלתי החלטה אידיאולוגית לא לקנות גם מאוצר הארץ אלא לקנות אך ורק מהיתר מכירה. וודאי וודאי שיבול נוכרי הוא אפילו לא אופציה שכן דבר זה הינו עבירה לא קטנה. ומספיק עם ההתחסדות של לא לרצות לעבור על דרבנן ולכן עוברים על דאורייתא. בייחוד שישנן אופציות אחרות שבעזרתן לא עוברים על כלום...
 
ר' מיקי, תוכל לפרט בבקשה יותר?

אני מבינה את הרעיון לחזק את היתר המכירה, אבל תכל'ס למה לא גם אוצר הארץ? אוצר הארץ הרי מלכתחילה עובד על יבול שישית, מצעים מנותקים, ערבה והיתר מכירה. הדירוג האידיאלי, לא?
 

מיקי*

New member
מבטיח לפרט בהמשך

כרגע יש לי בעייה של זמן, אבל אני מקווה שאוכל להתפנות לתשובה מפורטת בהמשך הערב. לא מבטיח.
 

מיקי*

New member
אגב, קראת את דברי הרב אבינר השבת בעלון של

מכון מאיר? אם לא כדאי שתקראי הוא מעלה חלק מהדברים עליהם דיברתי.
 
מרן הגאון הגדול מיקי שליט``א

יש לי תענוג עצום לעבור עבירות מסוג זה מדי יום ביומו. ולעצם העניין, כל אחד ינהג לפי רבותיו.
 
כמובן שכל אחד ינהג לפי רבותיו

אבל את זה אתה יכול לומר על כל נושא- ואז אין פתח לשום דיון. וחוץ מזה- גם רב צריך לדעת לבחור
 
כוונתי לגבי

מה היא מצוה ומה היא עבירה, לא יתכן שאם אני נוהג לפי רבותי אני עושה עבירה.
 
כלפי שמיא- ככל הנראה אתה צודק

בעיני בו"ד כ"כ הרבה שומרי תומ"צ רואים בהליכה אחר ת"ח מסויימים ופסיקותיהם- יותר מעבירה אחת... אבל דין וחשבון נותנים רק לפני רבש"ע.
 

מיקי*

New member
באמת?!

וכי לאחר שנפסקה הלכה כבית הלל, אם ימשיכו אנשים וילכו כרבותיהם ויהגו כבית שמאי, האין הם עוברים על ההלכה?! אתמהה?!?!
 
לכאורה

תלמידי בית שמאי, שהוא רבם, צריכים ללכת אחריו בכל דבר וענין. זה חלק מ"ועשית ככל אשר יורוך" - גם כאשר יאמרו על ימין-שמאל וגו'... הלא כן?
 
ממש לא.

זה בדיוק העניין עם כל הסיפורים (המצחיקים...) על כך שבית שמאי ניסו לפסוק הלכה כמותם כשהיו הרוב, משום שלאחר שנפסקת ההלכה על פי רוב, זו ההלכה והאחרים גם הולכים לפיה.
 

בסג

New member
אם רבותיו לא פוסקים ככה

אז לא "נפסקה הלכה" כמו הצד שכנגדם. לפיכך, הדוגמה מבית הלל לא רלוונטית. האותוריטה האחרונה שמוסכמת על הכל היא התלמוד הבבלי.
 

בסג

New member
BUT...

חוצמזה שהדוגמה עצמה לא קשורה לנושא הדיון (שזה דבר לגיטימי), היא גם ממחישה משהו שלא קשור לנושא הדיון.
 

candy77091

New member
מה מפתיע אותך כ"כ.

בעלי מאמין גדול של הרב כהנא זצ"ל למרות שהמשפחה שלו בכלל לא בכיוון אפילו וגם המשפחה שלי בכלל לא בכיוון שניהם קונים "אוצר בית דין" ומ"אוצר הארץ". אבל בעלי אמר לא,כי זה עניין עקרוני.מה גם שבעלי אמר שהוא רק לתמוך ב"היתר מכירה" ולמה?היות ורבנויות מסויימות יצאו נגד ההיתר ובכך מכשילים אנשים לא דתיים שכן קונים בכל חנות ולא מסתכלים על איזה מין תוצרת זה בשמיטה.ואני שואלת למה לפסול את ההיתר?זה מגוחך, זה כמו שיפסיקו לתת הכשר רבנות על מצרכים כי זה לא מספיק טוב.רבני הבד"ץ לא אוכלים מההיתר?שיערב להם אבל למה לכפות על כולם ולהכשיל אנשים עם זה?
 
השמיטה וחיי הנישואין.

אתחיל במשהו שונה- אבל חשוב. ישנו מצב בו 2 אנשים נפגשים מתאהבים ורוצים לחיות ביחד לכל ימי חייהם. מה הבעיה ? צריך לשמור נידה, שבועיים פעם בחודש. צריך לשים כיסוי ראש לאישה, הבעל מנגד צריך לחתום על כתובה ולהתחייב לשלם לא מעט כסף על ההתחייבות המקשרת. ידוע שהאישה צריכה לטבול- ואין לה כל כך כח ללכת למקום בו תראה אותה אישה זרה כאשר היא ערומה לגמרי... וכו' וכו'. הדבר הפשוט הוא לעבור דירה ביחד. ולהתחיל לחיות כמו שרוצים. בלי כאב הראש הכרוך בדברים שכתבתי. אבל אנחנו, הדתיים, אומרים - לא ! אנחנו מוכנים לסבול את ההגבלות של התורה, הנידה וכו' כי אנחנו יודעים שהחיים שלנו יתמלאו במצוות, החיים שלנו יהפכו לחיים קדושים יותר. ודוגמא נוספת: ישנו מצב בו 2 אנשים רוצים לאכול ארוחת ערב. מה הבעיה ? עכשיו הם נמצאים בארץ ישראל. צריך להפריש תרומות ומעשרות, כמה להפריש ? מאיפה ? מה לעשות אם יש פירות טובים ופירות לא טובים ? מה זה בכלל עורלה בפירות ? מה עושים עם זה ? האם אפשר לתת לשכן הכהן ? אם אני כהן- אני צריך להפריש ? פעם ב-7 שנים יש שמיטה, מה עושים אז ? מה זה היתר מכירה ? למה להסתבך ? וכו' וכו'. הדבר הפשוט הוא לחיות בחו"ל. . בלי כאב הראש הכרוך בדברים שכתבתי. אבל אנחנו, הדתיים, אומרים - לא ! אנחנו מוכנים לסבול את ההגבלות של התורה, תרומות ומעשרות, הפרשת חלה, שמיטה וכו' כי אנחנו יודעים שהחיים שלנו יתמלאו במצוות, החיים שלנו יהפכו לחיים קדושים יותר. ודי לחכימא..... דרך אגב- אני מעדיף לאכול אוצר בית דין, אם אין - היתר מכירה. ומקפיד לא לקנות מה"חרדים" שקונים מערבים ומחו"ל.
 
הבעיה של ההיתר מכירה../images/Emo26.gif

לפי מה ששמעתי מפה ומשם זה לא ההיתר עצמו שיש מי שסומך עליו, אלא הפיקוח על המכירה- מי הם הרבנים שמפקחים על כך שכל הקרקעות אכן מכורות ורק מה שגודל שם מגיע אלינו?! וד"ל...
 
תראי את מכלול השיקולים.

בהיתר המכירה, כמו כשרויות רבות (גם כאלו המתקראות "בד"צ" לסוגיהם), תמיד אפשר להגיד "הם לא מפקחים על הקרקעות" וכל מיני דברים כאלו. להגיד - זה קל. הוכחה זה דבר אחר. וכמו שאומרים בדידי הווא עובדא: עבדתי ביקב קטן כאשר היו לו 2 השגחות. הרבנות המקומית והשגחת מהדרין מהודרת. (לא זוכר איזו השגחה). הגיע בחור בן 17 להיות המשגיח של הרבנות המקומית. (עיקר ההשגחה לראות שגוי לא נוגע ביין). והמשגיח של הרבנות המהודרת- היה בעל העסק בעצמו ! בהשגחה לא יכולים להיות ניגודי אינטרסים !!!! מסקנה, תמיד אפשר להכפיש השגחות אחרות. לא תמיד זה נכון. השיקולים האחרים הם: המצווה באכילת אוצר בי"ד (יבול שמיטה). צריך ללמוד את ההלכות. (שהם לא כל כך מסובכות !). בסה"כ לא לזרוק את השאריות למשך 24 שעות. והיתר המכירה. ששניהם ביחד עוזרים למצוות ישוב א"י. כל ה-6 שנים האחרות. (שכן, ללא פתרונות אלו- לא היו חקלאים בא"י).
 
למעלה