שאלה לילית בנושא

נשמע משכנע למדי...

אבל מקובלני דברים אחרים מבית אבי ובעלי ואין לי ענין לעשות מזה ענין...
 
כמו בכל דבר בחיים,

ניתן להראות, ולפתח דיון. (אפשר גם לשלוח לי מסר בנושא). אין לי כל כוונה לגרום ל"בעיות" ובוודאי שאני לא רב, אבל לעתים אנשים מחליטים החלטות בלי לראות את התמונה כולה. ולדעתי, חלק ממטרות פורומים זה גם להראות צד נוסף בנושא מסויים.
 
עונה:

מקפידים שיהיה כלי לקליפות של הירקות והפירות של קדושת שביעית, קונים מאוצר הארץ והפתרונות: כלי לקליפות, קניה מאוצר הארץ והספר שמאד עוזר וקיבלנו מתנה מאוצר הארץ: קטיף שביעית. שנת שמיטה טובה.
 
אשריכם ../images/Emo45.gif

תגידי, באזור שאת קונה, אין מחסור בחלק מהדברים/ סחורה מעפנה שמוציאה את החשק לקנות?...
 
אז ככה:

אנחנו גרים בהוד-השרון ואין שם חנות של אוצר הארץ רק משווק אז קונים ממנו או שנוסעים לרעננה ושם יש חנות עם סחורה די טובה.
 
מכל השרשור הזה נשמע כאילו

אלו שמקפידים לא לאכול היתר מכירה הם פחות עקרוניים ואידיאולוגיים מאלו שמקפידים לאכול היתר מכירה. ובכן, אלו שמקפידים לא לאכול היתר מכירה הם עקרוניים מאוד . כיוון שהם סוברים, על פי חשש מבוסס בהחלט, שאין שום מקום הלכתי לקבל את ההיתר מכירה, ואשר על כן אסור בשום פנים ואופן לאכול את הפרות והירקות האלה, אין אצלם בכלל שום צד אם להעדיף "היתר מכירה" או יבול נכרי, שבמקרה הוא עלול להיות של מוחמד הרשע. לדידם, אין עבירה בלפרנס אותם, גם אם הם היו מאוד מעדיפים לפרנס את שמוליק, עמי ומשה, אבל יש עבירה חמורה בלאכול פרות וירקות שגודלו בשביעית על אדמת יהודים בידי יהודים. העיקרון והאידיאולוגיה של אלו המקפידים לשמור שמיטה למהדרין הם לעשות את רצון ה' בשלמות, ללא שום הקלות שיש פקפוק לגבי תקפותם. יש לציין, שאם הדבר לא היה כל כך עקרוני בעבורם הם וודאי היו מעדיפים לקנות מהבסטה של היתר מכירה, שם הפרות והירקות זולים יותר, יפים יותר ובשפע. אחרי שקראתי את השרשור הזה יש לי שאלה: מי הוא זה ואי זה הוא אשר טען כי לפחות 50% מהפורום הם חרדים? שיצביע!
 
אני טענתי זאת\ הנה אני מצביעה ../images/Emo45.gif

ואני לא רחוקה מהאמת- חברי הפורום הבולטים {אלו שעברו את ה20 הודעות} הם: candy77091 אלישע30 איתמר לנדאו חייל עובד צהל צדיק בסדום1 אופני הרים בוחליצינה נ ת נ א ל 5 5 5 בסג 4 מתוך 9 זה כמעט 50%
וזה בלי להחשיב את נתנאל555 בתוך 4 החרדים -כי לא ברורה לי השתייכותה הסוציולוגית למגזרים השונים. כמו כן בין כל יתר עשרות החבר'ה שכתבו כאן לא רחוק מ50% הם חרדים. {אוקי, פחות מ50, אבל לא בהרבה פחות} אבל באמת שאין לי כח- ואני לא מוצאת שום סיבה- לספור בדיוק ולחשב. יש מבין?
ולנושא החשוב באמת- "העיקרון והאידיאולוגיה של אלו המקפידים לשמור שמיטה למהדרין הם לעשות את רצון ה' בשלמות, ללא שום הקלות שיש פקפוק לגבי תקפותם"- ובכן זה בדיוק מה שאמרנו ואנחנו עושים. בדיוק לכן- "אוצר הארץ". מהדרין לא יכול להיות יבול נוכרי. זה תרתי דסתרי. "אין מצווה באה בעבירה".
 
כפי שאת וודאי שמה לב

אני אורחת בפורום. בקריאת השרשור בנושא זה בלטה הגישה של היתר מכירה, על כן אמרתי מה שאמרתי, ואין הדבר בא ללמד על כלל חברי הפורום. כמובן, שהדבר לא בא לעסוק בספירה מדוייקת, אלא להצביע על הגישה והרוח הנושבת בפורום. (אבל אולי הדבר נכון רק לשרשור זה). לגבי העניין של החרדים, תשמעי, תשאלי אותם על העניין של יבול נכרי. אני רק כתבתי את גישתם לגבי "היתר מכירה" לא לגבי "אוצר הארץ". דווקא יהיה מעניין לקרוא את דעתם של חרדי הפורום.
 
כשאני קוראת את התשובה שלי שוב אני שמה לב

שיש בה תשובה לדבריך: החרדים לא רואים כל עבירה בקניית סחורה מגוי, אפילו כאשר זה מוחמד הרשע, כפי שכתבתי. כך אני יודעת, אבל אני מקווה שחרדי הפורום יחכימונו יותר בנושא.
 
../images/Emo45.gif../images/Emo45.gif../images/Emo45.gif

היטבת להגדיר את העקרון והדרך שלנו- החרדים
כי בעצם השוני הזה מלווה אותנו לאורך כל הדרך והשנים... אצל החרדים, מצוות התורה אף פעם לא היו מתחת לאידיאולוגית יישוב הארץ בסולם העדיפויות ואילו אצל הדתיים הלאומיים, האידיאולוגיה הנ"ל בראש סולם העדיפויות ומשום מה, קודמת לכל המצוות.... לא ברור לי על מה ולמה... וכמו שכתבת- אם לחפש לעשות מה שנוח- באמת הרבה יותר נוח להיות מיזרחיסט... להנות מ"שני" העולמות- לאכול כל דבר שכתוב עליו "כשר", לצאת עם בחורים בלי לחכות שימצאו לך שידוך, להתערבב עם החילוניים בלי להרגיש נקיפות מצפון, לשמור שבת אבל לא לפספס משחק כדורגל, לקנות פרות וירקות בזול, ועוד לעשות זאת בשם האידיאולוגיה.... בקצור: לפסוח על שני הסעיפים"... וסליחה אם אני נשמעת חריפה מידי... זה רק בגלל שהעובדות הן כאלו... אני בסה"כ נולדתי לתוך העולם החרדי וב"ה שכך כי בהחלט יתכן שאם לא הייתי נולדת חרדית, לא הייתי היום חרדית... זה לא כ"כ קל לעשות את מצוות ה' בעולמינו הסואן והרוגש... ואני לא פעם מוצאת את עצמי מתקשה לעמוד בנסיון כלשהו אבל אני יודעת שאחרי הכל, לא באנו לעולם הזה בשביל לחגוג ואת זה למרבה הצער, כולם היום יודעים, לא רק החרדים...
 
אפשר לספר לך על מצווה חדשה ?

ישנה מצווה נשכחת כזו, אנשים לא שמים לב אליה, הרמב"ם אפילו לא מזכיר אותה מפורשות........ וזוהי מצוות ישוב ארץ ישראל הרמב"ן שכותב את זה כמצווה מסביר שהרמב"ם לא כתב את המצווה הזו שכן בכללי המצוות לרמב"ם הוא אמר שלא כתב מצווה כללית שהיא רוחבית לכל התורה. וכזו היא מצוות ישוב ארץ ישראל. חז"ל התירו איסורי שבות בשבת למטרת ישוב ארץ ישראל. בתורה כתוב על הארץ "ארץ אשר תמיד עיני ה' אלוקיך בה מראשית שנה ועד אחרית שנה" חז"ל אמרו "כל הדר בחוץ לארץ דומה למי שאין לו אלוה" בספר הכוזרי, החבר אומר למלך כוזר בתשובה על שאלתו למה לא עולים לארץ שהוא מתבייש בכך שהוא לא עולה. אז לאור המקורות הנ"ל, ועוד רבים אחרים, מובן שמצוות ארץ ישראל כוללת וחשובה וצריכה לבוא בחשבון כאשר מדברים על כל מצוות התורה שלא נדבר על המצוות המיוחדות לארץ ישראל. דווקא ה"מיזרחיסט" לא נהנה משני העולמות, דווקא הוא צריך להתמודד יום יום שעה שעה, עם החידושים עם האינטרנט, עם ההמצאות. כי הוא מבין שחלק מישוב הארץ זה להשתמש במודרניזציה. ולחרדי ? חיים פשוטים. יש בעיה עם פירות שביעית ? נקנה מגוי. אין חשיבות לחקלאות בארץ ישראל. זוג רב ורוצה להתגרש ? אין בעיה- שלום בית. שישארו ביחד עוד כמה חודשים, לא משנה שאז יתכן והאישה כבר תעבור את הגיל שמותר ללדת. יש ספק בכשרות ? לא משנה, לא נאכל. אף אחד לא מת מזה שלא אכל פירות יבשים. יש שאלה לגבי בד הבדיקה ? אין בעיה. נחכה עוד יום. גם ככה הזוג מופרד שבועיים, עוד יומיים שלושה לא ישנו הרבה. יש שאלה לגבי החינוך האשכנזי או הספרדי ? אין בעיה. נעשה מחיצה, זמנים שונים, בגדים שונים. כנאמר "ולא יקרב זה אל זה כל היום וכל הלילה". יש שאלה לגבי חילוניים ? אין בעיה. נגיד שכולם כופרים וצריך להתרחק מהם. יש שאלה באמונה ? אין בעיה. תצא מהישיבה ואל תחזור אף פעם. (לפרטים באתר "חופש" - עמותה לחוזרים בשאלה) וכו' וכו' וכו'. דווקא רבני הציבור הלאומי- דתי מסתכלים על המציאות בעין נכונה. בעין שרואה את שני הצדדים שיש בכל דבר. ומבינים שלפסוק רק לחומרה - זה לא טוב. צריך כל מקרה לגופו. יש חשיבות עצומה לציבור החילוני שכן יש חשיבות לכלל עם ישראל. מצטער אם הייתי בוטה וקיצוני מעט, אבל העובדה שקבעת שה"מיזרחניקים" עושים מה שנוח הרגיזה אותי. אין פה עניין של "נוח". יש פה עניין של "הלכה". מה ההלכה אומרת, ה-ה-ל-כ-ה. הדתיים לאומים צריכים יותר לשים לב ולהיזהר, זה נכון. אבל להכליל את כולם כאילו הם מחפפים בתורה ובמצוות ? זה מאד מוגזם.
 
../images/Emo6.gifהצחקת אותי.. באמת!

במיוחד עם ה"ולא יקרב זא"ז כל היום וכל הלילה"
זה נכון באופן כללי כל מה שכתבת על הדרך של החרדים ובפרוש יש מקום לשיפור רציני במספר מישורים :העדתיות, הקיצוניות בחינוך שבהחלט צריכה להתמתן גם לדעתי ,אבל זה קורה... אמנם לא ברעש ולא בצורה דרסתית אבל בפרוש נהיתה יותר פתיחות לקבל ולתת מסגרת גם למי שלא מסוגל ללכת ב"תלם". ואל תתחיל עכשו לשאול אותי מהו בדיוק ה"תלם" הזה כי זה נושא לעוס אצלי
בכל מקרה עד כמה שידוע לי "פיקוח נפש דוחה שבת" ולא שום מצווה אחרת! ורק על ע"ז, ג"ע וש"ד נאמר: "יהרג ואל יעבר" ! אז לכן אין שום הצדקה "להתאבד" גשמית ורוחנית בשביל יישוב הארץ, תהיה ארצינו יקרה ואהובה ככל שתהיה... אבל איש באמונתו יחיה
תמחאו לי כפיים! הצלחתי לא לרדת לפסים אישיים- הלא כן?!
 
"תורה, תורה חגרי שק"....

רבש"ע, בתקווה שאנחנו מדברות על אותה תורה- מצוות יישוב ארץ ישראל היא המצווה |הגדש| היחידה שמצווים להכנס למענה לסכנת נפשות. היחידה
ע"ז, ג"ע וש"ד- הן מצוות שאם מאלצים אותך לעבור עליהם -"יהרג ובל יעבור", אבל אין שום היתר להכנס למענן לסכנת נפשות.
 
../images/Emo67.gif../images/Emo67.gif../images/Emo67.gif

אם זה לא היה עצוב מה שכתבת כאן-עוד הייתי צוחקת... להציג באופן כה אידיאלי צימצום רוחני נורא שעליו השכינה בוכה ושממנו נולדו עיוותים כה רבים, שאין הדעת יכולה לסבול, ולזלזל כ"כ במקדשי שמו של הקב"ה בעולם, ה"פועלים עם א-ל" ורואים "עין בעין בשוב ה' ציון", בקיום הייעוד האלוקי של "ממלכת כוהנים וגוי קדוש", עם מסירות הנפש כפשוטו העצומה לכל המצוות האפשריות בימינו, איך, איך אפשר?!
 
טעות קטנה-

אין כזה דבר, כיום, "לשמור שמיטה למהדרין" ומילים אלו לא יכולים להיאמר ע"י מי שקונה פירות וירקות מגוי. כי אם אתה קונה פירות מירקות מגוי אתה פשוט לא אוכל שמיטה, לשמור שמיטה למהדרין זה לקחת מההפקר, ולשמור על הקליפות וכו'. דבר שלא קיים היום. אז להגיד ש"לשמור שמיטה למהדרין" במקרה של קניה מגוי, זה כמו שיגיד מישהו "אני אף פעם לא רב עם אשתי" ויסתיר את העובדה שהוא רווק........
 
טעות קטנה מס' 2

נראה לי, שרק לפי הרמב"ם יש מצווה לאכול פיאות הפקר של שביעית. לשמור שמיטה למהדרין נוגע יותר לעניין של עצם החקלאות - להפקיר את השדה כפשוטו. נכון החרדים הם לא חקלאים, אבל הם "שומרים שמיטה" בכך שהם לא אוכלים גידולים שיש ספק לגבי "הכשר השמיטה" שלהם. אגב, אני לא מסכימה עם זה שכתבת שהחיים שלנו פחות נוחים מאשר של החרדים, כי אנחנו עומדים במקום של התמודדות. איזה התמודדות יש לך כשאתה קונה ירקות השנה? אני רק מרחמת על אלו שבוררים את העגבניות המגעילות, ועוד משלמים עליהן כמו על זהב. ביננו, קשה יותר להיות חרדים, אני רואה את זה במוחש במפגשים שלי איתם (וישנם הרבה כאלה). אחרת, הרבה מביננו היו מאמצים את אורח החיים הטהור הזה, גם אם היינו ממשיכים לדבוק באידיאולוגיה שלנו. לדעתי, הפתיחות היא לדעת מתי הצד שאני לא מסכימה איתו - צודק.
 
אני לא מכיר מצווה לאכול הפקר.

המצווה מתבטאת בכך שבעל השדה מהפקיר את שדהו. לא לאכול פירות וירקות שגודלו בשמיטה, זה לא "שמירת שמיטה" ובוודאי לא מהדרין. זו התחמקות מהבעיה. (כמו הדוגמא שהבאת מהבחור הרווק). התורה לא צוותה, למרות שכך שמעתי מחרדי מסויים, "בשנת השמיטה אל תאכל ירקות". היא גם לא צוותה "בשנת השמיטה תאכל ירקות של נוכרים". בזמן שכל האנשים היו חקלאים. כאשר כל אחד מפקיר את שדהו- כולם יכולים לאכול משל כולם. לגבי הירקות- מחד את אומרת "איזה התמודדות יש לך כשאתה קונה ירקות השנה ?" ומאידך "אני רק מרחמת על אלו שבוררים...". זו ההתמודדות. לדעת שכדי לזכות לאכול מפירות השמיטה צריך לאכול ירקות פחות טובים, מאשר להתחמק מהבעיה ולפרנס גויים ו/או רוצחים בפוטנציאל. כיום הקושי בלהיות חרדי נובע, לדעתי, לא מכך שאורח החיים שלהם קשה. אלא בגלל שהם לא מרשים לעצמם להיפתח לחידושים הטכנולוגיים של ימינו. לכך שאדם חרדי שגם הנפש שלו גדולה משל הוריו (כמו של כל הדור לפי הרב קוק) לא יכול לשאול שאלות המטרידות אותו, כאן הקושי. קשה להיות סגור לעולם. אני לא חושב שאורח החיים של החרדי הוא יותר טהור משל הלאומי-דתי. להיפך, אני חשוב שאורח החיים של החרדי הוא גלותי, וצריך להתעדכן ולהיות ארצישראלי. הדבר בא לידי ביטוי בהמון דברים והרבה הלכות ציבור שבעבר לא היו קיימים בקהילות קטנות בגולה וכן קיימים בארץ ישראל המתחילה את הגאולה השלימה. אני לא אומר שאני לא מסכים לכלום בעולם החרדי. אני חושב שהם לקחו את האמת שלהם, לעתים קרובות, צעד אחד יותר מדי. ונפלו בתהום שקשה לצאת ממנה. ואתן לך 2 דוגמאות: 1. לאחותי, שלמדה בחינוך חרדי, היה אסור ללכת עם חצאית עד הקרסול. שכן כך הולכות ה"מזרחנקיות" ואילו הבנות החרדיות צריכות ללכת עם חצאית עד אמצע השוק. (בין הברך לקרסול). דא עקא- ש"אמצע" זה דבר לא מוגדר, ולא פעם החצאית הייתה עולה עד מעל הברך......... 2. אחותי, בבית סיפרה, כשהיו מגיעים למקום בו יש חנות (לא רק של מזון). היו נכנסים ושואלים "אתה פתוח בשבת ?" ואם התשובה הייתה "כן". היו הולכות מהחנות בהפגנתיות. "כדי להראות לו שלא שווה לפתוח בשבת".. מה אעשה והתורה שאסרה את השבת אסרה גם הונאת דברים ? (שהרי בכל מקרה לא היו קונות אצלו ?).
 
למעלה