התפתחות מוטורית

לחיובית

אני ממליצה לבדוק אם יש מגבלה כלשהי בסיבוב הראש או כיווץ בשרירי הצוואר.
 
שאלה

בעת שכיבה על הגב ובאופן כללי, אין לו הגבלה בתנועה, מדובר רק בשכיבה על הבטן. האם עלי לפנות לרופא לדעתך?
 
הי עגבניה

תוכלי לומר איך הגמישות משפיעה על בנך? באילו פעילויות בנך מתקשה בגלל הגמישות?
 
אהלן ענת -

מצד אחד - המוטוריקה העדינה שלו מפותחת ממש כראוי. מצד שני, הוא לא מצליח להדליק (למשל) מתגים של חשמל (להדלקת מנורה). הגמישות כה משמעותית עד שאחרי תנועות מסויימות האצבעות "נתקעות". אני מצרפת לך תמונה
אני חושבת שהוא מבצע מעקפים משובחים אבל זה גורם לו לא להשתמש באופן שווה בידיים - יש לו העדפה ליד שמאל והיא באמת מתפקדת יותר טוב. מחכה לתשובתך, תודה, נטע.
 

נאוה ר

New member
שלום לעגבניה!

תמונה מאוד יפה. ואלא אם כן יש בה משהו שאני לא מבינה אז היא נראית כמו תמונה קלאסים של גמישות ליגמנטים, או היפראלסטיות של מפרקים. כלומר הגידים ארוכים מעט ואכן לא ניתן לשנות את המצב חוץ מלחזק את הידיים. אבל מצב זה לא מסביר העדפת יד, שמתפתחת לרוב לקראת גיל שנתיים פלוס. ולא מסביר הבדלים בין שתי הידיים. אני אתן לך כמה טיפים לחיזוק היד אבל אני חושבת שכדאי שתתיעצי עם רופא הילדים אם לא כדאי לפנות לאבחון מקצועי. חיזוק של כפות הידיים צריך להיעשות כחלק מכל הגוף וצריך להקפיד על פעילויות שכל כף היד משתתפת כדי למנוע את המצב שבו היד הולכת בגמישות לפי הליגמנטים בשעת מאמץ. אם יש לו עגלה, מריצה או בימבה שהוא אוהב ניתן לשים בהם דברים כבדים (ילדים אוהבים קופסאות שימורים ולשחק שהם יצאו לקניות) או בקבוקי מיץ של חצי ליטר(אפשר לקחת בקבוקי מיים ולמלא אותם במיים צבעוניים ולסגור היטב). ואז גם הדחיפה וגם להוציא את הדברים לשים "בחנות" או להביא "הביתה" מחזקים. אם הוא כבר לא מכניס דברים לפה אפשר לקחת בצק קנוי או להכין בבית. ולתת לו לעבוד איתו לגלגל עם מערוך לנסות עם צורות להוציא, לצבוט את הבצק, למחוץ אותו. ניתן לתת לו לפתוח לגו דופלו (הגדול ) ולהפריד בין החתיכות (בדרך כלל הם לא מצליחים לבנות)במידה והוא מתקשה נסי את להפריד את החתיכות באופן חלקי. אם הוא מבין משחק משיכות ולא נלחץ מזה ניתו להחזיק כדור משחק ולבקש ממנו שיקח ממך במשיכה. כדאי לשחק במגרש משחקים (כשיבואו ימים יפים יותר)בכל סוגי הטיפוסים וכמובן בארגז החול למלא חול בדליים) עד אז אם ניתן לחמם את חדר האמבטיה אז תעשי לו אמבטיה ותני לו למלא בקבוקים ולרוקן . נראה לי שזה מספיק. אני מקווה שמצאת פה כמה רעיונות. אם אף אחד לא מתאים תשאלי שוב. בהצלחה נאוה רמון
 
תודה רבה!

רציתי להדגיש משהו - הניסוח שלי לקה בחסר: אורי משתמש בשתי הידיים שלו אבל יש דברים שהוא עושה יותר בעזרת ידו השמאלית. לדוגמא: במשחק השחלת צורות לרוב ישחיל את הצורות ביד שמאל (אני נותנת לו חלק ביד ימין והוא מתארגן סביבו ומעביר לשמאל ומשחיל איתה). כשאכל "אוכל אצבעות" אכל בעזרת שתי הידיים אך כעת כשהוא אוכל בעזרת כפית או מזלג הוא אוכל בעיקר בעזרת יד שמאל. תוספת חשובה היא חוזקו המוגבר של אורי. אורי היפרטוני וידיו חזקות מאד (כמה עמלתי לרכך
). הבעיה היא בפירוש בכף היד ולא בזרוע ובאמה ואני מחפשת תרגילים לחיזוק כף היד עצמה. בצקים וחמר עדיין לא מתאימים לו, הוא עדיין עסוק יותר בלהכניס אותם לפה
באמבטיה הוא ממלא כוסות מים גדולות מפלסטיק וגם במהלך משחקיו משתמש בהרבה מאד כח. תודה רבה על התשובה הטובה והמפורטת
 

נאוה ר

New member
עגבניה עוד שאלה קטנה

האם מישהו בעל סמכות רפואית אמר לך שלילד שלך יש היפרטוניה (כפי שקראת לזה) או שהחלטת על סמך זה שהוא הרגיש לך נוקשה?
 

נאוה ר

New member
זה מעניין

היפרטוניה בדרך כלל לא באה עם גמישות מפרקים. מעניין מה אותו איש מקצוע היה אומר עכשיו על אורי שלך.
 
קודם כל -

לכי תדעי. תמיד יכולות להיות טעויות. את האבחנה של אותו מומחה אשרה פיזיטוראפיסטית שנשלחנו אליה ומטפלת מהקליניקה של רמי כץ. יש לי ילד שאסף לעצמו כישורים מכל וכל
הנה, תראי אותו בגיל חצי שנה
הוא היה תקוע מגיל 4.5 חדשים בערך ועד חודש אחרי שהתחלתי לעסות אותו תקוע כך. בגיל 7 חדשים הוא התהפך לראשונה מהגב לבטן ובגיל 8 התחיל לזחלות את זחילת הגחון הכי לא מאורגנת בעולם. בגיל 10 חדשים גילה סופסוף את הברכיים ועלה על שש וקצת לפינ גיל שנה התחיל ללכת. והשאר? היסטוריה...
 
עגבניה זה באמת מעניין!

ההצעות של נאוה מצויינות . שימי לב האם אורי נוטה יותר להישען על צד ימין ומתוך כך מגיעה העדיפות לצד שמאל. תראי מה קורה כשהוא נופל האם הוא נופל על צד מסויים באופן קבוע? מה קורה כשהוא עושה סיבוב בעמידה? ( האם יש שוני בין סיבוב ימינה לבין סיבוב שמאלה?). האם במצב ישיבה הכתפיים בגובה זהה? לפעמים בעדפת היד קורית בגלל א- סימטריה בגב וביציבה.
 
אבקש להוסיף דבר נוסף

לעתים קושי או מגבלה בתנועת הכתף והתנועה בין המרפק לכף היד (שיכולה להיות שריד של היפרטוניה), גורמת לתנועה מוגברת בפרק כף היד והאצבעות. אני מציע לבדוק את התנועה מהכתף ומטה ואת היחסים בתנועה.
 
לי שלום

קשה לי לענות בנושא הדאגה מפני שצריך לראות את התמונה המלאה שאני לא רואה וייתכן שבטיפת חלב כן רואים. נתתי בעבר המון טיפים בפורום הורים לתינוקות בנושא לימוד מחיאות כפיים. תוכלי לעשות חיפוש . נראה לי לאור השאלות הרבות בנושא שארכז אותן למאמר בקרוב. לגבי ישיבת W קיים מאמר מרוכז במדור "זוחלים" באתר שלי. את מוזמנת להיכנס ולקרוא.
 
למעלה