הדוקטורט (ארוך)
הדוקטורט הוא בעצם הרחבה של הרעיון שהעליתי בתיזת ה-MA שלי. בבסיסו עומד בכלל אוביקט מתחום האמנות הפלסטית-הדתית של ימה"ב: ה-reliquary, תיבה המכילה שרידים של קדוש (בד"כ חלק גוף) ועומדת בבסיס המזבח בכל כנסיה קתולית, עד ימינו. בימה"ב היה פולחן של שרידי קדושים, כולל גניבת שרידים בין כנסיות וטקסי הערצה אקסטטיים (היום הם קצת יותר מתונים, כמו שאפשר לראות בתמונה, אבל עדיין קיימים). תיבות השרידים האלה היו בד"כ מקושטות מאוד - אולי כדי להסתיר את התוכן ה"טמא" שלהן, אולי כדי להדגיש אותו, אולי כייצוגים של מאבקי כוח. אלה בדיוק הדברים שמעניינים אותי: המתח שבין הנסתר לגלוי, בין הנוכח לנעדר, הניסיון לייצג באמצעות החלק הפגום והמת את השלם, המושלם ואפילו האלוהי (הרי מדובר בחפץ שהאציל קדושה על הכנסיה). כדי שהרליקווארי ימלא את תפקידו, הקמיצה של הקדוש חייבת להימחק מהזיכרון ולהפוך למשהו אחר - לסמל. ועם זאת, היא עדיין שם, מתחת מעטה השיש או הזהב. את הפרדוקסים האלה מצאתי גם במקום אחר: ברומאנים מודרניים מסוימים (מקונראד עד אטווד) המטפלים בגוף האנושי. אני עובדת על שאלות של הנכחה והעדרה (יש מילה כזאת?), על האופנים בהם הקול המספר, גם - ובעיקר - כאשר הוא אוהד או מעריץ, מוחק למעשה את הדבר שהיה. ואת הדרכים שבהן הדבר הזה ממשיך לצוץ אף על פי כן (ותודה לפרויד). מיותר לציין שאחרי הפסקת ההריון, העיסוק בחלקי גוף כרותים הפך עבורי בלתי אפשרי. כל נגיעה בדוקטורט היתה חזרה אל הטראומה, ולמעשה הפסקתי לכתוב. גם לעייפות היה חלק בכך: עד ההצעה לדוקטורט כתבתי בלי הפסקה במשך 7 שנים, והמשאבים שלי התרוקנו. ואז בא שחר, והמצפן האינטלקטואלי שלי לקח עוד סיבוב - חודשים לא יכולתי לחשוב על שום דבר שקשור לאוניברסיטה. רק ממש בזמן האחרון, אחרי שכבר הודעתי על שנת הפסקה (כי מה הטעם לשלם על עוד שנה של בהייה בקירות) אני מרגישה בניצני התלהבות ראשונים. והם די מפתיעים אותי, למען האמת, כי תקופה ארוכה חשבתי שהדוקטורט הזה כבר לא נועד להיכתב, ועכשיו אני חושבת שאולי כן.