אירוח כב' הרב זמיר כהן- שרשור שאלות לכבוד הרב

בס"ד אנו שמחים לבשר על אירוח כבוד הרב זמיר כהן אצלנו בפורום, ביום רביעי הקרוב 30.6.11 החל משעה 17.00 עד 18.30, בנושא: האם יש חיים לאחר המוות? ותכלית החיים על פי הקבלה! הרב זמיר כהן - מבכירי המרצים בישראל בנושאי קבלה ויהדות, מחבר הספרים רבי המכר: 'המהפך' - המדע מגלה את האמת שבתנ"ך 'המהפך 2'- מיתוסים בקריסה; המדע מתעדכן בהתאם לתנ"ך ותורת הקבלה. 'הצופן' - עוסק בסודות היקום, האותיות, ושם האדם. 'שו"ת נזר כהן' - שאלות ותשובות בענייני הלכה שונים. 'המסע אל האמת'- לקט נבואות, תורה ומדע, צפנים בתנ"ך. 'מפתחות לחיים' פירוש על שיר השירים חוברות בנושאים שונים (יסודות החינוך, זוגיות, חידת היקום ועוד) וראש ארגון 'הדברות', ערוץ המשדר באפיק 97 ב- HOT וב- YES ובאתר האינטרנט: www.hidabroot.org הנכם מוזמנים להתחיל לשרשר שאלות לכבוד הרב, כל הקודם זוכה (להגדיל את הסיכוי לקבל תשובה מהרב). נא לא ענות בשרשור הזה תשובות לשאלות של הגולשים.
 
שאלה לרב

יש היום מכוני קבלה לעמך שטוענים שהקבלה לא קשורה לדת ולמצוות, מה דעת הרב והיהדות על מקומות ללימוד קבלה כאלה?
 
שלום לכולם, נהיה יחד בע"ה עד 18.30

אציין שמטבע הדברים נתייחס תחילה לשאלות העוסקות בנושא המדובר, ואם ישאר זמן גם בשאר הנושאים בע"ה. בהצלחה. לשאלה הראשונה: אכן הגיעו אלי עדויות על שיעורים במקומות מסויימים שבהם מעבירים מסר מעוות כי "הלומד קבלה פטור מהמצוות". מסר נורא ושקרי זה שמקורו בשיקולים זרים, עצוב ומקומם. מיותר לומר שכל אדם שמפרש את התורה נגד עצמה, נפסל לחלוטין ואסור בשום אופן לשמוע את שיעוריו.
 
דברי קוהלת(פרק י"ב):

בס"ד יג סוֹף דָּבָר, הַכֹּל נִשְׁמָע: אֶת-הָאֱלֹהִים יְרָא וְאֶת-מִצְו‍ֹתָיו שְׁמוֹר, כִּי-זֶה כָּל-הָאָדָם. יד כִּי, אֶת-כָּל-מַעֲשֶׂה, הָאֱלֹהִים יָבִא בְמִשְׁפָּט, עַל כָּל-נֶעְלָם: אִם-טוֹב, וְאִם-רָע.
 
שאלה לכבוד הרב

מה ההסבר של היהדות לריבוי המקרים, בהם אנשים שנולדו למשפחות נוצריות העידו בחוויית המוות הקליני שלהם, שבעלייתם לשמיים זכו לראות את אותו האיש שקיבל את פניהם יחד עם הקב"ה, וכן סיפורים דומים על זו הדרך שתואמים את אמונתם. דוגמאות רבות לכך ניתן למצוא ב-youtube: http://www.youtube.com/results?search_query=Near+Death+Experience+Meets+Jesus&aq=f בהנחה וההסבר הנכון לכך הוא, שהם חושבים שזו הייתה החוויה שלהם בהתאם לאמונה שהכירו סביבם (למרות שחלקם מעידים על עצמם שהיו אתאיסטים עד לאותו הרגע), כיצד אוכל לשכנע את חבר שלי שזה לא נכון גם לגבי יהודים שחווים זאת.
 
בעקבות דיון שהתנהל בפורום זה

עם כמה כותבים אחרים, הייתי מבקש לחדד את השאלה. האם אתה מסכים עם הדעה שהביעו כל הכותבים כאן, שאין לראות בסיפורי המוות הקליני משום הוכחה לנכונותה של היהדות, בגלל שכאמור - אנשים מדתות אחרות מספרים על חוויות התואמות את האמונות של סביבתם? האם אתה מסכים גם לדעה היותר קיצונית, לפיה מאותה הסיבה שאיננו מאמינים לכל פרט בעדויות של האנשים הללו, לא ניתן גם לסמוך בכלל על עדויות אלו כהוכחה לקיומם של חיים לאחר המוות? אם התשובה לאחת השאלות או שתיהן שלילית, אשמח לקבל נימוק משכנע.
 
תשובה לשאלה ולשאלת ההבהרה

למקרים האמורים יכולה להיות אחת מכמה סיבות: א. פרשנות לא נכונה של האדם המשייך לדמות שרואה את אישיותו של מי שנערץ בעיניו. ב. הטעייה של הסט"א, שכידוע מורשה לעשות זאת כדי להכשיל בני אדם, וכפי שהראה לישראל את משה מת בשעה שהיה בהר סיני. ג. הוספה דמיונית של החוזר לחיים הנרגש מהנס שקרה לו. ד. הוספה שקרית של החוזר לחיים, כדי לפרסם את אמונתו לגבי השאלה השניה, אמונתנו בתורה כמסמך העל-אנושי היחיד שקיים בעולם, אינה מבוססת על עדויות אנשים שחזרו משם. אלא על מעמד הר סיני – עובדה היסטורית שבלתי ניתן בשום אופן לשותלה בהיסטוריה אילולי שהתקיימה, אמינות התמסורת, מערכת הנבואות שהתגשמו, ושאר ההוכחות לתורה מן השמים. עם זאת, יש בעדויות אלה של החוזרים לחיים חיזוק רב לאמונה בהישארות הנפש, וכידוע שעל אף ניסיונותיהם של גורמים אתאיסטיים להפריכן בטענות שונות ומשונות, משום מכת המחץ שבהן לשיטת ה"אכול ושתו כי מחר נמות" שלהם, נותרו די עדויות מרשימות מאנשים שלא ידעו דבר מעדויותיהם של האחרים ודיווחו דיווחים דומים הזהים לאחרים ולמבואר בזוה"ק על המתרחש בעת הפטירה. ובפרט שיש עיוורים שמדווחים על חפצים הנמצאים בחדר, שראו כשהיו מחוץ לגופם.
 
לא ענית לחלק הראשון של ההודעה הראשונה

איך ניתן להוכיח שכל ההסברים הללו לא נכונים דווקא לגבי העדויות היהודיות, או אולי לגבי כל העדויות של החווים מוות קליני בכלל? בנוסף לכך לא קיבלתי תשובה ישירה לשאלה השניה. האם אתה מסכים עם הטענה שלא ניתן להוכיח את נכונות היהדות על סמך הסיפורים הללו. כמו כן, אם אתה סבור שיתכן שסיפורי החוזרים לחיים מכילים מוטיבים דימיוניים (זו אופציה ג' שציינת), כיצד ניתן להכריע שלא כל הסיפור הוא דימיוני?
 
שלום גון

יש להבדיל בין עצם קיומם של החיים שלאחר המוות המוכח מתוך מגוון העדויות, לבין הפרטים הסותרים שבסיפוריהם של השבים לחיים בינם לבין עצמם. כאשר מיליוני בני אדם שחזרו לחיים מעידים על חוויות חוץ-גופניות כשרבים מהם לא הכירו תופעה זו לפני כן, הרי זה מוכיח שנשמתם יצאה מגופם וה'אני' האמיתי שלנו זוהי הנשמה. שהרי הם ראו מלמעלה את גופם מוטל על שולחן הניתוחים וכד', חפצים שונים שעיוורים מדווחים שראו, את קרובי משפחתם שמתו באים לקבל את פניהם, סרטים מחייהם, אור בסוף מנהרה וכו', וכמבואר בספר הזוהר. אבל כאשר הם מוסיפים פרטים בהם הם סותרים בדבריהם זה את זה, הרי מנקודת מבט מדעית פרטים אלה הופכים לבלתי רלוונטיים ואמיתותם מוטלת בספק מהסיבות שציינתי. הקשר בין מחקרי הישארות הנפש לבין היהדות הוא, לאחר שהאדם יודע שיש חיים לאחר המוות והוא עתיד לתת דין וחשבון על כל מעשיו, הרי חובה עליו לברר ולחפש מה רצון הבורא ממנו. והמחפש באמת, מגלה בקלות את תורת האמת המקורית שניתנה על ידי הבורא, מול דתות הזיוף שבאו לאחר מכן וניסו להעתיק מהיהדות. דבר שניתן להוכחה ברורה כאמור בתשובה הקודמת.
 
דיברת על נקודת מבט מדעית

אשמח לשמוע על מחקר מדעי אחד שעבר ביקורת עמיתים, שמסקנתו היא שהתיאורים הללו אינם יכולים להיות מוסברים כאשליות בלבד. עד כה שמעתי רק על מחקרים הפוכים.
 
מבט פנימה אל תוככי החברה החרדית

מהן לדעת כבוד הרב הבעיות המרכזיות עמן מתמודדת כיום החברה החרדית וכיצד הוא מציע לתקנן?
 
הקבלה נותנת משמעות אמיתית יותר לחיים מהנגלה?

מה זה אומר על תלמידי החכמים שעוסקים רק בנגלה? מה הקבלה חידשה בנושא החיים לאחר המוות? כיצד רבי שמעון בר יוחאי הסתיר את גדלותו בקבלה באופן שאין כמעט רמז לכך בתלמוד?
 
תרומת תורת הקבלה ללומד

א. הקבלה מלמדת בין השאר את גדולת האדם וממילא את הכוח העצום שקיבל לפעול במעשיו, בדיבוריו ואפילו במחשבותיו. מושגים שהיום קל יותר להבין לאור גילוי השפעות בלתי נראות (קרינות), ופעולות קטנות כאן המשפיעות באופן מהפכני במרחקים. ראה למשל את נפש החיים להגר"ח מוולוז'ין שחיבר ספר שלם על פי הקבלה, לשם כך. ב. יש שני סוגי תלמידי חכמים שעוסקים רק בפשט. יש מי שזהו תפקידו בגלגול זה וכידוע מעדויות מזמן האר"י ז"ל, ויש שמסוגל ומזלזל. זה האחרון, הפסדו גדול. ג. כמו בכל תחומי הקבלה, היא מרחיבה את הידוע בתורת הפשט, ומלמדת את המסתתר מאחורי הדברים. החל מהמתרחש עם האדם בעת מותו (זוה"ק בראשית עט ע"א, ועוד), דרך תיקונו בעולם האמת וגלגולי נשמות (שער הגלגולים למהרח"ו ז"ל, ועוד), ועד אופן תהליך תחיית המתים (זוה"ק וארא כח ע"ב). ד. התלמוד נכתב על דרך הפשט עם רמזים ברורים לתורת הסוד. ולא רק רשב"י והתנאים הקדושים, גם האמוראים מוכח מרמזים בתלמוד שהיו מקובלים עצומים. כגון רבא שאמר אוקירו לנשייכו כי היכי דתתעתרו (ב"מ נט.), אין לזה הבנה ללא דברי המקובלים ששורש הנקבה שבבחינת השכינה בספירת מלכות שהיא אות ה' האחרונה בשם הוי"ה, וגם שפע הפרנסה נמצא בסוד האות ה'. וממילא המכבד את אשתו מכבד את שורשה העליון ומוריד לעצמו שפע. זהו אותו רבא שברא גברא (סנהדרין סה:) וכמו שכתב רש"י שם שברא ע"י ספר יצירה. אגב, שאלתך משדרת יידע מחד, וחיפוש מעמיק מאידך. אבל חתימתך נראית תמוהה ומעוררת סקרנות. אשמח לשוחח באופן אישי. אם הנך מעוניין כך, נא השב בחיוב לפניה שתגיע אליך במסר אישי.
 
לגבי ג-ד

ההסבר שלך מוכיח את הקלות והגמישות של אלו המדברים בשם הקבלה, אם לא הייתי מבין כלום בקבלה, הייתי אומר וואווו איזה הסבר יפה למאמר התלמוד, אבל כן עיינתי פה ושם וזה ממש לא מתאים למקובל בקבלה. באופן מסורתי בקבלה האות ו' מייצגת את כל הגוף (חגתנה"י ), ואות 'ה' היא המלכות דלית לה מגרמיה כלום באופן שהיא רק מעבירה את השפע לפי מעלת המקבל אבל לא יוצרת שפע. איך הגעת לכך ש'ה' מייצגת את ספירת היסוד והשפע? אגב, הטיעון העיקרי שלך שלא ניתן את המשפטים התמוהים של חזל"ל ללא תורת הסוד, הוא בדיוק מה שהפרושים טענו ביחס לקראים, וזה נכון רק אם אתה מתעלם מרוח התקופה. כי גם מה שאני כותב עכשעו לא יובן לאדם מתקופה אחרת אם לא יהיה רצף שפה, מה שכנראה קרא לספר תורת האלוהים שאיבד רצף שפה עד לתקופת המלך יאשיהו, וזה בדיוק מה שקרא לתלמוד שנכתב כשהעם היה בגולה ומפעם לפעם איבד את הרצף מה שהיא את שיבושי הגריסאות לצד חוסר הבנה בשפה ורוח התקופה. ליהודי פשוט, העתקתי את הכתוב כך שתרגיש חפשי למחוק את מה שכתבתי בדיוק כפי שמחקת את דברי שאר החברים שלי כאן.
 

ינוקא1

New member
הוא לא כתב

שהאות ה' היא ספירת היסוד (הוא כתב "סוד" ולא "יסוד" !) הוא כן כתב שהיא קשורה לפרנסה. ואכן ספירת המלכות קשורה הן לאישה , הן לפרנסה , והן למקום. כפי שאמרו חז"ל את הכל עשה יפה בעיתו" : חן מקום על יושביו , חן אישה על בעלה , חן מלאכה על העוסק בה. כל אלו קשורים לספירת המלכות וללבנה שהיא "עת" - לעיתים מלאה ולעיתים חסרה. היסוד משפיע בה את השפע הרוחני , אך ספירת המלכות היא זו שמגדלת והופכת אותו לשפע גשמי. בדיוק כפי שהאישה מביאה את הוולד. וגם לדעתי לא ניתן להבין כלל פשט ללא קבלה , ואילו הייתי לומד רק פשט אולי הייתי יוצא אפיקורוס כמו חלק מהחבר'ה עליהם אתה מדבר. ברוך שהבדילנו מן הטועים ונתן לנו תורת האמת.
 
הוא אשר אמרתי

שבעוד שמקובל שספירת היסוד היא האחראית לכל השפע, הרי שכדי לתרץ משפט חזלי תמוה אתה מוסיף סיפור של הגדלת השפע באמצעות המלכות, והנה הסתדרנו, מאמר החזל מתאים כמו כפפה. אבל גם אתה יודע, שזו הרחבה רק לצורך השעה ולא הפירוש המקובל של צינור השפע שהוא היסוד. לגבי סיום דבריך, טענתך מעניינת מאוד, אתה טוען שכדי לא לכפור צריך ללמוד תורת הסוד, אוופס אני למדתי (לפחות את ההקדמות), וזה אחד הדברים שהובילו אותי להבין שהכל מומצא מייד במקום.
 

ינוקא1

New member
מי אמר לך מה מקובל ?

הכלל הכי גדול בקבלה זה "מבשרי אחזה אלוה" שהנהגת הבורא את העולם דומה למכניזם של גוף האדם. מה שיפה זה שהקבלה נשארת "סוד" גם אם אנשים לומדים את ההקדמות ואפילו את כל הכתבים. הסיבה הפשוטה היא שללא אמונה לא ניתן להבין כלום. כי כל מי שלומד קבלה נתקל במאמרים תמוהים ובסתירות. אז אדם חסר אמונה יגיד "בטח הם המציאו הכל , בטח האמינו שה' יש לו דמות הגוף ושאר דברים שאין כדאי לשומען , חבל לי לבזבז על זה את הזמן". לעומת זאת , אם לאדם יש כבוד לתלמידי החכמים מהם קיבלנו את הדברים הללו , ויש לו כבוד לתורה ויש לו אמונה שבוודאי יש דברים בגו , אז הוא חושב ומתאמץ בשכלו כיצד ליישב את הדברים. וכיוון שהוא מתאמץ , הקב"ה מסייע בידו. (ואיזה הקדמות למדת , אם אפשר לשאול ?)
 
אמור לומר רק מי שאמת מבין

אלא עם כן כל מטרתו היא רק להתריס ולהתנגח. ספירת יסוד היא אכן צינור השפע, אך ספירת מלכות היא מקום השפע בתחתונים, שספירת יסוד היא המשביר שלה שאמורה להעבירה לה את השפע. לכן הגבר שהוא בשורשו מספירת ז"א (שכוללת את ספירת יסוד) שהוא צינור השפע, צריך לכבד את האישה שבשורשה מספירת מלכות ומקום השפע, כדי שהשפע יוכל להתקבל בכלי שלו, שזו האישה. וזה העניין לכתחילה, ולא שום הרחבה לצורך השעה או התירוץ. רק צריך ללמוד את עקרונות הקבלה בצורה יסודית, ואז אין קושיות והשמצות סרק. לגבי דבריך: "אתה טוען שכדי לא לכפור צריך ללמוד תורת הסוד, אוופס אני למדתי (לפחות את ההקדמות), וזה אחד הדברים שהובילו אותי להבין שהכל מומצא מייד במקום." ועל זה נאמר: יגעת ומצאת תאמין, לא יגעת ולא מצאת אל תאמין שיגעת.
 
למעלה