o0 BasketCase 0o
New member
יש לי כמה בעיות עם מה שאמרת
בד"כ גם אני בנאדם של הגדרות וסמנטיקה, אבל יש כמה בעיות בהגדרות היבשות שנתת כאן. אני יכול להגדיר קבוצה של אנשים באמצעות איזשהו מכנה משותף, אבל זה לא הופך אותם לעם. ההגדרה "עם", לפחות איך שאני מבין אותה, היא הגדרה עצמית, ולכן גורם חיצוני לקבוצה לא יכול להגדיר אותה כעם, אם הקבוצה עצמה לא מגדירה אותה כך. לפיכך אם קבוצה של אנשים מחליטה להגדיר את עצמה כעם, אפילו בהסתמך על מכנה משותף רופף כמו דת, ההגדרה תקפה (וזה בלי להתייחס לעובדה שבמקרה של היהדות המכנה המשותף הוא לא רק דת). התיאור "העם העברי" כבר לא מתאים לדעתי כי אנחנו לא צאצאים של כל העם העברי, אלא של חלק מאוד מסויים בו שעבר שינויים עצומים לאורך ההיסטוריה. ומעבר לזה, כלל לא ברור אם גם העברים העתיקים ראו את עצמם חלק מ"העם העברי" ("מה לנו חלק בדוד ולא נחלה בבן ישי"). ובכל אופן, ההוכחה החזקה ביותר לקיום של העם היהודי, ולא העם העברי, היא העובדה שיוצאי ארצות אשכנז ויוצאי ארצות המזרח (ושאר הארצות לצורך העניין) רואים עצמם חלק מהעם היהודי, על אף הבדלים בתפישה הדתית, ולא חלק מהעם העברי. וכאמור, הגדרה של עם היא הגדרה עצמית .. דווקא עם כך שאין חד-חד ערכיות בין ישראלי ויהודי אני מסכים. ודבר אחרון, השימוש במונח 'גזע' בהקשר האנושי כורך בתוכו המון בעיות אתיות, והוא עצמו גם די מיושן. קיימות הגדרות אחרות לחלוקה של בני אדם שהן קצת פחות טעונות.
בד"כ גם אני בנאדם של הגדרות וסמנטיקה, אבל יש כמה בעיות בהגדרות היבשות שנתת כאן. אני יכול להגדיר קבוצה של אנשים באמצעות איזשהו מכנה משותף, אבל זה לא הופך אותם לעם. ההגדרה "עם", לפחות איך שאני מבין אותה, היא הגדרה עצמית, ולכן גורם חיצוני לקבוצה לא יכול להגדיר אותה כעם, אם הקבוצה עצמה לא מגדירה אותה כך. לפיכך אם קבוצה של אנשים מחליטה להגדיר את עצמה כעם, אפילו בהסתמך על מכנה משותף רופף כמו דת, ההגדרה תקפה (וזה בלי להתייחס לעובדה שבמקרה של היהדות המכנה המשותף הוא לא רק דת). התיאור "העם העברי" כבר לא מתאים לדעתי כי אנחנו לא צאצאים של כל העם העברי, אלא של חלק מאוד מסויים בו שעבר שינויים עצומים לאורך ההיסטוריה. ומעבר לזה, כלל לא ברור אם גם העברים העתיקים ראו את עצמם חלק מ"העם העברי" ("מה לנו חלק בדוד ולא נחלה בבן ישי"). ובכל אופן, ההוכחה החזקה ביותר לקיום של העם היהודי, ולא העם העברי, היא העובדה שיוצאי ארצות אשכנז ויוצאי ארצות המזרח (ושאר הארצות לצורך העניין) רואים עצמם חלק מהעם היהודי, על אף הבדלים בתפישה הדתית, ולא חלק מהעם העברי. וכאמור, הגדרה של עם היא הגדרה עצמית .. דווקא עם כך שאין חד-חד ערכיות בין ישראלי ויהודי אני מסכים. ודבר אחרון, השימוש במונח 'גזע' בהקשר האנושי כורך בתוכו המון בעיות אתיות, והוא עצמו גם די מיושן. קיימות הגדרות אחרות לחלוקה של בני אדם שהן קצת פחות טעונות.