איפה אלוהים היה בשואה- תשובה

הדגש הוא על האדם

זה כל המ שרציתי להגיד. לפעמים יש נטייה לצייר את ה' כאל פרסונלי שבא אל אנשים ומדבר איתם. אנחנו לא יכולים בכלל להבין את חוויית הנבואה- ק"ו שאי אפשר לדבר על ה' במונחים אנושיים שכאלה, או לחשוב שכל אדם יכול להנביא וכו'.
 

arriy80

New member
לא הבנתי אותך

נכון שאנחנו לא יכולים להבין את "חוויית" הנבואה. זה נחשב "האנשה" של ה'? אז איך תסביר מהי נבואה? המצאה? פנטזיה?
 

arriy80

New member
תגובתי גם שם.

נראה שאנו אומרים את אותם הדברים, רק באופן שונה.
 
אהם..מעניין..

רק שהא אכן כל יכול אך הוא לא לבד ויש מערכת כוחות ויש דרך והשואה גם היא דרך תאמת ממש סבוך וכואב עד אימה
 
מאוד

אבל מה זה הכל יכול? מה אלו התארים הללו? אני יודע מה הוא לא וזה גם רק רסיס ממה שאני יודע (או יותר נכון "לא יודע") עליו. אסור אפילו לדמיין אותו וכל תואר שניתן לו הוא בגדר ההאנשה שאנו זקוקים לה אך אין הוא מצביעה על האונתולוגיה.
 
הי Parmenides ../images/Emo210.gif

ניסחתי לך תשובה לשאלתך ואז, הרגשתי שטרם בשל הזמן לחשוף ולהחשף ואין לי ממש דרך לאמת לך את דברי כעת (רשמתי מעט בכרטיס/תא האישי אודות עצמי, כאן בתפוז..) זה קשור לדרך בה אני נמצאת כעת.. המנחם זה שאנחנו מתקרבים לפתרון והסוד מצוי אצלי..
.
 

tagademalhuta

New member
כמו שאמרו לפני

אלוהים שלך?! ?! ?! הוציאך ממצרים? נתן לך את התורה? עשה משהו? אלא אם אתה מדבר לאלוהים אחד, אחרת זה פסל, עבודה זרה ושיהייה לך כל טוב בלהאמיין בזה.
 
אשמתי שיהודים רבים סוגדים לזאוס?

יש לך מושג מה כתבת עכשיו? התעמקת אי פעם במשמעות של הכתוב? לא רוצה לזלזל, אבל ניכר שאין עומק מאחורי ההתלהמות הזו. והאמןלי שהאמונה לשמה זכה יותר מכל אמונה בזאוס, שלצערי לא מעט דתיים חוטאים בסגידתו.
 

arriy80

New member
אתה מכיר כאלו?

אין שום בעיה עם כך שאלוקים הוציא את עם ישראל ממצרים, קרע להם את הים, שלח להם עמוד אש וענן, וגם התגלה על הר סיני כך שכולם ידעו שהאלוקים מדבר אליהם, ושם נתן להם את ההוראות איך לחיות בעולם. אין שום בעיה לומר שאלוקים שולט בטבע ויכול גם לשנות אותו כרצונו. כמו בקריעת ים סוף, קריעת הירדן, וכל הניסים שנעשו בימי הנביאים. אין כאן שום המעטה מהבלתי מושג - האלוקים. להיפך!
 
לצערי כן.

כשזאו כמובן מסמל את האל הפרסונלי ולא את זאוס מהמיתולוגיה היוונית כשלעצמו. האדם צריך לדמיין איזה משהו, יישות מגנה וכו'- בייחוד ילדים קטנים. בכל מקרה, ברור שאין בעיה להגיד את זה- אבל כבר התייחסתי לזה ב"הסתר פנים", בפרשנות לתקופה הניסית וכו'. ההמעטה נעשית כשאנחנו חושבים על האל במושגים פרסונלים של שכר ועונש.
 

arriy80

New member
ממש אין קשר

למי שמבין שאת התורה קיבלנו מאלוקים בעצמו, לא קשה לחשוב שאלוקים גם נותן שכר ומעניש, הרי התורה מלאה בתאורים של שכר ועונש! וזהו אחד מעיקרי האמונה שניסח הרמב"ם.
 
עקדת יצחק, איוב , קוהלת

מראים מה משמע אמונה לשמה- שגם כשאין שכר ועונש- האמוהנ מעל הכל. ע"ע הפסקה הראשונה של "שמע" והדיון בגמרא אם בכלל מותר להאמין שלא לשמה וכו'.
 

arriy80

New member
בודאי!

אין כל חולק שהמעלה הגבוהה באמונה, היא כזו שלא תלויה בשכר ועונש. זה מה שעקידת יצחק, איוב וקהלת מלמדים אותנו - לכך אנו שואפים. אין שום בעיה בעובדה שקיים שכר ועונש. לא מבין מה זה מתקשר לאמונה "שלא לשמה".
 

arriy80

New member
נכון

וזוהי גם דרך להגיע אל ה"לשמה" - שהיא המטרה האמיתית.
 
זה לא איך שאתה מצייר

כאילו העבודה לא לשמה הכרחית כדי להגיע לשמה! להפך, זה יורתר קשה ככה. אבל כששאלו האם להוקיע את אלו המאמינים לשמה, והיה דיון נוקב אם זה בכלל מותר, פסקו לאחר מחלוקת ארוכה שזה לא יוקע כי יש סיכוי שמותך "לש לשמה יבוא לשמה" וכו'. זה עדיין סוג ירוד, נחות ולא אופטימלי של אמונה, שהופכית לזו שיש אצל אברהם יצחק ויעקב, כמו גם משה קוהלת ואיוב.
 

arriy80

New member
זה לאלו בשלב ההתחלתי

כמו שכותב הרמב"ם בהקדמה לפרק חלק: "ואין ההמון מפסידים מכל וכל בעשותם המצות מיראת העונש ותקוות השכר, אלא שהם בלתי שלמים. ואולם זה טוב להם, עד שיהיה להם כוח והרגל והשתדלות בעשיית התורה, ומזה יתעוררו לדעת האמת ויחזרו עובדים מאהבה. וזה הוא מה שאמרו ז"ל (פסחים נ):"לעולם יעסוק אדם בתורה ואפילו שלא לשמה, שמתוך שלא לשמה בא לשמה"." אך לפני כן כותב הרמב"ם: "זה דבר קשה עד מאוד, לפי שאין כל בני אדם משיגים האמת עד שיהיו כמו אברהם אבינו ע"ה. ולכן התירו להמון, כדי שיתיישבו על אמונתם, לעשות המצות לתקוות שכר, ולהינזר מן העבירות מיראת עונש" כלומר, לאלו שעדין לא הגיעו לדרגת אברהם אבינו או שאר נביאים, מותר ורצוי לעבוד בתקוות השכר ויראת העונש, ודרך זה להתרגל בעבודה בכדי להגיע למטרה האמיתית - עבודה לשמה.
 
סלח לי בבקשה...

קהלת איוב עקדת יצחק ממש שונה לא דומה אכן קיים קשר.. אבל כבוד לטקסט ולמשמעויות שבו...
 
למעלה